Hallo dames, vandaag op controle geweest in het ziekenhuis en onze kleine zit inmiddels niet meer onder de P5 lijn, maar er net boven. Goed nieuws. Echter... ik bheb volgens de gynaecoloog geen low risc bevalling meer, maar een medium risc bevalling. Dat wil zeggen dat de kleine tijdens de bevalling in de gaten gehouden gaat worden dmv een ctg. dat willen ze doen dmv het plaatsen van een elektrode op het hoofdje. Ik zal me erbij neer moeten leggen, ook al vind ik een hoop poeha om niets. Aangezien ik het er nog niet helemaal mee eens ben, heb ik enkele vragen. Wellicht kan iemand me met je ervaringen helpen. 1. Kun je gewoon rondlopen of ben je aan bed gekluisterd? 2. Gebruik van bad/douche is nu niet meer mogelijk (de verloskundige dacht dat ik er wellicht tussendoor vanaf zou mogen om toch in bad te gaan)? Eigenlijk is mijn grootste probleem dat ik bang ben alle controle kwijt te raken en dat mijn wensen er niet meer toe doen. Ik wil namelijk bewegingsvrijheid en verticaal bevallen. Juist omdat dit gezonder is voor het kind. Ik ga het nog overleggen als ik weer voor een ctg naar de verloskamers moet, maar wilde me alvast hier informeren. Alvast bedankt en groetjes!
Je bent nou eenmaal echt minder mobiel met die elektrode. Zelf vond ik het wel prettiger dan die buikband In de douche mocht ik helaas ook niet meer. Je kan wel een klein beetje rond je bed hobbelen maar echt rondlopen zal niet gaan ivm met de draden. Het is echt spijtig dat je idee van bevallen aangepast zal worden. Maar alles voor de gezondheid van je kindje toch?
Ik heb tijdens de bevalling ook aan de CTG gelegen maar dat omdat ik ingeleid werd. Ik heb de hele tijd in bed gelegen had geen behoefte om rond te lopen of iets dus hij kon de hele tijd omblijven maar ze hebben hem er af en toe wel een tijdje afgehaald. Maar er was bij mij geen risico dus weet niet hoe het gaat als ze de kleine echt goed in de gaten willen houden. Succes in ieder geval!
Mijn zoontje had ook een elektrode op zn hoofdje tijdens de bevalling. Ik mocht wel gewoon naast het bed zitten. Echt rondlopen was een beetje lastig door alle draden ( ik had ook nog een band om de weeen te meten en een infuus ivm inleiding). Ik vond het een heel raar en een beetje eng dat de elektrode op het hoofdje zat waardoor ik me niet meer heel vrij durfde te bewegen, ik was bang om de baby pijn te doen. Dat kan vast niet maar ik vond het niet fijn. Als ik naar de wc moest werd de elektrode even van het apparaat los gemaakt, infuus kon natuurlijk niet los dus die moest mee Ik ben niet in bad/ onder de douche geweest en heb geen idee of je nog in bad/ onder de douche kan. Zou zo'n ding tegen water kunnen? Denk niet dat ze het van het hoofdje van de baby af gaan halen en het er vervolgens weer op te plaatsen.
ik heb wel een tijdje op een stoel naast het bed gezeten dus wat dat betreft zou je gewoon verticaal bevallen. Ik mocht dat niet meer omdat zoonlief klem zat. Zou het goed overleggen met de gyn/ verlos van te voren zodat je goed weet wat je kunt verwachten.
Ik heb gewoon onder de douche gezeten om weeën op te vangen toen er een elektrode geplaatst was. Ze hebben me toen een poosje van de bedrading afgehaald. Alleen de elektrode zelf bleef zitten.
Ik heb dat ook gehad onze dochter had ook een elektrode op haar hoofd maar mocht alles wel ben zelfs nog onder de douche geweest, hij werd gewoon afgekoppeld zeg maar, kon ook gewoon door de kamer lopen hoor hoop dat het je een beetje gerust steld
Dank jullie. Het bad/douche idee heb ik al wel laten varen... dan maar met een warmtekruik werken of zo. Die elektrode zit met een haakje een mm in de huid vast van de kleine. Lastig is dat ik zelf verpleegkundige ben, is niet altijd handig om meer te weten. Kan ook tegen werken, zoals nu. Heb gelukkig nog enkele weken, merk nu dat ik erg opstandig ben erover. Zal nog wel jankbuien krijgen... lekker eruit gooien zal goed doen.
Oh, alweer twee extra berichten. De douche is dus toch niet helemaal van de baan.... schept weer hoop voor de onderhandelingen.
Ik mocht na het plaatsen van die elektrode op het hoofdje van onze zoon niet eens meer van het bed af.... Verschilt denk ik dan per ziekenhuis/ verloskundige
Denk ook dat het te maken heeft met de reden van de electrode en of je kleintje het goed doet... Bij dochter ook halverwege de bevalling ivm haar hartslag die even niet goed leek. Vanaf dat moment mocht ik ook niet meer van het bed af. Nu krijg ik ook direct bij 1 kindje een electrode op het hoofdje en het andere via een uitwendige buikband. Dus helaas allebei. Hoop dat ik wel mag douchen tussendoor, maar volgens de gyn. ligt dat hoe het allemaal verloopt en hoe de kindjes het doen.
In het begin krijg je idd de ctg met de buikband. Vond ik vreselijk want kon me niet bewegen of dat signaal viel weer weg. Dus na een hele dag in dezelfde houding zo ongeveer op bed had ik overal pijn. Tweede bevalling al snel elektrode geplaatst en moest een paar keer ter controle een half uur aan de ctg en als die goed was mocht ik weer even rondhobbelen/douchen etc
Bij de oudste is er ook een electrode geplaatst, maar ik mocht van de VK gewoon op de baarkruk met electrode en al. Uiteindelijk wel een vacuum verlossing geworden, maar dat kwam omdat alles te lang duurde.
Hey meid ik zie dat je in het AZM controle hebt, daar beval je ook neem ik aan? Ik moet daar ook bevallen gezien ok de ziekte van crohn heb (media he indicatie dus) Een bad bevalling was voor mij daarom al niet mogelijk.. Wil je niet ongerust maken maar toen ik erover begon begin ze te lachen (alsof het een hele domm vraag was) en zei ze nee alles gat voor de veiligheid ik heb het dus uit m'n geboorteplan moeten schrappen. Let op dit geldt wel alleen puur voor de bevalling, weeen opvangen weet ik niet.
Ik heb een ingeleide bevalling gehad, met elektrode, infuus en banden om mijn buik. Ik mocht alleen op de po-stoel en dat was al een heel gedoe met al die draadjes en weeën. Heb het niet als naar ervaren weet ook niet hoe het is om op een andere manier te bevallen.
Meid, misschien klink ik nu onaardig, dat bedoel ik zo niet, maar die electrode is echt wel het laatste waar je je druk om maakt tijdens een bevalling. Een baby merkt daar volgens mij ook maar vrij weinig van. Natuurlijk is het gepor aan zijn hoofd even gek want tja dat maken ze weinig mee natuurlijk maar verder.......
dank jullie voor de reacties. Alles is heel wisselend verneem ik. @ ukkie1985 Nee ik beval gewoon zoals plan in Roermond. Uit de echo van de AZM, plus uit alle andere onderzoeken komt niets vreemds. Badbevalling hoef ik niet perse, maar wel gebruik maken van warm water als ik dat wens. @ Aloe Niet onaardig hoor... Alleen wij denken dat de kleine er niets van merk, maar aangezien zeer al een veel dunnere huid hebben is 1 mm in de huid toch veel hoor. Wordt gewoon gezegd om ons eens er een goed gevoel over te laten hebben. Maar goed, als dat nodig is,is dat nodig. Het gaat er mij nog meer om dat ik verticaal kan bevallen, juist in het belang van het kind. Als het zo belangrijk is, is horizontaal wel het laatste dat ik wil. Maar goed, ik overleg het nog daar.
Hier ook een elektrode op het hoofdje van de kleine gehad.. Vond het juist fijn omdat idd met de band het signaal steeds wegviel of ik de "dop" hard in mn buik moest drukken om goed signaal te krijgen.. Ik mocht ook gewoon douchen tussendoor.. Heb 2x zeker een half uur onder de douche gestaan, heerlijk.. Ze koppelen je idd dan gewoon ff af, hangt er alleen een draadje tussen je benen En als het over verticaal bevallen gaat, je kunt met die elektrode ook gewoon staan dus ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.. succes alvast!