Mijn dochter waant zich echt een prinses... ze wil geen staartjes, maar een 'kroon' (diadeem), ze wil geen broek maar een jurk (en dan ook nog een jurk die echt 'zwiert'. Een spijkerrokje vind ze ook niet goed, een tuniek is ook not done.. ALS ze al een broek aan wilt, dan moet hij roze zijn En dan is er ook nog eens vaak drama dat de jurken die in haar kast hangen niet naar haar zin zijn omdat ze een verkleedjurk aan wil naar school kortom.. wel een dame die weet wat ze wil, maar dus ook zoooooo moeilijk over te halen is om iets aan te trekken wat ze niet in haar hoofd heeft zitten... vanochtend ook weer 15 minuten staan schreeuwen en dreinen omdat ze niet in haar verkleedjurk naar school mocht en de 4 jurken waar ze een keuze uit had niet goed waren.. heb haar eerst genegeerd en ben haar broer toen gaan aankleden en uiteindelijk na veel gejammer heeft ze toch één van die jurken aangetrokken maar ze bleef ook nog eens echt lang in het moment zelf hangen zeg maar.. ze bleef op een gegeven moment maar weer opnieuw huilen terwijl ik het echt al 3 x met haar had 'goed gemaakt'. Gewoon een jurk pakken en met een neutraal gezicht aantrekken helpt overigens ook niet.. meestal helpt kiezen wel, maar nu had ze dus zo in haar hoofd dat ze een verkleedjurk aan wilde maar dit ging gewoon niet.. iemand nog tips en adviezen? Ik vind het niet zo erg dat ze geen broeken wil dragen hoor, ze is zo smalletjes dat ze toch vaak te wijd zitten... maar die drama's begin ik een beetje beu te raken
Maar heb je dan ook het in huis? Items die je niet wil dat ze aandoet? Roze broek etc? Bij ons werkt altijd goed bij alle issues: wat er niet is kan niet opgeeist of gevraagd worden) Dus kast vol kleding en ze mag zelf kiezen als wil maar dan ook alles wat hagt kan ze aan. Nou soms wil ze "schaap" aan (bont jasje) is echt te koud dus dat hadden we afspraak: alleen aan met auto gaan. We hebben kroontjes en pricessenjurkjes etc maar ik gooi het altijd in een mand en dat benoem ik "verkleed kleding" dus ze ziet wel de onderscheid van "spelgoed kleding" - "draagbare kleding". Je kan afspreken dat jurken en kronen mogen alleen thuis bijvoorbeeld als ze gaat spelen of dansen. Je kan ook weghalen en dan geven eerste dagen alleen bepaalde tijd aan haar. We hebben hier vaak andere probleem: ik heb veel aan best dure kleding die soms niet voor spelen is buiten op dagje kdv/psz en dat wil ze soms aan en ik accepteer het vaak omdat ik vind het niet de moeite waard om in discussie te gaan. Wat ook helpt is aankleden ergens anders niet waar kast staat en kleding alvast leggen. Of 2 setjes ter keuze
Die van mij is vijf en wil meestal ook geen broeken aan. Ook hier "kronen" en als het even kan lippenstift, parfum, nagellak oid. Ik doe twee dingen die helpen. Ik leg 's avonds al kleding klaar. Dat gaat meestal zonder discussie (want nog ver weg) en de volgende ochtend is het toch een soort van afspraak. Ze moppert echt minder. Ik doe ook concessies. Dus soms moet de broek echt (koud, achter op de fiets, dat soort dingen), soms niet (met de auto naar school, beter weer). En dan mag ze een jurk of rokje. Soms mag ze nagellak in een neutraal kleurtje. Lipgloss (labello ) met een feestje. Parfum mag af en toe. Ik leg haar steeds uit dat het soms wel mag, maar niet altijd. Consequente regels die ze misschien niet leuk vindt, maar wel duidelijkheid geven. Overigens, die regels werkten pas vanaf een jaar of 4-4,5. Voor die tijd ging het het ene oor in en het andere oor uit. Sterkte! Meisjes he?
Nooit ben ik bang haha. Mijn dochtertje heeft altijd een eigen willetje gehad qua kleding en dat wordt steeds erger haha. Wel doe ik net zoals piccolina, prinssesenjurken etc gaat op de verkleedstapel. In haar kast liggen kleren die ze aan mag, kan ze zelf kiezen. Alleen rokjes/jurkjes die periode heeft ze ook gehad, maar is niet erg toch? Gewoon maillot/legging erbij en gaan.
Waarom mag ze niet in een verkleed jurk naar school? Hier helpt het namelijk pas, sinds dochter door heeft waarom dat niet kan. En die reden is bij ons namelijk; dan gaat je jurk zo snel kapot, door andere kinderen, door buiten spelen etc. Ze heeft dit ook zelf ervaren door in de verkleed jurk in de speeltuin te spelen, kapot. Nu weet ze dat verkleed jurken voor binnen zijn. Of voor even met de auto naar de supermarkt oid maar niet voor school. Verder broeken discussie; wij hebben 1-2 broeken in de kast liggen voor als het heel koud is of kinderboerderij oid. Ze pakte ze tot ruim 5 bijna nooit, nu ineens kiest ze ze zelf, die zijn stoer. Echt een fase dus!
Hier dus ook enkel kleren in de kast die ze aan kan naar school. Dus geen verkleedkleren, en ook geen zomerkleedjes. Verder mag ze zelf altijd 1 stuk kiezen, en ik kies dan de bijhorende broek of trui zodat ze niet voor aap loopt en ook niet te warm of te koud gekleed is.
Ik zou zelf de avond van tevoren twee setjes uitzoeken en haar daaruit laten kiezen. Consequent blijven en aangeven dat ze daaruit kan kiezen en niet meegaan in de drama.
Hier ook zoiets. Wel minder erg. Ze heeft alleen kleding die ze zelf leuk vindt. Soms kan iets niet omdat het in de was zit of er geen bijpassende maillot ligt, maar dan spreek ik af dat ze dat aan mag als het gewassen is. Dan is het oké.
Hier is het juist broeken en geen jurken. Leg ik een spijkerbroek klaar, moet ze perse een andere en net een trui aan ipv bloes etc Volgende keer mag ze mee met shoppen, want ze trekt het echt niet aan als het niet leuk genoeg is naar haar mening.
Ik geloof dat ik heel blij mag zijn dat mijn dochter van 4 alles wat ik voor haar koop of klaarleg mooi en prima vindt ☺️
s avonds uit laten zoeken zelf. verkleedjurk is te koud en op andere plek neer leggen als in haar kast, als ze daar liggen.
Ik heb een zoon van twee die al een eigen willetje heeft met kleding. Zolang er een auto op staat is het goed, maar owee als ik iets pak zonder auto's Nu vind ik het nog wel vermakelijk eerlijk gezegd en kan ik het nog wel een beetje omzeilen of afleiden, maar ben benieuwd hoe dat gaat als hij ouder is. Wellicht is het hier wel een fase
Mijn dochter is een haljaar ouder dan jouw dochter, maar hier ook een jurken obsessie. Het liefst de zwierige zomerjurken. Hier hebben we broekendag ingevoerd bij koud weer. Als we thuisblijven mag ze wat luchtigs aan. Prinsessenjurk is ook voor binnen. Op sommige dagen mag ze zelf kleding uitkiezen. Maar soms is het hier ook enorme stampij. Het hoort erbij, denk ik dan maar.
Het is hier net begonnen bij mijn oudste.... Alsof ik haar ik weet niet wat aan doe als ik een broek klaar legde. Nu duikt ze zelf haar kast in en maakt nog prima combinaties ook! Ik hou er wel rekening mee; ze heeft in de volgende maat nog maar 2 broeken en voor de rest jurkjes. En inderdaad ook hier moeten ze zwieren! Anders kan je er toch echt niet mee dansen...
Uhh de fase van geen broeken willen, alleen maar rokken en jurken met een hoog zwiergehalte is begonnen toen ze 1,5 was, nu is ze 7 en gaat nog altijd zo😆 O verkleedjurken gebeurd hier gewoon niet en ik koop ook geen broeken meer.
Dochter zes gaat graag naar school in haar frozen jurk. En dat mag. Met Sint kerst verjaardag morgen kinderdisco op school en ja wel ze wil als prinses Elsa. Ze mag. Ze gaan van zelf uit deze periode. Met haar verjaardag was het koud die week ze.moest van.mij haar legging er onderaan was anders echt te Koud ook shirt. Moest. Zij kiest i bepaal tot hoe ver.
Hier ook eentje! Ze accepteert het wel als ze een broek aan moet, maar het liefst heeft ze alleen rokken en jurken. Ze slaapt zelfs in van die pyjama jurken Afgelopen winter was een ramp, want ik kon weinig tot geen leuke, warme winter jurken vinden, en 4 lagen kleding zodat ze een zomerjurk aan kan vond ik ook niet echt top. Dus heeft ze veel broeken aan gehad . Nu we weer naar de zomer gaan kijk ik bijna alleen naar jurken.
Mn zoon is ook kritisch hoor! Die wilt geen spijkerbroeken of broeken met rits en knoop aan dus draagt alleen pull up jeans of jogg jeans en andere zachte broeken. Ook qua shirts moet het niet te saai zijn, overhemden die eruit zien alsof opa ze ook aan kan ( Ruitjes, streepjes ) is hij echt niet blij mee.