Hai allemaal, Ik ben eigenlijk op hard zoek naar tips of ervaringen, want internet heeft heel wat tegenstrijdige informatie. Uit bloedonderzoek op dag 4 van mijn cyclus blijkt dat ik een lage AMH heb (0,78). Ik ben 29 jaar, dus dit kwam als een shock. FSH was 6,6, dus dat is volgens mij nog wel prima. Om te controleren of de AMH waarde echt klopt, heb ik een nieuw bloedonderzoek ingepland. Maar dan, wat zijn de vervolgstappen? Ik ben allereerst te bang dat mijn gynaecoloog zegt dat ik het gewoon nog een aantal maanden moet proberen, want die tijd heb ik voor mijn gevoel door de AMH waarde helaas niet meer. En daarnaast is er vanwege verdenking op endometriose ook een laparascopie gepland. Echter lees ik ook dat dit de AMH-waarde niet ten goede doet. Moet ik deze wel door laten gaan? Is zo iets een indicatie om direct te gaan beginnen met IVF? Of om me maar direct aan te melden in Dusseldorf of Gent? Of ben ik nu al veeel te veel aan het doemdenken? YMD
Een lagere amh waarde kan door de endometriose komen en een laparascopie kan daar idd negatief aan bijdragen (was iig in mijn geval). Is het nodig om de endometriose te verwijderen? Heb je er last van/waar zit het? Bij mij kwam het na een maand net zo hard weer terug (cystes), dus ik had het liever niet gedaan. Verder zou ik idd aansturen op een vruchtbaarheidstraject, aangezien endometriose en een laag amh het best moeilijk kan maken. Zijn jullie al een tijdje bezig of niet? Wij zijn direct naar Düsseldorf gegaan omdat we weinig vertrouwen in ons eigen ziekenhuis hadden (zij wilden niets doen en in Düsseldorf zeiden ze direct ivf). Maar je kan ook even afwachten wat jouw arts zegt. Succes!
Bedankt voor je antwoord, heel fijn! Fijn om te lezen ook dat het bij jou twee keer is gelukt. Endometriose is nog niet officieel vastgesteld, daar wilden ze de laparoscopie dus voor inplannen. Om te beoordelen of het er is, en het eventueel direct weg te branden. De verdenking is er alleen vanwege buikpijn tijdens de menstruatie en niet zwanger worden. We zijn 10 maanden bezig, dus relatief kort nog natuurlijk, maar heb op tijd bloed laten prikken vanwege korte cyclussen. Als blijkt dat door endometriose mijn eierstokken dicht zitten, dan moet het wel worden weggehaald denk ik toch? Anders lukt zwanger worden sowieso niet. Ik heb volgende week een afspraak met mijn huidige gynaecoloog om het vervolg te bespreken. Ook heb ik UZ Gent gemaild en mag ik over 5 maanden op intake komen. Voor mijn gevoel kan ik alleen helemaal niet zo lang wachten, straks is mijn AMH tegen die tijd nog veel lager!
Enige geruststelling. Lag amh hoeft niet per se einde van de wereld te zijn hoor; je hebt wellicht iets minder eitjes dan je gemiddelde leeftijdsgenoot maar zwanger worden is combi van hoeveelheid en vooral ook kwaliteit van eitjes. En hoe jonger je bent, hoe beter de kwaliteit, doorgaans. En jij bent met 29 nog behoorlijk jong! Daarnaast is je amh relatief niet zo laag. Lager dan gewild voor jouw leeftijd maar niet zoveel lager als de gewilde uitslag van minimaal 1 om zwanger te worden. Genoeg goede kansen dus! En misschien wel de moeite waard om op endometriose te checken. Bij mij hebben ze overigens op endometriose gecheckt dmv mri. Vond het geen pretje maar wel minder invasief natuurlijk dan een laparoscopie. Er was geen sprake van endometriose bij mij en ik ben op 41 jarige leeftijd met een amh van 0,23 uiteindelijk toch succesvol zwanger geworden. Houd moed dus!