Aankoop makelaar

Discussion in 'De lounge' started by Vash, Jun 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vash

Vash Bekend lid

Nov 24, 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    We denken erover om een nieuw huis te kopen. Ik vroeg me af wie van jullie in dezelfde situatie zit en een aankoop makelaar in de hand genomen heeft. Zo ja, wat betalen jullie hiervoor? Hebben jullie over dit tarief onderhandeld? Wat krijgen jullie hiervoor precies terug. Is het de moeite waard?

2. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

Feb 27, 2012
    861
    0
    0
    Wij hadden een aankoopmakelaar. Kan het je ook echt aanraden. Je geeft een max bedrag en hij/zij doet t werk. Is wel zo relaxed. Ook kunnen zij beter het onderste ui de kan halen voor je.
    Qua prijs kan ik je niks vertellen. Bij ons was het kennis van m'n baas, hj deed t als vriendendienst en heeft ons dus alleen een fles berenburger gekost...

3. singa

singa Niet meer actief

Wij hebben ook een aankoopmakelaar gehad. Het kostte ons 750 euro. Maar bij een eventueel nieuw huis zou ik het niet meer doen. Het onderhandelen kunnen we zelf ook wel en verder hebben we niet veel aan die man gehad.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier kostte het een bepaald percentage van het te kopen huis. Wij kochten een oud huis waar achteraf een hoop mee mis was en hij ons verkeerd had geadviseerd. Bij een oud huis kan het wel handig zijn maar als je weet waar je op moet letten en zelf goed kan onderhandelen is het niet nodig. Bij ons nieuwe pisbuis hebben we het zelf gedaan en dat heeft ons een hoop geld bespaard.

Zelf zou ik er bij een ouder huis ook niet meer voor kiezen. Ik zou zelf iemand met bouwkundig inzicht mee nemen en een bouwtechnisch rapport op laten maken. Aan de hand daarvan zou ik mijn prijs bepalen en onderhandelen.

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Wij betaalden 1000 euro en was echt heel erg blij met de aankoop makelaar. Hij heeft ons super geholpen en echt alles uit handen genomen (bod doen, taxatierapport op laten stellen, documenten rondsturen, contact met verkopende partij onderhouden, ons op de hoogte houden, contact gehad met de bank en weet ik wat niet al) wat op dat moment heerlijk was (2e helft zwangerschap) en kon er extra huizenstress niet echt bij hebben.
    Naderhand ook nog eens wezen kijken hier hoe het ons achteraf allemaal bevallen was, hoe het met ons gezin ging en wat onze plannen waren op korte en langere termijn met het huis.

Mochten we ooit verhuizen vragen we hem weer. Maar hopelijk is dat niet nodig en blijven we heerlijk in ons huisje wonen. Had niet zonder hem gekund, want hebben niet het verstand van alle zaken omtrent het huizen kopen, dingen die normaal zijn of juist niet, de documenten op laten stellen, nalopen en evt uitleggen etc. Nee, ga ik me bij zo'n grote en vooral kostbare stap in ons leven niet zelf even aan wagen.

6. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook beneiuwd. En vooral naar hoeveel het verschil (%) tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke transactieprijs was.

7. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hahaha. Sorry ik begrijp dat al die apps praktisch hun eigen taal schrijven, maar vond dit toch wel grappig...

8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,901
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik vind het zonde van m'n centjes om een aankoopmakelaar in te schakelen. Ik doe het lekker zelf en al zou ik twijfelen aan een woning, dan kan je er altijd nog een bouwtechnische keuring op loslaten die lang niet zo duur is als wat een aankoopmakelaar doorgaans kost.
    Maar ik kan me goed voorstellen dat de rompslomp die een aankoop met zich meebrengt, voor anderen fijn kan zijn om uit handen te geven.
    Wij hebben in april de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Tegenwoordig kun je zelf al zoveel informatie opvragen bij bijv. het kadaster. Praat ook eens met buren, bezoek het gemeentehuis (bestemmingsplan e.d.) en je weet een hoop meer. Het kost even tijd, maar je bespaart ook op je aankoopmakelaar!

9. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

Feb 27, 2012
    861
    0
    0
    Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet of wij het ook hadden gedaan als wer er 1000,- of zo voor hadden moeten betalen. Maar die fles drank kon er wel vanaf...:D

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Wij hebben besloten het zelf te doen.
    Vond de 1000euro te veel voor wat we zelf ook kunnen. En daarnaast hebben we een zo goed als nieuw huis gekocht (was toendertijd net 2 jaar oud) en hebben we wel een mannetje voor de hypotheek etc.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hahaha nu zie ik het ook, wat stom!!!

12. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Neem aan dat jullie aankoopmakelaar niet jullie taxatie heeft uitgevoerd? Dit mag namelijk niet als hij bemiddelt voor aankoop. Dit moet een onafhankelijke partij zijn geweest.

13. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ik werk zelf bij een makelaar en als wij als aankoopmakelaar meegaan doen wij het volgende

Eerst een informatiefgesprek op kantoor, wat zoeken jullie, wat willen jullie enzo enzo
    Dan gaan wij mee voor een bezichtiging (desnoods 2 bez)
    Dan wordt er onderzoek naar het pand gedaan, stukken opvragen bij verkopend makelaar, kadaster ed.
    Voeren de onderhandelingen
    Koopcontract wordt gecontroleerd en dan op ons kantoor getekend
    Aanwezig bij de laatste inspectie
    Begeleiding bij de notaris

En in het hele traject blijven we contact met de kopers houden over de stand van zaken.

14. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    wij hebben ook aankoopmakelaar gehad.. achteraf mega fijn, omdat onze makelaar dit huis 3 jaar geleden aan de vorige bewoners had verkocht en precies wist wat ze dus wel en niet hadden verbeterd (was dus minder dan hun zeiden) maar wij betaalde volgens mij ook 1000 euro, maar volgens mij kreeg je ook hoop terug...weet het niet meer precies.

ons huis stond 234,500 te koop, we hebben het voor 220000 gekocht. al met al heel fijn geweest.

15. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Uiteraard, beetje krom verwoord ;)
    Vind het wel grappig te lezen dat de meeste hier trouwens kozen voor geen aankoopmakelaar of het in de toekomst niet zouden doen. Vooral vanwege de kosten. Maar ik vond die 1000 euro wel meevallen tov het aankoopbedrag en andere bijkomende kosten haha :D Maargoed in mijn situatie toen kon ik die stress eromheen niet echt aan, misschien had het anders geweest als ik niet hoogzwanger was geweest (bij het mislukken van de koop hadden we anders op straat gestaan 2 weken voor de uitgerekende datum (letterlijk, want gingen ons huurhuis kopen wat we particulier al huurden).

16. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hadden een aannemer die zijn makelaarspapieren had. Wij vallen op oude huizen en hij deed direct een bouwtechnische keuring. We namen hem overigens alleen maar mee als we een huis voor de tweede keer gingen bezoeken en we serieus over een bod nadachten. In totaal is hij twee keer meegeweest, waarvan hij de eerste keer ons voor een bouwval heeft behoed. Daarnaast deed hij de onderhandeling en dat was wel erg fijn, want hij had de verbouwingskosten in onze regio als strategie en daar was de verkopende partij nogal van onder de indruk. Wij betaalde hem per uur en volgens mij waren we rond de 400 kwijt. Dit bedrag was aftrekbaar.

De rest konden wij prima zelf regelen. Wij hebben al eens eerder een huis verkocht en gekocht. Het eerste huis hebben we zelfs verkocht zonder verkoopmakelaar en hebben we zelf de contacten etc. opgesteld en de rondleidingen gedaan. Wel enige ervaring dus.

Share This Page