Zwaar onderschat..

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lentekriebel, Dec 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Hier geen vraag, maar wil toch even iets kwijt..

Nog vóór dat ik zwanger was en ook in het begin van mijn zwangerschap riep ik altijd dat ik geen borstvoeding wilde geven, flesvoeding leek me makkelijker. Tijdens de zwangerschap stelde ik die mening bij en ik wilde het allerbeste voor mijn kindje, dus borstvoeding.

Na de bevalling meteen aangelegd en dit ging super. In de kraamweek bleek dat ik niet genoeg voeding had (meer dan 10% afgevallen) en hebben we heel veel moeite moeten doen om eea op gang te brengen, maar nog voor het einde van de kraamweek zat meneer al bijna weer op geboortegewicht.

Zoonlief is inmiddels 7,5 week oud en krijgt nog steeds volledige borstvoeding. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het zwaar onderschat heb. Ik dacht: "dat doe ik wel even..."
    Ik heb natuurlijk geen idee hoe het gaat met flesvoeding, maar wat ik vooral heel 'lastig' vind: Het gevoel hebben dat je altijd voor je kleintje thuis moet blijven omdat mama's borst de uiterste vorm van troosten is in bijvoorbeeld het cluster'uurtje' of als hij om onverklaarbare redenen ontroostbaar is... Niet dat ik te oas en te onpas het huis uit moet, maar ik 'durf' nu niet snel weg.
    Maar als je kleintje je dan met die dankbare (maar nu al ontdeugende) oogjes aankijkt en jij je momentje met hem hebt, dan maakt dat alles weer goed.

Dus groot respect voor alle dames die hier al zo lang borstvoeding geven!! Zelf hoop ik het ook nog heel lang te kunnen doen.

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Wat leuk dat je t toch bent gaan proberen!
    En het wordt makkelijker, straks ga je er met je kleintje op uit!
    Zelf denk ik ook altijd dat ze wil drinken,
    maar dat is niet zo, soms wil ze gewoon slapen haha.
    Grtz.

3. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Wat wordt er precies makkelijker? (Dan kan ik me daar alvast op gaan verheugen, haha)

En het willen drinken, zuigbehoefte, vermoeidheidshuiltje heb ik ook nog niet altijd door. Vandaag een dag dat ie echt de hele dag wilde drinken (regeldag denk ik?), meneer heeft dan ook de hele dag niet geslapen en was om 22.00 uur knock-out..heel sneu..

4. Erzi

Erzi Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    1,463
    676
    113
    Female
    Zuid-Holland
    Ik werk in de kraamzorg en dacht ook ik doe dit even want ik weet t wel.. En idd zwaar onderschat.. Maar het word zoooo makkelijk.. Mijn dochter was ook zoals jouw kleintje wat je beschrijft.. na 12 weken werd het ineens makkelijker.. En nu ? Peace off cake.. En wat word makkelijker ? Alles.. Ze happen makkelijker aan, drinkt sneller, minder voedingen op een dag, bij mij viel het clusteren weg enz.. En het word ook leuker.. Mijn dochter is nu sinds 3 weken aan freubelen terwijl ze drinkt.. ze frimelt wat aan mijn nu bandje of draait met haar vinger door mijn haren, zit aandachtig een speeltje te bekijken of tast mijn gezicht af.. Zooooo lief!!!!

5. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Die 12-weken grens heb ik idd vaker gehoord en ik kijk er stiekem wel een beetje naar uit. Vooral dat de voedingen minder lang gaan duren (hier minimaal een uur bezig) en het aantal voedingen (vooral 's nachts). En als het clusteren wegvalt zou het ook ideaal zijn, dan kan ik met een geruster hart de deur uit. Manlief moet me nu af en toe het huis uit schoppen..

Fijn dat je meisje nu zoveel ineractie met je vertoont tijdens de voedingen, dan smelt je toch gewoon?

6. Asherah

Asherah Bekend lid

May 22, 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Het wordt inderdaad echt veel makkelijker. Ik vond het in het begin ook heel zwaar, een voeding duurde echt superlang, hij wilde constant bij me zijn en 's avonds clusteren. Nu is hij in een paar minuutjes klaar, je hebt het altijd bij je, je hoeft niks klaar te maken, het is de perfecte troost bij verdriet, ongemak en noem maar op. Het is ook zo mooi om te zien, dat na te hebben gegroeid in onze baarmoeder, je kindje groeit van jouw melk, best bijzonder vind ik ;) En voor mij heeft het ook nog een ander voordeel, ik was nogal een slechte slaper, maar na een voeding val ik zo in slaap, heerlijk!

7. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik hoor veel dat mensen het onderschatten en dus afhaken. zo van, ik wil wel bv maar als het niet lukt, jammer dan. ja, dan lukt het denk ik niet want het vraagt in het begin best wel wat. toch vraag ik me af hoe dat vroeger ging (het is toch het meest natuurlijke, vond iedereen het dan makkelijk?). maar goed, hier ook de eerste wk het zwaarst, veel clusteren, veel aanleggen en idd niet weg kunnen. nu nacht om 00 uur en 830 uur bv (dat dat kan :)) en overdag vaak elke 2,5-3 uur (dat schijnt ook wel minder vaak te kunnen maarja:)). maar inmiddels vertrouw ik erop dat ze ook echt wel wat langer zonder kan en dat ik dat dus zelf kan bepalen (tja, dan moet ze gewoon leren wachten:)). ze drinkt max 20 min, maar vaak sneller (erg luxe begrijp ik al) en aanleggen gaat probleemloos.
    en dat lachje als ze gedronken heeft, om te smelten :). zo voldaan en tevreden. ik zou zeggen, hou vol!

8. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    Het begin is idd zwaar, maar dat is het ook met flesvoeding.
    Zo'n kindje heeft gewoon een enorme mamahonger, wat wil je na negen maand in de buik ;).

Hier deed ik gewoon bij elke kik, hup borst erin. Hielp het niet dan zocht ik naar wat anders. Da's ook weer het voordeel van borstvoeding, al voelde het soms wel als een nadeel. Alsof je de hele dag een sticker op je hebt. Maar je hebt wel heel makkelijk een troostmiddel.

En he, een mama heeft niet voor niets 10weken bevallingsverlof ;) Gebruik die niet voor het huishouden oid, maar lekker voor knuffelen met je kindje.

Hier ging ik ook veel wandelen met ZL in de draagdoek, kon ik lekker shoppen e.d. en hij ging gewoon mee.

Maar echt, het wordt beter! Er komt vanzelf wat meer tijd tussen de voedingen, of je man doet af en toe een flesje (gekolfde) melk.

9. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb heel erg geluk, mijn kindje drinkt snel, al vanaf het begin, en maar 7 a 8 keer op een dag in het begin, en nu 5 a 6 keer op een dag. Maar ik voelde me ook zo. Het gevoel dat je vast zit geplakt aan je kindje, maar dat wordt echt beter en minder! Er komt steeds meer ritme en regelmaat in. Over een tijdje kolf je en staat er een voeding klaar in de koelkast als je weg bent. Of je neemt je kleine mee en haalt makkelijker die tiet te voorschijn als de kleine honger krijgt ;)
    Zoals dat we nooit wisten hoe het was om moeder te zijn en dat ook steeds makkelijker en soepeler gaat, zo gaat het eigenlijk met de borstvoeding ook. Ook dat went voor beiden snel en de productie wordt beter en beter op elkaar afgestemd (Dus minder clusteren, of in mijn geval geen spuitende borsten meer zodat alles er onder zit en je de pakken zoogkompressen niet aan kan slepen)

Het wordt echt leuker en leuker!

Ik zei ook altijd geen gelurk aan mijn tieten. Zelfs nog toen in zwanger was, dat veranderde en werd. Oke ik probeer het, maar als er maar iets fout gaat stop ik ala minute. En ach, nu heb ik zelfs al een kloofje overleeft etc. En heb nog wel momenten dat ik denk zucht wat een gedoe. Maar als de kleine dan s nachts een keer wakker wordt en ik haar aan leg en ze binnen 10 minuutjes weer lekker in haar bedje lig te slapen en ik dus ook, dan zucht ik van genot :)

10. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik denk dat je ook flesvoeding niet moet onderschatten. Mijn oudste dochter uit mijn vorige relatie kreeg flesvoeding en wat een vreselijk gedoe was dat! Altijd flesje mee, altijd poeder mee, altijd op tijd poeder kopen, onderweg ergens een plek zoeken om flesjes op te warmen, altijd opletten op hoeveelheid voeding want je heb een maximum en midden in de nacht moet je uit bed en in een koude keuken een flesje gaan maken waardoor je klaarwakker bent. Het enige voordeel is dat je het wel eens uit handen kunt geven.
    Nu krijgt onze dochter op dagen dat mijn vriendin werkt (zij geeft borstvoeding, ik niet) afgekolfde melk en zelfs dat ik vind ik al zo'n gedoe. Hoe vaak ik niet met de kleine de deur uit ga om een paar uurtjes op stap te gaan en dan in de metro zit en erachter kom dat ik de flesjes ben vergeten. Bij een volgend kindje ga ik dus zeker ook borstvoeding geven. Volgens mij is het veel makkelijker om de voeding gewoon bij de hand te hebben op de juiste temperatuur. Je kan gewoon altijd en overal voeden en je kan het nooit vergeten mee te nemen ;). En 's nachts hoef je niet je huis door. En ja, die lange voedingen en het clusteren neem ik dan maar voor lief. Dat is voor je het weet weer over :)

11. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit had mijn reactie kunnen zijn :)

Nadat de eerste dagen erg moeizaam waren verlopen, heb ik echt op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien. Ook al wist ik dat het niet altijd vanzelf gaat dacht ik wel van dat moet toch lukken, maar door oa slechte begeleiding liep dat heel anders. Hadden al zelfs kv gehaald. Maar juist dat gaf me even adempauze, even nadenken wat ik wilde en er toch nog even voor gegaan en na een week is het gelukt! En nu inderdaad gaat het hier net zo als bij Ann77. In principe op verzoek maar soms moet hij gewoon héél even wachten tot we thuis zijn oid. En dat gaat heel goed en dan drinkt hij ook prima. En idd zo om en na bij de 20 minuten, af en toe heeft hij een paar dagen dat hij langer drinkt, waarschijnlijk om een beetje te regelen ipv clusteren. Ben zo blij dat ik toen heb doorgezet! Dat pak nutrilon staat nog steeds onaangeroerd in de kast :)

12. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Leuk om te lezen:). Ik heb nu weer een nieuw doel, als de 6 mnd lukt, dan wil ik door naar 9 mnd, en geen kv. Wie weet!

13. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Wat fijn om jullie positieve ervaringen te lezen.

Ik was sowieso al van plan om door te zetten, want dat heerlijk koppie als ie voldaan drinkt, is voor mij het mooiste wat er is. En daarbij alle bijkomende voordelen wegen zoveel zwaarder dan de nadelen.
    Zelfs in de kraamweek, toen alles mis dreigde te lopen, heb ik een heerlijke kraamhulp gehad die net zo 'gedreven' was als ik om de bv te laten slagen. En wat ben ik blij dat we destijds doorgezet hebben.
    Maar jullie ervaringen geven me nog weer extra stimulans om door te gaan.

Afgelopen zaterdag hebben we een lactatiekundige op bezoek gehad omdat ik het idee had dat ik het mezelf onnodig moeilijk aan het maken was (ivm voedingen die minimaal een uur duren). Alles ging helemaal prima, maar de duur van een voeding kon inderdaad omlaag.
    Nu is ons mannetje de laatste tijd heel erg druk aan de borst en ik heb het advies gekregen om dan eerder van borst te wisselen en dan evt. 4 borsten in 1 voeding te geven... Zij dacht dat we dan wel op een half uurtje konden komen. Dat is dan weer een doel om naartoe te werken..

Kleinesara: Je zegt dat jij bij een volgende ook bv wil gaan geven. Kan dat als je niet zwanger bent geweest? Of ben jij diegene die jullie volgende kindje gaat baren? (Het staat er lomper dan ik bedoel, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet neerzetten..)

14. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Dat kan zeker. Misschien ben ik bij de volgende wel degene die zwanger gaat zijn, maar dat weten we nog niet. Maar ook als je nooit zwanger ben geweest kun je borstvoeding geven. Je kan met hormonen en veel kolven een melkproductie opwekken.

15. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Oh, dat wist ik niet. Maar wel ideaal, zo kunnen jullie beide de borst geven.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Dat het zwaar kan zijn, die eerst periode, dat ben ik absoluut met je eens hoor!
    Maar wellicht helpt het om het eens van de ander kant te bekijken..
    Als je wel thuis bent en je kleintje is ontroostbaar, dan is het probleem snel opgelost als je hem lekker bij je neemt. Dat mag altijd! Geef je kv, als de fles op is en knuffelen helpt niet..Met bv heb je eigenlijk extra troost-mogelijkheid, hoe relaxed is dat! :)

Daarnaast, als je kijkt op het fv-forum, zie je dat er heel wat mama's worstelen met schema's. Te veel mag niet, dan moet je gaan rekken, hoe met de nachtvoeding want dan kom ik niet uit overdag, etc etc.
    Baby's die met 3 maanden al aan de max zitten..
    Daar hoef jij je als bv mama geen zorgen over te maken. Schema's, hoeveelheden...het maakt niet uit! Ik heb dat zelf juist altijd ervaren als vrijheid!

Ga je weg met je kindje, honger? Geen paniek, er is altijd voeding aanwezig. Je kan niets vergeten..

Wat je wel kan doen als je toch eens de hort op wil, zorg dat er een flesje in de vriezer ligt, stop de kolf in je tas en ga lekker weg. Papa geeft een flesje en jij kan lekker met een vriendin gaan lunchen of zo. Dat deed ik ook vaak en daar werd ik heel blij van!

17. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Je hebt helemaal gelijk, zoveel voordelen t.o.v. fv. Ik heb inmiddels al een kleine kolfvoorraad en vorige week zijn man en ik een dagje naar Duitsland geweest en K.ick bij opa en oma met wat gekolfde melk. Heerlijk was dat..

18. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Ik wilde dolgraag bv geven. En zou daar ook voor de volle 100% voor gaan.

Maar o, die eerste weken, verschrikkelijk. Ook zwaar onderschat dus. Eerste maand ft gekolfd en pas na 6 weken zoontje (weer) volledig aan de borst.

Maar wat anderen ook al schrijven, het wordt makkelijker én steeds leuker!
    Ik geniet er nu volop van en het is toch zooooooooooooooooo makkelijk.. ;) voorbeeld: vorige week was mijn zoontje ziek. Wilde bijna niks eten/drinken maar wilde (gelukkig!!) wel bv :) Was toch weer een zorg minder, want ik wist zeker dat ie iets binnenkreeg!

19. Lentekriebel

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Wéér een voordeel! En wat goed dat je zolang hebt gekolfd en toch doorgezet hebt!
    Ik denk dat we maar een voordelentopic moeten gaan openen om zo zwangeren te overtuigen hoe mooi en handig bv is.. ;)

20. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Tsja, stoppen was voor mij geen optie. Ik wist dat ik er slechter aan toe zou zijn als ik zou stoppen ipv door te zetten, hoe zwaar en niet leuk het ook was.

Share This Page