voedingsschema 6 mnd: te veel?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Peppers, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppers

Peppers Actief lid

24 nov 2011
    358
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 6,5 maand oud, 7 kilo en 67 cm (4 weken te vroeg geboren). Hij krijgt het volgende (melk is opvolgmelk van friso comfort):
    06:45: 210/7
    09:00: 100 gram fruit (appel, banaan, peer, mango e.d.)
    11:30: pap van 150/5 + 25 gram rijstebloempoeder
    13:30: 100 gram groente (bloemkool, brocoli, wortel, sperziebonen of een mix)
    15:00: 180/6
    18:45: 210/7

Hij eet en drinkt tot de laatste druppel alles op. Idee is dat hij nog een beetje aan het inhalen is omdat hij nu heel snel groeit (23 cm in 6 maanden) en dat hij daarom wellicht wat meer nodig heeft. Maar ik heb zelf het idee dat het allemaal een beetje te veel is. Zowiezo is het lastig om het allemaal te plannen zodat er voldoende tijd tussen de voedingen blijft. Dat is ook wat het KDV aangeeft.
    Ik heb een keer geprobeerd om de fles van 15:00 te laten vervallen en hem alleen de groente te geven (pap wat later en groente dan rond 15:30) maar dat was geen succes. Hij leek echt rond 17:00 behoorlijke honger te hebben.
    Ik denk er nu over om de flessen en pap te handhaven en daarnaast 1 x groente of fruit te geven voorlopig. Of zijn er betere opties?
    (ik wist overigens niet dat de opvolgmelk max 800 ml mocht zijn. Voglens mij geef ik dan iets te veel en moet ik dat dan ook aanpassen?)

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Het ziet er goed uit hoor. Je komt 35 ml boven de 800ml uit, dus op zich valt het mee. Het makkelijkste en beste is om de hoeveelheid groente en fruithap te verhogen naar 150-200 gram. Dan zou je als de tijden redelijk stabiel blijven van de fles van 3 uur 150m/5 kunnen doen, dan kom je goed uit. Succes!
    groeten Femke

3. Peppers

Peppers Actief lid

24 nov 2011
    358
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het snelle antwoord!
    Nog even voor mijn duidelijkheid: je bedoelt om inderdaad 1 x per dag een groente OF fruithap te geven en die dan 150-200 gram?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Geef je nu een fruithap OF een groentehap? Dat mag allebei hoor, je mag dan inderdaad tot max 200 g geven. Wil hij minder, dan is het uiteraard ook prima. Dan is de kans groot dat hij minder flesvoeding wil drinken en kan je die hoeveelheid iets verlagen. Pap is ook prima, maar dan zou ik het bij 1 papfles per dag houden.

Groetjes Linda

5. Peppers

Peppers Actief lid

24 nov 2011
    358
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef 's ochtends 100 gr fruit en 's middags 100gr groente. Begrijp ik het goed als jouw advies is om naast de 800 ml melk (verdeelt over 4 voedingen) een keer 150-200 gr fruit en een keer 150-200 gr groente te geven? En dat de kans dan groot is dat hij ws vanzelf minder behoefte krijgt aan een fles?
    Ik vraag het even na om het helemaal duidelijk te hebben...

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Helemaal goed hoor. Je mag 150-200 g groente en 150-200 g fruit geven. Dit is een gemiddelde. Je kunt kijken wat je kindje opeet.
    De hoeveelheid melk zal naarmate je kindje ouder wordt minder worden en dan halen ze de verzadiging meer uit de vaste voeding, groente, fruit, warme maaltijd.
    Groeten Angelique

Deel Deze Pagina