Ze had 10/15 seconden ja.. dat was vanaf dat ze van de stint af werd gegooid door de slagboom en toen moest ze het stuk naar de stint nog afleggen. Chapeau dat ze er iig nog 1 uit heeft kunnen krijgen...
Ja heel bijzonder. Ik verwacht wel dat als ik mijn kind bij de bso laat dat het daar zo veilig mogelijk is. En dat als er een ongelukje gebeurt dat men dan handelt. Ik heb me hardop afgevraagd of de trainingen niet te summier zijn die men krijgt voor die dingen. Vaak volstaat 15 min uitleg. Maar goed. Nogmaals het onderzoek zal wel uitwijzen wat de oorzaak is geweest. En ik hoop dat daarop gehandeld wordt.
Ik snap op zich de vragen wel hoor, de wat als... Volgens mij is dat iets menselijks. Ik denk ook dat het menselijk is om te denken: had ik maar... of in dit geval had ze maar... Ik heb het ook de hele dag in mijn hoofd voor me gezien en gedacht hoe vreselijk het moet zijn geweest en op de een of andere manier kwam ik dan ook op allerlei alternatieven om het misschien niet te laten gebeuren. Tuurlijk denkt iedereen meteen, uitwijken. Maar ik kan me ook voorstellen dat je als je zo’n slagboom ziet dat je denkt dat die de stint zal stoppen ipv af te breken. Ik zou dat misschien wel gedacht hebben... Maar goed ik weet dat het nog meer speculeren is, maar op de een of andere manier gebeurt dit toch bij mensen en ook bij mij, omdat je er gewoon met je hoofd niet bij kan dat er zoiets ergs (zomaar) kan gebeuren. Het laat me ook gewoon nog steeds niet los, ook omdat ik zelf moeder ben en ook wel als leidster heb gewerkt.
Wat doe je zelf voor werk? Ik werk als pedagogisch medewerkster. Ik heb een rijbewijs, dus ken de verkeersregels. De stint word me uitgelegd, hoe alles werkt. Je vind 15 min te kort? Als jij een nieuwe auto koopt dan wijzen ze toch ook de belangrijkste zaken? Ik heb kinder ehbo. Ik heb bhv Ik heb diploma's en diverse cursussen (SPW4+ onderwijsassistent, hooggevoeligheid, autisme etc etc) Ja, als jouw kind valt, een arm breekt etc. Dan weet ik prima hoe te handelen. Als er brand uitbreekt, dan weet ik prima hoe te handelen. De locatie zal 100% kindveilig zijn en alles zal volgens de GGD regels kloppen. Maar leg jij mij eens uit hoe je als pm'er voorbereid moet zijn op terecht komen op een spoor? Want tja, daar zijn we voor getraind? Je uitspraken, je manier van denken en speculaties doen mijn bloed koken
of het waar is weet ik niet, ik heb dat op de dag dat het gebeurde zo op de radio gehoord. Dat zij de stint door de slagbomen was gereden en zij geprobeerd heeft de kinderen eruit te halen, maar dat dit door de veiligheidsriemen niet lukte.
Ik snap die vragen ook, maar alleen als je ze stelt in een bepaalde context. Daar bedoel ik mee, dat je ze stelt omdat daardoor levens gered hadden kunnen worden. Zo van: had die leidster maar kunnen remmen, of, had ze nou maar geprobeerd om de andere kant op te sturen. Want dan... (vul zelf maar in) Maar nu lees ik vragen waardoor ik t gevoel krijg dat die gesteld worden door een vraagstelster die t antwoord al een beetje ingevuld heeft. Die denkt dat de leidster misschien nalatig is geweest. Dat ze heeft geprobeerd om nog snel onder de boom door te rijden. Of dat ze onzorgvuldig met de Stint is omgegaan of dat ze te grote risico's heeft genomen. En dat doet me pijn.. Dat verdient de leidster niet, in mijn ogen. Zij heeft dit nooit gewild!
Je klinkt gewoon niet zo aardig. Het is al een heel gedoe om een gewone bakfiets op het laatste moment om te gooien, dus laat staan zo’n log ding als een stint. Een gewone fiets waarvan de remmen weigeren is al niet makkelijk om stil te laten staan, dus laat staan een stint! Zo’n ding weegt ruim 200 kilo, dus knappe jongen die ‘m van het spoor zou trekken of duwen. Overigens was op het nieuws dat de remweg van een stint 6(!) meter is als je enkel het gas loslaat en 4 meter als je meteen remt. Als ze dus gas heeft gemindert en daarna heeft proberen te remmen, had ze dus best nog een vaartje zònder dat ze de stint met remmen tot stilstand heeft kunnen brengen. Ergo: er gebeurde een ongeluk, en ze heeft hoogstwaarschijnlijk echt wel proberen te handelen. (Ik verwacht ook dat ik veilig aankom op bestemming als ik in een vliegtuig zit, en toch vallen die ook weleens uit de lucht)
Bij EHBO lessen wordt veelal gebruik gemaakt van ‘lotussen’ oftewel nep slachtoffers die het door hun training levensecht kunnen brengen. Tot hartinfarcten en gasping aan toe. Je kunt tijdens zo’n les nog zo adequaat reageren en handelen het is geen garantie dat je dit in het geval dat het echt gebeurt ook zo doet. Ook bij BHV herhaling en oefeningen wordt zoveel mogelijk een echte situatie na gedaan en gesimuleerd, echter ook dat is geen garantie. Het ene moment kun je in zo’n situatie prima en adequaat handelen het andere moment niet. Net als dat je bij een noodsituatie in de auto niet altijd hetzelfde handelt. Of je nu 1 maand je rijbewijs hebt of al 25 jaar. Die split second kun je dus nog zo vaak geoefend hebben, zelfs meerdere keren uitgevoerd hebben in het echt met juist handelen het is echter geen garantie en die verwachting moet je dus ook niet hebben.
Het maakt toch niet zoveel uit wat ik voor werk doe. Ik ben moeder en wil dat mijn kindje veilig is op de plek waar ik hem achter moet laten. Je verdraaid mijn vraag overigens. Ik vraag me af of 15 minuten voldoende is. Vroeger hoefde je op je brommer ook alleen de theorie van de verkeersregels te kennen. Tegenwoordig dien je ook een praktijk gedeelte af te leggen. Daarbij heb ik als reactie op iemand die zei dat haar partner verstijfde toen hun kindje stikte aangegeven dat zoiets nooit mag gebeuren als je op een kdv werkt. Ik zou het namelijk onvergeeflijk vinden als er een kindje zou stikken omdat de verantwoordelijke volwassene verstijft. Dat had dus niks met dit ongeluk temaken. Maar goed. Het onderzoek zal het wel uitwijzen. Is en blijft vreselijk wat hier geneurt is. Ongeacht de oorzaak.
Want dat zijn geen mensen? Die moeten bovennatuurlijke krachten hebben om standaard over te gaan op de fight van de 3 f’s? (Fight, freeze, flight) waar je zelfs als ouder al op de freeze kan schieten?
Ik weet niet of je mij hier mee bedoelt maar ik ga er absoluut niet vanuit dat ze het expres heft gedaan. Daar is toch ook helemaal geen aanleiding voor om dat te denken.
Sorrie hoor maar dit vind ik echt een schijnheilige reactie, ga je eigen reacties eens teruglezen waarmee dit allemaal gestart is. Of ga je zo ook beweren gehackt te zijn.
Schijnheilig? Waar heb ik dan gezegd dat ze expres onnodig risico heeft genomen? Nergens! Hoe bedoel speculeren en aannames doen. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Je doet nou net of ze jou persoonlijk walgelijk vindt. Want dàt zegt ze dus niet. Als je een Mening hebt, wees dan ook een wijf en leg kritiek op die Mening naast je neer. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen!