angst hoe gaan jullie hiermee om?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door belize, 12 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje is bang voor de walvis die met de chineeze tovenaar bij sommige bumba's te voorshijnt komt en water in lucht spuugt. en wanneer het lammetje ff vastzit tussen de struiken bij guess with jess. hij gilt echt hard van angst en begint hard te huilen. omdat hij nu weet wanneer deze precies in beeld komen begint hij al voordat walvis water in lucht spuugt hard te gillen. ik knuffel hem dan en doe dvd meteen uit. en probeer te vertellen dat het echt niets is enzo. maar ik ben erg benieuwd hoe jullie met dat soort angsten om gaan?ook wil ik natuurlijk weten of er andere dreumessen zijn die specifieke dingen eng vinden.
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij vertellen eigenlijk op een simpele, leuke manier wat er gebeurd.
    Uitzetten zou ik zelf niet zo snel doen denk ik, omdat je dan z'n angst bevestigd als het ware.
    In jullie geval zouden we denk ik in bad de walvis na doen met een visje. Of zelf water spugen. En vertellen, kijk net als bij bumba! En laten zien hoe leuk het is.
    Eventueel later als je de dvd aanzet, het visje er weer bij pakken om het te laten zien.. Dus samen gezellig kijken en aanwijzen wat er allemaal niet leuk is. En dat ze de walvis ook kan aaien! Net als mama * je kindje* ook kan aaien! (of de hond of de poes als je die hebt ;) )

    Wanneer je na een tijdje merkt dat het écht niet werkt, dan de dvd maar een tijdje in de kast ;) .

    Bij dvd'tjes vertellen we vaak sowieso mee wat er gebeurd! 'Kijk, de muizen gaan zwemmen! Net als Fae! (Ratatouille, waar remi z'n best doet om niet te verdrinken ;) ) Dat is leuk he!

    Maar oke, het wordt natuurlijk ietsje makkelijker als ze een beetje kunnen praten, hoewel ik merk dat ze zelfs met haar 2,5 vaak niet écht aan kan geven wat ze eng vind. Dat is dan echt een kwestie van raden raden raden, tot ze zegt 'ja!' .
     
  3. tulip

    tulip Niet meer actief

    Hier ook zo'n vreselijke fase gehad en nog wel eigenlijk. Toen ze ongeveer 1 1/2 was, was ze zelfs bang als iemand ons in het dorp voorbij liep. Dan verstijfde ze helemaal en begon echt te krijsen. Het was geen komedie, want ze shakte er helemaal van.
    Ze kon ook bang zijn van de gekste dingen, en ook uit het niets. Vond ze de ene week de broodrooster nog helemaal leuk, de volgende week kon ze er doodsbang van zijn.

    Het is wel wat minder geworden, maar nooit helemaal overgegaan, ze kan soms nog heel angstige buien hebben (ze is nu 2 1/2) Ik heb altijd heel begripvol gereageerd en niet van: stel je niet aan! (wat ik in mn omgeving nog al eens hoorde) en ook benoemd van wat ik aan haar zag. Ze weet nu iig dat ze altijd bij ons terecht kan en ze kan het nu ook zelf goed benoemen.

    Ik heb alleen geen dingen uit de weg gehaald, maar geprobeerd om haar te leren ermee om te gaan. Dus de apparaten gewoon aan thuis, maar wel wanneer ik haar vasthad, dat ze zich veilig voelde.
     
  4. lob

    lob Fanatiek lid

    27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Dit zou ik precies zo geschreven kunnen hebben!
    Ik ben er van overtuigd dat deze manier van omgaan de beste is voor mijn zoontje. Helaas denkt mijn vriend daar wel eens anders over en roept die soms snel van "ach stel je niet aan, dat is niet eng" en dan zie ik dat mijn zoontje dat niet leuk vindt.
     
  5. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik denk dat het ook niet de manier is om hen van de angsten af te helpen. Ik zie echt heel goed aan mijn dochter wanneer iets onzin is en die angsten zijn echt!
     
  6. lob

    lob Fanatiek lid

    27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Ja, ik ook.
    Hier was het ook rond de 1,5 jaar heel heftig, en ook al is het een heel stuk minder, het is ook nooit helemaal weggegaan.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok, maar hier gaat het niet om iets dat hij ergens tegen komt. dvd heeft n paar seconden beeld dat hem bang maakt. in beide filmpjes iets klein wit vlek ineens groot wordt. niet dus dat walvis die hem bang maakt. en hij probeert met de afstandbediening het uit te zetten enzo. als het beeld weg is dan is hij weer ok. vinden jullie niet dat het meer op een marteling lijkt om iets te laten zien dat hem angstig maakt. dus niet iets dat hij hoeft te zien. verder is hij geen angstig jongentje. juist niet, ik ben daarom en beetje verbaasd hierover. het is nu sinds n week en het blijft hetzelfde.
     
  8. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou een kind van net 1 jaar dan dus geen tv laten kijken. Blijkbaar kan hij het nog niet plaatsen (en dat is ook niet gek).
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ow nee hoor, hij geniet echt ontzettend van TV!danst en zingt mee. roept ook bumbaa al een tijdje enzo. doet bij raden spel bij guess with jess. ik ben dus niet van mening dat hij nog te jong is voor TV. ook kijkt met veel interresse naar natuur documenten vooral dieren en zo.
     
  10. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik neem angst altijd zeer serieus. ik wuif het dus niet weg.

    ik probeer wel zelf al de schiften , dus bepaalde stukken van een dvd mag hij niet zien. zo heb je bijv bij de dvd van ludovic een aflevering over storm en regen die best naargeestig opgezet is. die spoel ik bij voorbaat door. het is mijn derde kind dus ik weet veel beter wat ongeveer de valkuilen zijn rond deze leeftijd. tot nog toe werkt dat prima. en met onverwachte geluiden als knallen en sirenes doe ik eigenlijk net als bij honden. gewoon doorgaan en net doen of er niks aan de hand is. tot nog toe werkt dat prima. hij kijkt niet op of om met vuurwerk of onweer.

    en voor de rest inderdaad veel dingen benoemen en vertellen. nu moet ik ook zeggen dat het ene of het andere kindje ook nog wel scheeld. maar helemaal ontkomen eraan dat doet geen een kind. straks krijg je ook de fases dat ze bang worden van iets onder het bed of iets wat op de muur een schaduw geeft. dat is soms moeilijker want dat kan jaren aanhouden en soms is het lastig zoeken naar welke schaduw het is ofzo. en op die leeftijd wordt ook de grens van zijn ze aan het uitproberen en tijdrekken of zijn ze echt bang veel waziger.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    blup; inderdaad zo een fase zal ook komen denk ik.
    ik hoop dat het niet te heftig wordt voor hem. misschien speelt hier ook mee dat hij ziek is. met 39g koorts ziet hij alles misschien anders. ik zal vandaag proberen het beeld stil te zetten en langzaam te draaien zonder geluid. zonder hem bang te maken, want anders gaat dit ook niet door.
    ik vind trouwens raar dat hij niet van de draak bang wordt die bij die chineeze towenaar hoort die ook nog eens vuur uitspuugt.tja..bedankt voor de reacties.
     
  12. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik denk dat het voornamelijk de snelheid is van de walvis. die springt uit eht water en licht ineens op het ijs. ik roep dan altijd precies op dat moment,kijk! daar is de blup blup vis weer en dan doen we samen blup blup. dan breek je dat moment, snap je. ( het is inderdaad een potencieel schrik moment)
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok, ik denk dat ik snap, ik zal kijken of het zo werkt.inderdaad goed woord schrikmoment van de film.
     
  14. Mariya

    Mariya Actief lid

    3 jan 2009
    445
    0
    0
    Mijn zoontje van 1,5 jaar is doodsbang van de stofzuiger. Zodra ik dat ding tevoorschijn haal, springt hij al op de bank of rent alle kanten op, helemaal in paniek. Zodra hij aangaat begint hij te gillen of te schreeuwen tot ik hem weer uitzet.

    Het liefst zet ik dat ding helemaal niet meer aan als hij wakker is, maar ik wil het niet verstoppen voor hem, angsten moet hij toch overheen komen. Ik laat hem de stofzuiger ook vaak zelf vasthouden en laat hem de stofzuiger aanraken wanneer hij uit staat. Dan 'aaien' we samen de stofzuiger en dat gaat wel ok..

    Maaarr iemand tips hoe ik hem hierbij kan helpen? Zodra hij aangaat wil hij dat ding echt niet meer 'aaien' en is echt in paniek en zooo blij wanneer hij uitgaat. Roept dan heeell blij, klaaaar???
     
  15. tulip

    tulip Niet meer actief

    blub, zo doe ik dat dus ook. Het schrikmoment in iets leuks ombuigen. Bij de optocht afgelopen weekend, schrok ze van de herrie die ineens van zo'n dweilband afkomt, dan zeg ik ook: o doe maar draaien met je handjes.

    mariya, hier zuigen we dus samen. Zij houdt voor mij de stang vast, gaat heel goed.

    belize, je zou idd kunnen beslissen om sommige stukjes niet te laten zien.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    meestal is het geluid denk ik. dat geldt ook vr de stofzuiger en dat voor scene in de film. hij kan het wel zonder geluid kijken. ik vind het zelf zielig om hem te confronteren. met stofzuiger is dat erg moeilijk. je hebt wel iets stillere stof zuigers misschien.of heb je al zo een?
     
  17. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    mijn dochter had dat toen ze het filmpje van pingu zag die samen met pinga en de zeehond een toren van ijsblokken gaat bouwen, op een gegeven moment valt pingu die boven op de toren staat met toren en al om, hij hangt dan even te bungelen aan de wiebelende toren... mijn docchter stond nadat ze dat 2 keer had gezien luid gillend voor de tv "neeeee neee oooohhh neee te roepen":$ ik had de dvd de eerste keer met haar samen gekeken en toen was er niets aan de hand, maar kennelijk heeft de spanning zich na een aantal keren toch opgebouwd... ik ben er de keer daarna bij gaan zitten en heb samen met haar gekeken en haar van tevoren verteld wat er zou gaan gebeuren, en dan vooral dat pingu er weer onder vandaan komt en zich geen pijn heeft gedaan en er zelfs om kan lachen:) daarna geen probleem meer.:)
     
  18. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    misschien hem op de arm nemen bij het stofzuigen(een klein stukje zuigen dan want een heel huis met een kind op de arm is wat veel misschien;)) en de keer daarna laat je hem je hand vasthouden en daarna bij je in de buurt blijven......

    zo hebben wij het gedaan, en mijn dochter heeft het nog steeds niet op de stofzuiger, als ik ga zuigen zeg ik dat tegen haar zodat ze er niet van schrikt en dan gaat ze in de keuken spelen en zegt "ik ga wel naar de keuken dan hoor ik de stofzuiger niet":) maar ze is wel bijna 3
     
  19. tulip

    tulip Niet meer actief

    even off topic, dit heeft dan niks met angst te maken, maar moest eraan denken toen ik jou post zag: zo moet mijn dochter huilen als bumbaloe bumba zo laat schrikken dat zn ijsje valt. Dat vind ze zo zielig dat ze echt traantjes heeft. Gelukkig hebben we nog meer dvd's van bumba.;)
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    net als dat lammetje vast zit in de struikjes van guess with jess.
     

Deel Deze Pagina