Hallo dames, Ingewikkelde situatie: we zouden na onze laatste tp in NL starten in Gent. Behandelplan al besproken en alvast gestart met schildkliermedicatie vanwege verhoogde waarde: 3.19. Waarde die in NL binnen de normaalgrens valt. Het ondenkbare gebeurd: raak zwanger van de laatste cryo! Super goed nieuws natuurlijk. Maar mbt de medicatie ingewikkeld. België wil nu dat NL de controle overneemt, maar loop dan tegen het verschil in protocol aan. Waarde opnieuw geprikt na 4 weken 0.84 en weer twee weken later 0.30. Onder de 1 zoals België wil, maar NL vindt nu dat ik kan stoppen. Terwijl België toen der tijd heeft gezegd dat ik het de hele zwangerschap moet slikken. Wat nu? Voel me echt tussen wal en schip...durf niet zo maar te stoppen, maar het is ook maar gevaarlijk om hier zelf mee aan de slag te gaan. Meiden die hier ervaring mee hebben???
Geen ervaring met de medicatie. Ik weet wel dat ze in België vaak meer en betere ervaring hebben met vruchtbaarheidsproblemen en moeilijkere zwangerschappen. Dus is het mogelijk om telefonisch met Gent te overleggen en dat advies te volgen? Dan kan Gent ook aan het ziekenhuis/verloskundige hier in Nederland doorgeven waarom ze dit advies geven.
Allereerst gefeliciteerd!! Jeetje wat lastig! Is het een optie om met beide ziekenhuizen te bespreken om de medicatie tot 12 weken te slikken? Misschien helpt dat voor je eigen gemoedsrust omdat je dan die 12 weken grens hebt bereikt? En eventueel bespreken of je het kunt afbouwen ipv ineens ermee stoppen? Succes in ieder geval!
Ik heb een traag werkende schildklier en mijn waarde is tijdens mijn zwangerschappen altijd onder de 1 geweest. Dit was en is ook het streven van mijn gynaecoloog. Ik woon in Nederland. Een hogere waarde geeft simpelweg meer kans op een miskraam en daarom zou ik je dus ook adviseren om niet zomaar te stoppen. Leg dit bij je arts in Gent voor en vraag of zij evt contact willen opnemen met je arts in NL.
We zouden niet voor niets naar België gaan en wie weet heeft de medicatie toch al iets bijgedragen...dan zou de oplossing voor ons wel erg simpel geweest zijn en bijna ondenkbaar dat we daarvoor een strijd van 3,5 jaar geleverd hebben. Maar ja, dat zullen we nooit zeker weten. Het advies van Gent is dus dat NL het overneemt. Dat zou ook zo geweest zijn als we bij hen zwanger geworden zouden zijn. Ik zou de huisarts nog erns kunnen raadplegen. En hoop dat er meer meiden met ervaring zijn. Hoe doen andere buitenlandgangers dit?! Bedankt voor je reactie in ieder geval
Ik weet dus niet of het na 12 weken wel veilig is om te stoppen?! Gent gaf toen der tijd aan dat ik het de hele zwangerschap moet slikken. Ze willen de waarde onder de 1 zien.
Ah fijn iemand die bekend is met de medicatie Mijn schildklier werkt dus ook iets te traag. Echter vindt mijn gynaecoloog hier dus dat ik mag stoppen. Een samenwerking met Gent gaat er vrees ik niet in zitten. Ze is niet echt te spreken over het buitenland. Ik geloof dat ik het Gent nogmaals ga voorleggen...ze worden onderhand gek van me! Maar ja ben ook onzeker en deze zwangerschap is me veel te kostbaar. Bedankt voor je reactie in ieder geval!
De eerste 14-16 weken vertrouwd de baby op jouw schildklierhormonen. Vanaf die tijd heeft de baby zelf een schildklier. Juist in die eerste periode zou je sowieso de schildkliermedicijnen moeten blijven nemen. Ik zou ze, zolang je binnen de ondergrens van TSH blijft, blijven nemen! Naast tsh (de waardes die je noemt), is ft4 ook erg belangrijk. Deze staan het liefst in een bovenste helft vd referentiewaarden. Je zou iedere 4-5 weken je tsh en ft4 moeten laten bepalen om het een beetje in de gaten te houden. Wellicht wil je huisarts hieraan meewerken? Ik loop ook bij de internist maar omdat die zover weg zit, is mijn huisarts gewillig om mee te werken. Naar mijn mening moet je iig NIET STOPPEN vóór 16wk maar nog beter zou de hele zwangerschap zijn. Een gynaecoloog weet te weinig vd schildklier. Laat je doorverwijzen naar een internist als ze moeilijk blijven doen.
Hallo hier ook een schildklier patient,te traag werkende nl.Is het niet zo dat je altijd je medicijn moet blijven nemen? Dat is mij zo verteld.Ik hoef gelukkig niet op te hogen maar mag zeker ook niet stoppen.1 keer per maand ff checken of het goed gaat.Binnenkort ook voor t eerst naar een internist.Huisarts wil het zekere voor t onzekere en heeft me doorverwezen.Gynacologen/verloskundigen weten niet of niet voldoende over de schildklier problematiek.Mijn verloskundige kon me geen info hierover geven.
Eens met al het bovenstaande! Absoluut niet stoppen. 0.30 gaat wel wat naar de lage kant (0.25 is de ondergrens) maar rond de 1 is zeker belangrijk voor de zwangerschap en daarom word ook geadviseerd om elke 4-6 weken te laten controleren. Vaak word bij vrouwen, die al bekend zijn met te trage schildklier, aangeraden om tijdens de zwangerschap de dosis op te hogen omdat vooral in het begin de baby meer van jou schildklierhormoon nodig heeft. De meeste gyns/vk hebben er idd vrij weinig kennis van... laat je doorverwijzen naar een internist als ook je huisarts vind dat je moet stoppen. Succes meis en ik blijf die banner onderin je handschrift echt geweldig vinden!!
Dank jullie dames voor de uitgebreide antwoorden! Ik durf zeker niet zo maar te stoppen. Heb wel het idee dat mijn waarde teveel daalt, ondanks dat ik zwanger ben. Gent had het toen der tijd over ophogen met 25% bij zwangerschap. Nu is dat door omstandigheden niet gebeurt en geloof ik maar goed ook. Want de startwaarde, 50mcg, zorgt voor een daling van 3.19 naar 0.30, ondanks ik dus zwanger ben. Maar ik ben geen arts en wil dat hier controle op staat door een professional. Word hier een beetje zenuwachtig van, artsen zeggen allemaal wat anders, maar ondertussen zit in mijn buik een wonder dat ik koester. Wil het goed doen. Ik ga dus meteen een afspraak met de huisarts maken en me laten doorverwijzen naar internist. @Justme1985 ik kan je de hand schudden zie ik, ook 3,5 jaar gestreden voor een eerste kindje! Gefeliciteerd met je tweede zwangerschap! Al fijn de 12 weken grens voorbij! Hier nogal spannend ivm aanhoudend bruin en soms zelfs bloedverlies. Aaah dit wil je echt niet...maar desondanks nu 3 goede echo's gehad Maar spannend blijf ik het vinden....de 12 weken vieren wij een feestje!!!!
Ik heb ook een te traag werkende schildklier. Al voor (al mijn) zwangerschappen. Protocol is inderdaad 25% ophogen, maar dat lijkt me bij jou niet nodig. Tsh 0,30 is prima. Ik loop gewoon bij de huisarts in combi met de verloskundige. Bloed prikken via de huisarts en de verloskundige houdt de waarden in de gaten. Je tsh moet rond de 1 liggen, liever iets eronder inderdaad. Ik zou zeker niet stoppen met de medicatie, zonder medicatie is je schildklier aan de hoge kant. Misschien dat je het via de huisarts kan spelen en anders proberen om je door te laten verwijzen naar de internist.
Ik ben een Nederlandse, woon in België. Mijn schildklier werd traag NA de bevalling van mn eerste. Volgens mijn huisarts, diëtist en gynaecoloog moet ik medicijnen blijven slikken. Ook als ik weer zwanger word. Mijn moeder, oma en tante hebben al heeeeel lang problemen met de schildklier. Zover ik het weet zijn ze nooit gestopt met medicatie. Ook niet tijdens zwangerschappen. En gefeliciteerd!!
Ja verschil is dat ik geen schildklierpatient ben, maar mijn waarde omlaag moest om zwanger te kunnen worden. Maar des te belangrijk dat het nu onder controle blijft! Weet iemand van jullie hoe die medicatie werkt?! Ik slik nu vanaf 6 sept 50 mcg en mijn waarde blijft maar zakken. Wordt die nog stabiel? Of slik ik teveel?
Wellicht een andere workaround is om via Gent 9mnd 50mcgr voorgeschreven te krijgen, desnoods gewoon in België de medicatie ophalen. Als je 't zelf moet betalen is Het 30,- voor je hele zwangerschap
Bij mij wordt om de 3 maanden bloed geprikt. Als t nodig is wordt mn meditatie aangepast. Ik slik zelf ook 50 mcg.
Ik ga morgen naar de huisarts om te overleggen of zij mij kunnen opvolgen en anders een verwijzing voor internist/endocrinoloog te vragen. Advies van Gent is me te laten doorverwijzen naar de endocrinoloog. Het verkrijgen vd medicatie is geen probleem, daar werkt de huisarta aan mee. Het gaat nu om de opvolging en controle er van.
Als je huisarts meewerkt aan de medicatie (en daarmee dus ook aan het bloedprikken) dan zou ik persoonlijk niet naar een internist/endocrinoloog gaan. Die hebben doorgaans wel hun eigen mening en die zijn moeilijker te overtuigen dan een huisarts... Ik zou bij de huisarts blijven en vooral iedere 4-5weken laten prikken de komende tijd. 0,3 is nog prima en als je er onder duikt moet er een klein beetje van af. Niet hoger laten komen dan 1