Iets dat niet een permanent eindresultaat heeft? Zo doen veel mensen aan haken, maar ja, wat moet je met al je haaksels? Met diamondpainting, kun je dan niet allemaal kleine vierkante tegeltjes maken waarvan je vervolgens een collage van maakt? Waarmee je een wand inricht? Ik vind kleuren ook leuk. Met 1 kleurboek kun je echt lang doen.
Na lang wikken en wegen hebben wij vandaag een kunstkerstboom gekocht. Omslagpunt is 5-10 jaar. De verwachting is dat we er minstens 20 jaar mee gaan doen, zo niet langer (als in: totdat hij van ellende uit elkaar valt, maar we hebben een iets duurdere).
Haken! Beetje uitzoeken met wat voor garen. Maar op t einde van je project heb je wat nuttigs. Tekenen of kleuren. Mijn moeder heeft een online cursus Keltische knopen Tekenen gedaan. Heel rustgevend. Alleen papier en potloden nodig. Zingen/muziek maken. Voor Zingen is niks nodig. En heel goed voor je humeur. Ook als je een stem als een schorre kraai hebt
Na net zo lang wikken nog 1 keer een echte. En in de vakantie een zelf bouw project. Als het lukt hebben we volgend jaar een strak modern houtkunstwerk.
Ik vind zelf koken wel fijn als hobby , eten moet ik toch dus dan kan het maar beter lekker zijn . En dan dan door kookboeken snuffelen (kan ook uit de bieb, net als kooktijdschriften), het koken zelf en proberen het bord er leuk uit te laten zien. Breien, en dan vooral wollen truien met patroontjes, op een kleine naald zodat ik er lekker lang mee bezig ben . Ook fijn met de gasprijzen nu. Boeken lezen, en dan boeken vinden via minibiebs en de gewone bieb. Combineren met wandelen: dan doe ik een wandelrondje langs allemaal minibiebs. (Moes)tuinieren, beetje in de grond wroeten word ik vaak wel rustig van. Wandelen (NS wandeling van station naar station) Legpuzzels, meestal in de winter, en het liefst Jan van Haasteren, die gaan dan de hele familie door. Van marktplaats en uiteindelijk weer verkopen.
Als je diamond painting leuk vind is ministeck dan niet iets? Ook wel plastic maar dan kun je het ook weer uit elkaar halen en wat anders maken! In ieder geval een stuk herbruikbaarder.
Minder kleding kopen. Knuffeltjes voor alle kraamvisite. Net klaar met een kersthuisje. Volgend jaar is de kerststal aan de beurt. Een stuk of wat kerstboom hangers. Bijna klaar met een tochtrol van 1,5 meter. Er liggen nog plannen om de fleece-dekentjes te vervangen op de bank. Ik wil nog een kersenpit-kussen (ben nog pitten aan het sparen ) Ik heb een heerlijk warm vest, wollen trui, Een paar mooie en warme sjaals. Een mandala voor voor het raam. Een ster voor voor de raam wordt mijn volgende projectje (moet lukken voor kerst) Kussentjes zijn ook altijd leuk. Popjes of knuffels voor jarige kinderen. Poezenmandje/dekentje.
Moeilijke keuze hè! Ik weet niet meer of ik dit hier ook had geschreven. Wij hebben dit jaar ook de eerste keer een kunst boom. Een tweedehandsje van 25 euro (en al 5 jaar pre-loved ). Eind oktober al gevonden en een week geleden opgezet. Ik vond het lastig, want een kunst boom past eigenlijk helemaal niet bij ons. Maar het duurzame aspect had de overhand. Hier in de buurt zijn helemaal niet van die mooie duurzame kerstboom opties. En nu het staat, valt het reuze mee! Ik ben echt blij met m’n keuze.
Wij hebben sinds 4 jaar een kunstboom. Ik liep er tegenaan en wilde eindelijk eens kerstversiering in huis. Ooit in mijn studententijd een echte gehad en nog tot een jaar later naalden uit het tapijt gevist. Dat dus nooit weer. Nu hebben we een stenen vloer dus dat probleem hadden we niet maar ik had nog nooit iets gedaan aan kerstversiering überhaupt. Sinds we de boom hebben is het elk jaar met de kinderen weer plezier met optuigen en de rest van het huis in sfeer brengen. De oudste twee hebben zelf een wit mini boompje in hun vensterbank. Ik zou niet anders meer willen. Onze kunstboom was goedkoop maar nog steeds prachtig. Hopelijk gaat ie nog jaren mee.
Het verbaasde me ook hoe ontzettend gemakkelijk ik het vond! Niet rotzooien met acclimatisering, water knoeien en naalden. Natuurlijk wist ik dat wel, maar nu ik het dit jaar heb ervaren zijn dat ook wel voor mij enorme pluspunten. Wij hebben een houten vloer en hierbij was het knoeien van water of het druppelen van hars uit de boom wel altijd iets waar ik heel erg op lette.
Wat een leuke hobby's @Fruity90 Hier niet echt noemenswaardige groene hobby's hoor. Een beetje zoals @TanjaK, dingen als wandelen en wildplukken. Ook vind ik het leuk om consuminderblogs te lezen/schrijven, docu-achtige filmpjes te kijken en te koken. Maar dat is natuurlijk niet erg groen, omdat het energie verbruikt. Het lezen van blogs is indirect wel weer groen omdat het me op veel bezuinigingsideeën brengt. Waar ik verder veel mee bezig ben is mijn geloof, boeken lezen en verzen uit mijn hoofd leren, maar dat schaar ik niet echt onder hobby's. Dat is ook de enige reden waarom de TV (soms) aan staat, zodat we een lezing of koranrecitatie kunnen luisteren.
Maar hoe ver zou je gaan om een heel duurzame hobby te kiezen? Een hobby valt bij mij onder 'normaal, dagelijks leven'. Dus geen uitspattingen, maar ik zou ze ook niet laten omdat het alternatief (geen hobby) duurzamer zou zijn. Dat gaat mij te ver. Net zoals een kerstboom. Het meest duurzame is helemaal geen boom of een alternatief gemaakt van restmateriaal. Maar ik vind een boom echt een toevoeging voor de decembermaand. Ik heb verder geen grote versieringen en sowieso weinig lichtjes, maar ik zal dus niet snel een alternatief voor de boom willen hebben. De kringloop bij ons in de buurt is best klein en daar hebben ze ook best veel oude zooi. Een goede kunstkerstboom zou direct weg zijn. Er staan echt elke dag rijen voor de deur totdat ze open gaan. Op zoek naar koopjes. Dat wat overblijft de rest van de dag, is echt zooi vind ik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vergeten ben op marktplaats te kijken. Dat kwam echt doordat ik tegen die boom aanliep in het tuincentrum en op dat moment het enige waar ik aan dacht was 'koop ik deze of niet'. Gek dat dan een derde keuze niet snel in je opkomt.
@Vogelinnetje Ik zat er vanmorgen ook toevallig nog wat verder over te denken. Volgens mij is geen een hobby echt heel duurzaam maar kun je elke hobby wel duurzamer maken. Koop je spullen tweedehands, gebruik wat je hebt, of leen iets een keer. Of bijvoorbeeld als je van reizen houdt: je kan ook proberen hoeveel landen je binnen 10 uur kan bereiken met de trein ipv per se te moeten vliegen (oid). Als je van bergwandelen houdt kun je ook naar de Alpen ipv naar Nepal. Koken is niet "duurzaam" want je gebruikt gas, maar je moet toch eten en die aardappels worden toch wel verwarmd. Dus in dat opzicht is het een duurzame hobby dan toch? Ik doe ook aan hardlopen. Moet ik elk 1 tot 1.5 jaar een paar schoenen voor kopen omdat dan de zolen flink gesleten zijn. Is dat duurzaam, nee. Maar het hardlopen zelf: ik trek die schoenen aan en ga naar buiten. Geen sportschool met verwarming voor nodig, ik hoef nergens heen te rijden. De kleding die ik aan doe heb ik nog over van toen ik voetbalde dus die shirts gaan ook al een jaar of 9 mee.. Hopelijk houdt het mij fit, dus minder risico op bepaalde ziekte's = geen ziekenhuis. Ik doe aan windsurfen en had een wetsuit nodig, maar als het goed gaat die 10 jaar mee en daarbij is het ook onderdeel van mijn sociale leven. Ik ben aan het sparen voor eigen surf spullen maar die worden sowieso tweedehands, er is genoeg te vinden ook binnen de surfclub.
Ja, je slaat denk ik de spijker op zijn kop. Dat is wat ik misschien ook wel bedoelde, maar het niet zo mooi kon formuleren.
@Vogelinnetje ik ben iemand die wel graag bezig is en ik vind ook lang niet alles leuk. Maar als er opties zijn die iets beter zijn, dan probeer ik het graag Normaal gezien ook niet veel tijd over voor hobbies maar nu door de burn out gewoon veel te veel tijd. Ben dus sowieso een beetje zoekende. Puzzelen heb ik de laatste maanden ook al veel gedaan. Haken/breien; ik vind het stiekem allemaal nog best duur. Breien kan ik een beetje maar haken niet. Misschien het breien eens oppakken. ik heb de concentratie nu niet om allerlei filmpjes etc te bekijken om haken te leren (geeft ook veel prikkels voor nu). verder met jullie eens hoor. Het leven moet (voor mij) ook een beetje leuk leefbaar zijn. Hoe idealistisch ik in mijn hoofd ook ben, ik leef er niet helemaal naar.
Wat een mooie hobby’s! Zo gaan wij heel graag wandelen. En dan vooral in bossen en wat ‘ruiger’ landschap. Daarvoor rijden wij (wel elektrisch) soms gemakkelijk een uur om bij het gebied te komen. Ook was het strand favoriet. Maar is 2 tot 2,5 uur rijden. Van deze dagen genieten wij echt extreem van! Ook gaan we uiteraard vaker gewoon in de buurt de bossen in. Om eerlijk te zijn denk ik over die langere tripjes nauwelijks na over de impact. Die dagen zijn vaak zó ontzettend fijn! Nu gaat het helaas even niet ivm teveel zwangerschapsklachten. Maar ik droom er nu al over om met later onze kleine uk op pad te gaan. Wat ik daarbij wel even moeilijk vond was de kinderwagen. Een draagdoek én een draagzak heb ik tweedehands gekregen. Maar een kinderwagen vond ik via marktplaats moeilijk. Ik had al vanaf dat ik 3 maanden zwanger was goed uitgezocht wat mijn top 3 was qua wagens. Hierop heb ik alerts geplaatst en actief gezocht. Niets waar ik blij van werd. Uiteindelijk heb ik in de pre- Black Friday sale een hele mooie aanbieding gevonden. Hierbij ben ik dus toch overstag gegaan om nieuw te kopen. Ik hoop echt dat deze kinderwagen ervoor zorgt dat we dit soort tripjes (in aangepaste vorm natuurlijk) straks weer lekker te kunnen oppakken.
@Dobiv wij gaan wel eens naar het platteland/natuurgebieden hier, niet erg vaak, want geen eigen auto. Ik vind het ook erg dubbel om te genieten van het prachtige landschap hier maar dan wel met de auto naartoe te moeten. Helaas heeft het leger de bergen afgesloten ivm terroristen die zich daar soms verschuilen, anders had ik er graag af en toe naartoe gewild. De bergen zijn vanuit waar ik woon gewoon lopend te bereiken, hooguit een uurtje ofzo.
Hier breien als duurzame hobby. Gelijk een serie bolletjes met wol er in (ik ben nog lange na niet op t niveau om écht puur wol aan te durven (kosten/baten)) geeft me toch weer een paar warme truien denk ik dan, die in elk geval niet door kinderarbeid in elkaar gezet zijn. Anders had ik ze in de winkel gekocht (nieuw of kringloop), de zelfgemaakten zijn in elk geval warmer dan menig trui in de winkel. Haken doe ik ook, momenteel bezig met een omslagdoek voor schoonmoeder, die van mn moeder is al klaar. Worden lekker dichte warme omslagdoeken, scheelt weer een kachel opstoken voor wat momenten. Ook de nodige dekens gehaakt en dat is toch wel lekker (als extra op bed, of op de bank).
Nu ben ik helemaal niet zo van het breien of haken. Ik weet zelfs niet hoe het moet. Maar ik zoek eigenlijk wel een nieuwe hobby, nu ik mijn rust moet pakken. Hebben jullie tips om te beginnen? En waar halen jullie de bolletjes? Als ik denk aan die bolletjes denk ik eerlijk gezegd ook snel aan zeeman en action. Daar zie ik ze hier in de buurt wel eens liggen. En ik kan me niet voorstellen dat dit niet gewoon synthetische rommel is. Ik merk toch dat ik nu makkelijker mijn tijd verspil met spelen op mijn telefoon en Netflix. Ondertussen ik dat minder zou willen. Wel probeer ik veel te lezen op mijn e reader (jaren geleden gekocht voor op vakantie en nog een prima ding. Ik lees nogal snel, dus ik kan makkelijk 1 boek per 2 dagen lezen). Maar minder schermruimte gaat wel mijn doel zijn (ondertussen ik dit bericht type)
Naar een wolwinkel. "Hallo, ik ben beginner help mij " Sommigen hebben een "craftnight" kun je gewoon aansluiten met je projectje, theeluiten, koekjes eten en eventueel vragen stellen.