leren koken zonder pakjes en zakjes, recepten gevraagd.

Discussie in 'De lounge' gestart door luckynumber4, 4 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Ik zou graag willen leren koken zonder toevoeging van suikers. Dus alles vers. Wie kookt ook op deze manier en heeft lekkere recepten? Hoe maak je bijvoorbeeld sausjes, dressings of jus. Het liefst zo simpel mogelijk, aangezien ons budget niet heel hoog is. Alvast bedankt!

2. Nynke1981

Nynke1981 Actief lid

3 mrt 2016
    253
    1
    0
    Ik kook eigenlijk ook altijd zonder pakjes en zakje. Op fb genoeg groepjes met recepten te vinden. Sausjes maak je met boter, bloem en melk en kruiden of kaas bv. Dressing heel makkelijk met olijfolie, azijn en kruiden. Jus vind ik ook een lastige. Maar we eten niet vaak gekookte aardappelen dus hebben dat ook bijna nooit nodig. Op internet zijn zoveel sites waar je recepten zonder pakjes en zakjes kunt vinden

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jus maak ik eigenlijk nooit, dat is toch ook niet nodig? Verder gewoon wat kookboeken uit de bib halen of op internet zoeken.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Simpele lekkere pastasaus (en lekker snel)
    2 blikken biologische tomatenblokjes
    1 klein blikje tomatenpuree (even aanbakken en dan de blokjes tomaat erbij)
    2 teentjes knoflook
    300 gr gehakt
    Groenten naar keuze, ik snij er een courgette door en champignons.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Voor Jus kan je gewoon de sappen uit je vlees gebruiken

6. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Wij koken ook zonder pakjes en zakjes.
    Enige wat we nog uit een zakje maken is lasangesaus. :D
    Zelfgemaakte vinden ze hier echt niet lekker, naja die 1 keer per maand/6 weken doe ik niet moeilijk over.

Ik ben fan van smakelijck. Ze heeft een website, facebookpagina maar ook kookboeken. Heb er nu 3 in mijn bezit maar er erg blij mee :)

Ook haal ik veel recepten van internet. Favoriet is wel lekker en simpel, oh my foodness, uit pauline's keuken, uit de keuken van levine

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Jus is toch gewoon wat er in de pan blijft zitten na het vlees bakken? Binden met beetje maizena of room en klaar is je jus... overigens is dit niet van al het vlees lekker... wel van biefstuk, tartaar, varkenshaas etc... maar niet van worst, speklappen etc.. of na vlees braden zoals riblappen dat vind ik altijd het lekkerste.

Saus inderdaad door een roux te maken, boter smelten niet bruin voor een witte roux, wel bruin voor een bruine roux en dan bloem erbij en gaar bakken. Dan met bijv melk erbij voor een bechamel, kaas of mosterdsaus. Of bij de bruine roux fond, port of rode wijn. En kruiden uiteraard. De variaties zijn eindeloos.

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Jus: vlees bakken in boter. Vlees eruit, water erbij. Aandikken met een beetje bloem en goed roeren tot de klonten eruit zijn en je jus.
    Whiskeysaus: mayo, ketchup, whiskey
    Tzaziki : komkommer, knoflook, munt, griekse yoghurt (dag van tevoren maken, is het lekkerst)
    Pastasaus basis: tomaten, tomatenpuree en basilicum. Ook even goed laten koken
    Pastaroomsaus: knoflook, peper, beetje zout (als je met vis kookt, hoef je geen zout te gebruiken) kookroom, creme fraiche. Vooral lekker met tomaatjes, broccoli en pasta. Hier doen we er ook garnaaltjes, zalm en kabeljauw door.
    Knoflookboter: boter, knoflook en eventueel wat groene kruiden en een nacht laten staan.

Voor het koken hebben we ook meerdere soorten olie. We doen olijfolie in een ander flesje, hele tenen knoflook erbij. Of een gedroogde peper. Of willekeurige kruiden (tijm en marjoraan doen het bijvoorbeeld goed)

9. Kia Kaha

Kia Kaha Lid

19 jan 2016
    83
    28
    18
    Lelystad
    Ik gebruik ook nooit pakjes behalve dan gezeefde tomaten (= alleen tomaten en de basis voor pastasaus).

Online kan je heel veel kruiden mixen vinden om zelf italiaanse kruiden, nasi kruiden, couscous kruiden, gyros kruiden etc te maken. Hierbij halveer ik vaak de aangegeven hoeveelheid zout om het wat gezonder te maken.

10. Kia Kaha

Kia Kaha Lid

19 jan 2016
    83
    28
    18
    Lelystad
    Ohja, kruiden zijn redelijk goedkoop te krijgen in een toko. Supermarkt kruiden zijn best wel duur.

11. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Wij koken ook alles vers en zonder zakjes op pakjes, ik vind het vaak véél te zout. Kruiden haal ik op de mark, veel goedkoper dan de supermarkt.

Als je echt speciale kruidenmixen zoekt en geen zin hebt om zelf te mixen vind ik die van Jonnie Boer(AH) ook goed. Daar zit geen zout aan toegevoegd.

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ook een handige is zelf bouillon trekken.
    De lekkerste vind ik: wortel, prei (vooral het groen! ) en een takje tijm. Je kunt kip (pootjes bijvoorbeeld, vlees kun je later weer gebruiken voor een ander gerecht) of runderschenkel erbij doen voor een vleesbouillon. Aan de kook brengen en een uurtje of 2 laten sudderen. Daarna door een zeef gieten en je hebt een zoutloze bouillon.

13. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Koken zonder pakjes en zakjes is helemaal niet zo moeilijk. Het is een kwestie van een paar lekkere recepten vinden en beginnen. Gaandeweg begin je te leren welk effect ieder ingrediënt heeft op het geheel en kun je het zelf toepassen (binden met bloem is een goed voorbeeld, dat begin je vrij snel te zien). Er zijn speciale websites waarvan je recepten voor gangbare gerechten uit pakjes kunt halen. Zoek daarvoor bijvoorbeeld eens op kip tandoori zonder pakje of een soortgelijke zoekterm.

Ik heb de app van 24kitchen en maak daar zo af en toe iets van (ik heb de gratis variant). Eén van mijn favorieten tot nu toe is een vegetarische lasagne: Vitaminebommetje uit de oven (vegetarische groentelasagne) - Smaakpupillen | 24Kitchen .

14. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook nooit een pakje of zakje.
    Eerst beginnen met een goede voorraad kruiden aanleggen. Dat is al de helft van je werk.

Ik vind zelf de recepten van pauline's keuken heel fijn. Niet moeilijk. Ik heb daar al lekkere recepten van nasi, babi pangang, kip in zoet zure saus en nog meer vandaan.

Veel googlen dan vind je een hoop.

15. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.674
    515
    113
    Zouden jullie een favo recept Willen plaatsen?

16. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hierboven al genoemd maar ik heb heel veel aan de site van smakelijck gehad! Smakelijck gezond & gevarieerd
    Ze hebben ook een facebookgroep waar veel leuke en ook makkelijke recepten voorbij komen, echt een uitkomst!!

17. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Deze bijvoorbeeld, maar al haar recepten zijn erg goed :)
    DIY: maak je eigen currypasta -

18. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Lekkerensimpel.nl is een goede website om te starten. Daar staan ook heel veel recepten om zelf kruidenmixen te maken voor bijv gehakt, kip etc.

En Pauline's keuken is een hele fijne website.

Ellouisa cooking is ook erg leuk en lekker.

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Voor jus: ik bak vlees altijd eerst, daarna wat water erbij en eventueel wat bijkruiden.

Deel Deze Pagina