Aankomen in gewicht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Ik zou niet of doen maar en.
    Twee boterhammen op een hele dag is echt heel weinig.
    Onze kinderen van 7 en 5 eten 4-6 boterhammen per dag. Nou eten die savonds heel weinig, maar toch. Overdag hebben ze de energie nodig. Desnoods een boterham tussendoor op school. En dan smorgens fruit door de yoghurt.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Tja het is zeker weinig, maar meer gaat er gewoon niet in. Op hockeydagen (2x per week) wordt er na de training een boterham extra gegeten, voor de training eet ze warm.
    Er wordt hier wel goed warm gegeten.
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Ik zou het eerder als toetje doen. Niet gelijk na het avondeten maar uurtje later bijvoorbeeld. Of wat yoghurt naast een boterham? Echt als extra om er wat meer vetten en calorieen in te krijgen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Calorierijke producten zijn oa volle melk producten, als alternatief is er ook kokos yoghurt en amandel yoghurt. Zijn zuivel vrij en flinke calorieën. Een echte aanrader voor een smootie met wat Brinta en fruit. Kleine portie met veel calorieën. Verder water vervangen door drinken met calorieën zoals optimel of smoothie, thee met melk. Koekjes bijvoorbeeld liga evergreen, geen cracotte maar knäckebröd. Pindakaas, of andere notenpasta op brood. Je kunt fantomalt kopen en daarvan een schepje overal door doen. Bakken in olijf of kokosolie als ze geen boter lust. En een kom soep is ook altijd goed natuurlijk.
    Zo even wat tips. Hopelijk zit er wat bruikbaars tussen. Vooral koolhydraten en eiwitten :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.025
    15.566
    113
    Vrouw
    Ja achteraan zitten moet natuurlijk niet negatief zijn.
    Onze middelste is ook maar een spriet dus voor hem kan het ook geen kwaad dat er al eens extra verloren brood, pudding, pannenkoeken, milkshake word aangeboden en als we samen wat vaker iets smullen, heeft hij er minder moeite mee.
    En dan bij het koken echt bewust calorierijke producten kopen en verwerken. Dus puree extra boter, eens gratin, het brood niet enke donker brood, smeerboter gebruiken, volle zuivelprodjcten gebruiken, omelet maken en gewoon afspreken wat ze lekker vind.
    Op internet vind je ook wel veel tips rond cal rijke gerechten maar tixh niet ongezond worden.
     
    tuc vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Pindakaas is heel rijk en zou je op een boterham kunnen doen.
    Nootjes /studentenhaver. Veel gezonde vetten. Mocht ze die niet op school mogen eten zou je dat kunnen doen na het eten.

    Fruit zoals advocado, mocht ze dat lusten. Verder wat je zelf ook schrijft volle producten.
    Als toetje eten wij altijd kwark, je zou makkelijk volle kwark kunnen pakken en aanvullen met fruit en/ of nootjes
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja pindakaas, avocado en andere dingen die ik hierboven las zijn hele goede tips, maar dat krijg ik er helaas niet in:rolleyes:
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Dat is erg jammer. Dan zou ik verschillende nootjes proberen :)
     
  9. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Ik zou bij alles wat ze eet de afweging maken hoeveel het vult en hoeveel calorien het bevat. Dingen als water en rauwkost maken wel dat je minder honger hebt, maar zitten ongeveer 0 caloriën in. Dus dat zou ik niet meer onbeperkt geven. Van je lunchbox foto's lijkt het soms of meer dan de helft uit fruit of rauwkost bestaat en dan minder dan 1 boterham (geen kritiek hoor! bedoel het als tip, jij weet het beste wat je kind wel eet). En geloof ook eerder wel eens gelezen te hebben dat ze einde van de middag nog een vol bord rauwkost eet? Misschien iets minder groente geven als ze moet aankomen (aanbevolen 200 gram op een dag) en de rest opvullen met calorierijker eten? Of fruit met meer calorien zoals banaan/druiven/mango/ananas. Er is ook niks mis met suiker (yoghi, chocomelk, ontbijtkoek wat je noemde) zolang je maar niet alleen maar suiker eet op een dag, daar zou ik niet zo huiverig voor zijn. Elk 'slecht' product heeft ook weer goede kenmerken (behalve puur snoep dan). Maar Yoghi/chocomelk/volle melk heeft eiwitten/calcium/vitamine, ontbijtkoek heeft veel vezels. Je lichaam heeft gewoon suiker/koolhydraten nodig, hersenen functioneren bijvoorbeeld alleen op glucose. Groente bevat vooral micronutrienten (vitaminen/mineralen) en water en vezels, maar amper macronutrienten (eiwitten/koolhydraten/vetten) en dat heb je als bouwstoffen nodig om te groeien.

    Maar het lijkt me lastig! Hier een kind in huis met altijd honger, die eet 6-7 boterhammen op een dag en vraagt dan nog om meer :rolleyes:
     
  10. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Maar als ze adhd medicatie heeft, gaat ze neem ik aan ook naar de kinderarts. Wat zegt die?
    Nu in de vakantie gaat ze mogelijk later naar bed? Dan eten aanbieden wanneer medicatie is uitgewerkt is misschien een idee. En je hebt ook speciaal drinken via arts om aan te komen.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik vat het zeker niet op als kritiek. Maar de lunchboxes die je ziet zijn van mijn zoon:roflmao:. Dochter eet thuis tussen de middag. Die eet nog niet de helft van die groente;)
    Einde van de middag zijn voor haar hooguit wat tomaatjes. Maar druiven, ananas en banaan eet ze graag, dus dat komt goed uit.
    Dan ga ik ook wat makkelijk met een plak ontbijtkoek zijn met een dikkere laag boter, gewone boter eet ze graag.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    We gaan idd met nootjes uitproberen wat ze wel lust.
     
    owly vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja die gaf ons dus aan dat het haar verstandig lijkt meer onderzoek te doen (bloedonderzoek en botscan). Als dat allemaal goed is gaan we verder kijken.
    Maar ik wil zelf alvast kijken wat we nog meer kunnen doen.
     
    suus02 vindt dit leuk.
  14. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    Van roomboter heb je ook een smeerbare variant in een kuipje. Misschien lust ze die wel? verder inderdaad dubbel beleg, tosti’s zijn ook super lekker met dik roomboter aan de buitenkant en binnenin smeerkaas en gewone kaas. Een heeeerlijk caloriebom ;).
    Daarnaast is wat olijfolie op een boterham met hartig beleg ook erg lekker voor erbij. Kan gewoon als extra op je boterham met bijvoorbeeld 50+ kaas. (Zelf vind ik dat heerlijk met ook nog wat mayo en tomaat)

    bananenpannekoeken werken hier ook goed: ik maak ze van ei/banaan/Brinta en wat dadelstroop erop. Lekker bakken in de roomboter. Wordt meer van gegeten dan een boterham.

    En inderdaad smoothies van Griekse yoghurt met banaan en havermout of Brinta. Drink je zo weg zonder dat je er meteen vol van zit. Kan je ook meenemen eventueel in een beker als tussendoortje of naast je broodmaaltijd als drinken.

    Lust ze wel humus of tahin? Is lekker en gezond voor op brood en ook calorierijk.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zou ze banenenbrood oid lusten? Of andere 'taarten' die met noten bereid worden en dus veel (maar wel gezonde) calorieën bevatten? Familie van mij eet grotendeels veganstisch, glutenvrij en suikervrij en maken dus vaak bananenbrood en veganistische taarten waar veel noten in verwerkt zitten maar die je dus niet als zodanig ziet. Dan hoef je je kind dus niet vol te proppen met heel erg ongezonde dingen.

    Bijvoorbeeld:
    https://heelhollandbakt.omroepmax.nl/recepten/details/vegan-gluten-suikervrije-cheesecake/
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Mijn buurvrouw gaf haar zoon op aanraden van de arts nog een bord pap voor het slapen. Zou pap/havermout geen idee zijn? Er zijn tegenwoordig zulke lekker recepten met kaneel/ahornsiroop/besjes.
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik weet het niet. Ga zeker wat dingen proberen. Het is de laatste jaren best een kritische eter geworden. Ze eet nog veel variatie hoor, maar juist geen calorierijke dingen blijkbaar.
     
  18. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Ja yogho is zeker beter ! Ik kreeg het ook als tip van de diëtiste omdat het me niet lukt om aan te komen.
    Volle melkproducten zoals dus joghidrink. Volle kwark. Evt fruit daarin mikken.
    Veel vleeswaren. Dubbel beleggen op haar brood/cracker.
    Roomboter en nootjes (lust ik ook niet )
    Bifi worstjes, blokjes kaas tussendoor.

    Dat waren vooral de tips hier
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Euhm bij mij hebben ze jaren lang alle koolhydraat rijke zooi door mn strot geduwd omdat ik te licht was. Hebben we t wel over een jaar of 20 terug. Hielp geen bal, t kwam er gewoon niet aan of ik nou een pannenkoek met kaas dieet hanteerde of verrijkt vanuit de apotheek.

    Op mn 23e was ik nog steeds 47kg op 1.63 echt niet te mager althans voor mijn lijf niet, statistiek is wat anders, gewoon normaal getraind en prima in mn vel.

    Wat wel goed hielp was een sportdieet. Wij hadden op mijn club een aantal sport dietisten, merendeel was op spier/kracht gebaseerd daar had ik niet veel aan, maar ik pakte de elementen op wat me wat leek en dat ging beter. Probleem eters die wel fanatiek sportte waren daar wel een stuk gevoeliger voor dan een reguliere dietiste.

    Door reflux staat mn dochter hier eigenlijk ook min of meer op een "sportdieet". Ze eet normale dingen overigens hoor, voedingswaarde technisch is er geen bal dieet aan.

    Sportdieet is eigenlijk in de hoofdlijn: Je hebt de 3 hoofdmaaltijden (die zijn wat kleiner in jullie geval normale portie denk ik) maar je eet elke 2 uur. Glucosespiegel blijft dan redelijk stabiel.

    Crackertje hier, smoothie daar. Los van elkaar stelt t geen bal voor, bij elkaar opgeteld is t veel meer. Bij een kind altijd de lekkere gezondere dingen, zakje chips kan best wel een keer maar zou t geen dagelijks tafereel noemen.

    Schaaltje tomaatjes/druifjes op tafel, tijdens t knutselen knaag ik zelf graag aardig wat weg. Huiswerk moment is ook een goeie, zooi walnootjes bijv. of iets anders.

    Ze blijft nu langer op gaf je aan, als ze nu lekker film kijkt of een boek leest, zet er een smoothie naast (zou de milkshake op dat moment overslaan vlak voor naar bed een suikerbom) of ander makkelijk knaagspul. Ongemerkt wil zo'n bakkie snel leeg zijn. Geef jezelf ook een bakkie en noem t bij vragen gerust goede voornemens

    In dit huis is suiker geen issue, ook fristi ben ik niet huiverig voor omdat ze lactose intolerantie gewone melk niet goed verdroeg werd t gewoon yoghurtdrink, t bevat suiker, jammer dan. Ze is echt niet dik ofzo, eerder een ukkepuk met dr 15kg bij net 3 jaar.

    Enige wat ze heeeeel weinig krijgt is chocolademelk, omdat ze dan werkelijk alle kanten uit springt.

    Bij de apotheek is voedingsmelk te krijgen, je kan het zelf kopen maar is een duur grapje. T bevat eigenlijk alle voedingswaarden die je nodig hebt voor een dag. Mijn schoonmoeder heeft eerst van allen 1 flesje zelf gekocht om te proeven, dr zit echt wel een verschil in qua smaak. Op recept kreeg ze dan degene die ze lekker vond. Nu had zij chemo gehad dus niks smaakte echt en ze viel te veel af. Het hielp haar wel om op gewicht te blijven.
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik zou in dit geval zeker eens water vervangen door Yogho (hoeft niet elke dag).
    Een boterham vervangen door Griekse yoghurt zet weinig zoden aan de dijk ben ik bang, dan zou ik nog iets van Granola toevoegen.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina