Voor degene met een auto-immuunziekte; hebben jullie je dieet/ voeding aangepast om de ziekte "rustig" te houden? Ik lees veel succesverhalen over stoppen met bijvoorbeeld suikers, zuivel en/ of gluten. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb endometriose en daarom ben ik op een gegeven moment het endometriose-dieet gaan doen (soort paleo). Ik was er twee jaar mee bezig en toen kreeg ik de ziekte van crohn (auto immuunziekte). Bij mij heeft het dus absoluut niet gewerkt. De opvlamming van crohn kwam door stress maar mijn voedingspatroon maakte echt geen verschil.
Hier lupus. Ik probeer zo regelmatig mogelijk te eten en ook zo gezond mogelijk. Dat is voor mij al een hele opgave, maar dat helpt wel. Ik mijd geen speciale dingen.
Of je voeding aanpassen effect heeft hangt er totaal van af welke autoimmuunziekte je hebt. In het geval van coeliakie zou je wel moeten.
Ik heb hasimoto. Dat zit ook in het auto-immuun gebied. Volgens de internist zou ik de aangekomen kilo's niet weg kunnen krijgen. Inmiddels eet ik koolhydraatarm,al anderhalf jaar en ben ik 25 kilo kwijt. Langzaam met voeding en bewegen... ook mijn darmen reageren veel beter. Mijn schildklier reageert er trouwens niet op. Die heeft gewoon dezelfde hoeveelheid medicatie nodig! Een vriend van mij heeft diabetes en die heeft wel profijt van kharm eten
Een vriendin van me heeft MS en eet sinds een aantal jaar veganistisch, sindsdien heeft ze minder vaak terugvallen die minder ernstig zijn en gebruikt ze dan geen medicatie. Of het door de voeding komt is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb de ziekte van Graves en ik denk dat je altijd profiteert van een gezonde leefstijl (naast gezond eten ook voldoende beweging en rust). Als gezond persoon, maar ook zeker als je erg ziek bent, omdat je lichaam een ongezonde leefstijl misschien wat minder goed kan verwerken? Overigens was in mijn geval alleen gezond leven helaas niet voldoende en heb ik ook echt medicatie nodig...
Ik heb Colitis Ulcerosa en mijn laatste grote opvlamming met veel Prednison was afgelopen zomer. Ik heb toen 1 tot 2 maanden het SCD-dieet gevolgd en eet nu alleen nog maar gluten-arm. Ik vermijd alleen brood. Dat werkt want ik ben nu al 6 maanden in remissie. Ik slik overigens wel nog 3g Salofalk ernaast.
Ik lees verschillende reacties maar het gezond eten staat toch wel voorop. Zelf heb ik een bindweefsel ziekte. Heb gelezen dat het mijden van gluten en suikers de ziekte kan "remmen". Ik was daarom benieuwd naar ervaringen. De ziekte zou tijdens de zwangerschap rustig zijn maar helaas is hij nu juist erg actief. Gelukkig mag ik over 2 weken naar het radboud en ik hoop dat ze daar meer weten dan dat ik nu weet via het streekziekenhuis. Tot die tijd gooi ik iig alle zoetigheden overboord. Wie weet helpt het iets. Nb. In de tijd dat ik glutenvrij at bleef ik voor het eerst sinds lange tijd zwanger. Ergens vermoed ik dat er toch een verband zit tussen de ziekte en het glutenvrij eten. Dat het de boel kalmeert zeg maar... Maar glutenvrij eten durf ik nu niet zo goed nu ik zwanger ben. Stomme gedachten misschien.
Je kunt het altijd proberen. Wat betreft de suiker gaat het niet alleen om duidelijk zoetigheden, maar je moet echt de verpakkingen gaan scannen om te kijken of ergens niet onnodig suiker aan toegevoegd is. Ik noem nu maar even wat, witte bonen in tomatensaus bijvoorbeeld daar is veel suiker aan toegevoegd. Ook zou ik me dan verdiepen in wat allemaal suiker betekent want daar gebruiken ze nog wel eens verschillende namen voor. Wat betreft de gluten, je zou het ook kunnen minderen dus minder boterhammen eten en ipv iets zonder gluten. Ik zou dan ook niet uitwijken naar speciaal glutenvrij brood want ook daar zit vaak weer veel suiker aan toegevoegd. Echt iets anders, ei-banaan-pannenkoekjes enz. Succes!
Dank je wel voor je tips! Ben vanochtend op pad geweest en en bij de bakker puur speltbrood gekocht, zonder suiker. Slager had genoeg vleeswaren zonder suiker. Verder is het de afgelopen maand raak geweest met chocola, oliebollen enz. Dat valt nu gelukkig allemaal weg. Ik zag online ook een lijst met suikervrije producten. Die zal ik er ook eens bij pakken.
Interessant topic! Ik heb reuma en voel mij idd beter wanneer ik paleo eet. Maar de ziekte zelf gaat er niet van weg. Het is dat ik meer energie krijg en minder last heb van watten in mijn hoofd. Maar ik heb ook gewoon mijn medicatie nodig helaas.
Ik heb coeliakie, dus ik moet sowieso glutenvrij eten. Maar verder reageren mijn darmen ook slecht op suiker en ik krijg uitslag van melkproducten. Maar tijdens mijn zwangerschappen kon ik wel tegen melkproducten.
Zoontje met diabetes type 1. Geen suiker heeft totaal geen zin. Ik moet hem spuiten voor elke koolhydraat die hij binnen krijgt. Ook drinken en fruit etc. Bij type 2 is dieet en koolhydraat arm vaak wel een optie. Maar dat is geen auto inmuumziekte. Type 1 wel. Hij krijgt 3x per dag gewone maaltijd met wat lekkers te drinken. Tussendoor water. Als Koolhydraat arm is niet verstandig omdat kinderen energie nodig hebben en dit halen uit koolhydraten. Energie hebben ze nodig voor ontwikkeling en groei Zelf heb ik een traag werkende schildklier. Doordat ik veel beweeg en regelmatig eet toch een mooi gewicht. Val zelf regelmatig nog af. ( 1.80 en nu 63 kg ( waren er 72 vorig jaar). Volg geen speciaal dieet Ook heb ik alopecia areata ( haaruitval) en daar helpt ook geen dieet tegen.
Ik heb hashimoto. Sinds ik gezond eet (koolhydraat beperkt, zoveel mogelijk suikervrij en heel veel groentes) en meer beweeg voel ik mij veel beter. Ik ervaar veel minder klachten van de Hashimoto en heb duidelijk meer energie. Mijn schildklierwaardes zijn echter niet verbeterd, maar ook al jaren lang niet verslechterd. Geen idee of het echt invloed heeft, maar gezond eten lijkt mij altijd bevorderlijk of je nu wel of niet een auto immuunziekte hebt.