(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.833
    113
    Vrouw
    Klopt. Daarom dat ook maar grotendeels losgelaten.
    Maar af en toe voor mezelf wel apart wat. En dan kijken ze me aan ... iew spruitjes... jakkes broccoli etc. Maar dat is dan maar zo.

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Helaas is aleppozeep hier heel duur, 7 euro voor 160 gram, maar olijfoliezeep gelukkig goedkoop en dat gebruiken we dan ook echt "overal" voor. Je kunt er heel goed mee schoonmaken en vlekken uit kleding halen. Mijn man wast zijn haar er ook mee. Ik gebruik gewone shampoo, maar doe een half jaar met 1 fles.

3. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Heel goed geschreven!

4. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Bij ons hangen er ook "hele" dieren in de slagerij. Ik kom er nooit meer, maar vroeger had ik wel moeite met de konijnenoogjes die je aankeken. Eh ja, alles wordt opgegeten/gebruikt, een schapenkop werd door mijn schoonvader als lekkernij beschouwd.
    Ik heb wel het idee dat door het "verwesteren" het minder wordt en de mensen in de steden meer onherkenbaar vlees kopen.

5. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Heeft iemand een idee wat ik met manderijnen kan doen? We hebben vorige week 80 kilo sinaasappels en manderijnen geplukt. We hebben al veel uitgedeeld, en van de sinaasappels die we niet opeten maken we sap, maar er staan twee volle manden met piepkleine manderijntjes (vol pitjes) en die kunnen we echt niet allemaal opeten voordat ze bederven.

6. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Likeur van maken?

TanjaK vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik maak vaak sinaasappeljam 's winters, dat moet ook kunnen met mandarijnen. Maar ja, met pitjes wordt dat wel lastig...

TanjaK vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.184
    6.583
    113
    Weggeven? Uitdelen? Of een kraampje? Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar hier zie ik wel dat er kraampjes zijn waar appels van eigen kweek worden verkocht voor een klein prijsje.

En ook even hier mijn hart luchten over het verbazingstopic. We (als in de 'mensheid') hebben nog een lange weg te gaan richting een duurzamere maatschappij.

TanjaK, Nummer4, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik kom maar weer even schuilen in dit topic :roflmao::roflmao:

Fruity90 vindt dit leuk.
  10. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Oh jee we hebben weer eens wat gezegd :roflmao:

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    We wonen nogal klein, en we slapen samen met onze jongste zoon op een kamer. We slapen op een wollen mat. Niet uit armoede zoals een vriendinnetje van dochter dacht :roflmao: maar omdat we echt merken minder rugpijn te hebben. Nu laten we hem nog liggen maar als zoon straks naar school gaat willen we hem elke dag opvouwen en wegruimen (zoals in Japan zeg maar) We hebben een inbouwkast en een losse kast staan. Nog van de babykamer van de oudste van 15. Ik heb er lang over zitten te denken om deze te vervangen voor een kast tot aan het plafond, zodat we meer opbergruimte hebben. Marktplaats hou ik al een tijd in de gaten maar is of al heel snel weg, of niet het juiste formaat…
    Maar nu lag ik vannacht wakker bij de jongste en ik denk dat ik met slim indelen en verschuiven ga proberen om het zonder nieuwe kast te doen. Dan kan onze “matras” onder in de inbouwkast. Ben echt aan het proberen om zoveel mogelijk uit ons kleine huisje te halen met zo min mogelijk nieuwe spullen te kopen. Hoop dat het gaat lukken!

TanjaK en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik reageer er nu maar even niet meer, doe ik wel vaker zodra het zo persoonlijk wordt.

Vanwaar zou het toch komen dat mensen zich zo aangesproken voelen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Helemaal omdat ik juist niet specifiek voorbeelden van ZP aanhaalde of leden citeerde. Ik had het o.a over dat stukje van Lubach. Daarin gaf iemand aan zoveel te bestellen dat ze doorgaans dingen ontving waarvan ze niet meer herinnerde dat ze het besteld had.
    En een ander die een kledingkámer had, ipv kast. Maar kennelijk zijn er dan toch mensen die zich aangesproken voelen, als je je over zulke excessen verbaast.
    Maar 300 pakketten per jaar vind ik ook gewoon moeilijk voor te stellen.

TanjaK en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Mijn moeder heeft een vriendin die elke dag pakketjes krijgt. Is een extreem voorbeeld, en echt niet wat de meeste mensen doen, maar daar ligt het hele huis vol kleding. Hele bovenverdieping en beneden over alle stoelen enzo. Maar daar mag je ook niks tegen zeggen. Toen m’n moeder het aankaartte omdat ze in hun vakantie boven de planten moest water geven kwam ze gewoon niet tot aan de vensterbank :|

Denk dat deze vrouw psychische problemen heeft hoor, waardoor ze dit doet en echt niet is wat de meeste mensen doen, maar zelfs de helft van haar aankopen zou al veel zijn…

schoonzusje was zich ineens wel enorm bewust van haar koopgedrag en is echt ineens omgeslagen! Ze is nu heel bewust met wat ze koopt. Vind ik heel knap, om die knop zo om te zetten

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.184
    6.583
    113
    Als je iemand leefstijl gekritiseerd, dan wordt het blijkbaar al vrij snel persoonlijk.

Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen het het klimaat je echt helemaal niets doet. Dat je geen enkele verantwoordelijkheid voelt om een bijdrage te leveren. Iets inleveren ipv altijd maar meer en meer. De instelling: 'het is er, dus ik maak er gebruik van', vind ik ook niet goed te praten.

Maar we weten het nu: als wij weer om de hoek komen kijken, is het blijkbaar het ene oor in, het andere oor uit. Kunnen ze daarna direct weer naar de Action.

Saartje, ik vind het knap hoe minimalistisch je leeft. Maar zou in jouw geval een kast op maat niet veel efficienter zijn, ook voor in de nabije toekomst? Al is het maar dat een grotere maat kleding meer ruimte in neemt.

Wij hebben pas een nieuw bed gekocht. Iets nieuws, maar we krijgen ook een andere vloer. Nu vloerbedekking en ik merk dat ik niet goed meer tegen al dat stof kan. En onder ons huidige bed kan ik niet goed stofzuigen (of eigenlijk: helemaal niet). We hebben nu een degelijk, massief bed dat weer minstens 17 jaar mee kan gaan, hopelijk deze keer langer. Ik had nog even op marktplaats gekeken, maar als ik iets echt lang wil gebruiken, moet het ook wel mijn smaak zijn.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Mijn schoonmoeder doet dat ook, oude mensen hier geloof ik allemaal. Matrassen zijn hier iets "moderns". Ze heeft idd ook veel meer rugklachten als ze op een gewoon matras slaapt. En dat matje gaat dan inderdaad overdag opgevouwen in de kast.

Best een opgave dat geschuif met meubels e.d maar ik ga er vanuit dat het gaat lukken! Wij wonen ook klein, bewuste keuze. Soms moet je dan keuzes maken, zo hebben we bv geen echte voorraadkast. Gelukkig wel een ruime keuken met genoeg kastruimte. En de kinderen slapen samen op één kamer, maar dat is ook wel omdat ze dat graag willen. We hebben 3 slaapkamers dus de overgebleven kamer is een logeer-/bid-kamer/tweede woonkamer (zo'n "lage" woonkamer met matrassen wat je in bijna alle Arabische landen ziet).

Saartje33 vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik denk een rookverslaving of verzameldrang? Dat kan helaas best hardnekkig zijn. Net zoals gokverslavingen of alcoholverslavingen :(

17. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Dat is iets wat ik in dit huis wel mis: een beetje ruimte in de keuken. Het is zo’n smal gangetje zeg maar. Met een mini aanrechtblad met 3 keukenkastjes beneden en 3 boven. Aan de andere kant het losse fornuis en de koelkast. Wij hebben er planken opgehangen voor alle voorraad potten met rijst, bloem, linzen etc. Op gezet. En dan onder de trap gelukkig nog zo’n “kast” voor voorraad. Daar staan blikken, droge pasta, en de luiers van de jongste die maar niet zindelijk wil worden…

het is een beetje passen en meten. Bijvoorbeeld in de gang. Ook zo’n mini gang, zo breed als de deur. Met 6 mensen hangen er toch best veel jassen en tassen.

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Koopverslaving dus :| Autocorrectie!
    Hoewel een rookverslaving óók heel hardnekkig én slecht voor het milieu is natuurlijk :roflmao:

19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Ja dat denk ik ook zo’n verzameldrang.

mijn man heeft een vriend die dat met muziek apparatuur doet. Steeds maar weer meer en duurder etc. “Beste geluid” en dan weer een nieuwe kabel en een nieuwe versterker en dan weer dit en dan weer dat. Mijn man hoort het verschil niet eens meer tussen het geluid van het ene apparaat en het andere wat dan zover beter, want duurder moet zijn. Het is een hobby, ja. Maar ik vraag wel af in hoeverre het nog hobby is en wat verzameldrang is (en adhd dus erg impulsgevoelig)

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik ken het, zulke keukentjes hadden wij in NL ook! Eigenlijk was het al te krap als je er met zn tweeën stond.
    Vond het echt een verademing toen we hier kwamen wonen. De rest van het huis maakt me niet zoveel uit qua ruimte, maar die keuken... :roflmao: Ik ben nu eigenlijk best verwend met m'n "grote" keuken, want het aanrecht staat hier ook vaak vol :oops: Ondanks dat we nu een 3x zo groot aanrecht hebben. En dubbele gootsteen...

Deel Deze Pagina