Mijn beste vriendin is op 26 januari bevallen na precies 35 weken zwangerschap. Sinds afgelopen maandag is haar dochtertje na iets meer dan 2 weken thuis en het gaat op zich goed met haar. Ze slaapt goed, drinkt goed, heeft goede plasluiers en is alert als ze wakker is. Ze komt alleen niet zo hard aan.. Vorige week zondag woog ze 2310 gram in het ziekenhuis. De afgelopen week is ze niet gewogen, vandaag heeft mijn vriendin haar zelf gewogen thuis en ze kwam op 2410 gram. Overal hoor en lees je dat een baby rond 150 gram moet aankomen in een week en daar komt zij dus niet aan (bv.com zegt zelfs tussen 110 en 220 per week tot het geboortegewicht is verdubbeld). Nu word er overal geroepen dat het door de borstvoeding komt, dat het niet voedzaam genoeg is en dat ze moet stoppen. Maar dat kan de bedoeling niet zijn. Is het normaal dat een (rand)prematuur minder snel aankomt dan 150 gram per week? Is 60 gram aankomen in een week een goede groei voor een kindje dat met een laag gewicht is geboren? Of moet ze zich zorgen gaan maken? Ze is in totaal nu 100 gram aangekomen vanaf geboortegewicht maar is eerst lange tijd afgevallen voordat ze weer begon aan te komen.
Pas op: bv adept en pre- en dysmatuurmama spreekt Het is niet zo dat een prematuur minder aankomt dan a terme kinderen. Maar als ze eerst veel afviel is het logisch dat ze nu niet zo zwaar is ten opzichte van haar geboortegewicht. Ik zou gewoon lekker bv blijven geven, en een beetje vaker aanleggen. Mijn derde kind (niet prematuur) heeft dit ook gehad, waarbij hij eerst weinig aankwam en pas na een paar weken goed oppakte. Bij twijfel gewoon een lactatiekundige mee laten kijken.
Een andere weegschaal kan ook een verschil geven he? Weegschalen kunnen net een fractie afwijken ten opzichte van elkaar, en een miniem verschil, bijv 50 gram, is bij een kleine baby al snel veel. Eigenlijk zou je het gewicht van vandaag als uitgangsgewicht moeten hanteren en moet ze meerdere keren op die weegschaal zijn gewogen. Dan kun je er pas een conclusie aan verbinden. Daarbij kan een kindje zo een sprong van 40 gram maken op een dag, en zou ze morgen zomaar wel die 150 gram aan zijn gekomen. Als ze goed drinkt, goed slaapt, poept en plast zou ik me geen zorgen maken. En evt lekker mutsje op en kruik in bed, zodat ze zo min mogelijk energie hoeft te verspillen aan op temperatuur blijven. Succes!
Ze zit dag en nacht aan mama geplakt dus dat op temperatuur blijven zal haar wel geen moeite kosten . Maar morgen de 150 gram halen lijkt me sterk. Vorige week zondag woog ze 2350, vandaag 2410. Dan zou ze morgen 2500 moeten wegen dus 90 gram moeten aankomen in 1 dag. Dat lijkt me erg veel en ik denk niet dat ze dat gaat halen..
Oh, ik had het verkeerd gelezen, dacht dat ze 110 was aangekomen. Maar nogmaals, meerdere keren op dezelfde weegschaal wegen, dan weet je pas echt zeker hoeveel een kindje aankomt.
Heeft mijn prematuurtje toch een keer geflikt hoor , kwam matigjes aan, met extra BMF door de borstvoeding nog maar net 150 gram per week, en toen ineens in 1 dag WHAP 150 gram erbij. De verpleging dacht dat de weegschaal stuk was. Maar het klopte toch echt... Onmogelijk is het dus niet. Ondanks dat; De artsen (ik neem aan dat ze daar nog komt en bij twijfel kan ze altijd bellen) weten wel wat ze hiermee moeten doen. Mijn zoon kwam dus op BV ook niet aan en kreeg er dus BMF in (op doktersrecept). https://www.mediqtefa.nl/producten/26418/nenatal-bmf-sachet-50x21-gr.aspx
Ja, heeft mijn dochter er ook bij gehad, net of je er pure slagroom in mikt Trouwens, voor ts: bmf is breast milk fortifier
Mijn dochter woog met haar geboorte 2240gram, viel af naar 2090gram en woog naar 2 weken 2190 gram... Gaf flesvoeding... Dronk goed, goede plasluiers en kwam ook niet veel aan... Mijn andere dochter ook... die woog 1190gram, viel af naar 1120gram en was naar 2 weken ook pas 1170gram... Niks van te zeggen joh... Na een aantal weken hadden ze de groei te pakken en toen ging het uitstekend.
Kleine is vandaag helaas opgenomen. Waarschijnlijk verspild ze te veel energie aan wakker zijn. Ze is heel veel en lang achter elkaar wakker en dan ook wat rusteloos. Dus ze willen daar toch even goed naar kijken. Zo sneu
mijn dochtertje (alleen dysmatuur) groeide in het begin ook niet goed. Na 2 maanden nog geen kilo aangekomen (ze woog 2250 gram bij dr geboorte, met 8 weken was ze net 3 kilo). Ze is toen een weekje opgenomen geweest. Begonnen met inbakeren (ze was thuis veel wakker, onrustig), andere voeding (maar mijn dochter kreeg kunstvoeding dus dat is dan wat makkelijker he) en medicatie om ontlasting kwijt te kunnen. Toen is het langzaamaan wat beter gegaan. Ze groeit nog steeds niet heel erg hard en blijft rond de -2 hangen, maar ze is in verhouding en ontwikkeld zich. Hopelijk komt het kindje van jouw vriendin goed het zkh uit!
Ja inbakeren word nu ook geroepen. Inbakeren en alleen laten slapen omdat ze in de draagdoek waarschijnlijk te veel prikkels krijgt en daarom niet slaapt. Probleem is dat ze alleen in een bedje, ook ingebakerd, heel hard gaat huilen. Dat kost alleen maar meer energie dus dat is ook de oplossing niet. Ze ligt nu in een verwarmd bedje in het ziekenhuis maar daar ligt ze eigenlijk zelden in want dan huilt ze. Hopen maar dat het snel beter gaat
he gossie, opname in t ziekenhuis is niet fijn. hoop dat ze snel wat aankomt in gewicht. en idd als ze veel wakker is enzo dan gaat daar ook veel energie inzitten. zoon was bij de geboorte 2345 en afgevallen tot iets boven de 2 kg. daarna kwam hij langzaam op gang. 80 gram in een week erbij en toen ineens na een week of 3 ging het heel snel. kreeg er de eerste tijd ook moeilijk flesvoeding in, verschillende flessen geprobeerd etc. en opeens had hij de smaak te pakken. hoop dat het snel beter gaat!
Man, ik maak me echt veel zorgen . Ze komt nog steeds amper aan, 2440 vanmorgen. Er is groei maar het gaat zo langzaam. Verder is ze heel alert en komt ze over als een gezonde en tevreden baby. Ze hebben van alles onderzocht maar er komt niets uit wat er aan de hand kan zijn. Behalve dat ze misschien te veel wakker is maar dat is gewoon niet op te lossen. Ze slaapt nergens.