Ik hoop niet dat de situatie zich voor zal doen, maar ik heb nogal een levendige fantasie de vraag komt toch even in me op... Stel, ik mag toch niet thuis bevallen en moet naar het ziekenhuis. Als die in mijn woonplaats vol is, moet ik een plaats doorschuiven. Dat is echter een plaats waar je nog niet dood gevonden wil worden. Maar ja, de ziekenhuizen horen wel bij elkaar. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat mijn man er gewoon bij aanwezig is. Het lijkt me niet leuk als onze kleine die plaatsnaam dan in zijn legitimatie en alles heeft staan voor de rest van zijn leven. Stel nou dat je dan toch aangifte doet in je eigen woonplaats, weten ze dan bij de aangifte dat de kleine eigenlijk een plaats verderop is geboren? Moet je iets overhandigen? Checken ze dit? Ik ga er vanuit dat het allemaal zo ver niet zal komen hoor, maar je vraagt je wel eens wat af he?
Je mag volgensmij alleen aangifte doen in de plaats waar je kindje is geboren. Na de bevalling krijg je een kaartje mee waarop de naam van je kindje staat en tijdstip en plaats. Dit heb je nodig voor de aangifte. Althans, zo gaat dat hier
Hm, dat roept toch vragen op... Je bent niet verplicht een verloskundige te hebben. OK, er zullen weinig vrouwen zijn die niet op controles gaan, maar het HOEFT niet. Je zou dus gewoon je hele zwangerschap in je eentje kunnen dragen, en thuis kunnen bevallen met niemand of misschien alleen je man erbij. Wie vult dan dat briefje in? En als je toch een briefje krijgt, waarom mag dan alleen jij, je man of iemand die bij de bevalling aanwezig was de aangifte doen? Dan heb je toch al een document als bewijs en dan kan je toch theoretisch iedereen sturen? Op de site van de rijksoverheid (Aangifte geboorte in Nederland | Aangifte geboorte en naamskeuze kind | Rijksoverheid.nl) staat trouwens dat je een dergelijk briefje eventueel moet meenemen. Logisch, want als je het niet hebt gekregen (want niet in het ziekenhuis bevallen) dan KAN je het niet meenemen. Maar als jij nou zegt dat de kleine thuis is bevallen en niet zo'n briefje laat zien, wie checkt dat dan?
Het is erg ongebruikelijk om zonder verloskundige te bevallen. Soms gebeurt het per ongeluk, omdat de vk te laat is. Maar die is dan al wel onderweg en komt sowieso nog voor de nacontroles enzo. Dus dan wordt het papierwerk toch ingevuld. Ik vraag me dus af of ze een aangifte zonder enig papierwerk zomaar zouden controleren. En in alle eerlijkheid... Wat maakt het in vredesnaam uit welke geboorteplaats er op je ID-kaart staat? Op dit moment ligt onze baby nog in stuit. Als dit zo blijft, wil ik ook naar een ander ziekenhuis voor een keizersnede omdat ik niet wil dat de baby gelijk na de geboorte bij mij wordt weggehaald. En dat doen ze in 'ons' ziekenhuis wel. Dus gaan we in die situatie ergens anders heen, waar wel naar moeder en kind wordt gekeken. Ik heb er echt geen seconde aan gedacht dat ons volgende kindje dan een 'afwijkende' geboorteplaats zou hebben.
Wat ik al zei: vroeg het me zomaar af. Sowieso geloof ik niet dat ik al dat kunst en vliegwerk er voor over zou hebben, maar we hadden t er over van 'tja, dan moeten we daarheen...'. En dat is gewoon echt geen fijne plaats. En dan gaat je fantasie even met je aan de haal. Wat ik zeg, niet serieus bedoeld dus, maar al met al toch best een interessante discussie. Ik heb namelijk nog nooit eerder ergens gehoord of gezien dat het ziekenhuis de bevallingen/geboortes doorgeeft aan de burgerlijke stand. En ook vind ik het wel interessant wat er gebeurt als er geen vk komt tijdens of na de geboorte, simpelweg omdat je altijd mensen hebt die het op een alternatieve manier willen doen en het nu eenmaal geen verplichting is. En nee, zo zijn wij niet. Was gewoon even speculatie en nieuwsgierigheid
Volgens mij is het standaard, alternatief of niet, dat er een (huis)arts of verloskundige je kindje na de geboorte nakijkt. Deze persoon zal dan de papierwinkel wel regelen. Hier is er een hele discussie bezig over dit onderwerp. De meeste bevallingen in de regio (moeten) gebeuren in Goes, terwijl er veel mensen uit Vlissingen en omstreken komen. Als je in Goes bevalt, dien je daar dus ook aangifte te doen. Dit willen ze veranderen zodat je niet de rest van je leven Goes op je ID hebt staan maar Vlissingen... Het is nog niet zo eenvoudig om dit erdoor te krijgen, helaas!
OK, dus mijn gedachtekronkel was zo zeldzaam nog niet! Ik heb imiddels ook al ergens gelezen dat er een dorp in Limburg is waar ongeveer 90% van de vrouwen thuis bevalt omdat ze anders ergens in een ziekenhuis in Maastricht ofzo moeten bevallen en dat niet willen. Kennelijk is het voor veel mensen toch wel een issue. Tja, als je kindje in gevaar is doe je sowieso niet meer moeilijk natuurlijk, dat spreekt voor zich.
Ehm ik snap iets niet, aangifte in de plaats waar het kindje wordt geboren? Hier wordt het kind sowieso geboren in een andere gemeente omdat we simpelweg geen ziekenhuis meer hebben. Mijn man gaat gewoon aangifte doen in onze gemeente. Daar staan we ingeschreven en daar wordt ons kindje toch ook ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
Wij kwamen er ook pas laat achter dat je geen aangifte doet in je woonplaats, maar in de geboorteplaats. Wij willen in het ziekenhuis bevallen maar als dat zkh vol is moet je idd naar een ander zkh. 1 vd uitwijkmogelijkheden is nog een aardig end hiervandaan. Los van het feit dat we niets met deze plaats hebben (ook niets ertegen), vind ik het een pokke-eind rijden om even aangifte te doen. Gelukkig hoef ik dat niet te doen, maar toch!
Pfff dat wisten we geeneens. Wat idioot eigenlijk. Goed dat we er nu achter komen, anders had mijn man er voor Jan met de korte achternaam heen gegaan. Dat er een andere geboorteplaats komt te staan dan waar je woont snap ik, maar dat je ook in die andere gemeente aangifte moet doen. Lekker hoor
Nou, ik weet niet hoe het dan kan, maar ik ben 27 jaar geleden geboren in Rotterdam en in mijn ID-bewijs staat toch echt Capelle aan den IJssel
27 jaar geleden waren de regels misschien nog niet zo onzinnig. Toen kon je vast aangifte in je eigen gemeente doen. Bureaucratische rompslomp is het
Het is toch gewoon stom dat je in deze tijd zo omslachtig moet doen met aangifte doen enz. Zou je gewoon via internet moeten kunnen doen
Helemaal mee eens. In een tijd van bezuinigen zou dit heel mooi zijn. Trouwens nu moeten we nog de parkeergarage van Haarlem spekken hihi. Hier in de gemeente kun je gratis parkeren
Voordeel is wel dat Mini nu dezelfde geboorteplaats krijgt als ik, maar dan moet het zziekenhuis niet vol zitten!
Dat probleem heb ik dan weer niet Ik sta al gepland voor de inleiding. Het zal je maar eens gebeuren dat je in Oost-Groningen woont en je bevalt in Zeeuws-Vlaanderen
Dan is er sowieso iets niet volgens plan verlopen lijkt me Spannend dat je al een datum weet, alvast succes!