Hey...... Wij zitten denk ik met een probleem . Zal mijn verhaal even uitleggen. Wij hebben het huis van mijn schoonzus en zwager gekocht. Die zijnnu zelf aan het bouwen, huis hebben we 1.5 jaar gekocht en betalen ook al die tijd al hypotheek, en onze eigen huur. Zij huren hun woning weer van ons, anders was het niet te doen. ( hun wonen dus nu nog in het huis waar wij hypotheek voor betalen, zij betalen ons huur, dan snappen jullie de situatie even ). Vorig jaar hebben zij al hun gemeentelijke heffingen zelf betaald. Wij hebben hem nu weer gekregen en omdat wij twee woningen op naam hebben staan, dus een dubbele rekening. Zelf betalen wij afvalstoffenheffing, en rioolrecht. Voor de koopwoning WOZ beschikking, onroerende zaakbel. eigenaren en rioolrecht eigenaar. Echter tot mijn verbazing gaven wij de rekening aan mijn schoonzus en zwager omdat dit ook hun deel is, en hun zeggen: "wij wonen er maar een halfjaar in dus we betalen de helft". We gaan in juli verhuizen namelijk. Dat betekend dat wij dus alles betalen en hun een deel ervan! Nou heb ik gebeld met de heffingen. De rioolrecht verhuisd met je mee, dat is gewoon een vast bedrag wat je betaald per jaar. Komen wij dus niet onderuit, ook al wonen we in de huurwoning maar 3 maanden nog. Het rioolrecht wat zij hebben, willen ze dus delen! Maar ik vind dat niet eerlijk. Het verhuist voor hun ook mee, dus ik vind dat hun dit deel ook zelf moeten betalen. Met onroerende zaakbel. eigenaren weet ik het eigenlijk niet. Is het eerlijk van hun om te zeggen dat ze de helft betalen? Wij betalen dus nu dubbelop, en daar maak ik me nijdig over. Ik heb een sms gestuurd of ze vanavond thuis zijn, want dit wil ik wel bespreekbaar maken.
Volgens mij is het zo dat wie er op 1-1- in het huis woont die moet betalen. Zo hebben wij dat ook altijd gehad met het kopen van een huis. Wie er op 1-1- inwoonde moest voor dat jaar betalen.
Ja, ik snap dat wel hoor. Dat is hier ook wel zo. Maar vanaf 1-1-2010 tot juli is een halfjaar. Wij moeten gewoon het jaar betalen en dit doen we ook. Maar nu komen hun aan dat zij er maar 6 maanden wonen dit jaar, dus de helft betalen. Dus hebben wij ons deel en hun helft. Ik vind dat raar en voelt niet prettig.
Ja, maar hun moeten gewoon een jaar betalen, ongeacht waar hun wonen. Of ze nou 5 keer verhuizen dit jaar.....het bedrag voor dit blijft hetzelfde, want ze betalen gewoon voor de personen en niet voor het huis! Ze krijgen geen naheffing van een half jaar, omdat ze verhuisd zijn. Even voor verduidelijking een voorbeeld.....Stel je woont in januari in een huis en dan betaal je de heffingen. Je verhuisd na een half jaar naar een ander huis, dan heb je de heffingen al betaald, dus je krijgt niet nog een keer een rekeing voor een half jaar ofzo! Dus ze moeten in principe gewoon het hele bedrag betalen!!
zo bedoel ik het ook. Zij wonen er op 1-1-2010 en zullen voor heel 2010 moeten betalen. Dan maakt het niet uit wanneer ze verhuizen, als is het in maart. Doet er niet toe. Zo zal het ook met jullie huis gaan. Jullie betalen nu voor het huurhuis de nodige belastingen. De nieuwe bewoner heeft dit dan per 1-1-2011.
Ik baal hier wel van eigenlijk. Want wij kunnen inderdaad ook niet zeggen, we betalen de helft. Hm, we moeten er nog maar eens een gesprek over hebben nog. Want ga niet akkoord eigenlijk. Alleen wil mijn man er geen gedonder over, het zijn immers familie! Maar goed, ga niet hun lasten dragen.