Aanhechting navelstreng aan placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wenniepenny, 9 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Tijdens onze 20-weken echo van afgelopen woensdag was er één ding dat de echoscopiste niet goed kon beoordelen (omdat ons guppie er met de billetjes voor lag): waar de aanhechting van de navelstreng aan de placenta zich bevond.

Volgens de echoscopiste zit mijn placenta links aan de voorkant van mijn buik, een beetje onder mijn navel. Ze gaf aan dat het belangrijk is om te weten waar de aanhechting van de navelstreng aan de placenta zich bevindt, omdat daarmee eventuele problemen rond de bevalling, indien deze aanhechting te laag zit, tijdig kunnen worden gesignaleerd en voorkomen.

Wat voor problemen kan een (te) lage aanhechting veroorzaken? En hoe wordt hier over het algemeen mee omgegaan?

Overigens hebben we op 15 november een 3D-echo bij hetzelfde echobureau waar we woensdag zijn geweest, en dan zal ze nogmaals proberen te kijken waar de aanhechting zich bevindt en of dat een 'probleemlocatie' is.

Alvast bedankt voor jullie antwoord en groetjes, Wendy

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Wendy,

Als ik jouw goed begrijp, gaan ze kijken waar de navelstreng aan de placenta vastzit. Ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord dat we daar zozeer op letten. Om dan eventueel vroegtijdig problemen bij de bevalling te kunnen opsporen.

Dit doen we over het algemeen niet, wel of de placenta laagdoorlopend is of over de opening heen ligt. Want als de placenta erover heen ligt kan je niet vaginaal bevallen.

Ik zou me dus er niet teveel zorgen over maken en even navragen wat ze ermee bedoelt. En zo ja, welke problemen je dan vroegtijdig kan opsporen ten tijde van de bevalling?

Groetjes,
    Japke

3. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi, daar ben ik weer met het vervolg op deze vraag:

Tijdens de 3D-echo die we afgelopen woensdag hebbben gehad (en die heel leuk was overigens!) is de echoscopiste er wel in geslaagd om de aanhechting van de navelstreng in de placenta te localiseren: deze gaat aan de zijkant via de vliezen de placenta in, een zgn. 'velamenteuze insertie'.
    De placenta ligt nu midden bovenin mijn baarmoeder, dus er is geen sprake van voorliggende vaten (vasa previa).
    Wel gaf de echoscopiste aan dat ik dit met mijn verloskundige moet bespreken, omdat een velamenteuze insertie een medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling kan zijn.

Ik heb deze term eens opgezocht op internet, en werd niet echt vrolijk van wat ik daar las: het gevaar schuilt er kennelijk in dat de bloedvaten kunnen beschadigen op het moment dat de vliezen breken, zelfs als de placenta zo hoog ligt als bij mij.
    Ik ben hier toch wel een beetje door verontrust, want uiteraard voel ik er niets voor om ook dit kindje te verliezen.

Het roept in ieder geval een hoop vragen bij me op, temeer omdat uit het materiaal op internet blijkt dat er nog erg weinig kennis is van dit verschijnsel:

1. Hoe wordt door verloskundigen over het algemeen omgegaan met het verschijnsel 'velamenteuze insertie'?

2. Moet ik dan verder worden begeleid door een gynaecoloog?

3. Wat voor consequenties heeft dit voor mijn bevalling, afgezien van het feit dat deze in het ziekenhuis plaatsvindt?

4. Gaan de meeste bevallingen waarbij sprake is van een velamenteuze insertie goed, of gaat het ook vaak mis?

Hopelijk kunnen jullie mij al enigszins gerustellen.

Bedankt en groetjes, Wendy

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi wennypenny,

1)Een Velamenteuze insertie komt weinig voor en wordt vaak pas gezien na de geboorte van de placenta. Vraag goed aan je verloskundige wat hun beleid is tav een velamenteuze insertie en of zij het al vaker hebben meegemaakt. Soms zie je dat er een consult bij de gynaecoloog word aangevraagd.

2) Je mag onder controle blijven van je verloskundige, de bevalling zal poliklinisch plaatsvinden dit betekent dat je verloskundige meegaat naar het ziekenhuis en dat zij de bevalling doet.

3) Er zijn geen andere consequenties tav de bevalling.

4) De bevallingen met een velamenteuze insertie gaan goed. Maar omdat de vaten door de vliezen lopen is er een extra controle nodig.Vandaar dat de bevalling preventief in het ziekenhuis zal plaatsvinden.

Meestal word een velamenteuze insertie niet gezien tijdens een echo maar omdat het bij jou wel is gezien, moet je er iets mee. Daarom worden er preventieve maatregelen genomen. Maak je geen zorgen! en bespreek het met je verloskundige.

Groetjes Brigitte[/quote]

5. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je uitgebreide en vooral geruststellende antwoord!
    Ik had gisteren weer controle bij mijn verloskundige, en van haar hoorde ik ongeveer hetzelfde verhaal. Hieronder de informatie, misschien hebben jullie er nog wat aan.

Mijn verloskundigen hebben ervaring met bevallingen waarbij achteraf sprake bleek te zijn van een velamenteuze navelstrenginsertie (vni) zonder vasa previa (vp), en die bevallingen verliepen over het algemeen goed. Wel hebben ze nog geen duidelijk beleid ten aanzien van vni's die vooraf tijdens echo's worden geconstateerd, dus mijn vraag was aanleiding voor ze om dit in de groep te gooien zodat ze vrouwen hierover voortaan goed kunnen adviseren. Door het steeds verder ontwikkelen van de techniek verwachten ze namelijk steeds vaker van dit soort vragen te krijgen van zwangere vrouwen.

Ze hebben mijn vragen uitgezet bij een gynaecoloog, en die adviseerde inderdaad om met 30-32 weken een consult te doen en een echo inclusief Doppler-onderzoek uit te voeren om zo de kans op complicaties in te schatten. In ieder geval kan daarmee worden beoordeeld of het kindje een groei-achterstand heeft opgelopen vanwege deze insertie.

Dus we hebben op 13 december a.s. een echo, een Doppler-onderzoek en een consult met een gynaecoloog.
    Ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals dank en groetjes, Wendy

6. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Nog even de spin-off van dit hele verhaal:

Vandaag hebben we een bezoekje aan de gynaecoloog gebracht om nog eens goed te laten kijken naar de aanhechting van de navelstreng aan de placenta. Tot onze grote opluchting blijkt er met de aanhechting niets bijzonders te zijn: het is géén velamenteuze insertie (dus hij loopt niet door de vliezen), sterker nog: het is niet eens een marginale insertie (hij loopt niet aan de zijkant van de placenta). De aanhechting zit, gewoon zoals het hoort, in het midden van de placenta.

De gynaecoloog snapte overigens wel dat het echobureau meende een velamenteuze insertie te zien, want de navelstreng is aangehecht op het dunste stuk van de placenta. De placenta is kennelijk nogal breed uitgesmeerd tegen mijn baarmoederwand. En het dunste stuk ligt toevallig in het midden, dus de gynaecoloog moest zelf ook erg goed kijken voordat hij zag hoe het zat.

Conclusie: De zwangerschap verloopt zeer voorspoedig en er is geen verhoogd risico op navelstreng- of placentacomplicaties tijdens de bevalling. Ik mag dus gewoon onder controle blijven bij de verloskundige, en zelf kiezen of ik thuis, in een kraamhotel of poliklinisch wil bevallen.
    Wat een opluchting!

Groetjes, Wendy

7. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wendy,

toch wel een opluchting dan he. Ook al is het niet iets ernstigs, toch wel fijn dat alles 'normaal' is! Fijne zwangerschap nog,

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina