Lieve dames willen jullie met me meedenken? Ik had de vraag al gesteld bij de lactatiekundige, maar die verwees me meteen door... Mijn ervaring is dat het vaak toch een beetje afspiegelen is en weer wat ervaringen van anderen horen, waardoor het er allemaal net even wat anders uitziet. Onze dochter is nu 3 weken en net als bij onze zoon komt er nu een ritme waar ik niet blij van wordt. In de kraamweek dronk ze ongeveer om de 3 uur, prima dus! Vaak ook 2 kanten. Bv is goed op gang, dag 6 zat ze boven geboortegewicht (na sectio) en aan stuwing geen gebrek. Ze wordt echt vol geklokt als een klein gansje en drinkt 5-10 minuten echt goed. Maar nu drinkt ze al een paar dagen meestal maar 1 kant, dan verschonen etc. Ze iijkt ook goed wakker en dan kant 2 wil ze niet of pas na 1 uur of anderhalf... Er zit een duidelijke stem op en het is niet alleen zuig behoefte, ze drinkt dan ook goed. Blok Voeden lijkt ook geen verschil te maken. Ze is nu vaak iedere nacht wel zo'n anderhalf uur bezig voor ze weer in slaap valt, gelukkig doet ze dat na de eerste nachtvoeding wel meestal snel... Ofwel het voeden gaat nu om de anderhalf tot 2 uur... Gisteren moest ik even weg en heeft ze voor het eerst een flesje bv gehad, overtollig bij stuwing afgekolfd... Ze heeft 90 ml ineens opgedronken en toen ik thuis kwam een uurtje later heeft ze ook bij mij weer gedronken, al was dat duidelijk meer een 2e borst... Wat doe ik verkeerd, ze groeit duidelijk dus dat lijkt geen probleem en ze is ook echt verder heel tevreden. Vergis ik me toch in signalen en heeft ze meer zuig behoefte? (speentje?) is mijn melk te licht verteerbaar? Is het gewoon aandacht? Moeilijk hoor! Terwijl ze zo goed gestart is en ik me daar juist heel veel zorgen om maakte! Waar ik erg bang voor ben is een ritme zoals bij Tom die tot 12 weken iedere 2 uur dronk en 's nachts met geluk om de 3 uur. Verder heeft hij tot 11 maanden bv gehad (met een full time baan) waarbij nog altijd 2 nacht voedingen. Nu is hij ook erg groot (lees lang) en dat was de verklaring die we hadden dat hij het gewoon nodig had. Maar nu kom ik echt nergens meer aan toe, niet mijn zoontje, niet mijn eigen slaap en het begint op te breken... Om de 3 uur zou ik al mee in mijn handen knijpen, maar hoe komen we op zo'n ritme zonder dat ik haar hoef te laten huilen? Verder zal ik als ze 3 maanden en 1 week is weer gaan werken, ik had met de kv bedacht om evt naast de ochtendvoeding de andere borst goed leeg te kolven en dat mee te geven naar het kdv evt aangevuld met kv en dan eind van de middag weer gewoon voeden om op die manier toch te blijven voeden zonder te kolven (wil ik niet en is met mijn baan niet mogelijk overdag) voor mijn diensten in avond en nacht zou ik dan wel kolven, maar dat is maar eens per week... Is dat een haalbaar schema en hoe vroeg is het slim om hiermee te beginnen zodat mijn borsten kunnen wennen? Alvast heel erg bedankt voor het mee denken!
Ik lees even mee. Hier gaat het hetzelfde. Vanacht kwam F elke 2 uur, heel erg vermoeiend zo. Hopleijk komen er veel tips!
Lijkt me om heel eerlijk te zijn heel normaal met 3 weken. De eerste weken wordt ook wel aangeraden om 8-12 keer te voeden, maar meer kan altijd. Maar het kan ook zijn wat patroescka zegt, dat het regeldagen zijn, die komen wel vaak voor rond 3 weken. Verder is het ene kindje het andere niet en is het bijna zeker dat je kindje met 3 maanden een heel ander ritme heeft, daar kun je nu nog niets over zeggen.
Klinkt bemoedigend, maar ook zoonlief zat met 3 maanden nog op 12 voedingen... Maar alle gedachten zijn welkom!
Hier tot 4 weken ruim 10x per 24u een drinkende baby, later werd dat vanzelf minder. Ik zou het nu even aanzien als ik eerlijk ben, je bent ook ng je bv aan het opbouwen en als je nu gaat sturen lijkt me dat niet goed. Met 6 weken heb je de eerste horde genomen en kun je proberen de tijd wat te rekken tussen voedingen en proberen er steeds 3 uur tussen te laten. Misschien overbodig maar ik zou ook nog even geen flesje geven, gevaar is dat ze een verkeerde techniek krijgt met drinken en daardoor te weinig binnenkrijgt. Als je denk dat dat nu het geval is zou je ook een lactatiedeskundige kunnen vragen om eens mee te kijken. Over afbouwen: Ik begrijp dat je overdag zo'n 8/9 uur tussen de voedingen wil laten zonder te kolven? Dat lijkt me best pittig voor je borsten, vooral omdat ze 's nachts wel gewoon moeten produceren. Wellicht kunnen anderen je nog beter adviseren. Succes, het is heel vermoeiend!
Regeldagen zou goed kunnen. Misschien kun je heel voorzichtig een beetje sturen om te kijken of het inderdaad niet slechts een zuigbehoefte is. Als ze binnen 2,5 uur komt, kijken of ze tevreden is met een speentje. Je merkt snel genoeg of het voldoende is en dan kun je ook vlug wel aanleggen als het niet zo is. Het zou kunnen dat ze aan 1 borst per keer genoeg heeft terwijl ze er eerst wel 2 dronk. Dat is op zichzelf geen probleem. Als ze maar genoeg binnenkrijgt. Hier dronk ze in de eerste 3 weken ook veel (elke 2 uur), dat is op zich normaal voor een pasgeboren baby. Er kwam al snel een ritme in van 6-7 voedingen per dag en vanaf 2 maanden nog maar 5 voedingen. Gelukkig maar, want ze dronk erg traag en altijd beide borsten volledig, dus was zo 3 kwartier tot een uur aan het voeden (incl. verschonen tussendoor).
Met 3 weken zat onze derde ook nog op 10-12 voedingen per dag. Nu zit hij met 11 weken op een voeding of 6-8. Ligt een beetje aan z'n dag en of ik in de buurt ben geweest. Hij regelt zo ongeveer om de 10-14 dagen een dagje of anderhalf. Wat betreft het niet kolven overdag, leg je dan wel aan op de dagen dat je thuis bent overdag of geef je dan ook kv? Een pauze van 8-9 uur zou moeten kunnen. Het is alleen de vraag of je dan geen last krijgt van lekkage. Als mijn zoontje er nu eens 7 uur tussen laat en dan maar 1 borst drinkt dan is de andere kant na 10 uur hard aan 't worden en lekkend. Ik denk dat als je lichaam er aan zal moeten wennen. Hetzelfde als dat je kindje de nacht door gaat slapen van 21 tot 7. Mijn ervaring is dat het live drinken dan 's avonds en 's nachts gewoon doorgaat je net zoveel geeft qua aantal voedingen t.o.v. een baby die doorslaapt. Ik denk dan ook dat je de voeding prima op gang kan houden. Het zal anders zijn als je kindje op dat moment ook doorslaapt. Dan kan het zijn dat er te weinig voedingen overblijven om je productie hoor genoeg te houden. Of dat het geval zal zijn is nu helaas nog niks zinnigs over te zeggen.
Dank voor alle reacties dames! Ik ben ook zeker niet van plan er de brui aan te geven hoor, maar ik had heel even wat back up nodig! Zeker omdat ik nu ook per voeding zeker zo'n 30-45 minuten zoet ben en uiteraard beebje niet altijd meteen wil slapen al is het nacht vind ik het soms erg vermoeiend, maar dat was wel ingecalculeerd En doorslapen dat verwacht ik voor het gemak het eerste jaar maar niet! Kan het hooguit meevallen! Gelukkig schieten jullie het idee niet meteen af trouwens, en of ik die dagen thuis dan kv moet geven, ik denk het wel met 4 dagen werken per week... Maar dat zien we dan ook wel weer. Hopelijk lukt het en kan ik nog een hele tijd een combi geven. Maar alle opties en alternatieve ideeën zijn welkom!