Sorry ik bedoelde het niet generaliserend hoor! Maar veel mensen met ass zijn minder flexibel omdat er vaak meer tijd nodig is om te schakelen tussen omstandigheden /situaties/etc. Dat zie ik iig bij mijn ass-ex en mijn zoon met ass. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen karakter, zijn eigen levensverhaal wat je vormt etc. Ik bedoelde het iig niet kwetsend.
Mijn zoons hebben ass en mijn man ook. Alleen hij is zich bewust van zijn beperking en ik hoef me dus niet (Meer dan normaal) aan te passen. Hij vraagt weleens aan mij of wat hij wil 'normaal' is of niet en dan help ik hem. Maar hij bepaalt niet. We hebben zelfs een heel fijne relatie en zelden woorden. To, je past je teveel aan idd, hopelijk komen jullie eruit. Duidelijke afspraken helpen hier goed en ik geef bijv ook nooit hints of signalen maar vertel heel concreet wat ik wel en niet wil.
Ik begrijp het wel als je bepaalde mensen met een ASS gewend bent dat het dan moeilijker is om geen negatief beeld over ASS'ers te krijgen, dat heeft mijn moeder net zo met mijn vader. Je hebt me zeker niet gekwetst hoor (voordeel van ASS dat dat niet zo snel gebeurt bij mij). Maar ik denk dat een bepaald beeld van ASS'ers neerzetten, erg zwart-wit kan zijn en de ene ASS'er is natuurlijk de andere niet (ik zeg trouwens niet dat jij dit doet, maar misschien kunnen sommigen je post wel zo opvatten). Net zoals wat Cathelijne beschrijft gaat het bij ons ook wel een beetje zo. Voor mijn man denk ik alleen maar fijn dat ik niet zo van de hints en vage aanwijzingen ben haha. Gewoon Ja of Nee, en niet allemaal antwoorden daartussen. Lekker duidelijk.
Wij passen ons beide aan.. Ik ben heel impulsief maar ml helemaal niet wat dus inhoudt dat ik alle dingen die ik in huis wil aanpassen even tevoren moet aangeven zodat hij er zich op kan voorbereiden.. Spontaan bij vrienden/ familie op de koffie doen we wel omdat hij weet dat ik dat belangrijk vindt. Ik ga meestal mee naar bed en er altijd met hem mee uit, dit omdat we dan de dag kunnen doorpraten. Verder eet hij wat ik kook TV kijken doet hij nooit en mijn series kijk ik als hij er niet is en als hij gaat gamen ben ik wat anders in huis aan het doen omdat hij het verschrikkelijk vindt als ik dan tegen hem praat.. haha Maar evengoed moet ik wel duidelijk zijn, ik wil nog weleens teveel uitleg geven en daar kan hij niet tegen want raakt in de war.. En daar moet ik nog aan wennen.. Vindt samen uit wat werkt voor jullie.. Succes
Hier gaat dit niet zo maar mijn man heeft geen ASS dus dat is dan een beetje moeilijk vergelijken. Ik zou me ook best opgesloten worden mocht mijn man zo reageren telkens. Desalniettemin vind ik het ook wel eens heerlijk om alleen thuis te zijn Tegelijk naar bed gebeurt hier helaas nooit, en ik word ook altijd wakker als hij naar bed komt. Dat vind ik idd wel vervelend soms (hij heeft altijd nog van alles te doen maar valt 9 vd 10 x op de bank in slaap en komt dan om 3 uur 's nachts in bed liggen..).