(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.468
    30.871
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat domme mensen meer kans hebben om arm te worden/blijven. Of minder kans op rijk worden.

Niet de hersens voor een goede opleiding, dus ook een minder betaalde baan. En daarbij niet de hersens om slimme keuzes te maken.

Wil niet generaliseren hoor. T zal niet altijd op gaan. Maar vaak toch wel. En dan nog... dom geboren worden kan je ook niks aan doen natuurlijk. Gelukkig zjn er meer kwaliteiten dan hersencapaciteit.

Saartje33 en Nummer4 vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Ik heb persoonlijk ook geen geschikte hersenen voor een (hoge) opleiding. Dat ligt niet zzozeer aan het IQ bij mij, wel aan mijn autisme. Helaas heb ik hierdoor geen enkele opleiding afgerond.
    Dat we zo financieel in de knel zaten kwam door treirerijen van de belastingdienst. Mijn man heeft een buitenlandse achternaam (Arabisch klinkend) en dan heb je al gauw pech in NL.

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.468
    30.871
    113
    Vrouw
    Triest maar waar.

Ik bedoelde het ook meer over het grotere geheel.
    Als he de statistieken bekijkt dan Xie je waarschijnlijk meer lage iq 's onder de armeren.

Maar achter elk individu schuilt een ander verhaal.

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Hier at ik al ruim, bleef tegen ondergewicht aan. Als ik ziek ging worden sloeg de bunkermodus toe.

Gek genoeg hoef ik me met de kinderen daar ook geen zorgen om te maken, kennelijk is dat genetisch doorgegeven.

Nummer4 vindt dit leuk.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.583
    113
    Vrouw
    Helaas nog steeds de harde werkelijkheid en ik denk ook niet dat daar snel verandering in komt.
    We prijzen onszelf als ruimdenkend volk in een multiculturele samenleving, tenminste dat is zoals ik het altijd heb ervaren (hoe er over NL gepraat wordt) maar niks is minder waar. Als je De Vries had geheten word je heel anders te woord gestaan en wordt er veel meer voor je uit de kast getrokken. Bekrompen volk hier.

Hier in het Noorden maak ik het (eerlijk is eerlijk) ook niet zo van dichtbij mee. In het dorp waar wij wonen zijn het alleen Friezen. Nouja, wij komen hier niet vandaan maar dat merk je sowieso wel (als buitenstaander dat je er niet bij hoort). Maar dat is natuurlijk niks vergeleken met hoe er gediscrimineerd wordt in dit land. Kan me voorstellen dat het in stedelijk gebied er heel anders aan toe gaat.

Ik ben opgevoed met het idee dat er 1 volk bestaat en dat is de mens, ongeacht je huidskleur of je geloof, de taal die je spreekt, iedereen is mens. Ik hoop dat ik dat ook over kan brengen op mijn kinderen en dat zij dit op hun beurt weer leren aan hun kinderen.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.583
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dat statistisch gezien wel klopt, meer ook omdat de 'slimmere mens' wellicht wat meer oplossingsgericht te werk gaat en ook op zoek gaat naar alternatieven buiten de bekende kaders om?

Wij zijn beiden hoogopgeleid, de kinderen hebben ook een hoog IQ. Toch kunnen wij al 8 jaar niet op vakantie. Okay, keuzes, wij kozen er voor om ons geld in ons huis te stoppen en daardoor was er geen geld over voor vakanties.
    Nu ik niet meer (parttime in loondienst) werk en we alles van 1 inkomen moeten doen kunnen wij ook niet op vakantie. We zouden volgend jaar maar met de gestegen lasten is dat ook nog onzeker.

Ik ben van mening dat er heel veel factoren invloed kunnen hebben op de financiële omstandigheden van mensen ongeacht hun IQ of opleidingsniveau, maar er inderdaad meer armoede is onder de mensen met een laag tot gemiddeld IQ.
    Eerder werd ook genoemd dat de keuzes die de armere mensen maken ook beter kunnen, maar misschien denken de mensen met een lager dan gemiddeld IQ niet zo ver na over de consequenties van hun koopgedrag? Dat zou een reden kunnen zijn dat je toch altijd een bepaald 'type' mens in de schuldhulpverlening ziet of bij de voedselbank, uitzonderingen daar gelaten.

Het is wat generaliserend dit onderwerp maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit. Ik kan namelijk op dit moment wel zeggen, we hebben 2x190 euro van de energiemaatschappij dus laten we maar een reisje boeken en die jaarafrekening zien we dan wel weer. Ik vind dat erg kortzichtig en geen rekening houdend met eventuele tegenvallers in de toekomst. Onze jaarafrekening komt in februari. Hopelijk valt die mee maar ik ben wel voorbereid op tegenvallers. Zoals het nu lijkt gaat alles nog volgens plan/voorschot :) (uitgebreid berekend in excel)
    In januari krijgt de oudste een mobieltje en in september moet er een laptop komen voor hem (middelbare school) dus daar zal het vakantiegeld dan wel naar toe gaan. Weer geen gezinsvakantie.
    Het is zoals het is, ondanks het feit dat wij niet veel te besteden hebben leven wij (nog) niet in dusdanige armoede dat we extra potjes moeten aanvragen gelukkig, maar we moeten wel heel bewust onze keuzes maken ook met het oog op de toekomst.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Wij hebben een minimaal inkomen door keuzes en een stukje verleden.

Ik zat op het VWO maar werd verkracht en had 3 jaar te maken met mishandeling. Daar ging mijn schoolwerk uiteindelijk door lijden. School besloot dat ik daarom naar de mavo moest. Toen durfde ik te vertellen wat er thuis gebeurde, maar dan was het maar beter op de mavo want dan hoefde ik niet op m’n tenen te lopen, vonden ze. Dat school mijn veilige plek en afleiding was vergaten ze. (Achteraf gezien denk ik: hebben ze nou nooit gedacht dat er wat aan de hand was: een tiener die elke dag om 8 uur op school zit, ook al viel het eerste lesuur uit. Dat ze nooit wat gevraagd hebben…) Ik neem het mijn ouders best kwalijk dat ik in die situatie gezeten heb maar ook dat ze niet er achter aan zaten dat ik op z’n minst naar de havo kon.
    Daarna kon ik alleen nog maar denken: hoe kan ik het snelst het huis uit. En dat was door te gaan werken. Dus een mbo opleiding gedaan, zo ver mogelijk van huis. Laatste jaar gaan samenwonen met mijn vriend (nu man) onder het motto “dichterbij school”. En toen aan het werk om de lasten te betalen.
    Vroeg kinderen gekregen en dat bleken zorgenkindjes. Medisch en later ook autisme dus gekozen om op 1 salaris te leven. Nu werken we beide parttime en komen samen nog op 1 salaris uit maar is er meer balans, en toch altijd iemand thuis voor de kinderen.

we zijn nooit in de problemen gekomen omdat ik goed kan budgetteren. En inderdaad vrij goed probleemoplossend kan denken. Ik plan alles en zoek alles uit voordat we iets kopen. We roken niet, hebben geen auto, en ik drink niet en man zeer, zeer zelden. We hadden 2 katten maar die zijn na 17 jaar overleden en ik zal ook geen nieuwe huisdieren nemen Ivm de financiële verantwoordelijkheid die daar bij hoort. Dat soort dingen drukken de kosten, denk ik wel.
    Op vakantie kunnen we niet (maar die paar keer dat we geweest zijn was niet echt leuk want de kinderen zijn daar niet zo goed in, andere omgeving etc) Maar de kinderen zitten wel op 2 sporten Bijv. Dat kan dan weer wel

Nummer4 vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    @Saartje33 wat ontzettend heftig zeg :(Idd, dat school zoiets niet in de gaten had zeg. Schandalig toch.
    Hier ook niet zo'n fijne ervaring met school, ik werd ontzettend gepest waar niks aan werd gedaan. Werd ondanks mijn niveau op het VMBO gezet, puur om mijn "anders zijn", en haalde daardoor heel hoge cijfers zonder er iets voor hoeven te doen. Uiteindelijk ivm veel problemen, zowel thuis als op school, vlak voor mijn eindexamens weggelopen van huis (was niet zo slim, maar ja... Welke puber maakt nou slimme keuzes :|) en geen examens meer gedaan. Toen nog wel op het MBO gezeten dmv toelatingstoets, maar ook dat niet afgemaakt. Vreemd genoeg werd het pesten op het MBO nog veel erger. Waar de leraren op de middelbare mij "slechts" niet serieus namen, namen de leraren op het MBO actief deel aan het pesten. Vlak nadat ik op het MBO afhaakte kreeg ik mijn diagnose en viel er wel eea op zijn plaats.
    Door al deze ervaringen heb ik totaal geen behoefte meer aan het volgen van opleidingen. Studeren vind ik wel leuk maar dan graag in een andere setting dan de schoolse. En door mijn autisme vind ik het lastig om met mensen samen te werken, tel daar een sociale fobie (waarschijnlijk als gevolg van trauma door het pesten) bij op, dus heb ook amper gewerkt. Ik ben jong gaan samenwonen met mijn man, was net 20, en we kwamen prima rond met hem als kostwinner. Moet wel zeggen dat we van nature al altijd zuinig waren, en idd hier ook geen dingen als roken/drinken/gokken etc.

9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Oh jee wat heftig ook @citroenrasp
    Mijn moeder en broer zijn ook gepest door leraren en dat doet echt wat met je… alsof door leerlingen niet al erg genoeg is. Snap goed dat leren in schoolse setting dan totaal niet fijn is.

tja en puber keuzes… als ik nu terug kijk denk ik ook: had nou gewoon de havo erachter aan gedaan (had makkelijk gekund. Geslaagd met alleen maar 9ens, zonder veel te leren) Maar ik dacht alleen: zo snel mogelijk weg van huis.
    Het is dat ik mijn man al leerde kennen net voor mijn 15de verjaardag, anders had ik gekozen voor een jaar buitenland. Was al aan het onderzoeken of ik een jaar high school in Amerika of Engeland kon doen. Geld had ik zelfs al bij elkaar gespaard. Maar niet gedaan vanwege m’n verkering :)

10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.583
    113
    Vrouw
    ik druk op leuk @Saartje33 maar dat is niet vanwege het eerste deel van je post uiteraard. Verschrikkelijk dat je zo jong al zoveel voor je kiezen hebt gekregen maar kijk eens hoe je er uit bent gekomen en hoe goed je het doet!

Een goede planning en overzicht is essentieel denk ik in situaties waarin wij zitten. De keuzes die wij hebben gemaakt in het verleden vormen onze toekomst maar uiteindelijk zijn wij het nog steeds die onze richting bepalen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Dat is zeker zo!
    En uiteindelijk is het toch vooral mijn gezin, gezelligheid en samenzijn die veel belangrijker zijn dan geld. Waardes doorgeven zoals milieu bewustzijn maar ook zoals hierboven genoemd: we zijn allemaal mensen, iedereen is anders maar wel gelijk. Juist omdat ik weet hoe het is om dat niet te hebben. Geld had dat niet beter gemaakt

citroenrasp vindt dit leuk.
  12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Ik heb vandaag een 1st world problem: vanavond kerstbijeenkomst van het werk. Je wordt geacht een beetje chique te komen maar ook weer niet te. Nu heb ik 3 korte mouwen jurken maar dan heb ik het veeeeeel te koud met deze temperaturen en die waar ik een bijpassend vestje bij heb, heb ik alleen zomer schoenen bij. Verder heb ik 1 nette blouse maar die is ook heel dun. En spijkerbroeken met dikke truien. Waar ik nu dus in loop, want gewoon thuis. Ik maak me nooit druk om m’n kleren en had er niet eens aan gedacht, tot gister collega’s allemaal gingen bespreken wat ze aan doen vanavond. En toen dacht ik: ik heb daar dus echt niks voor…
    Tot voor kort thuisblijfmoeder, dus eigenlijk nooit nodig gehad. Mijn kast bestaat dus uit 3 zomerjurken, 3 spijkerbroeken, 3 bloesjes en 4 dikke truien en een stapel oude lange mouwen t-shirts voor onder die dikke truien. En 1 paar gympen waar ik op werk, 1 paar ballerina’s, 1 paar winterschoenen

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Niet nog een vriendin oid om wat van te lenen?

Blousje met een shirtje eronder is misschien nog te doen, als het een grote borrel is wordt het ook al snel warm in zo'n ruimte :)

14. Dobiv

Dobiv Lid

21 sep 2022
    49
    42
    18
    Vrouw
    Ik noem maar wat..

- blouse t shirt eronder en dan met broek combineren
    - zomerjurk met trui combineren (zie ik veel bij de adviezen van Laura de Jong op instagram https://instagram.com/lauralagomcom?igshid=YmMyMTA2M2Y=)

Heb je nog iets van een sjaal? Ik vind het soms wat tuttig staan. Maar ik weet dat bij een vorige baan (die van de lease auto en vaak nep sjiek gedoe) veel vrouwen kozen om een jurkje te combineren met een losse sjaal. Vaak wordt het inderdaad na een tijdje ook wel heel warm bij dit soort gelegenheden.

15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Mmm t-shirt onder een blouse met korte mouwen staat een beetje gek, denk ik.
    Sjaal heb ik alleen een wollen voor in de winter :roflmao:
    En vriendinnen hebben allemaal een veel grotere maat, schoonzus en schoonmoeder hebben wel dezelfde maat maar zo’n totaal andere smaak dat ik me niet comfortabel ga voelen.

heb straks nog een uurtje en dan trek ik even alles uit de kast en dan komt het vast goed :roflmao: en anders ga ik gewoon in een trui en spijkerbroek hoor. Het vriest en ik moet op de fiets…

Nummer4 vindt dit leuk.
  16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    En alleen schoenen lenen? Je zegt dat je wel een jurk met vestje hebt.

17. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Dat kan ik wel even vragen ja! Kom zo toch langs m’n schoonmoeder.

xxmoixx vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    @Saartje33 beetje offtopic haha, maar dat het vriest bij jullie joh. Hier is het 23° vandaag, lijkt wel lente.
    Ik vind dat wel dubbel, voor mezelf is het namelijk lekker, en ook fijn dat de verwarming niet aan hoef. Maar voor het klimaat wat minder goed... :(

19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Oh jeetje, das warm volgens mij zelfs voor jullie hè? Is er een andere luchtstroom, misschien? Hier was het bijna de hele dag onder 0. Dat is eigenlijk niet zo gek voor de tijd van het jaar maar volgens mij wel lang geleden. Vind ik niet zo erg hoor, het is droog en redelijk zonnig.

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Ja normaal gesproken is het hier echt wel koud in de winter, maar tot nu toe is het dat gewoon nog niet geworden. Er zijn wel een paar dagen ertussen geweest van rond de 12 graden, maar nu dus alweer een tijd lekker warm (of "lauw" zoals ze het noemen :roflmao:), rond de 23 a 25°. Alleen in de ochtenden is het koud, mijn kinderen gaan dus naar school met winterjas en handschoenen en komen zonder weer terug. Enige fijne is natuurlijk wel de lagere energierekening, want zónder verwarming aan is het gewoon 19° in huis, wat voor ons een prima temperatuur is.

Is het bij jullie ook zo'n milde winter @TanjaK?

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina