Endometriose

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Linda, 12 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Zijn er meiden die ervaring hebben met endometriose?

Er lijk bij mij sprake van te zijn. Nu krijg ik binnenkort te horen of verder onderzoek noodzakelijk is gezien mijn zwangerschapswens.

Mijn klachten zijn:
    -hoofdzakelijk buik, rug en darmklachten tijdens menstruatie
    -deze maand bovenstaande klachten ook zonder menstruatie
    -verder heb ik een keer een endo-cyste links gehad (20 mm is weer verdwenen) en nu heb ik er een rechts 27 mm

Op dit moment is bij mij de behandeling ivm pco puregon&pregnyl spuiten, en ivm vijandig baarmoederslijm is IUI aan de orde alleen de 1e poging moet nog steeds komen omdat ik steeds niet verder kan (onrustige eierstokken).

Op dit moment ben ik een maand aan de pil om te proberen alles rustig te krijgen. De arts doelt ook al voorzichtig richting IVF ivm de vele complicaties maar zelf zijn we er nog niet helemaal uit en willen we IUI graag nog proberen.

In ons gesprek op 8 april gaan we alles bespreken maar ik vroeg mij of er er meiden zijn die tips kunnen geven ook mbt endometriose.

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hoi Linda,

Helaas heb ik ervaring met endometriose. De symptomen die je aangeeft, darmproblemen, buikpijn, rugpijn (ook als je niet ongesteld bent) komen mij heel erg bekend voor. Ik ben inmiddels 2x aan de endo geopereerd en nu al bijna 2 jaar endometriosevrij. IUI was voor ons geen optie, en wij zijn gelijk aan IVF begonnen.

Wat ik je kan aanraden voor de endo is teunisbloemolie capsules. Dit hielp mij door het vervelende gevoel heen.

Jemig je treft het wel, PCO, vijandig slijm en endo, en dan willen ze alsnog IUI doen?

Iniedergeval heel erg veel succes.

Groetjes,
    Elvira

3. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Bedankt voor je snelle reactie! Teunisbloemolie heb ik al eens geprobeerd tentijde van de onregelmatige cyclussen, misschien moet ik het maar weer in huis halen. Zit nu aan de diclofenac.

Eigenlijk doelt de arts al wel op IVF hoor, ik denk ook dat we dat te horen krijgen 8 april maar wij houden zelf nog zo vast aan IUI. We hebben het nog geen 1x geprobeerd.
    - Jij als (helaas) expert, waarom zou je niet nog voor IUI gaan?

Op dit moment heb ik 1 endocyste van 27 mm (volgens mij is dit niet zo groot).
    -Heeft opereren naast (wegnemen van pijn) nog andere voordelen. Hiermee doel ik natuurlijk op de vruchtbaarheid?

Alvast bedankt!

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mag ik vragen waar de teunisbloemolie precies voor is?

5. klaasje

klaasje Actief lid

21 feb 2008
    200
    0
    16
    hoe stellen ze eigenlijk vast of je endometriose hebt? Ik heb ook altijd extreme buik- en rugpijn en darmklachten tijdens mijn menstuatie, dit ook vermeld tijdens het eerste gesprek in het ZH. Nu hebben we alle onderzoeken achter de rug en moeten maandag voor het afsluitende gesprek. Voor de HSG hebben we telefonisch te horen gekregen dat er nog niets abnormaals te vinden was, dus geen endometriose blijkbaar. Is er een speciaal onderzoek voor, of is voelen tijdens inwendig onderzoek en de pijnklachten genoeg? Ik vraag me nl. af of ik dat ook zou kunnen hebben...

6. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    @ klaasje: volgens mij stellen ze het officieel vast via een kijkoperatie. ik heb ook een hsg gehad waar alles goed op was maar endo kan je er geloof niet mee uitsluiten ook omdat het buiten je baarmoeder kan zitten. de volgende site is heel duidelijk: http://www.freya.nl/web_folders/folder7.php

ik hoor 8 april of ze er verder naar kijken

@pinguin: tenisbloemolie werkt volgens mij voor meerdere cyclusklachten: pijn, stemmingen maar ook heb ik gehoord dat het de regelmatigheid van de cyclus kan bevorderen

7. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Helaas is bij mij ook endometriose ontdekt. In verband met darmklachten tijdens de menstruatie en soms niet uit te houden pijnen tijdens de menstruatie maar af en toe ook daar buiten, ben ik naar de huisarts gegaan en ben toen gelukkig doorgestuurd naar de gynaecoloog. D.m.v. inwendig onderzoek concludeerde hij al meteen dat het endometriose is. Hij kon dit zien, maar ook voelen (au!).

Omdat we een kinderwens hebben, krijg ik meteen een kijkoperatie. Tijdens die operatie wordt er ook meteen chromotubatie (volgens mij hetzelfde als HSG) gedaan. Ik geloof dat ze middels een kijkoperatie de endometriose pas definitief kunnen vaststellen, maar bij mij zag en voelde de gyn het dus wel al bij het inwendige onderzoek.

Ik ben heel benieuwd (en natuurlijk ook heel bezorgd) wat ze ontdekken tijdens de operatie. Ik hoop dat er alvast wat endohaarden weggelaserd kunnen worden. Zie er best wel tegenop, maar aan de andere kant ben ik ook heel blij dat ze gaan kijken.

Tips om het tegen te gaan heb ik niet helaas. Wel heb ik eens ergens gelezen dat het zou kunnen helpen om het drinken van zuivel te verminderen, omdat dit aanzet tot slijmvorming. Verder heb ik Naproxen als pijnstilling gehaald, maar nog niet hoeven gebruiken gelukkig.

Linda, heel veel sterkte en succes! En Klaasje, je symptomen klinken wel naar endometriose en niet bij iedereen is het middels een inwendig onderzoek te zien. Het ligt er aan waar de haarden zitten.

8. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Heeft die haarden weg halen alleen als doel de pijn weg te halen of heeft het ook redenen mbt kinderwens?

Weet je al wanneer je moet Caro? Spannend hoor, hebben ze op de echo nog afwijkende dingen (zoals cystes) gezien? Proberen jullie op dit moment al zwanger te worden. Nu natuurlijk niet vanwege de operatie. Moet je dan in het zkh blijven? Ben wel geinterreseerd hoe dat gaat. Ik begin alvast met duimen voor je!

9. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hoi Linda,

Ja, zeker spannend! De operatie is op 2 april (brrrrrrrr). En het is een dagopname gelukkig. Wel moet ik onder volledige narcose... Geloof dat ik dat nog het engste van alles vind... ben ook niets gewend wat dat betreft (gelukkig ook maar).

Ben al jaren van de pil af, maar sinds een halfjaar ongeveer zijn we actief bezig met onze kinderwens. Daarvoor zeiden we... als het komt dan komt het en waren we dus niet gericht aan het klussen... maar het kwam nooit! :rolleyes:

Op de inwendige echo heeft hij twee cystes gezien van 1,4 tot 2 cm... aardig klein dus. De eierstokken zagen er goed uit voorzover hij kon beoordelen.

Ik weet niet of het weglaseren van de endohaarden een zwangerschap bevordert... De pijn zal wel minder worden lijkt mij. Kan me wel voorstellen dat als de cystes verwijderd worden, dit beter is voor een zwangerschap.

De gyn wilde bij mij eerst een darmonderzoek laten doen, maar toen ik aangaf dat ik al heel lang van de pil af was en we sinds een halfjaar actief met een kinderwens bezig zijn, heeft hij toch een kijkoperatie geadviseerd. Dan waren we dichter bij ons doel zei hij.

Lief dat je voor me gaat duimen, kan ik wel gebruiken! ;)

Voor jou ook spannend 8 april! Moeilijk de keuzes die je moet maken.

Ik heb soms echt zulke pijnaanvallen tussen de menstruaties door. Herken jij dat ook? Heel diep onder in m'n buik, echt vreselijk... kruip zo ongeveer over de grond van de pijn dan. Of dat van de endo komt weet ik eigenlijk niet. Misschien herken je het...

10. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hoi Meiden,

Ja dat kruipen over de grond herken ik ook. Herkennen jullie ook dat er af en toe iets knapt en het lijkt net alsof er iets in je buik word aangetrokken, wat een enorme spierpijn in je buik veroorzaakt.

Caro,
    De operatie valt heel erg mee, ze kunnen de haarden dan inderdaad weghalen en als er cystes zitten worden die ook verwijderd. Ik heb toen foto's gezien in kleur van voor en na en schrok me het nona.

Als ze bij mij de endo niet hadden weggehaald, had ik nu nog al die pijnklachten gehad. Ik word wel altijd aan de lucrin gezet, zodat ik niet ongesteld word en de endo dus niet kan aangroeien. Wij doen ivf en dan is die medicatie perfect.

heel veel succes meiden.

Groetjes,
    Elvira

11. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    ja dat kruipen herken ik wel, soms nam ik laxeerthee omdat ik anders bijna flauw viel op het toilet, het gekke alleen is dat dat ten tijde van de pil was, en dat is dus tegenstrijdig.

sinds twee jaar geen pil en in eerste instantie was ik ervan af nu met het hormonen spuiten is het weer begonnen en nu dus voor het eerst de pijn buiten de menstruatie om.

Nou laten we dit topic maar even in leven houden, ben wel benieuwd hoe het nu met jullie verder gaat, ik zie dat het bij Elvira duimen is!

12. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Elvira, nee, dat gevoel van dat er iets knapt in je buik herken ik niet. Zo'n pijnaanval duurt bij mij meestal een uur en na die tijd zeurt het nog na. Het is niet de eisprong... (wat de gyn eerst dacht), dat weet ik omdat ik nu al een paar maanden ovutesten gebruik. Ik vraag me dan ook steeds af of het wel door de endo komt. Het komt ook steeds op een andere dag van de cyclus, heel vreemd.

Gelukkig viel de kijkoperatie mee. Dat stelt me weer wat gerust.

Spannende tijd weer voor jou Elvira. Ik duim voor je!

Linda, ja... dat gevoel van flauwvallen herken ik ook! Heb zelfs weleens overgegeven van de pijn en heel veel zweten ook. Raar dat het dan tijdens je pilgebruik was. Een vrouwenlichaam zit raar in elkaar.

Goed idee om dit topic levendig te houden. Ik hou jullie op de hoogte.

13. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

13 mrt 2008
    528
    0
    16
    Hay dames,

He wat naar zeg! Ik hoop dat jullie zullen genezen hoor. Ik zelf heb geen endometriose, maar wel 4 cysten (goedaardig) op mijn eierstokken (op elk eierstok 2) ze zijn zo'n 3/4 cm groot en daardoor kan ik tijdelijk niet zwanger raken. Ik heb twee soorten medicijnen voorgeschreven gekregen, een die ik inwendig moest innemen en andere gewoon oraal. Maar ze zijn nog steeds niet weg! Nu moest ik een maandje de pil slikken, want mn gyn zei dat het heel goed helpt tegen cysten. Ik ben benieuwd, want ik verwacht a.s vrijdag mijn menstruatie en dan moet ik langsgaan bij de gyn.

Ik hoop echt dat ze minder zijn geworden, of als liefst helemaal weg want de pijn is soms onverdraagzaam dat ik echt PLAT op bed lig.

Ik vraag me af wat de gyn. gaat zeggen als ik ze nog steeds heb en niet minder zijn geworden, ik hoop niet iets negatiefs ofzo maar dat hoop ik ook heel erg voor jullie dames, leef erg met jullie mee. Ik heb het volgens mij lang niet zo erg als jullie (ik wil het niet erger maken voor jullie, maar ik wil niet jullie het gevoel geven dat het bij mij erg aan toe gaat en dat ik me hier maar aanstel met misschien iets wat makkelijker is ;) )

Gr,
    Mommy2be

14. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Mommy2be, hoop voor je dat de cystes weg zijn! Vervelend dat je er zoveel pijn van hebt ook.

Sterkte :)

15. nijntje1979

nijntje1979 Actief lid

28 nov 2007
    177
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi dames,

Bij mij is onlangs ook endometriose vastgesteld (tijdens kijkoperatie). Volgens mijn gyneacoloog hebben cystes op zichzelf niet echt invloed op het wel of niet zwanger worden, maar is het meer het totaalbeeld: cystes, verklevingen en endohaarden, die zorgen voor een verminderde vruchtbaarheid.
    Je mag dan ook aannemen dat je na een kijkoperatie waarin e.e.a. is weggehaald meer kans hebt op zwangerschap. Laten we het hopen!

Caro, succes met je operatie. Al met al is het mij ook best meegevallen. Doordat ik na de operatie een ontsteking had in mijn buik duurt mijn herstel wat langer. De pijn valt echter heel erg mee!
    Ik had nog nooit gehoord dat het drinken van zuivel endometriose nadelig kan beinvloeden. Thx voor de tip!

Linda, succes bij je gesprek!

16. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hallo Nijntje,

Bedankt voor je berichtje! Vervelend dat je nog een onsteking na de operatie hebt gekregen... Hebben ze bij jou tijdens de laparoscopie ook haarden weg kunnen laseren of branden? En kreeg je meteen de uitslag na de ingreep?

Groetjes Caro

17. nijntje1979

nijntje1979 Actief lid

28 nov 2007
    177
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi Caro,

Ja, ze hebben tijdens de operatie haarden weggebrand. 's Avonds kwam de arts bij me en vertelde wat ze allemaal had gedaan. Volgens mij is dat ook wel normaal...

Groetjes Nijntje

18. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hoi!

Afgelopen woensdag de laparoscopie gehad en afgezien van de napijn in m'n buik viel het me best mee. Ben wel benieuwd trouwens of jullie ook zo'n pijn hebben gehad vlak na de operatie, het was maar moeilijk uit te houden... lag te kronkelen van de pijn. Had het maximum aan pijnstillers al gehad helaas, dus het was even afzien.

Helaas heb ik de gynaecoloog zelf niet meer gesproken na de operatie, maar de artsassistent. Het blijkt dat in m'n linkerbekken op de plek waar de vangarmpjes van de eileider zitten verklevingen zitten welke verbakken zijn met de endometriose. Deze eileider konden ze dan helaas ook niet doorspuiten. De rechtereileider was toegankelijk en verder zag het er rechts ook schoon uit. De cystes waren spontaan verdwenen.

Vervolgstap is waarschijnlijk een darmonderzoek vanwege het rectaal bloedverlies wat ik elke menstruatie heb (gelukkig maar 1 dag altijd). Op 16 april heb ik een afspraak met de gyn om de vervolgstappen te bespreken.

Groetjes Caro

19. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hoi Caro,

Jeetje klinkt heftig, en wat ontzettend vervelend van die pijn! Wel fijn dat die cystes verdwenen zijn. Nou ik ben benieuwd wat de gyn verder allemaal nog te vertellen heeft de 16e! Hou je taai veel sterkte.

Zelf ben ik gister mega ongi geworden, nu na drie weken pil gebruik, heb direct weer erge buikpijn, ik zie eruit als 5 maanden zwanger :( Dinsdag gesprek, ik ben benieuwd, dat ik namelijk meer pijnen heb na pilgebruik is eigenlijk tegenstrijdig wat betreft endo zegt de arts...

Jullie allemaal ook succes

20. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ben benieuwd wat de gyn ervan zegt Linda! Succes morgen! Laat je het hier ook nog even weten?

Deel Deze Pagina