Hallo, Mijn dochtertje is nu bijna 17 maanden en ik ben al ruim een maand bezig haar zindelijk te maken. Ik wilde niet wachten totdat ze eraan toe zou zijn, wie weet is dat namelijk nooit. Ze heeft alleen tijdens het slapen een luier aan. Als we weg gaan, neem ik genoeg schone kleertjes mee. Ze geeft het trouwens ook meestal zelf aan als ze moet plassen. Dan komt ze de pot brengen of zit met haar handje onder aan haar buikje. Over het algemeen gaat het best wel goed, en hebben we hooguit 1 ongelukje per dag. maar ook soms dagen dat er 13 natte broeken zijn. En dat ze dan ook nog 7 keer op het potje iets doet. Het aantal plasjes vind ik wel erg veel. Ik word dan niet boos, zet haar alsnog op de pot en geef haar droge kleren aan. Ze plast ook maar kleine beetje. 1x heb ik zelfs 6x een natte broek kunnen wisselen in een half uur tijd. Zijn er meer ouders die hun kind vroeg zindelijk hebben gemaakt? Waren er dan ook zoveel wisselende dagen dus dat het dagen goed gaat en dan weer dagen vol ongelukjes? Of is er misschien iets medisch aan de hand? Groetjes
Ik weet niet wat je vroeg vindt, ons zoontje was met 23 maanden overdag zindelijk. Hij had het vrij snel door en wilde absoluut geen luier meer om. Hij komt keurig naar ons toe en zegt potje bah. Zelf zijn broek uitdoen vindt hij nog wat moeilijk dus dat doen wij nog voor hem. Ongelukjes nauwelijks gehad, in het begin was hij nog wel eens wat laat met aangeven zodat er een paar druppels in zijn onderbroek zaten. Hij is nu 24,5 maand dus inmiddels al een tijdje overdag zonder luier maar s' nachts lukt nog niet helemaal.
Wij zijn ook vroeg begonnen, gewoon met potje spelen etc. met 23 maanden was ze bijna zover, tien kreeg ze een broertje en was de aandacht van haar en van ons even weg. We zijn weer begonnen, al wat ongelukjes gehad maar ook al halve dagen een droge luier.
Wanneer ze het hier na 5 dagen nog niet door hadden stopte ik er weer en probeerde het een tijd later weer, een maand vind ik persoonlijk dan ook erg lang om mee bezig te zijn en veel gedoe (maar dat moet je natuurlijk zelf weten). Mijn oudste 2 waren binnen 3 dagen zindelijk, zonder ongelukjes.. toch naar mijn idee omdat ze er aan toe waren.
Sorry hoor, maar vraag je nou serieus ff er iets medisch aan de hand kan zijn als je je kind wilt "dwingen" om zindelijk te maken met 17 maand?? En denken dat je kind er misschien nooit aan toe zou zijn?? Hoe kom je daar nou bij? Ik kan je nou al vertellen dat je plan niet gaat werken, zindelijkheid is een proces, je kind moet oud genoeg zijn om te beseffen wat ze voelen en er vervolgens snel genoeg naar kunnen handelen. Het feit dat je zo vaak nog natte broeken wisselt zegt genoeg, ze is er nog niet aan toe, misschien zelfs nog lang niet. Ik kom wrsch bot over maar ik ben echt verontwaardigd. Waarom wil je je kindje eigenlijk perse nu al zindelijk maken?
Vooral het vetgedrukte vraag ik mij ook af. Voor de rest ook met jou eens. Je kan een kindje best spelenderwijs wat stimuleren maar als het kindje er nog niet aan toe is houdt het op. En ik denk ook, gezien de openingspost, dat het dochtertje van TS er echt nog niet aan toe is.
Sorry hoor, wat een onzin. Elk kind wordt zindelijk, medische uitzonderingen daargelaten. En jouw kindje is pas 17 maanden. Gek he, dat je de hele dag met natte broeken loopt te zeulen? Ze heeft gewoon nog geen controle over haar bekkenspieren, dat blijkt wel uit het feit dat ze zo vaak plast. Kinderen die zindelijk worden moeten minstens twee uur hun plas kunnen ophouden, dan hebben ze er controle over. Mijn jongste geeft het ook aan als ze gepoept heeft maar NO way dat ik eraan denk haar zindelijk te 'maken'. De oudste is nu een maand zindelijk en dat was 3 dagen een paar ongelukjes en daarna was ze volledig zindelijk, dag en nacht. Dat vind ik een stuk relaxter dan wat ik van jou lees, 6 natte broeken in een half uur. Doe dat kind gewoon een luier om...
Ehmmmm....sorry maar met 16 maanden je kind al verplichten op het potje te plassen? Uitzonderingen nagelaten maar ik zou zeggen 'Wacht nog een jaar!' Je dochtertje kan misschien wel een hekel aan t potje gaan krijgen op deze manier. En iets medisch? Kom op nou..... Ze worden al snel genoeg groot....
Is het niet zo dat als een kind nog heel vaak plast, hij/zij gewoon niet zindelijk is? Ik dacht altijd dat ze echt pas als ze minder dan om de twee uur ongeveer een natte luier hebben echt zindelijk kunnen worden (lichamelijk gezien dan). Maar weet niet of je door jouw methode die zindelijkheid op deze manier juist in positieve zin beïnvloedt. Aan de andere kant, als er na een maand nog geen verbetering inzit... Zou ik het allang hebben opgegeven. Bovendien, waar zit je winst? Stel dat ze volgende maand wel (meer) zindelijk is, wat schiet je daar nu mee op? Dan kan ze nog steeds niet zelf naar een potje/de wc (broek uitdoen/afvegen etc (laat staan elders op een grote wc (wat doe je dan als je erop uitgaat?) en zit je nog een jaar te hannesen (net zoveel werk als een luier). Ik keur het echt helemaal niet af hoor, echt niet. Maar ik ben meer van het gemak.. Denk ik. Sorry, het was je vraag niet eens... Ben wel heel benieuwd als het je lukt hoor (daarom keek ik ook op dit forum).
Verdiep je eens in babyzindelijkheidscommunicatie. BZC. Dat is denk ik hulpvoller voor jullie. Want dit lijkt er niet op alsof het lukt, een maand is lang en je 'maakt' ze niet zindelijk, dat moet ze zelf leren. Ik heb 't bij mn dochter ook 3x geprobeerd, ruim voor de 2 ( heel de dag dweilen en natte broeken ) met 2 jaar ( Plassen ging redelijk goed, poepen hield ze een week op en dan liep vervolgens de poep langs dr benen of wou ze heel de dag op de pot. Nadat ze griepje kreeg lukte het niet meer omdat ze paar dagen ziek op bed had gelegen ) nu de 3e keer, met 2,5 was het na 3 dagen gepiept. Nu heeft ze alleen op de peuterspeelzaal weer een natte broek gehad, te druk met spelen. Via zoeken op BZC zal je meer tips opdoen als op dit (vrij bekrompen ) forum!
Ben het met mijn voorgangers eens. Iets medische met 17 maanden ?? Hier oudste was met 3.5 jaar zindelijk en de jongste met 2.5 jaar. Kijk dat je er al van bewust bent dat ze ooit zindelijk moeten worden wil nog niet zeggen dat het nu al is. Dat je het met mooi weer doet. Kan ik me voorstellen dan is het niet te koud maar elke keer nat plassen is ook niet echt gezond. Zou als ik jou was het met een jaar of 2 nog eens proberen dan is ze ook verder in haar ontwikkeling. Voor nu als het een dagje thuis kan ( leuk) Je moet nu toch ook meer wassen. En dergelijke dan kan je net zo goed gewoon een luier aan doen. Laat haar nog even een dreumes zijn zonder dat er werkelijk al iets echt moet.
Onze zoon was dagzindelijk met 2jaar en 8maanden. Kostte drie dagen en toen had hij het door. Nachtzindelijk is hij nog niet. Prima ik (wij) maken er geen punt van. Hij slaapt niet minder met een luierbroekje aan. Ik zou stoppen met dwingen en gewoon weer lekker een luier omdoen. Zonde van de tijd om plasjes op te dweile, broeken te wassen,te strijken en te vouwen!
Als je zo veel 'ongelukjes' hebt op een dag noem ik dat niet zindelijk zijn. Ik begrijp dat je er mee bezig bent. Zij wij hier ook al. Maar wij bouwen het potje in als gewoonte. Voor het douchen eerst even op het potje. Doet ze toevallig eens wat dan prijzen we haar de hemel in. Als de honden poepen of plassen uitgebreid benoemen. Ze wordt zich steeds meer bewust van het poepen en plassen. Geeft aan als haar luier vol zit (volle plasluier en poepluier) en vraagt om naar de wc te mogen. Vaak heeft ze dan al geplast maar het begin is er. En mijn dochter is maar 2 maanden ouder. Zou er minder krampachtig en speelser mee om gaan. Zoals al eerder gezegd: kans bestaat dat ze er een hekel aan gaat krijgen.
Je kunt een kind niet zindelijk maken, zindelijk worden doet een kind zelf. Je kunt wel je kind goed in de gaten houden en op een moment dat een kind aangeeft er gevoelig voor te zijn zindelijk zijn aan te moedigen. Vaak heb je rond anderhalf jaar zo'n periode. Mis je die, dan kun je wel een luierende kleuter krijgen soms.
Het kan al veel jonger, maar je moet goed 'afgestemd' zijn op de signalen van je kind. Potty Training Before Age 2: Elimination Communication
Maar, als je er zoveel moeite voor moet doen door bijv dat afstemmen enzo, is het dan nog wel natuurlijk? Ik zie dat ook als een soort van afdwingen. Ik heb hier alle 8 kinderen nooit mee bemoeid met zindelijk worden tot ze het duidelijk aangaven allemaal rond de 2 en half/3 jaar en allemaal zowel overdag als snachts in 1 keer zindelijk zonder rare terugvallen en ongelukjes. Alleen mijn jongste dochter was met net 2 al volledig zindelijk maar dat komt vooral omdat zij en haar broer 12 maandjes schelen en zij het kunstje van hem afkeek. Zij heeft nu de laatste weken overigens ineens dat ze weer voor ze op de wc zit de boel alsnog laat lopen, dat heb ik met de andere kinderen nooit gehad. Ik heb ook rond anderhalf jaar nooit iets opgemerkt bij ze, maar misschien ben ik niet goed afgestemd op ze
In veel landen zijn kinderen al veel eerder zindelijk of dragen ze uberhaupt nooit luiers; luiers maken het ook lastiger voor een kind om te leren dat het plast en poept. Dus ja, wat is dan natuurlijk? Maar ik zou ook niet gaan pushen natuurlijk, gewoon het potje introduceren, verder een luier aan, en dan gewoon eens kijken waar het schip strandt; geen moeten, gewoon als onderdeel van de dagelijkse routine even op 't potje zitten. Mijn dochter vindt dat super leuk, roept soms ook dat ze op het potje wil, maar is echt nog niet zindelijk.
Nee het is juist wel natuurlijk, maar wij hebben onze babies en onszelf dit afgeleerd door de luiers. Er zijn wel mensen die hun kindje vanaf geboorte of zeker ruim voor 1 jaar zonder luier hebben en die dweilen niet heel de dag, ook geen dwingen, maar wel continue samen communiceren ( in eigen slaapkamer slapen zou dan bv al niet werken, dan heb je een nat bed. Voel je je kindje in bed woelen, kan je 'm op 't potje zetten zeg maar )
Ik zou je kindje en jezelf de moeite sparen. Laat gaan en je ziet het echt wel als je kindje eraan toe is. Hier de oudste met bijna 2,5 zindelijk. Hij wilde steeds vaker plassen op de wc en dat lukte ook. Dus toen op een gegeven moment de luier uit. Na een ochtend was hij zindelijk.