Over etensafval. Wij hebben nagedacht over een wormenhotel, maar we dachten dat er veel te veel compost uit zou komen voor ons tuintje. Toch maar weer even op het wensenlijstje zetten voor mochten we over 1-3 jaar de tuin gaan aanpakken (lees: vergroenen). @TanjaK, ik heb ooit deze cake gemaakt van mandarijnen: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187744/mandarijnentulband. Misschien dat je de mandarijnen op deze manier meer kan verwerken?
Ik heb niets tegen spullen nieuw kopen. Mits het een beetje doordacht is en, indien mogelijk, verantwoord geproduceerd. Je hebt je huidige bed 17 jaar gehad, lijkt me prima. Ik heb verder geen verstand van camera’s en toebehoren, maar als je het vaak gebruikt gewoon doen. Wij gebruiken onze pc’s veel, daar kopen we ook regelmatig wat nieuws voor. Soms 2e hands en soms nieuw (indien geen 2e hands beschikbaar), het oude verkopen we altijd weer door. We halen er ook veel plezier uit, dus voel me er niet schuldig over.
Nieuw kopen heeft bij sommige dingen de voorkeur, vooral bij artikelen die wij veel gebruiken. Laatst een nieuwe laptop gekocht omdat mijn oude echt al 10 jaar oud was en er mee op hield. Die heb ik voor werk nodig dus dat was noodzaak. Een bed zou ik best tweedehands kunnen kopen maar een matras niet uit hygiënisch oogpunt. Voor mijn dochter wel gedaan trouwens maar dat was een gloednieuw ikea bed (uitschuifbaar tot dubbel bed met 2 matrassen) welke op de logeerkamer had gestaan bij oudere mensen. Alle kinderen hebben van die trap- of vakkenkasten op hun kamer via MP en we zijn nu op zoek naar een tienerkamer voor zoon, ander bed, bureau en kledingkast. Ik kijk regelmatig op marktplaats of er wat in de buurt is. Mijn bureau van 30 jaar oud staat nog bij mijn ouders op mijn oude slaapkamer maar dat is 100km rijden, dat moeten we zien te combineren binnenkort. Meubels zijn kopen we eigenlijk alleen tweedehands. We liepen vorig jaar bij de kringloop tegen een prachtige zgan leren U-bank aan die precies in onze zithoek paste. 400,- in plaats van 4000... en ik heb een knalgele 70'er jaren Bruynzeel keuken als blikvanger in de woonkamer als kastenwand. Ik heb wel net een nieuwe telefoon gekocht voor mijn oudste, hij is bijna jarig en krijgt deze voor zijn verjaardag. Elektronica koop ik niet nieuw, ook niet refurbished. Verder moeten we (uiteindelijk) een nieuwe wasmachine, vaatwasser, magnetron en op den duur een ander fornuis. Apparaten koop ik nieuw, fornuis wellicht nog tweedehands ivm aanschafprijs. Ooit een tweedehands droger gekocht en alleen maar ellende mee gehad, ik ben daar voorzichtig mee. Mijn huidige wasmachine begint na 12 jaar kuren te vertonen. Met een verwachtte levensduur van 10 jaar destijds vind ik het mooi Vaatwasser idem, die gaat al 15 jaar mee en zolang de vaat er nog schoon uit komt blijft die staan - al begint het nu steeds vaker niet helemaal schoon er meer uit te komen. De magnetron valt uit elkaar na 17 jaar, greep is er al af en de binnenkant van de deur laat steeds los. Tijd voor een nieuwe die ook weer 17 jaar mee kan gaan En het fornuis: het gasfornuis doet het prima dus die mag nog even blijven. Ik mis de grote (90cm) oven nu wel - die is al een tijdje stuk. Ik kijk wel altijd naar B-keus, shops die apparaten met transportschade verkopen bijvoorbeeld of tweede keus op de grotere websites. Een kras of een deuk maakt mij niet zo veel uit.
Tweedehands heb je hier niet zoveel als het gaat om meubels en witgoed. Het is er wel, maar vaak is de kwaliteit niet denderend en dan is het ook nog eens duurder dan nieuw We hebben een aantal meubels kant en klaar gekocht, maar ook meubels bij een meubelmaker laten maken. Dat vind ik eigenlijk veel leuker, zo kan je precies laten maken wat je zoekt, en we steunen er een zelfstandige ondernemer mee ipv de grote bedrijven. Achteraf had ik onze slaapkamer ook liever bij zo'n meubelmaker laten maken. Maargoed, nu is het er al. Om deze reden zie je bij meubelwinkels trouwens tegenwoordig ook bordjes met 'verboden te fotograferen'. Zijn vast bang dat je het laat namaken bij een timmerman Ons witgoed hebben we over de grens gekocht, waar het flink goedkoper is. Eigenlijk bizar wat een verschillen in prijs er soms zijn tussen twee landen.
Ik heb het al een keer benoemd, maar iets wat helemaal mijn smaak is, zal ik langer mee doen dan het compromis. Ik vind rust en eenheid in huis belangrijk. Maar dat betekent dat we nu bijv ons dressoir al 15 jaar hebben. De kleur paste niet meer, maar we hebben de deurtjes laten overspuiten. Nu voldoet het weer prima. Het is een goede kwaliteit, dat scheelt ook. Ik merk wel dat ik 'tweedehands' steeds vaker meeneem in mijn overweging. Dat is weer een nieuwe ontwikkeling van mij Ik speel ook graag spelletjes en zo heb ik een aantal spellen ook in de buurt tweedehands gekocht. Dat heb ik een zoekopdracht in MP staan voor in de buurt. Ik heb echter ook nieuwe spellen gekocht, want die zijn er nog niet of nauwelijks op de tweedehandsmarkt.
Dit is iets wat je door ervaring nu hebt geleerd en de volgende keer meeneemt in je overwegingen. Hebben jullie veel meubelmakers? Hier zijn het er ook steeds meer, ik heb eigenlijk geen idee wat de prijsklasse is. Het jammere is dat mijn vader als hobby meubelmaken had, maar hij is helaas overleden. We hebben nog een eettafel van hem in huis staan.
Wij hebben een keer gekeken voor een boekenkast op maat. Kosten: 5000 euro en dat was nog niet eens de helft van de breedte die we wilden (hele wand in de woonkamer) Dus we hebben toen maar een Ikea besta knutselpakket gehaald, later nog een keer uitgebreid. Staat toch alleen maar tegen de muur te staan met boeken er in.
Meubels zijn sowieso duur. Ik hoorde laatst een stel moeders op het schoolplein praten over een nieuwe bank en dat ze maar niks konden vinden wat ze leuk vonden... Wij hebben gewoon niet dat geld liggen dus misschien is het ook daarom dat wij tevreden zijn met onze MP inrichting...
Meubelmaker wordt steeds meer als ambacht gezien met bijbehorende prijzen. Massaproductie zal altijd goedkoper blijven. @Nummer4, ja geld kan natuurlijk ook een beweegreden zijn, zo niet dé beweegreden. Onze buren halen werkelijk alles uit de kringloopwinkel. Hun interieur past totaal niet bij elkaar, maar daar geven zij ook niets om. Een mooie instelling als je zo kunt leven, alleen voor mij nog flink wat stappen te ver.
Dat is zeker waar! Ja hier is het laten maken van meubels gangbaarder dan bij meubelwinkels kopen. En ook wel een stuk goedkoper. Wat ik eigenlijk niet zo snap, want zoals je al zegt, massaproductie is toch eigenlijk een stuk goedkoper. En dan is het naar mijn ervaring bij een meubelmaker kwalitatief nog beter. Helaas kopen mensen hier nu ook van die plastic zooi, vooral arme mensen. Dat zijn dan van die plastic ladekastjes enzo. Wel weer begrijpelijk want geld voor iets anders en beters is er dus vaak niet.
Wat betreft meubels hebben wij het meeste nieuw. Deels ook ikea. Bijvoorbeeld mijn zit/sta bureau is echt van goede kwaliteit. Net als de hoogslapers van de kinderen. Bij keuze van eetkamer en woonkamer zijn we bij de duurdere zaken geweest. Ik koop dan liever iets duurder dat lang nee gaat dan tweedehands wat al een half leven erop heeft zitten. En daarbij. Ik kan nieuw en kwaliteit betalen. Dus die tweedehands meubels mogen naar iemand die het anders bij leenbakker moet kopen. (En dus kortere levensduur waardoor hogere milieubelasting) Even eerlijk. Bij de werkplek-aanschaf hebben we niet expliciet naar duurzaam gekeken. Enkel naar kwaliteit en praktisch voor onszelf. Nu nog op zoek naar een hoede bureaustoel voor man. Dat is met zijn lengte en postuur al uitdaging genoeg zonder het aspect duurzaamheid
Vind ik ergens ook wel gezellig. Een soort studentenjamerachtig bij elkaar geraapt zootje waar je nooit bang bent om te rommelen Mijn zus heeft veel (eigenlijk alles behalve de zithoek) laten maken bij een meubelmaker. Echt supermooi. Maar ver boven ons budget.
Tsja het is wel een bij elkaar geraapt zooitje maar ik probeer het toch nog deels op elkaar af te stemmen door in een bepaalde tijdsperiode te blijven. Zo wil ik heel graag nog wel een retro zeil over de grote tafel omdat die er echt niet bij past. De rest is vintage, early IKEA (toen de kwaliteit nog beter was) en echt seventies. De bank is neutraal van zwart leder, die valt niet zo op. Ben nog op zoek naar een passend TV meubel maar die zoektocht duurt al maanden en zal ook nog wel een tijd duren voordat ik wat vind. Nu staat de tv op een oude salontafel uit de 70er jaren die van mijn ouders was, recht toe recht aan lange-U vorm op zn kop met afgeronde hoeken. Het volstaat, maar een echte "grote mensen inrichting" hebben wij niet
Met genoeg geduld kan je aardig wat bij elkaar zoeken. Hier is t overigens ook een allegaartje. Het was ooit 1 geheel, maar toen gingen we samenwonen, kwamen er kinderen en werden er dingen voor meer praktische inzet gekozen en de oude dingen kregen een tweede leven. Bank is aan vervanging toe maar ik vertik t nog, heeft geen enkel nut. Ik wacht wel totdat R ook normaal een beker kan drinken op de bank. Als die vlekkenmonsters een beetje uitgemorst zijn ga ik t pas overwegen .
Wij hadden in NL ook echt een kringloopinterieur Ook nooit iets anders gehad, ivm krappe financiën. Pas toen we gingen emigreren kochten we voor het eerst echt nieuwe meubels (en ook voor het eerst iets dat bij elkaar past ). Ik vind beide wel iets hebben @Vero0504 dan kan je lang wachten, mijn puber maakt regelmatig nog vlekken
Toen wij ons huis kochten hadden we de complete inrichting nieuw. Bank en woonkamerstoelen van zus overgenomen. Verder mooie notenhouten kasten en eettafel. Eetstoelrn gevonden in dezelfde stijl en stof als de bank. Dus we waren helemaal design. Met de kinderen kwamen er wat kastjes bij. Die bank hebben we in 15 jaar compleet uitgewoond en daarna vervangen. En er zijn een paar erfstukken bijgekomen (secretariaat van schoonvader, van toen zij pas getrouwd waren en een bijpassend stoeltje die nog van oma was geweest.) En dat past wonderlijk goed bij de strakke designmeubels
Ik pak dan wel een makkelijk onderhoudbare dat snap je wel he? Al snap ik inmiddels de amerikanen wel met hun folie over de bank....
Nu heb ik toch de oplossing: Sinaasappelsap invriezen en de manderijntjes opeten en vers sap van maken. Nu we geen sinaasappelsap meer "hoeven" te drinken gaan de manderijntjes heel hard. Een hele la van het vriesvak zit vol met bakjes sap en ik heb er ook ijsblokjes van gemaakt die ik bij het koken kan gebruiken of in een glas water kan doen voor de frisse smaak. Manderijnensap is trouwens heerlijk!
Van oude houten ikea bedden kan je heel goed boekenkastjes, tafeltjes oid maken als je een beetje handig bent. Andere ikea meubelen zijn ook geschikt om omgebouwd te worden. Het kinder ledikant is nu te klein dus heb ik het te koop gezet, maar als er geen kopers zijn gaan we er een bankje van maken.