Ik weet niet meer hoe oud Eliza precies was, maar hooguit drie maanden . Toen was ik er "op tijd" bij. Ze was nummer 15 ofzo op de lijst. Toen toch na twijfelen een tweede basisschool gekozen om haar in te schrijven en daar kon ze gelukkig nog op de lijst, omdat ze hadden besloten een tweede kleuterklas te vormen. Daar was ze ook 1 van de laatste op die lijst. Voor de tweede school heb ik gekozen, omdat school 1 heel groot is en school 2 klein (volgens stadse begrippen vrees ik, maar goed). Ik vind het belangrijk om ook naar het karakter te kijken van je kindje. Ik vrees dat als ze een verlegen meisje is ze een beetje "verdrinkt" tussen alle andere kindjes op de eerste school. Vandaar de tweede school erbij voor als ze wat meer aandacht nodig heeft. Overigens denk ik niet dat dat nodig zal zijn
Blijft toch lastig om een school te kiezen en dan ook nog eens te kijken naar hoe het kindje is en of het bij ze past. Zeker als je ze al aan moet melden terwijl ze net geboren zijn . Afgelopen week naar een school wezen kijken en Jasmijn loopt gewoon vrolijk die lokalen binnen, ookal zitten er kinderen en ook de gymzaal vond ze erg leuk en ging meteen spelen. Toch weet ik niet of we kiezen voor die school. Veel dingen spraken me aan, maar sommige dingen ook weer niet. Maarja mijn referentiekader is wel heel erg klein en heel oud . Ik ben nog gewend om in rijtjes te zitten en erg gedisciplineerd de school binnen te gaan. Tja dat is volgens mij nu niet heel erg meer. Wat mij vooral tegensprak waren de deuren die tijdens de les allemaal open stonden. Het was er erg vrij en ik moet nog even aan dat idee wennen. Wat me wel erg aansprak was dat de nadruk lag op de creatieve ontwikkeling van het kind. Ik denk dat dat ook wel bij Jasmijn past en later dus ook bij Madelief. Dit was een nutsschool en we gaan nog kijken naar de katholieke basisschool en dan maken we de keus.
Wij zijn afgelopen donderdag op een basisschool wezen kijken. Ik had van te voren schoolrapporten bekeken via het internet. Zo krijg je een beetje een beeld van de schoolresultaten van de scholen die je op het oog hebt. Deze school staat heel goed aangeschreven. We hadden een gesprek met de directeur en hebben een rondleiding gehad. De kleuterklas kwam net naar buiten om buiten te spelen en ze wilde ook wel mee naar buiten. Wachtlijsten hebben ze niet. Ze proberen alle nieuwkomertjes te plaatsen. En als ze echt veel aanmeldingen krijgen, dan starten ze een groep 0.
Wij krijgen bericht van de gemeente rond het 3e jaar van het kind om een keuze te maken voor een school en in te laten schrijven. Hier om de hoek zit een Dalton-school die goed aangeschreven staat. Keuze voor ons snel gemaakt
Hier in België zijn er gelukkig niet echt wachtlijsten, maar de meeste kids gaan dan ook al van 2,5 naar school. We gaan straks toevallig bij een school kijken hier in de buurt! Alyna mag vanaf november naar school.
Het ligt er inderdaad maar net aan welke school, bij sommigen ben je veel te laat als je ze met 2,5 "pas" inschrijft. Hier KAN je ze (volgens regels van de gemeente) inschrijven tot ze 3 jr en 4 maanden zijn. Je geeft dan minimaal 3 en maximaal 6 keuzes aan. Een paar maanden later hoor je of je kindje naar de school van je eerste keuze gaat (wat meestal het geval is). Zo zie je maar weer, het is overal anders, verschillende scholen, verschillende gemeentes etc.
Ligt eraan of er veel wachtlijsten zijn in de buurt en smige poplaire scholen hebben een wachtlijst en dan... kan je er niet meer bij
Wij zijn op twee scholen wezen kijken en allebei met persoonlijk gesprek. Eentje met de adjunct en eentje met de echte directeur. Dus heel normaal hier.