Koffie en melatonine

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Raketje, 3 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Raketje

Raketje Lid

1 sep 2021
    12
    1
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Op internet lees ik verschillende verhalen over het drinken van koffie en het gebruik van melatonine als je zwanger hoopt te worden/bent. Melatonine zou aan de ene kant goed zijn voor ovulatie en innesteling, maar het wordt afgeraden om te gebruiken in je zwangerschap? En het drinken van koffie zou de kans op miskramen vergroten?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Geen melatonine en 1 kopje koffie per dag als je zwanger bent zei mijn gynaecoloog.

3. Raketje

Raketje Lid

1 sep 2021
    12
    1
    3
    Vrouw
    Maar niet vanaf een bepaald aantal weken zwanger? De koffie bedoel ik.

4. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Toen ik zwanger probeerde te worden leefde ik al als een zwangere, 2 kopjes koffie per dag.
    En ik dronk alleen rooibos thee daar zit niks in wat je iet mag tijdens zwangerschap.
    En geen cola gedronken ook geen energiedrank.
    Verder qua eten lette ik niet echt op ofzo, pas toen ik daadwerkelijk zwanger was :)

5. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Volgens lareb.nl is het risico onbekend bij gebruik van melatonine in zwangerschap en wordt daarom afgeraden. Te weinig onderzoek naar gedaan.

Volgens de app zwangerhap maximaal 200mg caffeine per dag ( bijvoorbeeld 3 kopjes thee + 1 koffie) en als je andere dingen eet waar caffeine in zit zoals chocola of cola dan zelfs minder. Teveel caffeine vergroot de kans op een miskraam en kan de groei van het ongeboren kind verminderen.

Dus als je zwanger wil worden dan zou ik zelf me aan deze richtlijnen houden. Wat hierboven al geschreven wordt, toen ik zwanger was ging ik pas op het eten letten.

6. Raketje

Raketje Lid

1 sep 2021
    12
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor de tips meiden!
    Gebruiken jullie iets om in slaap te komen, maar dus geen melatonine? Ik ben een hele slechte inslaper. Heb dit nu altijd nodig als ik op tijd op moet. Mocht ik zwanger raken zal dat vast niet opeens mijn nachtrust verbeteren gok ik zo. :rolleyes:

7. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ik heb melatonine genomen toen ik zwanger probeerde te raken (ivf traject). Ik heb het ook nog een tijdje in de eerste weken van de zwangerschap gebruikt omdat ik door het traject en de spanning van de eerste weken zwangerschap veel moeite met slapen had. Er is idd te weinig onderzoek naar gedaan maar heb de gok genomen omdat ik anders niet sliep..

8. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    Voor mij helpt cbd olie heel goed met inslapen en in slaap blijven. Het wordt vast afgeraden tijdens zwangerschap door te weinig onderzoek maar ik zou niet weten wat het kwaad zou kunnen.

sommige mensen slapener juist niet goed op, uitproberen dus en een goed merk kopen van bijv. Orjana.

9. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.257
    12.633
    113
    Vrouw
    Ik ben ook een slechte inslaper maar heb niks ervoor genomen.
    Ritme gehouden met na bed en van bed af ect.
    Na bepaalde tijd geen caffaine meer dus ook niet dat chocolaatje ect

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Bob Ross aanzetten als je wilt slapen. Hier een nachtuil maar dat schilderij zie ik nooit af.

Normaliter zou ik zeggen salie thee, maar dat kan je in zwangerschap niet gebruiken en bij een prille zou ik m er ook niet onder willen hebben. (wel prima inzetbaar als je wilt stoppen met bv!!!).

Beetje de richtlijnen hanteren als die je ook voor ukkies hebt, tijdig vooraf geen beeldschermen meer, licht beperkt, caffeine etc beperken tot bepaald dagdeel (sommigen is dat tot 12:00 en daarna kruidenthee). Ademhalingsoefeningen, rondje wandelen, bewust ontspannen, bulletjournal om je hoofd te legen etc.

Melatonine zelf nooit gebruikt, hebben we wel voor dochter ingezet met dr slaapstoornis omdat het met doorslaap issues soms ook kan helpen maar die is er inmiddels ook geruime tijd vanaf. Ik heb voor haar meer discipline dan voor mezelf en melatonine kan je zonder keiharde discipline beter niet inzetten dan sloopt t meer dan dat t goed doet.

11. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Dit is de beste tip die ik ooit gelezen heb :roflmao:

Mus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina