Aangifte beeb, snap er niks meer van...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pruppeltje, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pruppeltje

Pruppeltje Actief lid

28 nov 2008
    309
    0
    0
    Dit vind ik op internet:
    Na de geboorte van een kind, moet u daarvan aangifte doen bij de burgerlijke stand in de gemeente waar het kind geboren is.

Verplicht tot aangifte zijn:
    de vader;
    als de vader ontbreekt of niet in staat is de aangifte te doen: iemand anders die aanwezig was bij de bevalling.

De moeder mag altijd aangifte doen.

Woont u in een andere gemeente dan waar het kind geboren is, dan stuurt de gemeente waar u aangifte doet, bericht naar de gemeente waar het kind gaat wonen. De woongemeente schrijft het kind in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) in.

Betekent het nou, dat als ik als moeder aangifte ga doen, de vader (of iemand anders die aanwezig was) VERPLICHT ook bij de aangifte moet zijn? Of mag ik ook alleen?

:( :( :(

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Je mag als moeder ook alleen aangifte doen hoor. Maar het moet geloof ik binnen een aantal werkdagen. Weet je wel zeker dat je daartoe in staat zal zijn?

3. Pruppeltje

Pruppeltje Actief lid

28 nov 2008
    309
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord :eek:
    Ik vroeg het me af omdat ik dus een beetje aan het googlen was, en steeds dit zelfde stukje vond. Hoop dat ik ertoe in staat zal zijn, want lijkt me wel leuk ;) (maar vriendlief gaat dan toch mee, als ik niet kan, gaat hij alleen)

4. Elisabet

Elisabet Actief lid

11 feb 2008
    494
    0
    0
    dit vond ik op www.postbus51.nl
    Wie moet de aangifte doen van de geboorte van mijn kind?
    De vader moet de aangifte van de geboorte van zijn kind doen. De moeder mag aangifte doen als er geen vader is of als de vader geen aangifte kan doen.

Persoon aanwezig bij de geboorte
    Als vader en moeder allebei geen aangifte kunnen doen, moet iemand aangifte doen die aanwezig was bij de geboorte. Dit hoeft geen familie te zijn. Ook leeftijd maakt niet uit.

Niemand aanwezig bij de geboorte
    Soms is er niemand bij de geboorte aanwezig en kan de moeder geen aangifte doen. In zo'n situatie moet de persoon in wiens woning het kind is geboren aangifte doen, of het hoofd (of een gemachtigde) van de inrichting waar het kind is geboren. Is er niemand die aangifte mag of kan doen, dan gebeurt de aangifte door de burgemeester of een door hem aangewezen ambtenaar van de geboortegemeente

misschien een persoonlijke vraag, maar ga je dan alleen bevallen? als iemand anders bij je is dan mag die dat volgens mij ook doen. Vraag het anders voor de zekerheid even na bij je gemeente, dan weet je het helemaal zeker en kom je niet voor verrassingen te staan. succes!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ze gaan er een beetje vanuit, dat je -als moeder- geen aangifte gaat doen, omdat je daar -mogelijk- niet toe in staat bent (omdat het dus binnen 3 werkdagen moet gebeuren). Vandaar dat dus iemand anders het moet doen en meestal is dat de vader, maar het kan natuurlijk ook 1 van je eigen ouders zijn (mits die bij de bevalling aanwezig zijn geweest officieel).
    Mocht je trouwens niet getrouwd zijn en het kindje gaat een andere achternaam krijgen dan de jouwe, dan moet je van te voren al een keertje naar het gemeentehuis om dit te regelen.

6. Elisabet

Elisabet Actief lid

11 feb 2008
    494
    0
    0
    aha, lees net dat je man erbij is. leuk idee overigens om evt mee te gaan!

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    leuk idd :) alleen vraag ik me af of je dit wel 'moet' willen ;) . Bij ons bij het gemeentehuis is het altijd erg druk bij burgerzaken en je kindje meenemen, een paar dagen oud, dat zou ik denk ik ook niet doen en het dan al achterlaten, zou ik helemaal niet doen ;) . Maar oke, dat maakt ook allemaal niet uit, dan kun je tegen die tijd nog bekijken en beslissen natuurlijk ;)

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    leuk idee wel om mee te gaan, maar kan me echt niet voorstellen dat je binnen 3 dagen zo fit bent dat je aangifte kan/wil gaan doen. Daarbij moet je dan ook nog je kindje achterlaten thuis, dat kon ik echt niet over mn hart verkrijgen hoor die eerste weken. En met 3 dagen mogen ze vaak nog niet naar buiten, tenzij het echt niet anders kan.

9. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    hier kun je in het ziekenhuis ook je kindje aan geven :):)

10. Gezond

Gezond Niet meer actief

Dat was hier ook altijd zo...Toen ben ik dus zelf mijn eigen dochter gaan aangeven... en mijn dochter zelf was er toen ook bij ;)
    Dat was wel uniek zei de ambtenaar in kwestie tegen me... Normaal is het kind zelf niet bij de aangifte.. hiihi

Inmiddels doen ze het hier niet meer en heeft mijn moeder mijn zoontje aangegeven... Gelukkig kon mijn moeder bij de bevalling zijn... anders had ik de gyn heen moeten sturen hahahahah
    Ik ben nl. een alleenstaande moeder ;)

Overigens... Je kan gewoon iemand sturen hoor en die zegt gewoon dat ie bij de bevalling was... Das toch niet te controleren...

11. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    in de praktijk kijken ze zo goed als nergens naar blijkbaar nee.ik ken zelfs een extreem geval mijn vroegere baas. die had 2 namen, waarom zul je denken. nou de oude vriend van zijn moeder heeft ze een hak willen zetten en was net iets eerder bij het gemeentehuis als zijn nieuwbakken papa. dus heet hij volgens de wet zoals die grapjes hem genoemd heeft en thuis zoals ze hem zelf wilde noemen. (ja ik moest ook ff nadenken in het begin hoor.) hoe wreed kun je zijn. ze konden er niks meer aan veranderen.

ik snap alleen het probleem niet zo van de ts. er is toch een vader dus wat is het probleem?

12. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Aangeven van de kleine moet binnen 3 werkdagen. Dit mag alleen gedaan worden door iemand die bij de bevalling was, bij voorkeur de partner van. Indien je partner ontbreekt doet vaak de kraamhulp indien deze geassisteerd heeft of de vk dit. (Indien je onverhoopt alleen bent dus.) Ben je echt helemaal alleen, floep in bed/douche of zelfs bij de wc ofzo moet de eigenaar van de woning aangifte doen. Ben je dit zelf en ben je niet in staat. Dan wordt het een ambtenaar in functie (weet zo niet welke)

13. Gezond

Gezond Niet meer actief

Das idd absurd! Mijn moeder moest wel een briefje van mij meenemen waarin ik haar machtigde om aangifte te doen, mijn en haar legitimatiebewijs en een geboortekaartje...
    Voor zeker had ik ook mijn telefoonnummer meegegeven en vroeg de ambtenaar me wel of het akkoord was dat die mevrouw die tegenover hem zat mijn zoon kwam aangeven ;)
    Dus daar was dan nog wel controle in...

Nu kon mijn moeder bij de bevalling zijn... maar de persoon die ik eerder aan de lijn had toen in inlichtingen vroeg omtrent het aangeven gaf aan uiteindelijk dat als mijn moeder er niet bij kon zijn ze dan maar gewoon moest zeggen dat ze erbij geweest was. Kunnen we toch niet controleren... was haar conclusie.

Overigens had ik juridische informatie ingewonnen was me overkomen wat jij hierboven omschrijft... Ik bedoel: de gemeente controleert toch niets?!? En het is wel van een dusdanig groot belang dat dat wel zou moeten! Het is een inbreuk op je privacy op deze manier!
    Strafrechterlijk moet hier iets aan te doen zijn... Zeker ook omdat de gegevens gewoon in de pc staan... Dus het kan zo gewijzigd worden!

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

Als de partner ontbreekt is er vaak iemand anders bij de bevalling... Ouders van de moeder in spé, schoonouders, vriendinnen, zussen... noem maar op...
    En die mogen dan gewoon de aangifte doen. Het maakt nl verder niet uit wie de aangifte doet... Als hij/zij maar bij de bevalling was...
    En zoals de ambtenaar me hier vertelde toen ik informeerde was dat mijn moeder maar gewoon moest zeggen dan dat ze erbij was geweest....
    Zo voorkom je wel een heeeeeele hoop problemen en bureaucratie want het gaat gewoon nergens om....! Wat maakt het uit of je bij de bevalling aanwezig was?!? Als je gemachtigd bent door de ouder(s) om het te doen, je hebt een legitimatiebewijs bij je van de ouder(s) en van jezelf en een geboortekaartje en uiteraard de gegevens van de pasgeborene lijkt mij dat er niets aan de hand is...
    De gemeenten zouden machtigingsformulieren moeten hebben waarmee je iemand vantevoren kan machtigen waar ook gewoon de handtekening(en) van de ouder(s) en degene die de aangifte doet op moeten staan...
    Daar voorkom je een heeeeele hoop gedoe mee in mijn ogen... en is betrouwbaarder dan wel of niet bij een bevalling aanwezig zijn...

15. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    'dat gewoon zeggen dat je erbij was' hmm kan dat zomaar? Volgens mij schrijft namelijk de vk een geboorteakte uit en daarop schrijven ze toch ook wie er aanwezig waren? Ookal is de vk te laat doet hij/zij de apgar score en vult dan in dat het kind geboren is zonder begeleiding.

Gelukkig gaat het meestal niet zo snel en is er altijd wel iemand bij inderdaad!

16. Gezond

Gezond Niet meer actief

Zullen ze in het ziekenhuis ook wel doen... maar dat neem je niet mee naar de aangifte...
    En het kaartje dat ik heb waarop staat wie er bij waren krijgen ze ook niet te zien ;)

Trouwens ik had bijna wel een probleem gehad... Ik ben nl. alleenstaande moeder en kreeg een geplande keizersnee... In het ziekenhuis aangeven kon niet meer... en binnen de 3 dagen ik naar het gemeentehuis voor aangifte zat er ook niet in ;)
    Mijn moeder was niet zeker of ze erbij kon zijn ivm haar ziekte... Bleek gelukkig wel te kunnen... maar dat was toen nog niet zeker...
    Dus toen heb ik gebeld hoe het dan moest... Die ambtenaar zei dus... De persoon die aangifte komt doen moet bij de bevalling aanwezig geweest zijn.. Dus toen zei ik... Degene die zeker aanwezig is is de gynaecoloog en je denkt toch niet dat hij op zijn fietsje even langs komt om mijn kind aan te geven?!? Die man heeft betere dingen te doen!

En toen zei de ambtenaar dus... dan moet je moeder maar gewoon zeggen dat ze erbij was, het valt toch niet te controleren!
    Dus er wordt echt niet naar gekeken verder...

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou mijn vk heeft niks uitgeschreven of genoteerd hoor!
    Bij alle 2 de kinderen niet en deed mn bevallingen alleen met vk en kraamzorg.
    Mn moeder was in huis maar was niet bij de bevalling zelf en heeft de kinderen aangegeven, de 2e zelfs met een kennis erbij die niet eens in mijn omgeving was ;)
    Dit keer zal alleen een oud collega van me erbij zijn en zal mn moeder t kindje aangeven!

18. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    in die tijd bestond de pc nog niet. hij is een jaar of 8 ouder als ik. het fijne weet ik er verder ook niet van amar ik vond het zo gemeen. hun zijn er inmiddels aan gewend maar ze zagen mij vreemd kijken toen ik op kraamvisite van zijn eigen dochtertje kwam en hij steeds met een andere naam aangesproken werd en dus toen hebben ze het me uitgelegd. ik hoop inderdaad dat ze tegenworodig ietsjes zorgvuldiger zijn maar dat denk ik wel. mijn vriend moet straks om te beginnen al de erkenningsacte en mijn paspoort en zijn paspoort meenemen.

19. Gezond

Gezond Niet meer actief

Laten we maar hopen dat het tegenwoordig niet meer zo gebeurt Yinte....

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    zeker weten!

Deel Deze Pagina