Hoi, ik ben 2 weken bevallen van mijn dochter Fiona, ze is geboren met 35 weken(ik had Hellp). Na een couveuse tijd is ze nu thuis. daar hadden ze een heel strak schema van om de 3 uur en 's nachts maar één voeding. Dus 7 voedingen van 60 cc(ik kolf alle melk die ze krijgt). haar geboortegewicht is 2660 gram en ze weegt nu 2780 gram. Ze kan nog niet alle voedingen aan de borst drinken, dit is te vermoeiend voor haar. Ik voed haar 2 voedingen per dag met tepelhoedje uit de borst( dit omdat ik heel gevoelige tepels heb) Nu mijn vraag, het schema wat ze in het ziekenhuis hadden is volledig in de war gestuurd, sinds ze thuis is. Ze komt 's avonds ne 's nachts om de 2 uur en we geven haar 60 cc in de fles, meer wil ze ook niet drinken, dan valt ze in slaap. Nu dus mijn vraag, ik ben nog erg moe en vindt die nachtvoedingen echt heel zwaar nu. Natuurlijk heeft ze het nodig en ook alle recht op haar nachtvoeding, maar 3x voeden 's anchts vind ik wel veel. Ik kolf namelijk ook nog naast alle voedingen de ze krijgt, ook als ik haar aanleg moet ik daarna kolven om de productie op gang te houden en gene last te krijgen van stuwing. Een full time job dus Hoe kan ik dit het beste aanpakken en ervoor zorgen dat ze weer 7 voedingen per 24 krijgt(In het ziekenhuis was dit geen probleem)? Alvast bedankt voor het meedenken! Groetjes Selma
Ik zou toch proberen om haar wat meer te geven per voeding. Je zou het verschonen van de luier kunnen bewaren voor na de eerste 60 ml en dan kijken of je er nog wat meer in krijgt. Als ze na 2 uur al weer wil drinken kan ze ook per keer wat meer drinken denk ik. Verder is het voor een couveusebaby best heftig allemaal. Te vroeg geboren, de eerste tijd in een ziekenhuis en dan de verandering naar huis. Ze zal nog een beetje vertrouwen moeten opbouwen. Bied haar veel lijfelijk contact (kan ook door je partner) Misschien moet je eens proberen een voeding een uurtje uit te stellen: bijvoorbeeld door te zuigen op een pink of speen. Daarna drinkt ze dan vast wel 80 ml. Mocht ze af en toe wat langer slapen: laat dat dan ook gerust gebeuren. Langzaam moeten jullie het strakke ziekenhuisritme loslaten en erop gaan vertrouwen dat je een gezonde baby thuis hebt. Ter controle heb je haar plasluiers en het gewicht. succes Linda
Hoi linda, wauw dank voor je antwoord! Zo'n mail geeft weer vertrouwen. We bieden haar nu 70 cc per voeding en dat drinkt ze, dus da's mooi. Ook komt ze nu weer ongeveer om de 3 uur en gaat het dus beter. Ze kreunt nu iets minder, sinds we zijn gestart met Orthiflor om haar darmflora wta te ondersteunen, dit helpt goed! Ze heeft minder kramp nu. Het is idd wennen om haar thuis te hebben(maar natuurlijk ook heel fijn!) en het vertrouwen krijgen kost gewoon tijd. Fijn om dat ook van jou terug te horen. Ik snak naar het lijfelijke huid op huid contact met haar, maar ze heeft nog zo'n moeite zich warm te houden. Dus ik stel dit steeds uit. Toch maar gaan doen dus. Nou op naar de 80cc en kijken wat ze aankan. Ze drinkt nu uit de aventfles en dat gaat redelijk goed. De ziekenhuisflesjes hadden een heel soepele speen en de voeidng liep er zo uit wat verslikken tot het gevolg had. Is Avent een geschikte fles? Veel dank! Lieve groet, Selma en natuurlijk ook namens Fiona!
Een warm moeder of vaderlijf is de beste manier voor een baby om op temperatuur te blijven. Je bent zelf echt een heel goed kacheltje. Wat spenen betreft dat is gewoon uitproberen. Als je het gevoel hebt dat het goed gaat met de avent is het goed. heb je het idee dat het beter kan dan zou je eens een difrx of evenflow kunnen proberen.Er zijn ook speciale brest-bottle flessen/spenen, deze helpen je baby om wat meer op de borst manier te drinken. Al moet zeggen dat ik nog wat twijfelachtig ben over de effectiviteit daarvan. Er zijn lactatiekundigen die er zeer tevreden over zijn. Drinkt ze inmiddels ook al wat beter uit je borst? Ofdrinkt ze na een borstvoeding nog de hele fles leeg? gr Linda
Hoi Linda, Opnieuw bedankt voor je antwoord! Fiona drinkt nog niet goed uit de borst, dit vindt ze echt te vermoeiend, ze valt halverwege in slaap, maar heeft dan nog niet voldoende gedronken. Met de fles drinkt ze 75 cc nu, maar valt ook veel in slaap, terwijl ze onwijs goed groeit en al 3 kilo weegt(ze is gewoon een slaapkopje)! Maar de flesjes gaan wel heel goed. Vind het wel erg jammer en hoop nog steeds dat ze het straks vol gaat houden, ik weet alleen niet hoe lang ik het vol blijf houden om aan te leggen, fles te geven en te kolven. Het kolven gaat goed en ik heb het idee dat het met de avent spenen wel goed gaat nu. De nachten gaan nu iets beter, s avonds komt ze wel vaker dit doet ze vanaf 20.00uur tot 2 uur 's nachts om de 2 uur en daarna slaapt ze door tot 5.30uur ongeveer. Dus nog zoeken, maar al wel iets rustiger. Hopelijk trekt ze het binnenkort op 1 voeding 's nachts. Ik geef haar in de nacht en 's avonds de fles, dan weet ik zeker dat ze genoeg krijgt. Nou we gaan gewoon verder! Lieve groet, Selma
Nog een advies voor je. Kijk eens naar je verzekeringspakket of daar vergoeding voor lactatiekundige hulp in zit. Dit is erg moeilijk om zonder begeleiding voor elkaar te krijgen... succes Linda