Hier nog steeds aan het wachten tot we aan de beurt zijn bin het belastingkantoor. Ik verwacht dat ze hem komende week in orde maken. Beetje jaloers dus op alle mensen hier die hun geld al krijgen. Hier huis verkocht en gekocht plus een jaar lang geen hypotheekteruggave gehad. Hoop dus eindelijk ook weer eens te ontvangen ipv betalen.
Maar wat hij moet betalen als zzp'er is uiteindelijk precies hetzelfde hoe het werkt bij jouw baan. In loondienst wordt het alleen vantevoren ingehouden op je salaris (en wanneer dit teveel is krijg je wat terug en vice versa). Wanneer je zzp'er bent wordt er niets ingehouden en betaal je (uiteraard) dus achteraf je belasting over je inkomen (en je zvw want ook dat betaal je in loondienst al automatisch). Jullie betalen allebei belasting over je inkomen, alleen hij achteraf en jij direct. Dan is het toch niet zo dat hij de enige is die moet betalen en jou daarbij benadeeld? . Jullie hebben alleen je belasting over je inkomen op een ander moment betaald. Maak jij verder geen gebruik van zijn hogere inkomen (waar nog niet op in is gehouden, waardoor het zo hoog lijkt)? Ik ben een aantal jaar kort zzp'er geweest. Ik hield het geld wat ik moest gaan afdragen (want dat kun je ongeveer berekenen) iedere maand apart op een andere rekening als reservering. Het voelde dus absoluut niet als afgenomen geld toen ik de belastingdienst moet betalen. Het voelde gewoon als, dat krijgen jullie nog van mij. Doordat je op t einde van je jaar nog aftrekposten hebt, beschouwde ik het geld wat na betalen 'over' was op mijn reserveringsrekening als 'extra' geld (wat je normaal van de belastingdienst terugkrijgt wanneer je teveel belasting hebt betaald) .
Ik ben ook zzp'er geweest naast in loondienst zijn. Dat maakt niet uit, al was je alleen zzp'er. Feit blijft dat in loondienst je belasting en zvw al van je salaris wordt ingehouden en als zzp'er moet je het zelf afdragen elk jaar (waardoor het bedrag zo hoog lijkt, het is van een heel jaar), je moet als zzp'er logischerwijs dus áltijd betalen omdat je dat van je maandelijkse inkomen nog niet hebt gedaan. Jij betaalt ook, en je man ook vanuit zijn loondienst, alleen merken jullie dat niet omdat jullie dat elke maand al doen via je werkgever.
Zijn deel is er al in verrekend. Dat wat ik terugkrijg, zou ik ook terugkrijgen als hij enkel in loondienst zou zijn. En hij zou datzelfde bedrag ook terugkrijgen. Alleen is het nu al verrekend en hoeft hij dus 'minder te betalen', en ik hou gewoon mijn deel. En nee, waarom zou ik gebruik maken van zijn inkomen wat hij als zzp'er verdient? Dat is zijn geld. Ik heb m'n eigen geld.
Dat doet nog steeds niets af aan wat ik schreef. Hij betaalt, ik krijg ik snap jouw punt hoor, maar daar was ik al voorbij, dat wat jij zegt is logisch en klopt.