aanleggen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aecatz, 19 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Na een moeilijke start kolf ik nu eindelijk meer dan dat mijn dochtertje drinkt. Maar ja, zij is de fles gewent en bv geven kost haar duidelijk zoveel moeite. van de week is hier ook een lactatiekundige(van de ggd) geweest en heeft mij geholpen met haar aan te leggen. Nu gaat zij op advies voor de voeding vaak eerst 5 min aan de borst dmv een tepelhoedje(zij heeft ietsje verkleinde tongriem en ik wat platte tepels)aan de borst en vervolgens krijgt zij dan een flesje aangeboden en daarna mag ik kolven.

Ik kan haar gewoon nog niet elke voeding aanleggen. Wanneer zij gefrustreerd is begin ik er ook niet aan omdat dit voor beide niet prettig is. En gelukkig als ze rustig is wil ze zo graag aan de borst maar zij drinkt niet effectief. Ze stopt vaak voor een pauze en valt vaak in slaap, ik merk gewoon dat het haar zoveel energie kost.

Soms doet ze er 3 kwartier over om 1 borst leeg te drinken, volgens mij (en de lactatiekundige) kan dit niet de bedoeling zijn. Hoe kan ik de bv verder langzaam opbouwen, en hoe kan ik haar beter laten drinken aan de borst?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Het kan inderdaad een moeizame weg zijn om je kindje naar volledig borstvoeding te krijgen. Heb je geen contact meer met die lactatiekundige? Zij heeft ten slotte de voeding gezien.
    Als dat niet kan wil ik wel samen met je een plannetje maken, maar dan zou ik nog wel wat gegevens willen.
    Hoe veel weken zwangerschap waren er?
    Wat was haar geboortegewicht?
    Hoeveel is ze daarna afgevallen?
    Hoeveel weegt ze nu?
    Hoor je haar slikken aan de borst?
    Maakt ze afwisselend kortere, maar ook soms lange halen?
    Is ze snel slaperig of juist allert en helder?
    Hoeveel voeding heeft ze nu nodig na die 5 minuten aan de borst en hoe verloopt het voeden met de fles?

Als je hier goed mee om gaat en vooral gedud hebt, zal het je vast gaan lukken om haar volledig aan de borst te krijgen.
    Ik wacht je reactie af.
    groet
    Linda

3. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Ik ben in anderhalve week tijd van 350cc naa 580-640 cc gegaan per dag. Merk dat ik in de loop van de dag steeds minder afkolf. Mijn dochter drinkt naast de borst zo'n 500 tot 550 cc per dag.

Ik ben met 40,5 weken bevallen, zij is ivm een moeilijke start niet aan de borst gelegd, heb haar die avond misschien 3 minuten gezien.
    De volgende ochtend na 9 uur is er pas een verpleegster gekomen met een kolfapparaat.

Mijn dochter woog 2940 gram en haar ontslag gewicht was 2900 gram. Afgelopen dinsdag woog zij 3230 gram(1 week en 2dagen na ontslag). Dus zij groeit wel aardig.

Ik kan haar horen slikken en smakken aan de borst maar zij valt eigenlijk snel in slaap. Merk gewoon dat het erg vermoeiend is, met wat bemoediging drinkt ze dus wel maar half slapend. Ook leg ik haar aan dmv een tepelhoedje. Zij heeft een iets verkorte tongriem en ik een plattere tepel. Maar dit lukt ons aardig. Wat ik zo knap vind is dat zij graag aan de borst ligt en ook altijd heftig op zoek gaat ernaar. Al moet ze 6 keer toehappen.

Wat zij daarna nog drinkt varieert van 40 tot 70cc. Ik kolf gemiddeld per keer zo'n 70 tot 100 cc. Ik kan dus niet duidelijk zien wat zij eruit haalt.

Ik snap dat dit veel geduld vergt om haar aan de borst te krijgen, maar en aan de borst, daarna haar een flesje aanbieden en vervolgens nog eens te gaan kolven is geen blijvende optie. Ik wil alleen nog niet te snel gaan opgeven. Zeker niet omdat ze kennelijk wel graag aan de borst wil maar het gewoon te vermoeiend is.

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Ik denk absoluut dat er wel mogelijkheden zijn.
    Jouw dochter is in een ruime week tijd 330 gram gegroeid! Dat is behoorlijk, 150 tot 200 gram per week is normaal. Dat betekend dus dat ze onnodig veel voeding krijgt.
    Als je het aandurft kun je het volgende proberen:
    Leg haar aan de borst als ze aangeeft dat ze wil drinken. Wees daadkrachtig tijdens de voeding. Drinken is geen slapen. Stimuleer haar om wakker te blijven en door te drinken. Dit kun je doen door haar stevig vast te houden en af en toe een dwingende wat duwende beweging te maken met haar richting je borst.
    Ze mag best even pauzeren, maar als dat iets te lang duurt kun je haar even weer aanduwen.
    Andere manieren om haar wakker te houden zijn;
    Stevige massage met je duim in haar handje
    Een schone luier geven
    Haar goed wakker maken door haar evenwicht wat te verstoren (naar links bewegen en dan helemaal naar rechts)

Als ze dan met al deze foefjes goed gedronken heeft en echt in slaap valt kun je haar laten slapen. Duurt dat maar een half uurtje, pech, gewoon nog een keer doen. Je zult zien als ze merkt dat die fles er niet meer achteraankomt dat ze hongeriger en fanatieker zal gaan drinken.
    Het zal even een beetje onrustig zijn, maar je zult zien dat je er langzaam vertrouwen in gaat krijgen. Ze is nu zo goed gegroeid dat ze echt wel wat kan hebben.
    Als je op haar natte luiers blijft letten (zo'n 6 zware luiers op een dag zijn normaal) kun je voor dit moment zien dat alles goed gaat. De komende week kun je haar dan ergens gaan wegen en weet je of het goed gaat zo.
    Je mag dat weer met mij evalueren als je wilt.
    Heel veel succes!!
    groet
    Linda

5. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Dag Linda,

Toevallig is vandaag inloopuur op het consultatieburo en kan ik haar wegen. En dan volgende week weer. Ik zal vanmiddag, dan is ze het meest wakker, steeds gaan aanleggen en kijken waar het schip strand.

Ben in ieder geval dankbaar voor je antwoord. Ik vond al dat ze zo papperig/dik werd. Vanuit het ziekenhuis waren wij 8 voedingen gewent en die MOESTEN erin, al moest het met een zonde. Thuis zitten we nu op zo'n 7 voedingen, waarvan 1 in de nacht want daar komt ze zelf voor.

Ik ga met frisse moed jouw advies uitproberen en hoop dat dit gaat lukken.

Liefs,
    Annette

Deel Deze Pagina