Help! Zoontje wil alleen op potje, niet op wc

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MiniMe81, Apr 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Wie o wie heeft er tips voor me?

Mn zoontje van net 3, is al een heel eind op weg naar zindelijkheid.
    Hij weet precies wanneer hij moet plassen of poepen, en kan het ook al goed ophouden. Thuis heeft hij geen luier meer aan, en gaat netjes (zelf) op het potje als hij moet plassen.
    Alleen....hij durft/wil niet op de wc! Hoe krijg ik hem zover dat hij dat ook gaat proberen? Ik heb een wc verkleiner, maar wil hij ook niet.
    Samen met mama wil hij ook niet

Tweede issue is dat hij ook niet wil poepen op het potje/wc. Hij vraagt om een luier als hij moet poepen. En als hij die niet krijgt, houdt hij het gerust de hele dag op (gevolg: buikpijn).

Ik heb het gevoel dat we een beetje op een dood punt beland zijn wat betreft zindelijkheid. Ik kom niet verder zolang hij niet op de wc wil.
    Op het kdv hebben ze geen potje, alleen kleine wctjes, maar daar kan hij dus niet zonder luier naar toe, zolang hij niet naar de wc gaat.
    Terwijl hij het dus hartstikke goed kan!
    Als we naar de winkel gaan, gaat hij gewoon mee zonder luier, en blijft hij zonder problemen droog tot dat we weer thuis zijn.

Wie kan mij wellicht helpen??

2. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Niemand een idee?

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Nee hier het zelfde. Als ik achter haar ga zitten wilt ze wel op de wc maar niet alleen. Terwijl ze in t begin wel een paar keer alleen op de wc zat. Maar op het kdv is ze er een keer een beetje door gezakt en sindsdien is ze bang.

Gelukkig durft ze dus wel als ik achter haar zit. Maar ook niet overal.

4. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Dat heb ik ook geprobeerd, en dat ging inderdaad wel. Wel nog met broek aan, dus nog niets echt gedaan op de wc. Maar misschien is het een begin.
    Zou al zoveel makkelijker zijn als hij op de wc wil/durft! Dan kunnen we ook gewoon zonder luier ergens naar toe (behalve even op en neer naar de supermarkt)

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Hier gaat alles zonder luier behalve de nachtslaap en op het kdv het middag slaapje. Maar thuis met haar middag slaap geen luier meer om. Supermarkt, winkwlen ook niet. Als ze wel een luier aan heeft plast ze erin en het is al een keer eerder mis gegaan (wel luier om bij kdv en thuis niet wat tot broekplassen leide).
    Ze heeft nu nog steeds 3 ongelukjes per week soms 4. Dus voor mij echt geen luier meer ! Werden ze maar zindelijk geboren :p

hoop dat er nog tips komen voor de wc.

aan de andere kant ze zijn nog jong, t komt vast wel voor ze op de basisschool zitten.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze speelzaal heeft trouwens een potje staan. Mijn dochter wilde ook bijna het eerste jaar niet op de wc, alleen op het potje. Nu wil ze gelukkig op de wc verkleiner en alleen boven plast ze nog op het potje ( Geen toilet boven ) maar ze was blijkbaar bang voor het plons effect en het 'grote' van de wc, ookal was er een verkleiner, het voelde niet veilig.

7. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Zolang hij nog niet op de wc durft kun je toch het potje meenemen,ik gaf in het begin ook het potje mee naar de psz.Ik denk dat zo min mogelijk de luier om dat dat voor de minste verwarring zorgt.
    Mijn zoontje wilde ook eerst nooit op de wc,maar door een wc bril verkleiner,af en toe te vragen,mee laten lopen en uit te leggen dat wc's voor echt stoere grote jongens zijn ging t van zelf.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Het is denk ik een kwestie van tijd/geduld of even heel streng zijn en het potje weghalen en dan maar zien wat er gebeurd.

Dat laatste heb ik hier gedaan, mijn zoon was toen 3,5. Die heeft sowieso veel angst voor onbekende/nieuwe dingen. Als ik niet streng ben dan blijft hij er in hangen. Hij vind in z'n broek plassen verschrikkelijk dus uiteindelijk toch maar op de wc en na een paar keer was de angst voorbij.

9. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Vandaag heeft hij voor het eerst op de wc geplast! Wel dat ik achter hem zit (voelt wat veiliger denk ik), maar dit is al een heel grote stap!
    En ook gelijk 3x vandaag. Dus dit weekend goed oefenen, en dan volgende week maar op het kdv ook proberen. De wc'tjes zijn kleiner daar, dus is minder eng denk ik.
    Ik ben hier al superblij mee! Dat poepen komt dan ook wel.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Fijn dat dat wel werkt !! Hier op kdv ook kleine wc's maar geen haar op de hoofd dat ze erop gaat(daar is ze er ook doorheen gezakt) gelukkig hebben ze daar wel potjes.

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat goed zeg!

Wat voor verkleiner heb je eigenlijk?
    Je hebt ze nl ook met een trapje en handvatten aan de zijkant. Geeft wellicht ook wat meer vertrouwen.

12. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik heb gewoon een simpele van de Prenatal. Ligt er niet super stevig op.
    Maar wellicht dat hij dat nu ook wil proberen. Morgen weer oefenen :)

Share This Page