Hallo, Ik heb een vraag met betrekking tot mijn melkproductie. Deze is helaas niet voldoende voor mijn kleine meid en ik ben benieuwd of er nog wat aan te doen valt om de productie te verhogen. Aangezien de start van mijn dochter en mijzelf niet optimaal is geweest, kort de achtergrond. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik last van hoge bloeddruk waar ik medactie voor kreeg. Deze sloeg niet zo goed aan en na het verhogen van de dosis heet de gyneacoloog besloten om mij op 2 december op te laten nemen. Dit was na bijna 33 weken zwangerschap. Ook in het ziekenhuis kon mijn bloeddruk niet naar acceptabele waardes worden gebracht ondanks dat ik aan verschillende infusen met medicatie naast orale medicatie lag. Uiteindelijk had dat ook een weerslag op mijn kleine meid en is zij op 8 december met een speodkeizersnede ter wereld gekomen. Omdat ik nog zo ziek was van de hoge bloeddruk en de operatie ben ik niet direct na de bevalling begonnen met kolven. Dit is pas een dag later gebeurd. Helaas moest de melk die ik produceerde weggegooid worden door alle medicatie die ik kreeg. In deze eerste dagen kolfde ik elke drie uur ('s nachts niet) en zag de productie wel omhoog gaan. Echter, met mijn bloeddruk ging het nog steeds niet goed en werd zelfs nog zieker en ben toen ook opgenomen op de IC. Daar lukte het me niet zo goed om zelf te kolven. De verpleging moest mij er bij helpen, omdat ik zo zwak was. Aangezien de medicatie ook niet verlaagd werd, kreeg ik te horen dat BV er voor mijn kleine niet in zou zitten en dat ik er beter mee kon stoppen. Ik ben toen ook van het ene op het andere moment gestopt met kolven. Twee dagen later ben ik overgeplaatst naar het Sophia Kinderziekenhuis omdat mijn kleine daar inmiddels ook voor verder onderzoek naar was overgeplaatst. Daar hebben ze me meteen weer laten kolven, omdat ik last had van stuwing en omdat zij wel mogelijkheden zagen om BV te geven door de medicatie aan te passen. Na 2 dagen niet gekolfd te hebben kolfde ik in één sessie bijna 80 cc (totaal beide borsten). Ik ben toen weer begonnen met elke drie uur kolven en merkte dat mijn productie ten opzichte van voor het stoppen wat was afgenomen. De dagen erna nam de productie elke keer toe tot een maximum eind december van ca. 230 cc per dag. Zo rond de tijd dat mijn dochter ook het ziekenhuis mocht verlaten. Zelf werd ik in de week voor kerst uit het ziekenhuis ontslagen. Echter, de laatste dagen gaat de productie weer omlaag en heb ik ook meer problemen met de TSR. Ik ben al overgegaan op frequenter kolven (ca. elke 2 uur), maar de productie blijft omlaag gaan. Ik zit nu op zo'n 150-180 cc per dag. Tot op heden slik ik nog steeds bloeddruk medicatie alhoewel deze wel wekelijks aangepast wordt tot alle medicatie volledig is afgebouwd. Ik ben benieuwd of er nog meer productie haalbaar is door anders te kolven of door gebruik van medicatie of dat ik blij moet zijn met hetgeen ik kolf en dat mijn dochter kan geven.
Hoi Toto, Respect voor je doorzettingsvermogen. Als je nog eens in het Sophia komt voor controle voor de kleine meid, dan moet je me maar eens opzoeken. Ik werk sinds 1 januari in het Sophia als lactatiekundige. In jouw situatie zou ik overwegen om Domperidon te gaan slikken in combinatie met Syntocinon. Domperidon zorgt voor een verhoging van de melkproductie en Syntocinon zorgt voor de TSR. Dit moet je wel in overleg met je huisarts of behandelend arts overleggen. Zeker ook gezien je al andere medicatie gebruikt. Vaker kolven en of cluster kolven kan ook resultaat geven, maar ik vind dat je daar wat ondersteuning bij nodig hebt. Sterkte!