Als het maar gezond is...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Arwen26, 28 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arwen26

Arwen26 Lid

23 mei 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Hoi allemaal!

Ik ben net zwanger :). Ik had het totaal niet verwacht, maar naarmate de dagen vorderen begin ik steeds meer te beseffen hoe bijzonder dit is!

Ik merk alleen dat ik me snel zorgen maak :( Wat als het niet gezond is? Is dit herkenbaar? Ineens besef ik me hoe druk mijn lichaam is een mensje te vormen... Wat een wonder dat het zo vaak goed gaat en veel mensen een gezond kind mogen ontvangen! Ik vond het altijd heel vanzelfsprekend doordat ik er nooit bij stil hoefde te staan. Maar dat is nu wel anders ;) Ik hoop dat ik snel mijn bezorgdheid los kan laten en kan genieten...

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Gefeliciteerd!!

Die zorgen die je beschrijft zijn denk ik voor iedereen hier op het forum herkenbaar. Je wilt het zo graag, zwanger worden, maar als je het ineens bent, komen de zorgen op zetten.
    Ook heel erg normaal, het is niet niks wat er gebeurt en vergeet ook de hormonen niet die meespelen.

Ik heb het bij beide zwangerschappen gehad hoor, de tweede minstens net zo als de eerste. Probeer idd de zorgen van je af te zetten. Tja, wat als het niet gezond is? Dat zou heel erg naar zijn voor jou, je partner en je kleine, maar ook dan deal je ermee en hou je ontzettend veel van je kind. Je kunt niet alles weten/voorkomen en dus heeft het ook niet zoveel zin om je er druk over te maken (dat was mijn mantra :D).

Laat de piekermomentjes soms toe en zet soms de 'pieker-knop' even uit, het kost je veel energie!

3. Arwen26

Arwen26 Lid

23 mei 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Hoi MamaMarije! Bedankt voor je reactie! :) Het lucht op te horen dat het herkenbaar is! Het kind is gezond of ongezond hoe dan ook ontzettend welkom, maar ik zal idd proberen de pieker-knop uit te zetten ;)

4. Redhead

Redhead Fanatiek lid

28 dec 2010
    2.652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Heel herkenbaar, Arwen!
    De eerste paar weken was ik erg bezorgd en pas na de 1e echo kon ik dat een beetje loslaten. Na een week of 14 heb ik me niet veel zorgen meer gemaakt en voelde ik me best goed. Inmiddels beginnen de zorgen weer op te spelen; zou hij wel gezond zijn?

Laten we er maar vanuit gaan dat we goede moeders zijn en de bezorgdheid daarbij hoort ;).
    En verder sluit ik me bij MamaMarije aan! Nu zal ik zelf ook eens proberen de piekerknop uit te zetten!

5. winnietje

winnietje Niet meer actief

gefeliciteerd met je zwangerschap.

AL moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik de tekst ' als het maar gezond is ' heel erg vervelend vind.
    Natuurlijk wilt iedereen een gezond maar het woordje als....
    Wat als je kindje down blijkt te hebben??? Is het dan niet speciaal of minder welkom??
    Natuurlijk zijn verschillen en ook ik moet er niet aan denken om een meervoudig gehandicapt kindje op de wereld te zetten. Maar als het maar gezond zal ik nooit zeggen. Denk dat je mensen hier heel erg mee kunt kwetsen. Dit is alles is niet persoonlijk bedoeld trouwens.

6. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Hier ben ik het niet mee eens! Iedereen wil gewoon een gezond kindje klaar! Als het kindje dan iets blijkt te hebben dan houd je al zoveel van je kindje dat je er net zo blij mee bent!!!
    Maar je gaat gewoon voor een gezond kindje toch

7. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Ze schrijft eht uit een piekermoment niet omdat ze bang is he.

Hier een open ruggetje in de familie en dus de eerste 16w beetje in gedachten.Dus toen we met de 16w echo te horen kregen geen open ruggetje waren we erg blij natuurlijk.

Iedereen zal het hebben natuurlijk en wij vinden down ook geen reden om weg te laten halen idd.Die mensen hebben een goed leven en levensplezier en zolang dat is dan is het (voor ons dan he) geen reden.

Maar idd je wilt wel graag weten als er iets is wat eht is want ik zou het dan ook wilen weten.Dan kan je jezelf namelijk erop voorbereiden en tegen de tijd dat eht kindje geboren gaat worden heb je het geaccepteerd.En dan heb je natuurlijk nog niet de 100% dat het gezond blijft als ze eht gezond hebben verklaard met de 20w echo he.

Blijft altijd ene speling van de natuur.Maar ik zou eerder genieten van de zwangerschap dan aan die dingen teveel te denken.Natuurlijk erover hebben wat als enz...maar neit le zwangerschaptijd laten bepalen.Meestal zegt je gevoel eht juist.

Ik voelde vanaf het begin dat het goed was en maakte me hierdoor ook geen zorgen.Toch in je achterhoofd nog wel een beetje rekening mee gehouden.Maar verder genieten we hier van elke minuut.

8. Arwen26

Arwen26 Lid

23 mei 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Je komt behoorlijk hard over, ik weet niet of je dat ook zo bedoeld? Ik kan me voorstellen dat de zin 'Als het maar gezond is' overkomt alsof ongezond niet welkom is. Ik verlang natuurlijk naar een gezonde baby, maar een kind met een ziekte of syndroom van Down zal net zoveel liefde krijgen. Het is niet minder welkom.

9. Iefie

Iefie Niet meer actief

wow...de hormonen vliegen je om de oren! haha..ik denk dat Winnietje het absoluut niet zo 'hard' bedoeld, maar als dat haar mening is moeten we dat wel respecteren. De onzekerheid die je nu hebt Arwen26 is echt heel normaal. Je bent zwanger maar daarmee weet je eigenlijk nog steeds niets. Ik kan me dat moment nog heel goed herinneren. Maakte een vreugdedansje toen ik positief testte, maar nog geen tel later kwam de onzekerheid en de 'wat als..' vragen. Hoort er allemaal bij, maar probeer boven alles te genieten van het feit er een mensje in de maak is in je buik!

10. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Arwen, ten eerste gefeliciteerd! :)
    Je verhaal is heel herkenbaar hoor! Tot de eerste echo maakte ik me ook echt zorgen; je voelt je kindje nog niet en hebt zoiets van: 'zal het allemaal wel goed zijn?, zal...., zal......' Maar ook daarna blijf je die angst wel houden. Ik had ook wel eens dagen dat ik bijv. mijn kindje minder voelde en dan werd ik ook echt angstig van: 'zou dat wel goed zijn?' Je houd in je achterhoofd dat het niet vanzelfsprekend is dat alles goed gaat, maar probeer ook te genieten hoor meid! Je zwangerschap is zó snel voorbij en het is zo'n bijzondere tijd! Dat moet je echt koesteren! :) Maar die angst... heel herkenbaar dus, dat zit in ons! ;)

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Je gaat idd voor een gezond kindje, maar als er op de echo iets wordt gezien stel je heel snel je doelen bij.
    Bij ons kindje is op de 20 weken echo een lipspleet (schisis) gezien. Een paar dagen later mochten we naar het EMC voor een uitgebreide echo en we waren toen opgelucht en "blij" dat ons kindje waarschijnlijk alleen een lipspleet (en waarschijnlijk een complete kaak en gehemelte), maar verder gezond is (geen syndroom enz), voor zover ze dat kunnen zien op de echo.
    Mensen snapten niet echt die toch "blijde" / opgeluchte reactie van ons en ik besef eigenlijk door alle onderzoeken, hoeveel ik nu al van dit kindje hou.
    (en tuurlijk vinden we het soms wel eens moeilijk en vinden we het straks spannend uit het er uitziet, maar dat komt vast allemaal goed)

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik denk dat jij mensen nu ook kwetst. Er zijn mensen bij wie een kind met down inderdaad minder welkom is, om verschillende redenen. Maar tis niet zo dat die mensen dan maar gevoelloos bevallen.

13. winnietje

ik bedoel het ook niet hard of gemeen. Ik zeg dat alleen dat ik het een nare gezegde vind als het maar gezond is. Meer in de zin van wat als je kindje dan niet gezond blijkt. Ik ken genoeg mensen die een ongezond kindje op de wereld hebben gezet en hier dolgelukkig mee zijn. Met de gezegde van als het maar gezond is kan het heel erg over komen dat je dus niet gelukkig bent of kan zijn met een ongezond kindje. Je bent in blijde verwachting. Of dit nou gezond of ongezond is. Hier ga ik dan maar even vanuit. En natuurlijk zou iedereen een gezond kindje willen, alleen is de werkelijkheid soms anders. en er blijven altijd mensen bestaan die niet gelukkig zijn met een ongezond kindje, maar gelukkig zijn de meeste dit wel.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tja, misschien moet je eerst zoiets meegemaakt hebben om te begrijpen hoe dat is.

15. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Winnietje ik denk dat jij gewoon niet snapt hoe het bedoelt wordt.

Je houdt zoveel van je kindje dat je echt niet wilt dat het iets mankeert.. Je wilt gewoon dat jou kindje later een normaal leven kan gaan lijden, is dat niet zo op de echo dan houd je er nog net zoveel van en je gaat er zelfs nog meer van houden denk ik. (ligt er natuurlijk ook aan in hoeverre het kindje levensvatbaar is)

Nelta snap wat je bedoelt. Zo bedoel ik het ook! Zou ook zo reageren denk ik! De doktoren kunnen tegenwoordig zoveel dat je er later nauwelijks nog wat van zult zien! Jullie mooie manneke!!!

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik kan me jullie opluchting helemaal voorstellen dat het "alleen" een lipspleet is. Veel geluk met jullie kindje :)

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

:$:$

Sodeknetter, ik lees hier niet meer mee, wordt hier echt pislink van.

18. winnietje

jammer dat iemand hier niet een mening kan zeggen over de gezegde. Ik zeg ook IK maar schijnbaar mag en kan dit niet. Omdat je er niet zo over denkt zoals veel mensen verwachten.

19. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Jij snapt het gezegde gewoon niet!

Foxter heeft een hele tijd in spanning gezeten of alles goed is met hun tweede kindje dus als jij dan zo reageerd komt dat echt heel erg stom!

20. Iefie

Iefie Niet meer actief

Dat ligt echt aan jou dan Foxter. Volgens mij zegt ze niks raars. En bovendien, wat maakt het uit. Iedereen heeft recht op zijn mening toch. Respecteer die van een dan ander ook. Lees inderdaad maar even niet meer mee, want hier zul je het ook wel niet mee eens zijn.

Deel Deze Pagina