Ja, gek he?! Een soort van stresstoestand raak je dan in. Mijn man had dit toen onze zoon stikte in een druif. Ik heb 2x moeten schreeuwen (echt heel hard) bel 112. Hij was echt even van de kaart Zoon heeft het door mijn enorme dreun op zijn rug gelukkig wel overleefd.
In het nieuws las ik juist dat je geen cerficaat of iets hoeft te hebben. Wel raar dat je vanaf 16 jaar dit ding al mag besturen dat vind ik een te grote verantwoordelijkheid. Je mag als stagiaire in het onderwijs net een les geven onder begeleiding maar 10 kinderen meenemen kan dan wel. Ik zou de leeftijd verhogen naar 18 je mag dan ook rijden en hebt meer ervaring ( als de stint op hol is geslagen maakt dat niet uit helaas)
Dat ding is echt wel meer dan een meter hoog, die is er dwars doorheen gegaan. Zo triest allemaal. Mijn kinderen hebben dezelfde leeftijd als de slachtoffertjes en het blijft in mijn gedachten zitten, bah.
Wie zegt dat ze er al was toen de slagbomen sloten? Ze kunnen toch dicht zijn gegaan en in de laatste 5 seconden kwam de stint aangereden en bleken de remmen niet de werken? Misschien stond ze inderdaad stil op het spoor. Probeer jij eens in 5 seconde 5 kinderen die met een riempje vast zitten te redden? Dit is allemaal al zo verschrikkelijk, als de begeleidster had kunnen uitwijken of alle kinderen had kunnen redden had ze dat echt wel gedaan. En of het nu een black out is geweest (wat een heel 'normaal' verschijnsel is in dit soort situaties), of dat er veel te weinig tijd was, het is niet gelukt met een vreselijk tragische afloop als gevolg.
Ik heb vorige week meegemaakt dat mn elektrische fiets vanuit t niets opeens heel hard ging rijden terwijl ik er naast liep op t schoolplein. Ik schrok me naar.
Ik vind het eigenlijk heel schandalig dat ik hier tussen de regels doorlees dat er toch gedacht word of die leidster schuld heeft. Kunnen we niet gewoon even onze speculaties voor ons houden tot de uitkomsten van het onderzoek? Het is zowel voor de ouders als voor haar verschrikkelijk, en ik moet er niet aan denken hoe erg het is als er - naast het feit dat je zelf ernstig gewond bent én de dood van 4 kinderen moet verwerken - ook nog eens mensen zijn die denken dat je eigenlijk wel beter had kunnen handelen.
Ik denk ook dat de spoorboom dicht was. Dat kan je concluderen omdat hij na t ongeluk kapot was. Ik stelde deze vraag omdat er gespeculeerd werd dat de leidster misschien wel onder de spoorboom doorgereden was terwijl hij naar beneden ging of dat ze al op t spoor was toen t o geluk gebeurde.
Ik zeg er niets van. Ik geef alleen aan dat ik het niet snap en over het algemeen ongelukken met AHOB's niet snap. Heb ook geen foto's van het ongeluk gezien dus weet ook niet of de spoorboom kapot is of niet. Maar het enige wat technisch kan is dan inderdaad nog net onder de boom door en dan ineens uitvalllen op het spoor. En dit is niet om iemand op de schuld te geven of te speculeren wat er gebeurd is, wederom, lezen wat er staat: Ik snap niet waarom er ongelukken gebeuren bij AHOB's. Onbewaakte overgangen snap ik dan wel weer. Maar niet bij AHOB's. Mijn zwager is hoofdconducteur en die geeft ook aan dat de meeste dodelijke ongelukken die hij heeft gezien gebeuren omdat iemand bewust de slagboom omzeilt, of door een technisch mankement op het moment dat je op het spoor staat.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Daarbij geven de berichten over eerdere incidenten met de Stint in relatie tot spoorwegovergangen voldoende reden om er uitgebreider onderzoek naar te doen. Krijg van sommige reactie echt het gevoel dat ‘de beste stuurlui aan wal staan’. Vind dit niet veel beter dan de zogenaamde grapjes die velen niet door de beugel vinden kunnen.
Misschien had je dan de foto's moeten bekijken, dan had je t misschien een beetje gesnapt en niet met je technische redenering hoeven komen. Je insinueert niks, maar t komt er wel bij in de buurt als je verklaart dat t technisch gezien alleen maar kan komen doordat ze nog snel onder de boom door wilde.
Dus je geeft commentaar zonder dat je de nieuwsberichten hebt gelezen. Er staat al vanaf de eerste berichten dat ze door de spoorbomen heen vloog, niet eronderdoor. Ook hebben meerdere ooggetuigen aangegeven dat ze schreeuwend aan gaf dat de remmen niet werkte. En de politie gaat al vanaf het begin uit van een ongeluk, niet opzet.
Ik sla de speculaties over...pffff deze week zullen de diensten zijn...is simpelweg toch niet te doen. Dat is het enige wat door mijn hoofd gaat momenteel.
Ook AHOB’s zijn niet heilig in het voorkomen van ongelukken. Echter zijn de locaties doorgaans wel vele malen gevaarlijker en is de kans op ongelukken groter dan de locaties waar onbewaakte overgangen zijn. Dat was in het verleden de reden waarom er op de ene plaats wel een ahob kwam en op de andere niet. Iets wat ze nu veranderd willen zien en voor alle overgangen willen laten gelden. En ook AHOB’s zelf hebben met regelmaat (technische) mankementen alsmede hetgeen ermee in verbinding staat, ongelukken gebeuren niet enkel doordat iemand bewust voorbij de slagbomen gaat of door een technisch mankement op het moment dat je op het spoor staat.
Dan snap ik denk ik niet wat je bedoelt met je reactie. Omdat je zwager hoofdconducteur is wil dat toch nog niet zeggen dat jij exact weet wat de oorzaken zijn van al die ongelukken bij AHOB's. Bovendien is er nog nooit eerder een stint in botsing gekomen met een trein dus het is een beetje appels met peren vergelijken. Er zijn vaker meldingen gemaakt door bestuurders van stints dat deze uitvielen in de buurt van een spoorwegovergang, dat wordt nu onderzocht. Totdat dat onderzoek is afgerond is het onnodig speculeren wat er gebeurd kan zijn.