Problemen met borstvoeding bij eerste kindje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MinnieJ, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Aangezien wij binnenkort weer voor een tweede willen gaan en ik met mijn zoontje enorm veel problemen heb gehad met de borstvoeding (met tot gevolg een fikse borstontsteking) wil ik nu al voor de zwangerschap goed voorbereid zijn en weten hoe ik met bepaalde dingen om moet gaan.

Ten eerste werd mijn zoontje niet na de bevalling aangelegd, ik werd tijdens de weeen constant alleen gelaten met mijn man (ook tijdens de persweeën....) en de behandeling tijdens en na de bevalling was ook heel erg slecht en onaardig (oprekken zonder waarschuwing, mijn naam vergeten, demotiveren, etc).

Het was blijkbaar druk en de verloskundige rende van mijn kamer telkens naar de andere verloskamer en dus na de bevalling werd er aan mij geen aandacht meer geschonken, ik kreeg hechtingen die een uur lang duurde terwijl de baby op mijn buik maar niet werd aangelegd, aangekleed of nagekeken o.i.d.

Toen ik vroeg om hulp met aanleggen werd er heel nonchalant gereageerd zo van dat komt wel of zo. Heel raar achteraf gezien. Hetzelfde toen ik vroeg of hij niet nagekeken moest worden (gewicht, en reflexen enzo)

Eenmaal thuis de volgende ochtend probeerde ik zoonlief telkens aan te leggen maar hij viel constant in slaap, en alle trucjes zoals broek uit trekken of verschonen, voetjes en handjes masseren, over kaakje aaien, niks hielp, hij sliep overal doorheen!! Hij sliep zoveel de eerste 3 weken dat het bijna eng was (vacuümverlossing...?). Na die 3 weken is het compleet veranderd trouwens en kreeg ik hem maar niet aan het slapen:(

Na een paar dagen bleek hij opeens teveel gewicht te zijn verloren en heeft de kraamverzorgster geadviseerd hem via de fles te voeden en af te kolven, ik had toen al een erg geïrriteerde tepel van het constant aanleggen en happen, hij liet namelijk telkens weer los omdat hij in slaap viel.

Uiteindelijk kreeg ik na 3 weken een borstontsteking en ik had ook binnen 24 uur bijna 40 graden koorts en kon even niets meer. Rond die tijd ben ik het af gaan bouwen en overgegaan op kunstvoeding, achteraf heb ik er wel enorm veel spijt van want ik had best door kunnen gaan met kolven maar tja ik trok het op dat moment echt even niet meer allemaal, ik had een zware en akelige bevalling gehad en we hadden geen hulp van familie ofzo dus het was best heftig allemaal.

Maar goed, ik ben dus benieuwd naar jullie feedback hierover aangezien ik gewoon echt wil dat het de volgende keer allemaal goed gaat. Wat ging volgens jullie hierboven niet goed?

Een kind die constant in slaap valt, hoe los je dat op met het borstvoeden?

Toen ik last had van stuwing kon hij de tepel niet meer pakken omdat er zoveel spanning op stond, ga je dan juist leeg kolven? En hoe zorg je ervoor dat hij/zij wel de tepel kan pakken?

En een laatste vraag, moet je nou 's nachts ook om de 3 uur kolven ook al slaapt de baby bijvoorbeeld 4/5uurtjes aan een stuk door? Of doe je gewoon mee met het ritme van de baby en slaap je dan ook 5 uurtjes door? Of kan je dan ook een borstontsteking oplopen?

Ik weet dat het wat vroeg is voor al deze vragen aangezien ik nog niet eens zwanger ben:):):), maar ik ben liever nu tijdig goed voorbereid. Als ik eenmaal zwanger ben vergeet ik misschien al deze praktische belangrijke zaken

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hoi Minnie,

Wat vervelend hoe je de vorige keer gestart bent zeg! Lijkt me een super nare ervaring dat ze je zo aan je lot hebben overgelaten in het ziekenhuis.

Voor een volgende keer kan ik je alvast een tip geven: maak een geboorteplan. Hierin schrijf je wat je wel en ook wat je vooral niet wilt tijdens de bevalling, direct daarna en ook in de kraamperiode. Ik heb dat zelf gedaan en heb daar veel aan gehad. Zorg ervoor dat je dat t.z.t. altijd bij je draagt, dat je verloskundige er vanaf weet voordat je bevalling begint en duw het ook meteen de kraamhulp onder de neus. ;) Je kunt eens googlen op geboorteplan, heb toen zelf een boekje besteld (geloof van cicli of zoiets) waarin voorbeelden staan en ideeen om over na te denken.
    Vraag ook je partner om steun na de bevalling, mijn ervaring is dat je zelf helemaal beduusd bent en dat het dan allemaal niet zoveel uitmaakt, dan is het handig als je iemand naast je hebt staan die het dan even van je overneemt qua assertiviteit. ;)

Zorg verder dat je vooraf goed bent ingelezen over borstvoeding. Kijk eens op borstvoeding.com en bestel een goed boek daarover. Verder zijn er cursussen te volgen tijdens de zwangerschap zodat je weet wat je ongeveer te wachten staat en wat je kunt doen bij problemen.

Ik denk dat er heel veel mama's zijn die stoppen met borstvoeding wanneer ze borstontsteking krijgen en dat is jammer want ik denk dat er een groot percentage van de mama's borstonsteking krijgt. Zorg dat je een kolf in huis hebt (wij hebben er zelf een aangeschaft al tijdens de zwangerschap) zodat je altijd meteen je borsten kunt leegkolven als je een (dreigende) borstonsteking krijgt.
    Bij stuwing kun je dan bijvoorbeeld de eerste druk eraf kolven zodat je kindje de tepel vervolgens wel kan pakken.

Ik zou met kolven in het ritme van je kindje meegaan, dan sluit de productie ook het beste aan op wat je kindje nodig heeft (anders heb je weer kans op overproductie). Maar op het moment van dreigende borstontsteking heb je natuurlijk wel weer een reden om extra te kolven.

Waar ik zelf heel veel aan heb gehad is de lactatiekundige. Zij hebben er voor gestudeerd weten er veel meer van dan de verloskundige, verpleegkundige, kraamhulp, consultatiebureau, etc. Laat bijvoorbeeld in je kraamweek een lactatiekundige langskomen, zij kan met je meekijken of je bijvoorbeeld je kindje goed aanlegt, of je kindje goed drinkt, etc.

Hoop dat je wat kunt met deze tips. Succes!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat jullie grootst probleem de akelige bevalling was, daar zou ik me op concentreren. Kun je niet naar een ander ziekenhuis?
    Geef van te voren bij je vk aan dat je niet zit te wachten op een herhaling van de vorig keer. Bevallingsplan kan daarbij helpen natuurlijk, maar als je het idee hebt dat je niet meer alleen gelaten wilt worden zou hè ook kunnen denken aan het inschakelen van een doula.

Voor de borstvoeding: lees je van te voren goed in, ga tijdens de zwangerschap naar bijeenkomsten van VBN en LLL, maak lijstje telefoonnummers fan lactatiekundige, VBN, LLL, en bel zodra je ook maar een vraag hebt, ook al lijkt ie 'dom'...

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

#4 MinnieJ, 24 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2012
    Bedankt voor de reacties en het meedenken! En kunnen jullie mij toevalligook ewn naam geven van een overzichtelijk (niet al te dik) boek over borstvoeding en de mogelijke problemen waarje tegenaan loopt? Sorryvoor het slechtw typen maar het is lastig met een mobiel:))

5. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Hey die laatste zin moester niet bij haha!!

6. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Heb het alweer verwijderd. Er werd plots een oude smsbij geplakt

7. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb zelf het boek 'Borstvoeding' van stefan Kleintjes.

8. cin1979

cin1979 VIP lid

26 jun 2008
    5.620
    0
    0
    Even kort want op de iPad, maar ik heb ook het boek van Kleintjes gekocht toen ik zwanger was.
    Achteraf kwam daar het boek van LLL bij en dat vind ik zelf een prettiger boek qua indeling. Bekijk anders de aanraders eens in de bibliotheek om te zien wat jij fijn vindt lezen (en opzoeken).

9. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Bedankt voor de reacties dames, ik ga me erin verder verdiepen

@Cin, welk boek is dat? LLL?

Nog een heel andere vraag, misschien een erg stomme vraag, maar op een gegeven moment als de baby 's nachts doorslaapt, hoe doe je dat dan met de borstvoeding? Als mijn man het afgekolfde melk gaf kon ik doorslapen, maar ik werd altijd na 4/5u wakker omdat mijn borsten te vol waren. Hoe gaat dat dan na een aantal maanden? Moet je dan altijd nog 's nachts in je uppie opstaan om te kolven?

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Wat naar dat je 1e bevalling zo naar verlopen is! Zoals al gezegd: ik zou opzoek gaan naar een ander ziekenhuis/kraamhotel. Een goed ziekenhuis hoort een borstvoedingsprotocol te hebben, waar dus ook in staat dat het ziekenhuis jou begeleidt bij de borstvoeding in de 1e paar uur/dagen dat je daar bent.
    Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en ben toen fantastisch geholpen door de lactatiekundige van het ziekenhuis. Zij kwam meerdere keren per dag helpen met aanleggen. Echt mijn steun en toeverlaat, door haar is het bij mij vanaf het begin helemaal goed gegaan. Ik zou aan de verloskundige vragen of zij ervaring heeft met andere ziekenhuizen, of kijken of je kunt bevallen in een kraamhotel en daar de eerste paar dagen na de bevalling blijven. Kun jij een beetje op kracht komen, rustig wennen aan het nieuwe leven en goede begeleiding krijgen bij de borstvoeding! Of is een doula misschien iets? Zij wijkt niet van je zijde tijdens de bevalling en kan jouw helpen om de wensen die jij hebt tijdens en na je bevalling in de gaten te houden en kan voor jou ook met het ziekenhuispersoneel spreken.

Ik heb in de eerste week ook een borstonsteking gehad. Heel erg naar! Oplossing: je kindje heel veel aanleggen en direct je borsten heel goed leegkolven. Dus zodra je een hard plekje bemerkt, direct helemaal leegkolven. Ook als je veel last van stuwing hebt: kolven totdat je borst weer soepel genoeg is dat je kindje de tepel kan pakken.

Ik zou in het begin geen afgekolfde melk geven in de nacht, maar zelf de nachtvoedingen doen. Is heel erg goed voor je productie en het voorkomt stuwing (en borstontstekingen). Als je kindje blijft doorslapen, wennen je borsten er ook aan. Je zult dan een paar nachten last hebben van stuwing, maar op een gegeven moment passen je borsten zich aan. Als je op een gegeven moment weet dat je kindje niet meer wakker wordt in de nacht, kun je je borsten goed leegkolven voordat je gaat slapen. Doe ik ook, dan red ik het gemakkelijk tot de volgende ochtend. Wat veel moeders ook doen als ze 's nachts wakker worden van de stuwing: kindje even (slapend) aanleggen.

11. cin1979

cin1979 VIP lid

26 jun 2008
    5.620
    0
    0
    Minnie, dat is een boek van La Leche League, heb het even niet bij de hand dus weet de titel zo niet. Kijk anders even op hun site. :)

12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Thanks Cin ik ga even kijken!!

13. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Bedankt voor de uitgebreide reactie, hier heb ik enorm veel aan.

Trouwens...zo'n kraamhotel..is dat niet enorm duur? Gelukkig ben ik nu naar een andere stad verhuisd dus hopelijk in het ziekenhuis hier een betere behandeling

Deel Deze Pagina