Wat te doen: 6 jarige speelt het liefst met jongste kleuters

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Kenzi, Nov 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kenzi

Kenzi Actief lid

May 22, 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Het gaat om mijn dochter, dit jaar is ze in een nieuwe klas gekomen nadat haar vriendjes allemaal naar groep 3 zijn gegaan. Mijn dochter is in groep 1 al "blijven zitten" maar zat vorig jaar nog bij haar vriendjes in de klas.

Nu moet ze nieuwe vriendjes maken en ipv dat ze speelt met haar leeftijdgenootjes, zoekt ze elke keer de jongste kleuters op (de kleuters die net 4 zijn geworden). Vandaag wilde ze weer spelen met een meisje die net een week op school zit. Weet niet zo goed wat ik hiermee moet, ipv dat ik haar zie groeien zie ik haar steeds "kinderlijker" worden.

2. penseel

penseel Niet meer actief

Als ze met jongere kinderen wil spelen gewoon laten gaan.

Ze is dan de grootste en voelt zich waarschijnlijk wat beter op haar gemak met wat jongere kinderen.

Het komt wel goed. Ze wil in elk geval spelen dat vind ik een goed teken. Met wie maakt niet zo veel uit.

3. Jolina

Jolina Niet meer actief

Het is idd allemaal even wennen voor je kindje en ze voelt zich daar schijnbaar op haar gemak. Laat haar maar even.

Hier ook Eem dochter die dit jaar groep 2 over doet, ze speelt wel met klasgenootjes maar het is nog geen dikke mik. Ze moeten gewoon even wennen ook.

Bespreek het anders eens met de juf ;)

4. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Is toch niks om je druk om te maken? Als ze zich daarbij fijn voelt en ze maakt op deze manier vriendjes met andere kinderen zou ik het alleen maar stimuleren.

Op deze leeftijd zijn ze nog zo wisselend in vriendschappen. Volgend jaar zit ze weer in een andere klas met waarschijnlijk iets grotere kindjes (neem aan dat ze niet kindjes die nu nog in groep 1 binnenkomen straks in een combiklas met groep 3 zetten.)

Als het nou voor echte problemen in de ontwikkeling gaat zorgen kun je altijd nog proberen het spelen met grotere kinderen te stimuleren.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook eentje die groep 2 overdoet...heeft wel een aantal vriendinnen in groep 2 maar speelt ook heel graag met kindjes uit groep 1.

6. mommylove

mommylove Actief lid

Aug 9, 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon doet groep 2 ook over dit jaar en was de eerste weken echt zoekende naar nieuwe vriendjes. Inmiddels gaat het gelukkig steeds beter en komen er iedere week weer meer afspraakjes bij. Zowel met de oudere kindjes als ook met de jongsten. Ik zou het geloof ik gewoon op zijn beloop laten gaan en me niet zo druk maken om de leeftijd van haar vriendinnetjes. Dat lost zich allemaal vanzelf wel weer op;).

7. Kenzi

Kenzi Actief lid

May 22, 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Dank voor de reacties. Hier gaat het inmiddels steeds slechter, ze heeft geen speelafspraakjes meer omdat ze amper aansluiting heeft in de klas. Vorig jaar had ze wekelijks afspraakjes. Als ik vraag wie dr vriendjes zijn in de klas, zegt ze heb ik niet of ze noemt de naam van een meisje dat echt net gestart is. Ze word (soms) gepest door bepaalde kinderen uit de klas.

Ze heeft nu ook een soort van kanjertraining via school. Vind ze wel erg leuk.

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Onze dochter loopt juist erg voor in haar ontwikkeling, maar speelt ook heel graag met de jongste kinderen. Ze heeft een hele rijke fantasie en de jongsten gaan daar heel leuk in mee. Ze is ook echt een moedertje, vindt het leuk om de kleintjes alles te laten zien en voor te doen hoe het 'hoort'. Dus met de ontwikkeling op zich heeft het niet altijd echt te maken.

In jouw geval vraag ik me wel af of je dochter nog op haar plek zit in die klas. Ze is gedoubleerd, maar als ze nu zo weinig aansluiting heeft, vraag ik me af of dat nu nog zo nodig is, of ze niet beter op haar plek zit in haar 'oude' groep?

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    'Moederen' is veilig. Laat het maar gaan. Het kan niet zoveel kwaad.
    Ik zie dat de meiden bij mijn zoon uit groep 2 zich ook graag ontfermen over de nieuwe meisjes, terwijl jongens uit groep 2 dat écht niet cool vinden!0
    Ik weet niet in hoeverre je je dochter moet voorbereiden op volgend jaar, dat ze die meisjes dan wel kwijt is. Maar het in nog maar december, we zijn nog geeneens op de helft.

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Herkenbaar.. 'gelukkig' is groep 1 en 2 gesplitst na de herfstvakantie (klein schooltje met voor de herfst maar 4 combinatie klassen). Nu zit ze enkel met groep 2 in de klas. Ik remde het wel wat af. Het was ook geen gezicht. Mijn.dochter is behoorlijk lang voor haar leeftijd! Hihi!!
    Toch heeft ze minder speeldates als vorig jaar... Maak me.soms wel.zorgen, maar ben blij dat het wel herkenbaar is!

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Klinkt heel herkenbaar en hoeft niet erg te zijn! Toen mijn oudste net begon, was er ook een 'ouder meisje', dat naar alle jongste kleuters trok. Ook naar de kindjes ná mijn zoontje. Maar ook zij zit nu in groep 3 en komt helemaal mee met haar klas.

En trouwens, kun je het haar kwalijk nemen? Kleintjes kun je nog zo lekker bemoederen of juist laten doen wat jij wil :D

12. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is de reden van de doublure in groep 1?

13. Kenzi

Kenzi Actief lid

May 22, 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ze is blijven zitten omdat ze er sociaal emotioneel niet aan toe zou zijn om naar groep 2 te gaan. Ze gaat overigens met veel plezier naar school toe! Nu is kleine zus ook naar school gegaan, andere klas maar wel groep 1/2 en buiten trekt ze nu ook veel naar haar toe. Ik laat het idd maar even op zn beloop, kan er verder weinig aan veranderen.

14. Kenzi

Kenzi Actief lid

May 22, 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen, LadyXochi!

Share This Page