Ja precies, aan die aanpassingen e.d. had ik niet gedacht. Ik zat alleen te bedenken wat ik met een bak geld zou moeten als mijn kind om zou komen. Maar inderdaad, bepaalde hulp. en tijdelijk niet werken e.d. zal niet vergoed worden.
Niemand kan getraind worden op een noodsituatie. Je kunt t bij benadering proberen maar wanneer er echt nood aan de man is neem je geen rationeel besluit maar neemt je instinct t over. Daar kun je niks op trainen
Ik heb regelmatig op een stint gestaan voor het werk en als dat ding gek gaat doen, maakt niet uit wat dan ook dan heb je zon bakbeest niet 123 stil of even gedraaid. Zeker niet als de remmen t niet meer doen of het stuur niet meer draait (bijvoorbeeld) En 17 km per uur is niet hard als je rijdt maar wel als je moet remmen. Dan is 5 km per uur nog hard. Dan kan je er niet aan gaan trekken om m tot stil stand te krijgen. Die pm'er is van de stint af gevallen omdat die tegen de slagboom kwam en gaat met gevaar voor eigen leven een kind redden die op het spoor ligt. Dáar moet over gepraat worden en niet over wat als ze dit of dat had gedaan om t te voorkomen. Wat ze heeft gedaan nadat het gebeurd is dát is pas heldhaftig!!!
Dat is ook de reden dat deze vader dit gestart is. Juist omdat de ouders en ook naaste familie en vrienden door het immense verdriet hier niet bij stil staan. Pas na een lange tijd wanneer ze hiermee geconfronteerd worden is er dan nu een soort vangnet.
Schei toch uit zeg. Natuurlijk schrik van zo'n situatie!. Ik heb helaas al zeker 5 keer de heimlich moeten doen bij kinderen en de eerste paar seconde krijg je t zo warm dat je denkt dat je moet kotsen, in je broek plast of flauw valt. Dat is heel menselijk! Ja we worden getraind maar nee je word niet getraind op realiteit! De echte adrenaline voel je pas als t daadwerkelijk zo is. Niemand die kan zeggen hoe je je dan gaat opstellen
Dan zou ik voortaan of ergens anders een training volgen of beter luisteren, bij iedere hulpverleningstraining wordt namelijk aangegeven dat je hoe goed je ook traint vooraf niet kunt bepalen of inschatten hoe je reageert en dat dit per situatie en moment kan verschillen. Daarbij vind ik je reacties uitermate suggestief in negatieve zin dat ik me afvraag of je zelf wel op de hoogte bent hoe zaken werken. Die paal bij een overgang is om te waarschuwen niet om tegen te houden, misschien moet je eens uitleg vragen aan iemand die jou kan vertellen wat voor eisen er aan zo’n ‘paal’ zitten ipv te verkondigen dat je er niet zomaar doorheen rijdt. Ze horen namelijk te knakken/af te breken bij een bepaalde massa die er tegenaan komt. Net als bij parkeergarages, sluizen etc waar deze toegepast worden. De reden daarvoor is dat ze nog meer, ergere en vaker schade toe kunnen brengen wanneer ze dat niet doen. Om een ander voorbeeld te noemen een geleiderail is ook niet om tegen te houden maar om te geleide, desondanks wordt hij in de volksmond wel vangrail genoemd en denken veel mensen dat die je op zou moeten vangen als je er tegenaan rijdt. Ik vind het gewoonweg misselijkmakend dat je hier zo suggestief en veroordelend reacties plaatst. En een volledig gebrek aan herkenning met een totale panieksituatie zoals die voor de leidster was op het moment dat het gebeurde. Zet mij aan het denken of je niet 1 van de personen bent die op andere media smakeloze uitlatingen doet. En ja ik kan daar heel boos om worden, er zijn verdorie 4 kinderen omgekomen een 5e is zwaargewond evenals de leidster welke zwaar getekend verder moeten. Die zich zelfs wanneer straks uit de onderzoeken komt dat zij er niks aan had kunnen doen en voor een onmogelijke iets stond altijd zal afvragen ‘wat als ik...’ zich ondanks uitkomsten van onderzoeken altijd schuldig zal blijven voelen, daar heeft ze mensen als jij niet voor nodig zo werkt de psyche van de mens. Evenals de getuige die het hebben zien gebeuren zich altijd zullen afvragen of zij zelf niet iets hadden kunnen doen om het te voorkomen. De ouders/docenten op de school waar ze vanaf kwam zich mogelijk afvragen of ze het hadden kunnen voorkomen door een praatje te maken, een vraag te stellen of juist niet.
En vergeet niet dat het hier ook om haar eigen leven ging. Bij een kind dat stikt, ga je zelf niet dood. En dán verstijf je dus nog. Beeldt je eens in dat je zelf in levensgevaar bent, je ziet je leven voor je schieten, binnen een paar seconden kan je dood zijn. Dóódsangst heeft die vrouw waarschijnlijk uitgestaan! En tóch nog een kindje redden. Dat vind ik bewonderenswaardig en heldhaftig. Ik heb diep respect voor die vrouw.
Een training is toch niet te vergelijken met de realiteit? Bij een training of cursus is er ruimte voor fouten, heb je vaak meer tijd, is er zelf ruimte voor een grapje o.i.d. Bij een training staat er geen leven op het spel. Dit vreselijke ongeval was realiteit. Daar was geen tijd voor de leidster om na te denken hoe ze het aan moest pakken, geen tijd om een grapje te maken of een fout. Naar wat ik gelezen heb een gezien op tv heeft deze leidster juist met gevaar voor eigen leven haar best gedaan voor deze kindjes. Ze heeft er toch nog 1 kunnen redden. Poging om de kindjes te redden heeft haar haar benen gekost, maar hé dan was ze vast niet goed getraind.
Bah!!! Eén van de redenen dat ik een paar dagen geleden mijn facebook app van mijn telefoon heb verwijderd, zijn de walgelijke speculaties over dit ongeluk. Na al lang twijfelen na meerdere hersenloze reacties op andere gebeurtenissen, omdat mensen tegenwoordig denken alles maar te kunnen en mogen zeggen, was dit de druppel. Blij was ik dat het hier een stuk respectvoller ging en die klote speculaties achterwege bleven, maar tadaaa daar zijn ze dan toch. Een leven wat al kapot is, nog even een stukje meer verwoesten met je "vrije" mening. Een familie die al zoveel te verduren heeft, nog even flink wat ellende onder de neus wrijven. Hoe dúrf je!!!! Ik hoop met heel mijn wezen dat mij of mijn man/familie nooit een publiekelijk ongeluk overkomt, want de schandpaal staat al klaar en de meute om de nagels erin te meppen staan te trappelen. Nóg harder hoop ik dat dit lot mijn kinderen nooit hoeft te treffen als ze binnenkort die klote maatschappij inmoeten, want ohohoh wat zou het me pijn doen om te moeten zien dat er over een kind van mij zo gesproken zou worden, ZONDER ook maar enig idee van de feiten te weten. Ik hoop heel hard dat het resultaat van het onderzoek snel naar buiten komt. Mocht daaruit komen dat dit ongeluk absoluut is veroorzaakt door een technisch mankement, hoop ik dat al die roeptoeters trots op zichzelf zullen zijn. En mocht het blijken dat er een andere oorzaak is, welke dan ook, hoop ik dat het grootste deel van het publiek blijft beseffen dat deze dame in kwestie dit nooit zou hebben gewild. Haar leven is sowieso verwoest. Lichamelijk en geestelijk, en niet alleen door het ongeluk ...
@Huismuisie Ik moest je bericht echt een paar keer goed lezen want ik dacht dat ik het verkeerd opvatte. Maar wauw, ik hoop dat jij nooit in zo een situatie terecht zal komen! Deze leidster had dit nooit gewild! Denk jij van wel? Ik vind het echt triest dit hier te moeten lezen. Geen woorden voor eigenlijk
Idd alsof iemand ook maar enig risico neemt met andermans kinderen. Ik heb een paar dagen per week de verantwoording over andere kinderen waar ik ook het verkeer mee in moet, maar je neemt echt geen enkel risico. (Met mn eigen kinderen ook niet hoor haha) Maar in die beroepen ben je je dagelijks bewust van de verantwoording die je hebt. En na een ramp als deze weer des te meer
@Huismuisie Wat ben jij een afschuwelijk mens Dat je zoiets überhaupt op durft te schrijven Bah Die leidster is voor haar leven getekend , heeft haar eigen leven nog gewaagd om die kleintjes te redden , helaas heeft het niet mogen baten. Ik hoop oprecht dat jou zoiets nooit maar dan ook echt nooit zal overkomen!
@Huismuisie ik zou willen dat we zp-awards hadden, want jij komt met je geroeptoeter echt in aanmerking voor de oliedomste uitspraak van het jaar.
@Huismuisie, ik walg van jouw reactie. Die leidster is haar benen kwijtgeraakt! Ze had er ook af kunnen springen, maar ze heeft haar leven geriskeerd om het leven van de kinderen te redden. Ben je nu trots op jezelf? Dat je haar op deze manier nog een trap na kan geven? Het idee alleen al, dat zij hier nu mee moet leren leven is onmenselijk. En i.p.v. allerlei scenario's te gaan bedenken kun je jezelf ook héél simpel afvragen; zou deze leidster bewust het leven van de kinderen geriskeerd hebben, om wat voor reden dan ook? Elk weldenkend mens zal daar 'nee' op antwoorden. Blijkbaar val jij daar niet onder.
helemaal mee eens!!!! Wat ik begrepen heb is dat de bak onder de slagboom door is gegaan, zij eraf gevallen en vervolgens heeft zij, met gevaar voor eigen leven, geprobeerd om de kinderen eruit te krijgen. Omdat deze natuurlijk vast zaten in veiligheidsriemen, kreeg ze deze niet zo snel los.... Moet je je eens even een paar seconden de situatie voor ogen schetsen, wetend dat zij die trein op hun en zichzelf heeft zien afkomen en toch maar proberen die kinderen eruit te krijgen. Een HELD is ze in mijn ogen!! Zij heeft geprobeerd om ze te redden, dat het niet is gelukt is in en in triest. En zij verdiend naar mijn idee ook geen enkel verwijt! Het is een verschrikkelijk ongeluk en hoe erg ook, zoiets kan gebeuren.
Een aantal jaar geleden zat ik met een meisje in de trein die onwel werd. Samen met anderen hebben we gedaan wat we konden, maar ze is helaas overleden aan een hartstilstand (ze was 21). Ik heb me máánden schuldig gevoeld, en waarom? Ik had aan de noodrem kunnen trekken, maar dat heb ik niet gedaan, want ik was bang dat we midden op het spoor stil zouden staan en de ambulance er niet makkelijk bij kon komen. Achteraf realiseerde ik me dat het deel van de trein waar wij zaten, nog langs het perron stond. We reden namelijk net weg, het was een hele lange trein en wij zaten aan de achterkant. Als ik dus toen aan de handrem had getrokken, was er wellicht op tijd hulp geweest. Maar op dat moment gaat er zóveel door je hoofd, en je moet zoveel afwegingen maken in een korte tijd. Ik heb het daar zo ontzettend moeilijk mee gehad. En hoe erg ik het nog altijd vind voor dat meisje, is het niet te vergelijken met hoe extreem dit is. Ik kan me niet eens inbeelden wat voor een zware tijd deze leidster straks tegemoet gaat. Toevoeging: iemand heeft toen het volgende tegen me gezegd: je hebt gedaan wat je op dát moment kon. En ik moet zeggen dat me dat erg geholpen heeft en zo zie ik het ook met de leidster. Ze heeft gedaan wat ze op dat moment kon.
Je bent echt dom om te denken dat ze dit express heeft gedaan! Echt je mag diep schamen voor een opmerking als dit. Je kunt trainingen krijgen, maar je kunt nooit helemaal 100% voorbereid zijn op zo’n situatie. Daarnaast is een stint elektrisch en daarmee dus ook nooit 100% betrouwbaar. Het gaat hier over secondes, en ik denk dat de leidster er vast alles aan gedaan heeft om dit te voorkomen. Blinde paniek, kan iedereen hoe getraind ook overkomen.
Dit en dan te bedenken dat met 17 km/u je in 10 seconden een afstand aflegt van bijna 5m ze heeft hierin geen schijn van kans gehad vanaf het moment dat ze door de slagbomen is geknald. @Huismuisie ik vraag me overigens af of je überhaupt stil gestaan hebt bij de afstand die er afgelegd wordt in 10 seconden.