Aankomen in gewicht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Mijn 8 jarige dochter heeft geen ADHD of medicatie, maar dit is voor haar ook een normaal eetpatroon. Eet exact hetzelfde als jouw dochter. Ik vind de hoeveelheden dus niet heel erg raar. Soms gaat er s middags een tweede boterham in.

    Onze dochter is ook erg slank, vroeger echt mager geweest ook. Hier helpt alleen volle producten aanbieden.

    Ik denk dat je er goed aan doet om naar een diëtiste te gaan, zodat je gewoon echt een goed advies krijgt. Succes!
     
    tuc vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Oh ik vind het wel echt heel weinig moet ik zeggen, mijn dochter (wel 10) eet zeker minimaal 6 boterhammen per dag en daarbij nog crackers/ontbijtkoek/fruit/groente en avondeten.
     
  3. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Misschien niet helemaal duidelijk in mijn post, maar ik vind het zelf ook niet erg veel nee. Maar het is een normaal voedingspatroon voor onze dochter. Ik moet zeggen dat ze s middags echt wel steeds vaker een tweede boterham begint te eten, maar avondeten daarentegen wordt dan weer minder.

    Momenteel is ze heel slank i.p.v. mager, nooit ziek en vrolijk dus wij hoeven geen actie te ondernemen. Maar van ons mag ze zeker wel wat meer eten :)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Wat vind ze zelf lekker om te eten?
    En als je voor haar ook een bentobox maakt, eet ze daar dan nog iets van?

    Fantomalt zou ik idd door haar yoghurt doen, dan krijgt ze al iets meer kcal binnen.. de drogist verkoopt dat gewoon.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    In smoothies of soep of pastasaus kun je natuurlijk sowieso van alles gooien, ook bv. dat extra klontje roomboter (in soep en pastasaus dan ;)).

    (Mijn dochter eet/drinkt het alleen drie niet. :roflmao:)
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    En wat meer stevigere ontbij en lunch bijv?

    Ik heb ook kleine eters, dus tips als 3-4 volkoren broodjes zou hier ook niet werken helaas.

    Wat ik hier vaak geef is bijv 2 spiegeleieren op brood (dus 1 per half broodje) met geraspte kaas.
    Of avocadospread en dan dik erop smeren
    2 rijpe bananen per dag (avocado of banaan ipv paprika als snack bijv)


    Dat vind ik dan bijv extreem veel. Mijn man eet niet eens zoveel ;)
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja een stevigere maaltijd moet het worden dan. Ik ga eens kijken wat dan opties voor haar zijn.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn man eet bijna een heel brood+ kwark met granola, fruit en salade. Dan nog valt ie soms af in periodes. Fanatiek sporter (marathons) en snelle stofwisseling. Geldt voor de kinderen hier ook. Dochter wordt wel langer, maar komt niet eens aan met deze hoeveelheden (31 kilo bij 1.44).
     
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hi Tuc, hier precies hetzelfde probleem, alleen geen ADHD medicatie;
    Mijn dochter van bijna 13 is 161 cm en 39 kilo, die at 1 boterham of kwark, fruit of koek 10 uurtje, 2 boterhammen lunch met rauwkost, thuis gekomen koekje of fruit en kop koffie, thee of warme chocolademelk, groot bord eten en daarna nog wat fruit of koekje bij de thee.

    Ze kan wel veel eten maar eet graag gezond, dat werkt niet... ze moet aankomen om in de puberteit te komen. Bloed en handfoto zijn genomen en alles is ok.
    Nu ook naar de dietiste en hier is inmiddels alles vol, roomboter aten we al, volle melk, 10% kwark etc... Ze moet ook 2 boterhammen of extra kwark eten.
    Ze sport 4 uur per week en ook nog 3x gymmen, ze heeft inmiddels overlegd dat ze graag 2x wilt gymmen omdat ze afbuigt in groei (p-2 lijn) en ze mag ook tijdens de les eten, dus ze heeft nu altijd notenbrood of nootjes mee).

    Hier wordt altijd water gedronken, ik zal ook eens yogho halen! Verder zou ik met juf bespreken of er meer eetmomenten ingebouwd mogen worden, in overleg kan er altijd wel veel.
     
  10. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Onze oudste loopt nu een jaar bij de diëtiste ivm zijn te lage gewicht, en hierdoor ook klein. Hij gebruikt ook ADHD medicatie.

    De meeste tips zijn wel al genoemd, maar ik weet niet of ze een bolletje makkelijker eet dan een boterham? 1 bolletjes staat ongeveer gelijk aan 2 boterhammen qua voedingsstoffen namelijk
    Ook kregen wij de tip om voor het eten een half glas sap te drinken want van zoete dranken krijg je blijkbaar trek. Dus misschien kan ze haar medicatie daarmee innemen.

    Onze zoon is inmiddels op een normaal gewicht voor zijn lengte, dus nu is het een kwestie van groeien.. (als je echt te licht bent groei je ook niet goed)
    Moet wel zeggen dat hij 3x per dag een drink voeding kreeg, dit is nu inmiddels 2x en we bouwen langzaam aan af.. hij zat op het randje van een ziekenhuis opname
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #51 tuc, 29 dec 2019
    Laatst bewerkt: 29 dec 2019

    Ik ga je tips bekijken.
    Ik vind het heel lastig omdat ze hier een soort vast eetpatroon ontwikkeld heeft en heel lastig is met nieuwe dingen proberen.
    Avocado gaat ze dus gewoonweg niet proberen, dat krijg je niet in dat hoofd.
    Roomboter lust ze niet:rolleyes:, heb het al eens stiekem op een tosti gesmeerd zonder dat ze het wist (ze was op school) en ze proeft het gewoon:eek:)
    Vandaag wel banaan/ei pannenkoekjes op, ben benieuwd of ze dat vaker wil.
    Ei lust ze alleen gekookt, krijg je er onmogelijk op een andere manier in.
    Een bolletje is een goeie, maar mevrouw eet alleen witte bolletjes, en dan zullen die meer voedingsstoffen niet op gaan zeker?? Terwijl ze van boterhammen absoluut weer geen wit lust maar alleen volkoreno_O.
    Zelfde met kaas, lust geen blokjes kaas, wel kaas op een tosti of geraspt op de pasta en stamppot. (Met dat laatste zullen we dus ook niet te zuinig zijn voortaan). Ze doet ook altijd boter door de stamppot dus eens kijken of ik daar roomboter door kan doen.
     
  12. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Heel herkenbaar, mijn zoon lust ook veel dingen niet en iets proberen is lastig. Volgens onze diëtiste is een wit bolletje ook prima, alleen even in de gaten houden qua vezels.. ik heb een tijd pannekoeken gebakken op de ouderwetse manier, hij at die ook met het ontbijt. (Ik bakte een stapel en warmde het op)
    Hij kreeg ook nog een spin beugel wat Alles niet makkelijker maakte. Nu weet hij hoe hij dingen moet eten met de beugel en dat maakt het weer iets makkelijker. Hij kon bijv geen bolletjes meer eten omdat het boven zijn beugel bleef plakken, nu heeft hij een bepaalde techniek en werkt het prima
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Hier ook een kind met ondergewicht. Zij krijgt via de kinderarts calorierijke voeding.

    Je hebt al veel tips gekregen. Wat ik zo kan bedenken:

    Ontbijt/Lunch:
    Volle Griekse yoghurt met wat noten/lijnzaad en fruit (banaan)
    Een extra Volkoren ontbijtkoek na het brood.
    Krentenbol met een plak kaas.
    Smoothie van volle yoghurt met fruit

    Broodbeleg:
    Pindakaas
    Kaas
    Vleeswaren
    Ei

    Bij bijvoorbeeld pasta wat extra olijfolie er door doen. klontje roomboter door de stamppot.

    Tussendoortjes:
    Volkoren ontbijtkoek
    Cracker met kaas of pindakaas of ei
    Krentenbol met kaas
    Blokje kaas
    Vette vis

    Er zijn vast nog meer dingen maar dat is waar ik zo aan moest denken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Fijn dat iedereen zo meedenkt!
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Roomboter proef je ook echt; ik vind het ook smerig. Er bestaan ook combinaties van roomboter of olijfolie met margarine, volgens mij (met olijfolie weet ik het zeker), dat smaakt anders.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    We hebben ook even met haar gekeken wat we in kleine stappen kunnen aanpassen.
    Wat voorlopig het plan is:

    Ontbijtopties:
    -boterham met flinke plak kaas en als drinken verdunde griekse yoghurt net gepureerd fruit erin en als het lukt erna nog een plak volkoren ontbijtkoek.

    - Een kom griekse yoghurt met fruit en muesli.

    Tussendoor fruit, in ieder geval banaan. En rauwkost met een yoghurt/mayo dip.

    Lunch: vaker tosti en erbij in ieder geval de verdunde griekse yoghurt met gepureerd fruit.

    Plak ontbijtkoek tussendoor en een snoepje en fruit

    Wat olijfolie of roomboter door de warme maaltijd.
    Na het eten gaan we ook wat introduceren om te eten met wat thee of warme choco.
     
    sabagirl vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dan ga ik daar ook eens naar kijken
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Een bak havermoutpap ‘s ochtends met een schepje bruine suiker? Je eet van pap enzo sneller meer dan van brood.
    Notenrepen als tussendoortje of een bakje/handje nootjes, tosti met brie, walnoten en honing, ‘s avonds rijst koken in kokosmelk, roerbakgroenten, kroepoek, gebakken banaan enz.
    Hopelijk heeft de diëtiste nog wat goede ideeën of weet ze iets waar ze meer trek door krijgt.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. maliro

    maliro Niet meer actief

    Je dochter lijkt op mijn zoon!
    Zoon is 9, slikt adhd-medicatie, hij heeft er ass bij.
    Altijd al een slechte eter geweest maar nu is het dramatisch.

    Ontbijt: beker melk, soms een hapje brood (ook voor zn medicatie aan geen honger)

    Tussendoor: fruit, ranja

    Lunch: 1 boterham, pakje melk

    Tussendoor: op bso een cracker met beleg, thuis weigert hij alles. Nog wel beker ranja.

    Diner: een paar hapjes

    Na 19:30 krijgt hij nog wel eens honger, dan krijgt hij een beker warme melk met een plak brood.

    Brood wil hij alleen met hagelslag, heel soms chocopasta, bij bso alleen kaas.
    Door zijn autisme is het bijna onmogelijk om nieuwe dingen te introduceren. Hij weigert alles.
    Ik weet dat hij in het voorjaar een betere periode gaat krijgen maar dan nog houdt het niet over.

    Overigens eet mijn dochter van 7 hooguit 2 plakjes brood per dag meer, zij is klein en mollig. Haar lichaam slaat alles op wat ze binnen krijgt.
     
  20. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Dubbel beleg op brood en dan dus niet voor de magere varianten kiezen.
    Een glas (vers) sinaasappelsap bij de één van de maaltijden.
    Een boterham met (dubbel) beleg mee naar school ipv fruit of groente.
    Een dipsausje maken bij de groente
    Kaas toevoegen aan de warme maaltijd (door de aardappelpuree, over de pasta, over wraps of taco's)
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina