Aanmelden basisschool...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Divatje, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Het is wel heel vroeg, maar ik hoorde van ouders van kinderen op de school van onze keuze dat er wachtlijsten zijn, dus maar direct een mail gestuurd voor aanmelding van ons 13 maanden oude zoontje. ;)

Opzich een hardstikke aardige e-mail terug dat we voorlopig kunnen aanmelden en ze dan als hij 2,5 is contact opnemen voor een gesprek etc.

Maar nu het volgende, wat ook nogal benadrukt werd in de email:
    Deze school is een hervormde school en wij zijn niet gelovig en zijn dus niet verbonden aan een kerk. In dat gesprek over 1,5 jaar gaan ze kijken of de school en ons gezin bij elkaar passen en ze gaven al aan dat ze leerlingen inschrijven waarvan de ouders actief aan geloofsopvoeding doen en de ouders eigenlijk altijd verbonden zijn aan een kerk.

Wij gaan niet naar een kerk en zijn dat in de toekomst ook niet van plan. We dragen dat zelf dus niet uit, maar we hebben er ook niets tegen (ik zal dus niet tegen de verhalen in gaan oid). Ik vind het namelijk wel een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Zelf heb ik dat op school niet gehad (openbare basisschool) en heb altijd gevonden dat ik daardoor toch een stukje algemene ontwikkeling mis.
    De school waar we hem willen inschrijven is gewoon een frisse leuke school, met leuke activiteiten en een leuk en netjes 'publiek'. Beetje burgerlijk zeg maar, maarja, dat zijn wij eigenlijk ook ;) :)D)
    In de straat bij opa en oma, dus erg praktisch ook.

Nou ben ik dus 'bang' dat ze over 1,5 jaar zullen zeggen dat onze zoon niet welkom is (omdat wij niet naar de kerk gaan). Kunnen ze zomaar leerlingen weigeren? En dan moeten we dan alsnog op zoek naar een andere school?
    Het alternatief in deze wijk is de openbare school, maar gezien het soort leerlingen op deze school (en dat weet ik goed, mijn moeder was lerares daar en heb haar ook een periode regelmatig geholpen) is deze school voor ons echt geen optie.
    Dus dan kom je uit bij scholen in een compleet andere wijk.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

2. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Hier gaat de oudste net naar school. Dit is een christelijke school terwijl wij niet gelovig zijn. Nu zit deze school midden in een nogal gemixte wijk, dus een groot deel is overduidelijk niet christelijk. Hier zijn ook nooit vragen over gesteld, maar anders was het voor ons een no-go geweest hoor.

Het belangrijkste is dat een school bij je past en dat dat gevoel ook wederzijds is.

Je kunt natuurlijk altijd even verder kijken, wat voor scholen zitten er in andere wijken. Vraag eens rond bij andere ouders. Misschien dat er ouders zijn met hetzelfde probleem en hebben daar een prima oplossing voor gevonden.

Ik zie hier ook genoeg kindjes die in een wijk verder naar school gaan en dat hoeft echt niet meteen een probleem te zijn. Mijn kinderen zitten trouwens op een kdv/BSO in een andere wijk.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Een school voor bijzonder onderwijs (waar deze school onder valt ivm de geloofsovertuiging) mag in tegenstelling tot scholen voor openbaar onderwijs, voor zo ver ik weet, leerlingen weigeren.

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Scholen kunnen kinderen met dezelfde geloofsovertuiging voorrang verlenen bij aanmelding ivm bijzonder onderwijs/ niet openbare signatuur van de school. Als er dan nog ruimte over is zal dat aangevuld worden met kinderen van buiten de geloofssignatuur, maar de school mag hierin selecteren. Je zou kunnen informeren of er ook kinderen van buiten de kerk op de school zitten. Als dit zo is denk ik dat je wel kans maakt. Als er maar weinig kinderen van buiten de geloofsgemeenschap op school zitten maak je duidelijk minder kans. Zou je moeder hier bv geen informatie over hebben, weet zij het nog vanuit de tijd dat ze les gaf? Vaak weten leraren best wat van hoe het er op scholen in de buurt aan toe gaat.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Gewoon bij die school vragen hoe het precies zit. Uitleggen dat je niet gelovig bent maar dat je het wel belsngrijk vind voor de opvoeding. Als ze meteen al zevt daf je weinig tot geen kans maakt dan zou ik een andere school zoeken. Of op 2 scholen in schrijven als dat mag. Desnoods in een andere wijk op een school die wel bevalt. Niks mis met een school in andere wijk hoor. Hier zit er vlak naast mn huis een school en een paar straten verderop nog 2. Maar ze staat ingeschreven bij een school aan de anddre kant van het dorp.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ook hier in een andere wijk op school.. Maar dat is goed te doen hoor.
    Ze blijft wel over omdat het anders gewoon te veel tijd kost tussen de middag.

Ik zou gewoon even bellen... Het verschilt echt per school en er zijn inderdaad scholen die een kind weigeren op het niet lid zijn van een kerk.
    De vraag is of je als ongelovige daar je kind wel wil hebben... Het is vaak dan een beetje veel godsdienst als het puur gaat om je kind kennis te laten maken met geloof.
    Beter een ander soort christelijke school uitzoeken dan die wat vrijer is maar wel gewoon aandacht besteed aan het geloof en alles wat daarbij hoort.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou het inderdaad even navragen, want als ze dat beleid echt actief hanteren kun je dat beter nu al weten. Bij onze school staat er bij dat ook kinderen die niet het geloof aanhangen welkom zijn zolang ze maar respect hebben voor het geloof. Overigens gaan mijn kinderen straks ook naar een school in een andere wijk (nu al naar de peuterspeelzaal daar) en dat is echt wel te doen hoor. Je hoeft toch niet alles in je eigen wijk te hebben? Ik zie daar geen meerwaarde van in. Hier in de wijk zitten 3 scholen maar daar komen ook kinderen vanuit de hele stad (ok klein stadje maar toch).

8. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb gistermiddag ook de school geprobeerd te bellen om even te overleggen, maar er werd niet opgenomen. Ik heb dus een email gestuurd met inderdaad dat wij ons daarvan bewust zijn en het voor ons een weloverwogen beslissing is omdat wij het belangrijk vinden voor zijn opvoeding etc.

Maar dat als zij twijfelen of hij ingeschreven kan worden, we graag al eerder een kennismakingsgesprek zouden willen, zodat als zij besluiten onze zoon niet aan te nemen, we nog op zoek kunnen naar een alternatief.

En dat wordt dus lastig. Het is een beetje lastig uitleggen als je de plaats niet kent, maar we hebben een bepaald gebied waar we ons thuis voelen en zouden willen wonen (we hebben onze woning te koop staan). De andere delen van onze woonplaats willen we niet wonen en daar zouden we dus ook ons kind niet naar school doen. Voor het gemak sprak ik over een wijk, maar bedoel dus eigenlijk meerdere wijken / een gebied.
    En daar zijn dus niet zo heel veel scholen.
    Deze school, een andere locatie van deze school, een openbare school (nogo voor ons), een schoolvereniging (status speelt daar een grote rol) en een licht-christelijke school waarvan we de locatie niet fijn vinden (drukke locatie in het centrum, veel autoverkeer + ze gaan een nieuw gebouw bouwen met daarboven appartementen?!) en eerlijk gezegd vond ik dat vroeger toen ik kleiner was al een stomme school ;) . En that’s it.

Maargoed ik wacht de reactie even af en hoop dat we eventueel al eens even op gesprek mogen komen, dan zien ze wellicht dat we dan wel niet naar de kerk gaan, maar verder wel een heel netjes gezinnetje zijn (Ik kan me nl ook best voorstellen dat zij een slag om de arm houden omdat ze je niet kennen).

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Opzich zullen ze er niet zo'n groot probleem van maken als jij duidelijk aangeeft waarom je je zoontje naar die school wilt hebben. Je kunt toch zeggen dat je zelf niet zo bent opgevoed en dat je die normen en waarden aan je zoontje mee wilt geven?

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Behalve streng gereformeerde scholen...
    Maar ik vraag me altijd af of je daar als niet-gelovige je kind op school willen.
    Al was het maar omdat die mensen.. Samen naar de kerk gaan, samen sporten, samen naar school.. Ons kent ons, al jaren lang... en daar kom je dan slecht tussen lijkt me.

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ja dat is dan wel de vraag of het een christelijke of een katholieke school is?

Deel Deze Pagina