Nederlandse docent ondergedoken.

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Maan14, Nov 5, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,721
    113
    Nou hè, heel bizar.
    Komt voor ons heel dichtbij, aangezien wij een dochter op die school hebben. Volgens mij wordt het zeer goed aangepakt door school en politie.
    Maar zorgwekkend blijft het wel...

2. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Echt bizar, weten die kinderen gewoon niet wat een spotprent inhoudt of zijn ze voor de jihadist?
    In beide gevallen hebben ze dan nog wel een opvoeding nodig.

Anouk2005, Hayandiz, SAARC and 2 others like this.
  3. Linnidee

Linnidee Fanatiek lid

Mar 15, 2019
    1,789
    1,804
    113
    Female
    Pff deze samenleving wordt steeds dommer, agressiever en intoleranter :(

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Echt. Ik vraag me af hoe het met NL en met de rest van de wereld is gesteld over 10 jaar. Denk niet best.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Bizar.. Geen andere woorden voor.
    Er was wel iemand aangehouden dacht ik?!

6. Linnidee

Linnidee Fanatiek lid

Mar 15, 2019
    1,789
    1,804
    113
    Female
    Ja, een vrouw/meisje van 18 :confused:

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,403
    113
  8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dit soort nieuws juist in deze k*ttijd nu ineens weer de kop opsteekt. Alsof er nog niet genoeg verdeeldheid wordt gezaaid.
    Het is algemeen bekend dat het laten zien van bepaalde afbeeldingen, beelden/het uitvoeren van handelingen/het eten van bepaalde producten etc. afkeer teweegbrengt in bepaalde religies (en niet alleen de islam).
    Afgezien van provocatie, wat is nu precies de toegevoegde waarde van het laten zien van die afbeeldingen op scholen of waar dan ook? Er zijn 1001 manieren om de boodschap over te brengen, daar hoeft het afbeelden van die prenten niet voor gebruikt te worden. En nee: ik praat geweld absoluut niet goed, en ben compleet niet religieus, maar een beetje wederzijds respect voor andermans eergevoel mag ook wel.

LindaS80, Striae, citroenrasp and 3 others like this.
  9. SAARC

SAARC Fanatiek lid

Nov 16, 2018
    1,676
    2,387
    113
    Deze prijswinnende cartoon hangt er al 5! Jaar zonder problemen. En er staat nog niet eens een profeet op..
    Juist nu is dit extra belangrijk om uit te leggen aan jongeren hoe en waarom vrijheid van meningsuiting belangrijk is en blijft. Juist omdat de meningen uiteen lopen, juist omdat de interpretatie van iets kan verschillen is het goed dit én andere manieren van onze wetten, normen en waarden te laten zien én bespreekbaar blijven maken hoe en waarom je een mening vormt, hoe je hierover kunt discussiëren,dat het ok is om het oneens met elkaar te zijn en ook duidelijk uitleggen waarom we hier de landelijke wetten volgen en waarom je ondanks meningsverschillen naast elkaar kan en moet leven zonder iemand vanwege een tekening/mening/geloofsovertuiging ect te bedreigen of zelfs te vermoorden. We zullen moeten blijven werken aan onze samenleving om die voor iedereen leefbaar te houden. Juist bij deze leeftijdscategorie is dat belangrijker dan ooit. Respect voor elkaar is en blijft belangrijk maar daarbinnen is respect voor de vrijheid van meningsuiting net zo goed belangrijk als vrijheid van geloof. Dat andere iets niet willen eten betekent niet dat ik dat dan maar niet moet eten. dat andere een tekening aanstootgevend vind betekent ook niet dat iemand anders die niet mag tekenen of tonen om bespreekbaar te maken.

Zonnestralen and Adje like this.
  10. Whysteria

Uiteraard. Maar deze hele reeks aan berichten komt voort uit eerdere gebeurtenissen, waarbij er dus wél sprake was van (voor sommigen) aanstootgevende beelden. Het logische gevolg is dat er spanning gecreëerd wordt waardoor situaties uit de hand kunnen lopen. Religie kan bij sommigen zeer extreme gevoelens teweegbrengen. Dat is niet van de laatste jaren, de meeste oorlogen zijn erop gebaseerd.

En betreft het tweede punt kun je het ook omdraaien: dat jíj iets wil eten betekent niet dat je het een ander ook in zijn strot moet rammen. Je gaat normaal gesproken ook geen hot dogs uitdelen in een synagoog om het eten van varkensvlees bespreekbaar te maken. Wat is exact de reden voor een niet-moslim om de profeet te willen tekenen behalve provocatie?

LindaS80 likes this.
  11. Novi

Novi Niet meer actief

Een docent hoort zich naar mijn weten neutraal op te stellen. Of in ieder geval zou een klaslokaal neutraal terrein moeten zijn. Een spotprent in je klaslokaal hebben buiten educatieve doeleinden komt op mij niet over als neutraal. Haal hem, indien je daar meerwaarde in ziet, uit de kast tijdens een les over dit onderwerp en zet hem weer weg na de les. Waarom moet zo een prent altijd aanwezig zijn in een leslokaal? En nee, daarmee zeg ik absoluut niet dat je dan maar iemand moet bedreigen of erger.

citroenrasp and Whysteria like this.
  12. SAARC

SAARC Fanatiek lid

Nov 16, 2018
    1,676
    2,387
    113
    Omdat het mogelijk is,net zoals er ook tekeningen worden gemaakt over de paus, over de koning, over trump,ect omdat het dingen bespreekbaar maakt net zoals opinie collums, nieuwsartikelen ect. Dat valt óók onder vrijheid van meningsuiting, je mag iemand ophemelen maar óók kritiek uiten. Als als je monddood wordt gemaakt omdat iemand gekwetst kan worden dat kunnen we de volledige vrijheid van meningsuiting afschaffen en in een dictatuur gaan leven want elke mening kan voor iemand anders kwetsend zijn. En dat is waarom we juist nu hier veel meer aandacht aan moeten besteden. Omdat het overduidelijk is dat de vrijheid van meningsuiting in geding is. Omdat mensen niet willen dat andersdenkenden hun mening blijven verkondigen, niet willen dat onze kinderen les krijgen in wat wel of niet is toegestaan mét voorbeelden. Alles zou bespreekbaar moeten zijn én blijven. Je zou gewoon moeten kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld tegen het koningshuis bent , je zult gewoon moeten kunnen zeggen dat volgens de huidige wetten mensen nu als pedofiel zouden kunnen worden bestempeld, ook als die persoon een profeet is. Je zou gewoon kunnen zeggen dat je tegen het homohuwelijk bent of juist vóór. Iedereens mening is belangrijk, óók als je niet met elkaar eens bent. Zolang je respecteert dat iemand een anderen mening heeft én niemand bedrijgt of vermoord vanwege die mening.

13. SAARC

SAARC Fanatiek lid

Nov 16, 2018
    1,676
    2,387
    113
  14. SAARC

SAARC Fanatiek lid

Nov 16, 2018
    1,676
    2,387
    113
    Persoonlijk heb ik goede herinneringen aan het lokaal van mijn eigen maatschappijleraar. Dat hing vol met verschillende posters over verschillende onderwerpen en vanuit verschillende hoeken. Er was ruimte om je mening te uiten én ruimte om de discussie aan te gaan. Soms verandere iemand van mening maar vaak ook niet. Ik denk dat ik daarvan meer heb geleerd dan simpelweg uit de boeken oplezen en de mening van de auteur als de enige juiste te zien.

15. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,721
    113
    Het was niet buiten educatieve doeleinden. Er hangen, naast die spotprent, in dat lokaal veel meer afbeeldingen van andere onderwerpen en andere personen. Met als doel discussies voeren, verschillende zienswijzen op een onderwerp belichten. Lijkt mij educatief zat. En de verscheidenheid van onderwerpen die naast elkaar belicht worden, maakt het imo ook redelijk neutraal, vooral als het doel niet is om iemand een zienswijze door de strot de duwen, maar juist de verschillende kanten ervan te belichten.

Ik vind het echt de omgekeerde wereld als het probleem nu bij deze docent wordt neergelegd.

Zonnestralen, SAARC and Syane like this.
  16. Whysteria

Maar in een tijd waarin het algemeen geaccepteerd is dat er gewoon rekening gehouden wordt met andere religies (bijvoorbeeld hier op ZP m.b.t. halal/kosher traktaties bijvoorbeeld) begrijp ik dus echt niet dat men andere fundamentele tradities/voorschriften volledig in de wind slaat. Kan er serieus geen dialoog geopend worden zónder de kwetsende illustraties?

LindaS80 likes this.
  17. Novi

Novi Niet meer actief

Ik begrijp jouw standpunt en ben er ook zeker niet fel tegen. Ik denk dat een goede balans tussen vrijheid van meningsuiting en respect voor je medemens soms lastig is. Juist in het onderwijs is die balans belangrijk. Leerlingen zijn daar om iets te leren. Iemand die zich aangevallen voelt op zijn geloof of iets anders wat dichtbij komt, staat over het algemeen niet open om te leren. Ik kan me voorstellen dat spotprents vrij beledigend over kunnen komen. Maar goed, ik ken de docent en die meisjes niet. Dus voorgaande is meer een algemene reactie dan op het artikel.

Adje likes this.
  18. Ik vind het een lastige ernstige situatie. Wanneer is iets kwetsend en gaat het te ver? Ik ben gelovig, Christelijk. Een paar jaar geleden was er een verschrikkelijk lied 'Ik ben een kind van de duivel' Overal werd dat lied gedraaid, en iedereen zong vrolijk mee, kinderen ook.. geen besef van wat hun zongen. Dit stond voor mij gelijk aan een spotprent. Terwijl andere denken, serieus? Stel je niet aan, het is een vrolijk liedje!

Maar als er met mijn geloof gespot wordt zou ik er nooit met geweld tegen in gaan, andere verwonden. Maar laten zien dat ons geloof een geloof is van liefde en vergeving.

SAARC, citroenrasp and Zonnestralen like this.

Share This Page