Bevallen met een beperking

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door cadetjes, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cadetjes

cadetjes Nieuw lid

4 jul 2016
    2
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben Marianne en moeder van 3 kinderen.
    2 jaar geleden ben ik in een rolstoel beland en heb geen controle meer over mijn rechterbeen. Verder heb ik minder kracht in mijn linkerbeen en kan dus ook helemaal niet staan.

Ik ben momenteel ruim 29 weken zwanger en ben benieuwd hoe anderen met een beperking zijn bevallen. Waar zijn jullie tegenaan gelopen? tips?

groetjes,
    Marianne

2. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Hallo Marianne,

Ik heb andere beperkingen dan jij, dus ik denk dat vergelijken moeilijk is.
    In 2013 raakte ik van de ene op de andere dag bedlegerig wegens extreme pijn in mijn rug en bekken. Ik heb letterlijk 3 maanden plat gelegen, jawel, in de luiers. Het was verschrikkelijk. Nadat ik ingeregeld werd met een behoorlijke dosis morfine kon ik mijn bed weer uit, als in: ik kon weer pakweg een minuut op een po-stoel zitten met hulp. Met nog meer medicijnen lukte het soms om in de woonkamer op de bank te liggen. Zitten kon en kan ik niet goed en heb ondersteuning nodig van kussens etc.
    Na overleg met de gynaecoloog kregen we groen licht voor een zwangerschap en ik zou strikte controle krijgen tijdens een zwangerschap. Dat is ook gebeurd.
    In 2014 raakte ik snel zwanger en na 39 weken werd mijn zoon geboren. Via een keizersnede welteverstaan want ik mocht met mijn rugpijn (waarvan ik nadat ik zwanger ben geraakt er achter kwam dat het een hernia was) niet via de natuurlijke manier bevallen. Zeker niet toen bleek dat mijn zoon in een stuit lag en met zijn kont al ingedaald was. De beste beslissing ooit.
    Ik zou niet weten wat ik voor tips zou kunnen geven.
    Behalve dat je extra kraamzorg op medische indicatie kunt krijgen. Dat heb ik toen ook gehad. Ik en mijn zoon waren na de bevalling 11,5 dag opgenomen, en bij thuiskomst kregen we nog 4 dagen kraamzorg van 8 uur. En dat was broodnodig kan ik je vertellen.
    Ook kan ik je aanraden om je kindje te gaan dragen in een draagzak of draagdoek. Erg prettig om je handen vrij te hebben als je al beperkt bent. Er zijn speciale draagconsulenten voor dragen met een beperking (er is zelfs een Facebook groep van)

Als je vragen hebt, of je wilt gezellig kletsen, dan hoor ik het graag ;)

Groetjes van Bloem :)

3. cadetjes

cadetjes Nieuw lid

4 jul 2016
    2
    0
    0
    Hoi Bloem,

Dank je wel voor je reactie, leuk dat je reageert!
    Wat heftig joh je verhaal over plat liggen en dan bewust zwanger worden. Heel spannend hoe dat zou verlopen denk ik. en wat fijn dat het goed gegaan is.
    Ik weet helemaal hoe het is om een hernia te hebben en niet eens naar de wc te kunnen. Met een hernia begonnen bij mij de problemen.
    Maar inderdaad voor bevallen is het niet vergelijkbaar.

Wat betreft de draagdoek, daar was ik al achter, die gaan we zeker uittesten. Weet jij precies hoe die Facebook groep heet?

Hoe doe je nu de verzorging van je kindje? wij hebben een aangepast bedje op hoogte nu, maar als het straks zwaarder wordt, hoe vang je dat op met rugklachten?

Groetjes,
    Marianne

4. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Ik sluit me graag aan bij dit groepje :)
    Ik ben nog niet zwanger, maar we zijn er wel mee bezig.

Ik heb een bindweefselaandoening.

Hierdoor brengt een zwangerschap voor mij risico's met zich mee en zal ik, als ik zwanger ben, goed gemonitord worden.
    Het kindje loopt in principe geen extra risico, behalve dat mijn aandoening wel erfelijk is.

Ik maar zo nu en dan gebruik van een rolstoel. Binnenshuis heb ik hem (nog) niet nodig, buitenshuis met enige regelmaat.
    De kans bestaat dat ik door een zwangerschap geheel, of in ieder geval veel meer, gebonden zal zijn aan mijn rolstoel.

Ik hoop dat ik hier misschien tegen die tijd wat tips kan lezen, of ervaringen kan uitwisselen...

Maar we moeten eerst nog maar eens zwanger zien te worden :)

5. Mamvan4

Mamvan4 Lid

21 jul 2016
    60
    31
    18
    Hoi dames ook ik heb een beperking, naast fibromyalgie heb ik sinds 5 jaar een verlamd linkerbeen en zit ook in een rolstoel. Heb al 4 kinderen die al groot zijn van voor mijn beperking en hoe het deze keer zal gaan wacht ik maar af. Ik denk idd ook aan een draagdoek maar heb nog tijd. Buiten dit heb ik ook een maagverkleining gehad dus ook kijken wat dit voor verschil maakt.
    Groetjes Laura

6. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Sorry voor de late reactie, ik was dit topic kwijt *zucht*
    De groep op Facebook heet "dragen met een beperking" dacht ik. Heel simpel ;)

Deel Deze Pagina