Kort tongriempje en fopspeen niet lekker pakken.

Discussion in 'Verzorging' started by Biancas, Feb 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Biancas

Biancas Lid

May 4, 2012
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze man is 4 mnd oud en vanaf vrijwel begin zagen we dat hij een kort tongriempje heeft. Nooit echt bij stilgestaan dat dat consequenties voor iets zou kunnen zijn.
    Rond 7 weken gaf KA aan dat het wel meeviel.
    Rond 12 weken bij CB geweest en daar zag de jeugdarts meteen dat hij kort tongriempje heeft.
    Ik heb gewacht op de volgende afspraak met de KA om er opnieuw over te hebben.
    Ze gaf aan dat het geen kwaad kan omdat hij zijn flessen gewoon goed leegdrinkt en hapjes naar binnen werken ook wel redelijk gaat denk ik.
    Nu heeft hij wel heel erg veel last om zijn speen in te houden. Kan deze moeilijk vacuum zuigen. We moeten m echt vasthouden.
    Deze wil hij wel graag ivm slapen.
    Ik sta nu in dubio om er misschien toch wel wat aan te laten doen.
    Ik las ergens dat als ze het moeilijk vinden om je pink vacuum te zuigen dat je er dan wat aan zou moeten doen.
    Maar wwet niet of het speenprobleem dan opgelost wordt? En evt de rest wat misschien op latere leeftijd nog komt.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij twijfelden bij de jongste ook. Met 8/10 weken denk ik. Hij dronk wel, maar toch net wat knoeierig en de speen liet hij ook te makkelijk los.
    De huisarts heeft ons doorverwezen naar de kno arts. Deze heeft gekeken en vroeg wat we wilden, het was een twijfelgeval. Maar het zou ook kunnen dat zijn spraak er door beïnvloed zou worden en dan alsnog op oudere leeftijd geholpen moeten worden. Dan is de ingreep heftiger door de narcose en langer herstel. Op deze leeftijd is het een paar minuten.
    De arts wilde gelijk wel doorpakken, dus direct naar een ruimte om het riempje door te knippen. Het was heel even naar omdat je hem echt goed moet vasthouden. Maar na het knippen kreeg hij direct een fles(al klaar gezet)en was het verdriet over. En hij heeft daarna ook geen last meer gehad.

Zowel het drinken als de speen gingen daarna echt beter, dus het heeft hem wel gehinderd. Uit zichzelf heeft hij de speen er met 6 maand alsnog uitgedaan, maar toen had hij hem ook niet nodig..

3. Biancas

Biancas Lid

May 4, 2012
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk dat ik morgen de KA of Huisarts ga belken erover.
    Twijfel zo erg. Aan de ene kant, wat kan het kwaad toch?

4. mptje

mptje Actief lid

Jul 21, 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons zoontje is in de kraamweek al geknipt, zelfs 2 momenten (1 moment 1x, andere 2x).

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij Aiden is zijn tongriempje al bij 1 week oud gekliefd. Zijn tong leek een beetje op een slangentong zo kort was zijn tongriempje. Borstvoeding geven ging niet optimaal en het deed mij ook nog eens erg veel pijn.

Wij hebben het ook laten klieven om toekomstige problemen met spraak en tongzoenen te voorkomen.

Het was binnen een paar seconden gepiept, heb hem meteen aangelegd en hij dronk direct veel beter.

6. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Mijn zoontje was 1 week oud toen ik zag dat hij een korte tongriem had. Ik heb toen de VK gebeld. Zij is een paar dagen later langs gekomen om te kijken.
    Zij vond hem ook kort en heeft het meteen gekliefd. Van het knippen zelf heeft hij weinig gemerkt. Hij vond het spateltje dat erbij gebruikt wordt vervelender.
    Hij kon ook de fopspeen niet goed pakken. BV ging wel goed.
    Mijn zoontje is nu 3,5 maanden en een fopspeen wil hij helemaal niet meer. BV loopt als een trein en zijn tong kan hij nu wel goed bewegen.
    Ik zou het zelf zo snel mogelijk laten klieven. Nu heeft hij er nog geen last van, maar als je langer wacht heb je misschien zelfs logopedie nodig om hem zijn tong goed te laten gebruiken.

En kijk ook even naar zijn lipbandje. Ik heb begrepen dat dat ook vaak kort is als ze een kort tongriempje hebben.
    Bij mijn zoontje is dat ook vrij kort, maar omdat de VK vertelde dat ik daar sowieso voor naar de het ziekenhuis moet en hij met drinken geen last heeft heb ik daar nog niets mee gedaan.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Mijn jongste twee zijn heel vroeg geknipt. De KA vindt het vaak wel meevallen, vraag een verwijzing via de HA naar de KNO, die heeft er wat beter kijk op.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Als je het niet laat klieven heeft je kindje er op latere leeftijd waarschijnlijk last van.
    -slissen
    -moeite met tongzoenen
    - moeite je gebit schoon te houden of iets tussen je tanden weghalen metje tong

Ik zou je zeker aan willen raden om een lactatiekundige te vragen om mee e kijken.

Share This Page