Pijnlijke borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Maria76, 4 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria76

Maria76 Lid

21 jun 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Na 6 maanden borstvoeding heb ik sinds een paar weken last van een borst. De borst voelt vaak branderig/geïrriteerd. Een plek van oksel richting voelt iets harder en als een blauwe plek. Het lijkt ook wel of ik daar een melkkanaal duidelijk voel. De borst is van buiten niet rood ofzo. Bij stuwing heb ik er het meeste last van en is die plek ook heel opgezet en voel ik alle kliertjes. Als hij leeg is heb ik er (bijna) geen last van. Ik ben er al een paar keer mee naar de huisarts geweest. Die dacht aan een ontsteking en wilde antibiotica voorschrijven. Dat slik ik niet zomaar en dus een echo laten maken waar niets op te zien was behalve dat het weefsel wat dikker was. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ben ook bang dat het iets anders is hoewel als de borst leeg is ik er bijna geen last van heb. Denk je dat het met borstvoeding te maken kan hebben? Is bijvoorbeeld een verstopt melkkanaal te zien op een echo en kan die telkens weer vollopen? Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je kunt last hebben van een soort van overactief melkklierweefsel. Voel je andere verdikkingen? Mogelijke cystes of holtes gevuld met melk?
    Heb je verhoging of koorts?

Begrijp ik goed dat je dit dus dagelijks kunt hebben? Ook meerdere keren per dag?

Heb je ooit gestoten, gevallen op die plek, operaties gehad in omgeving van de oksel?

Heb je uitgesloten dat het kan komen door strakke kleding (hemdjes die langs die plek lopen, beha-banden, banden van draagdoek of schoudertas...)

Blijft het dan zou ik een borstonderzoek laten doen door een lactatiekundige, even alles op een rij om uit te sluiten dat het iets 'simpels' is en evt. verder onderzoeken door een borstfoto.

Veel succes!

3. Maria76

Maria76 Lid

21 jun 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben er achter dat ik altijd slaap op mijn zij aan de kant van de pijnlijke borst. Hier probeer ik nu op te letten en het lijkt minder. Ik heb in ieder geval geen koorts. Wel voel ik altijd melklieren ook in mijn andere borst. Dus het zou best overactief klierweefsel kunnen zijn.
    Mijn borst voelt wel vaak branderig gedurende de dag beginnend een tijd na het voeden. Nu voed of kolf ik overdag overigens niet meer. Ook jeukt het vaak onder mn borst. Zou dit misschien spruw kunnen zijn? Bij mijn zoontje zie ik niets maar ik heb al wel eerder spruw gehad.
    Alvast bedankt weer.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, dat kan heel goed spruw zijn. Het brandend en jeukend gevoel, en ook dat het aanhoudt na het voeden.

Houd je borsten goed schoon, let op algemene hygiene, neem een week lang aparte handdoeken voor jezelf en was alles op minimaal 60 graden en met azijn toegevoegd.

Bij huisarts overleggen over kuurtje Wel beiden behandelen, dat werkt het best. Ook bedenken dat spruw ook wel seksueel overdraagbaar is, houd dat in je achterhoofd. Hebben jij of je partner last van suiker, dan ook hier op acteren.

Succes!

Deel Deze Pagina