Haha ja ouderwets he. Klopt idd. Dus al die jaren niet echt handig aangepakt . Daarom doe ik het voortaan via de site.
Hier afgelopen zondag belastingaangifte gedaan. Wij krijgen de hypotheekrenteaftrek jaarlijks terug dus is weer een mooi bedrag kunnen we goed gebruiken voor onze verhuizing/ verbouwing nieuwe huis binnenkort
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Je kunt bij samen aangifte doen de aftrekposten juist verdelen en bovendien rekening houden met de aanslagvrije grens.
Dat dacht ik ook. Ik moet invullen of ik een huisgenoot/ fiscaal partner heb etc etc. Dan vragen ze automatisch om het inkomen. Dus of je het nu allen doet of samen.. de inkomsten komen toch samen dacht ik
Wij krijgen ook een leuk bedrag terug, maar dat gaat in het “potje” om te verhuizen. Hopelijk lopen we dit jaar tegen ons nieuwe huis aan en kunnen we eindelijk kopen.
Hier doet de boekhouder het voor ons. Wij ontvangen maandelijks geen bijdrage (hypotheek, zorg, kgb etc) dat laten we in één keer overmaken in juli om de klap niet te groot te hebben, omdat we altijd moeten betalen. Van de week kreeg ik bericht, moeten 5000 betalen. Oké wat hoger dan ik dacht zeker omdat we afgelopen jaar huis hebben gekocht, maar verder dacht ik dat het wel zou kloppen. Kreeg ik dag later bericht dat de ondernemersaftrek niet gepakt werd. Ipv 5000 betalen ontvangen we onderaan de streep 500. Voelt alsof ik toch 5000 euro gewonnen heb
Onze aangifte laten we doen. Vroeg vandaag wanneer de afspraak staat (is met collega van man) had ie die nog niet gemaakt. Nu is t na 1 april dus krijgen we pas na 1 juli reactie Lekker dan want verwacht wel wat terug ivm kosten aankoop nieuw huis!
Klopt dat er dan wordt om inkomen gevraagd wordt, maar je kunt nog steeds wel apart aangifte doen ook al ben je (fictief) fiscaal partner van elkaar. De expliciete vraag of je samen aangifte doet moet dan ontkennend worden beantwoord.
Dit jaar 3 keer een andere hypotheek gekregen vanwege onze adviseur die er een puinhoop van had gemaakt (jazeker!...) dus het was even een gepuzzel...maar we krijgen een leuk bedrag terug. Ik wil het allemaal uitgeven aan vakanties, want daar hebben we nogal op bezuinigd de afgelopen jaren.
Het valt mee bij ons, mijn man had te weinig belasting betaald, dat wisten we al, dus had rekening gehouden met mogelijk paar duizend, maar het is nog geen 1000. Dat scheelt weer. Als het goed is hebben we dit jaar een betere voorspelling en we hebben de voorlopige teruggaaf stil gezet, dus hopelijk volgend jaar geld terug.