Ze is tegen de spoorboom aangereden. Zelf gevallen en de Stint is verder eronder door gereden. Ze is erachteraan gegaan en toen geraakt door de trein. Ze heeft nog hard geroepen help ik kan niet remmen.
Precies! en laten we gewoon heel eerlijk zijn. Ik weet niet of ik wel had gedurfd om het spoor op te rennen om de kinderen te rennen. Misschien, wanneer het mij had overkomen had ik opgestaan en langs de kant blijven staan, niet durven te kijken wat er zou gebeuren, mijn ogen stijf dicht. Deze leidster is met al haar moed die ze had nog het spoor opgerend om de kinderen proberen te redden, heeft geprobeerd ze uit die riemen te krijgen. Wetende dat de trein eraan kwam. Wetende dat als ze niks zou doen de kinderen sowieso geraakt zouden worden. Ze heeft het in elk geval geprobeerd. Ik vind dat nogal wat. Ik durf namelijk van mezelf niet voor de volle 100% te zeggen of IK dat ook wel had gedaan.
Ja hoor, er zijn een paar dagen voorbij en de speculaties beginnen, bah! "Had ze niet dit, of dat..." Ik geloof er 100% in dat deze leidster gedaan heeft wat ze kon. En alsof ze tijd heeft gehad om er even rustig en rationeel over na te denken. Kom op! Er zullen vast mensen zijn die je meer kunnen vertellen. Mensen die ernaast hebben gestaan toen het gebeurde. Of de machinist. Of de mensen die de vreselijke beelden moeten terug kijken. Of de leidster zelf. Maar gaat het je werkelijk iets aan? Moet je echt de details weten? Is het niet al gruwelijk genoeg? Het is een vreselijk ongeluk. Ik hoop dat de leidster goede hulp krijgt, veel steun, en zeker geen oordelen.
Precies! Alsof ze dacht van laat ik vandaag mijn leven en dat van andere kindjes even om zeep helpen. Nope. Die slagboom is zo kapot. Geloof mij. En ja ik zou ook een black-out krijgen denk ik in zo situatie. Het gaat zo snel! Enkele sec en het is gebeurd.
ik heb er zelf ook lang zitten over nadenken, want het is zoooo verschrikkelijk dat je niet anders kan dan denken: "wat zou je misschien kunnen doen, als je zelf in een dergelijke situatie komt?" Ik heb onlangs over een gelijkaardig ongeval gehoord: Meisje, 21 jaar, koopt eerste tweedehands wagen. Ze rijdt met haar oom (en zijn 2 kinderen) naar de plek waar ze de wagen kan ophalen. Ze rijden weg, zij apetrots in haar nieuwe autootje! Wat verderop stopt ze, ze zegt dat de wagen wat raar doet. De oom kijkt, maar ziet niet meteen iets mis, en zegt dus dat ze thuis verder zullen kijken. Ze rijden de autosnelweg op en terwijl ze nog op de oprit rijdt, verliest de auto alle power. Zij rijdt het rechterbaanvak op en wordt loeihard gegrepen door een vrachtwagen. Zij is dood en het nichtje naast haar, zwaargewond... Verschrikkelijk, het is ook in het nieuws geweest. En dan denk je "had ze niet de pechstrook kunnen oprijden?" maar blijkbaar stonden er plastic paaltjes... "maar dan rij je die toch omver?" nee, in 9 van de 10 gevallen niet, want je hebt juist altijd geleerd om nergens tegen te rijden... Het is zo makkelijk om achteraf te denken: "maar je kan toch..." Ik dacht bij de stint ook "kon ze niet uitwijken, desnoods naar de straat toe? een auto is toch minder erg dan een trein..." Maar de realiteit is dat je niet altijd je instinct onder controle hebt, of juist aangeleerde handelingen die voorkomen dat je onder de trein belandt... Het is en blijft in- en intriest, een ongeval...
Dit had ik nog geeneens opgemerkt. Ik las namelijk niet en ik mag toch hopen dat ze dit bedoelt want anders gaat ze wel heel erg ver met haar aannames.
Ze heeft het over 'het nare gevoel...' dus ze bedoelt denk ik echt dat het een menselijke fout is.. Sommige mensen.....
Bij ons kwam er een bedrijf met een stint, haalde de stint van de kar, gaf een korte uitleg en succes ermee, belachelijk! Vanuit de organisatie waar ik toen voor werkte nooit meer of duidelijkere uitleg gegeven, ik vond het heel eng om er op te rijden, maar een keuze om nee te zeggen was er niet. Ik vond het zelf echt niet makkelijk om een stint te vervoeren met kinderen er in, het is echt een groot lomp ding om te besturen.
Zijn hier mama’s van wie kindjes in Stints worden vervoerd? http://www.omroepbrabant.nl/?news/2827771293/Kinderopvang+Breda+rijdt+ondanks+het+spoordrama+in+Oss+wel+door+met+de+Stint.aspx De kans dat het misgaat is natuurlijk klein maar ik zou er zelf zo niet gerust op zijn. Al moet ik mezelf inprenten dat je gewoon niet alles in de hand hebt
Ik vind het echt een afschuwelijk ongeluk wordt er nog naar van. Die leidster heeft geprobeerd wat ze kon nog, arme meid is getekend voor haar leven. Ik begreep dat het al vaker was voorgekomen dan stint stilstond op of nabij een spoorwegovergang. Ze gingen nu testen of dat ding mogelijk reageert op de elektrische straling of iets en daardoor op hol is geslagen.
Ik geef ze wel gelijk hoor. Je kunt niet alle stints over 1 kam scheren denk ik maar. Ze hebben nu een slecht imago door dit vreselijke ongeluk. Maar zoals ze zelf ook benoemen, een vliegtuig stapt ook iedereen weer in na een ongeluk.
Ik vind het echt de meest lompe reactie die ze kon maken onderaan het artikel. Als er redenen zijn om bij een vliegtuig crash te denken dat het aan het vliegtuig zelf ligt, staan hetzelfde type vliegtuigen binnen no time aan de grond voor extra controles. Vind het nogal een beslissing, als je hem voor je zelf gebruikt moet je dat uiteraard helemaal zelf weten maar ze gebruiken hem voor het vervoer van kinderen van een ander waar zij verantwoordelijk voor zijn. Had mijn kdv niet hoeven zijn...
Even als aanvulling: iemand van 16 kan nooit gediplomeerd zijn. En zonder niveau 3 mbo diploma mag je niet zelfstandig met kinderen op stap of vervoeren. Dus ook er niet mee sturen. Een keer zo’n ding leeg ergens heen brengen zou kunnen, met kinderen erin niet.
Het is nu toch niet zo dat alle stints slecht zijn? En ze worden nagekeken of er wordt een checklist toegestuurd begreep ik.
Arme leidster, arme kindjes en hun familie. Wat de oorzaak ook is: niemand wil dit. En al zou de oorzaak menselijk zijn: maakt niet iedereen wel eens een fout? Denkt niet iedereen wel eens: oei, dat ging net goed? En nee het mag niet, maar het kan wel. Ongeacht de oorzaak: zij is al vreselijk gestraft voor de rest van haar leven.