(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.159
    18.884
    113
    https://www.nu.nl/economie/6255324/albert-heijn-stopt-met-plastic-broodclips.html

    Ben ik de enige die dit niet helemaal begrijpt? Als je van het wegwerpplastic af wil, waarom dan niet het brood verpakkingsloos verkopen en van klanten verwachten om een eigen zak mee te nemen, dat lijkt mij logischer dan zo'n plastic mini clipje vervangen door een kartonnen mini clipje.
    Uiteindelijk heb je met die zakken alsnog zoveel onnodig wegwerpplastic.
     
    teenslipper, TanjaK, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.339
    5.590
    113
    Dit zijn ook vaak van die zwerfafval dingen. Vraag me niet hoe, maar blijkbaar is dat wel het geval.

    Eigen broodzakken heeft Albert Heijn wel, maar als je meerdere broden invriest, dan worden ze alsnog snel oud. En supermarkten snijden meestal al vooraf, zodat ze alles al klaar kunnen liggen. Dan zouden we weer terug moeten naar het systeem van in mijn jeugd dat je aan elke balie van de supermarkt een nummertje moet trekken en je bestelling moet doorgeven. Denk niet dat dat erin zit. Maar ik zou het wel fijn vinden als er ook ongesneden broden klaar zouden liggen die ze dan ter plekke voor je snijden. Beetje beide dus.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.851
    5.519
    113
    Vrouw

    Ik had laatst een paar ongesneden (rustiek, oud uitziende) broden nodig voor een middeleeuws tafereel op school. Had het geluk dat de supermarkt ze net zou gaan snijden dus ik kreeg ze ongesneden mee. Het kan dus wel maar dan moet je er vroeg bij zijn.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.493
    5.157
    113
    Vrouw
    Ik verkoop ongesneden desemborden, maar die zitten dan wel in een papieren zak met plastic venster. Je kunt bij ons wel brood bestellen, zonder zak, en dan snijden wij het, als je wil, en doen het in een eigen zak. Er was eerst een klant die dat deed maar die is al een tijdje niet geweest
     
    citroenrasp en TanjaK vinden dit leuk.
  5. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    831
    634
    93
    Vrouw
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw

    Gefeliciteerd! Wat een ontzettend leuk nieuws.

    En ik ben het helemaal met @Cobon eens: als de wereldverbeteraars geen kinderen krijgen...

    Haha, beetje als dat (in mijn ogen) enorm foute verkiezingsfilmpje van de vvd, met allemaal random rellende mensen erop en dan de keuze 'zij gaan stemmen... Jij toch ook?' of iets in die richting.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ik weet dat op het forum niet over politiek gediscussieerd mag worden, maar hopelijk kan ik hier onder gelijkgestemden wel even mijn angst en frustratie uitspreken zonder een grote discussie te laten losbarsten:

    Dat BBB zo groot is geworden baad mij heel veel zorgen. De plannen die de coalitie had mbt stikstof e.d. die eigenlijk al niet toereikend genoeg waren, worden nu waarschijnlijk niet uitgevoerd.
    Ik snap dat er een proteststem tegen de coalitie is gekomen vanuit de kiezer en ik ben blij dat het niet van Forum naar PVV is gegaan, maar dit is op 'groen' gebied wel heel catastrofaal.
    Bij de eerste exitpoll zei mijn vriend al: dit land/de wereld gaat naar de *****.

    Ik heb vanacht slecht geslapen. Lig ik daar met een baby in mijn buik, in wat voor een wereld brengen we haar?

    Er gaan zoveel problemen komen, schaarste in van alles. Een fijn leven zal niet meer vanzelfsprekend zijn. En het zullen hoogst waarschijnlijk de extremistische partijen zijn die daar van gaan profiteren...:cry:
     
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.493
    5.157
    113
    Vrouw
    Heel eerlijk? Dit is zo’n partij die groeit in eerste instantie enorm, en daarna implodeert dat en blijft er niks van over. Mijn angst was net zo groot met de fvd. Maar dan zijn ze plots zo groot en moeten al die stoelen vullen. Veel onervaren mensen vullen die gaten. Vervolgens ligt er een gerechtelijk bevel om deze plannen uit te voeren en heeft de EU er ook nog van alles over te zeggen. Je komt er dus niet onderuit. Ze gaan het wel proberen, en dat lijdt tot uitstel en gedoe, maar uit eindelijk moet het toch. Gaan ze vingerwijzen, komt er gedoe en valt het uit elkaar.
     
    Nummer4 en Fruity90 vinden dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.493
    5.157
    113
    Vrouw
    Maar verder snap ik je helemaal hoor. Heel verontrustend dat mensen alleen korte termijn denken en niet eens zien dat er grote agro bedrijven achter zo’n partij zit die alleen denken aan geld
     
    citroenrasp en Nummer4 vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.339
    5.590
    113
    Ja, mijn angst van tevoren was ook groter dan nu. Ze heeft de laatste tijd heel veel media-aandacht gehad (ik noem 'ze', want is het daadwerkelijk een partij of gewoon een protestvoerder?) en de boeren als zielig bestempeld. De meeste mensen verdiepen zich niet in politieke onderwerpen, dus vanuit hun kant kan ik het wel begrijpen dat ze dan achter de boeren staan. Ja, want het klinkt toch van de zotte als de politiek het werk van de boeren afneemt (en de BBB legt dan ook nog extra veel de nadruk op 'hun hele hebben en houden'). Zo heb ik mijn oom een keer op een verjaardag uitgelegd hoe het zit. Hij zei: o dat wist ik niet, maar wat jij zegt klinkt ineens heel anders en komt veel logischer over. Zo jammer dat er weinig media-aandacht is geweest voor hoe het nu écht zit.

    De BBB komt alleen op voor de grootschalige veehouderij, terwijl er veel meer soorten boeren zijn. Het gaat om slechts 12% van de boeren, dat zijn ook de boeren die op de tractor naar Den Haag gaan. De overige 88% staat echt wel open voor gesprek, of wil zelfs al veranderen, maar weten niet hoe. En dat ze informatievoorziening missen vanuit de overheid, kan ik alleen maar achterstaan.

    De BBB heeft nergens op te staan. Er is een Europese uitspraak en de Raad van State heeft zelfs de politiek erop gewezen dat ze vaart moeten maken en dat uitstel niet mogelijk is. Dus ook de BBB moet zich eraan houden. Je kunt dan hard lopen stampvoeten, maar ook dan krijg je je zin niet. Voor de rest heeft de BBB geen programmapunten, dus hun bestaansrecht is eigenlijk gewoon 0. Over 4 jaar staat hun hetzelfde lot te wachten wat nu met de FvD gebeurt en eerder ook al met de LPF en PVV. Leuk even roeptoeteren, maar je bereikt er niets mee.

    Gelukkig heeft links ook een stevige positie nu in de EK. Dus mochten ze in de oppositie komen, dan zal er genoeg tegengeluid zijn.
     
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.021
    7.336
    113
    Vrouw
    Ik deel je zorgen, heb er vaak buikpijn van.. ik wil steeds liever ergens in the middle of nowhere zelfvoorzienend gaan wonen.
     
    teenslipper, Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.851
    5.519
    113
    Vrouw

    Ik snap je zorgen, maar ik zie de BBB net als PVV en FvD: een eendagsvlieg.
    PVV werd ook extreem groot maar dat liep op niks uit, met nog her en der wat aanhangers die niet beter weten.
    FvD heeft bij de vorige verkiezingen ook een grote bek gehad en boekte veel winst, maar kijk wat er nu van over is gebleven.

    Zelfde zie ik met BBB gebeuren. Veel geschreeuw en weinig actie. Mensen gaan dat vanzelf inzien (tenminste het slimmere deel van de bevolking) maar die schreeuwende aanhangers zullen altijd nog dat restje PVV/FvD/BBB stemmers blijven die uiteindelijk totaal geen stem meer zullen hebben in de regering.
    We hebben het hier 4 jaar mee te doen en dan komen er betere tijden.

    Het klimaat en het welzijn van onze planeet, de maatregelen die we daarvoor moeten nemen om resultaat te boeken, wordt steeds meer onder de aandacht gebracht en juist de partijen die hier om geven zullen in de toekomst gaan groeien, maar dat gebeurt helaas niet in 1 nacht.

    En ook over 4 jaar is er wel weer zo'n schreeuwende partij, want laten we eerlijk zijn: het kl**tjesvolk heeft een leider nodig om als puppy achteraan te rennen omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken wat nou echt belangrijk is.
    Ik wil echt niet generaliseren wat dat betreft, maar ik zie wel een duidelijk type aanhangers van dit soort partijen.
     
  13. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.339
    5.590
    113
    En daar maak ik me wellicht nog wel de meeste zorgen over: dat er zoveel NL'ers zijn die zich zo laten meeslepen in het populisme. Dat is iets wat van alle tijden is. Want je zult ook altijd partijen houden die 'overal tegenaan schoppen' als bestaansrecht hebben. Hoeveel nieuwe partijen zijn er nu die echt vanuit hun zelf met nieuwe standpunten komen? Volt is een voorbeeld, maar die versnipperde rechtse garde roepen veel, maar denken weinig.
     
    Saartje33 en Cobon vinden dit leuk.
  14. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, ik begrijp wat jullie zeggen over BBB en hoe het als one-issue partij waarschijnlijk net zo hard gaat vallen als dat het opkwam. En dat ze zich wel aan de regels van de EU moeten houden.

    Maar tegelijkertijd is het dus wéér 4 jaar tegenwerking en uitstel. We lopen al zover achter. Ik las van de week dat Nederland al ruim 2 graden is opgewarmd (2,3 of zoiets?), dus al veel meer dan gemiddeld wereldwijd. En de afspraken die er door moeten komen, gaan in mijn ogen eigenlijk al niet ver genoeg.
    En zoals @Vogelinnetje zegt: welke populistische partij komt er daarna?

    Ik ben erg blij hoor, dat het op links nog niet helemaal verloren is en dat het besef langzaamaan bij steeds meer mensen lijkt te komen. Maar dat wordt in mijn ogen nog niet voldoende ingezet in daden en het komt ook (veel) te laat.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.339
    5.590
    113
    Waarom zou er uitstel zijn? Rechter heeft duidelijke tijdslijnen vastgesteld, daar is niet meer over te discussieren. Dus ik ben heel benieuwd hoe de BBB het denkt te gaan doen allemaal in de EK. Enige wat ik kan bedenken is de informatievoorziening aan de boeren, want die is belabberd geweest natuurlijk. Ze kan de boel niet meer tegenhouden, want de natuurorganisaties staan al op scherp. Voor hun is een nieuwe stap naar de rechter zo gemaakt.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.851
    5.519
    113
    Vrouw
    Ik heb er totaal geen kennis van hoor, maar ik gooi eens een gedachte in de groep:

    Jaren terug was er al de klimaat/uitstoot discussie gaande, nog steeds is er geen oplossing behalve lokale maatregelen, maar zijn o.a. Duitsland en Engeland ook niet een groot aandeelhouder in onze problemen?
    Ik snap dat de stikstofuitstoot grotendeels afkomstig is uit de agrarische sector, maar wat voor aandeel heeft de industrie?
    Je hebt te maken met grote industriële gebieden in de omliggende landen, luchtstromen, neerslag etc.
    Kunnen/moeten wij op nationaal vlak denken of ook over de grens kijken naar oplossingen?
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  17. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw

    Misschien geen uitstel van de eisen die er liggen vanuit de EU. Maar als ik het goed herinner was de eerste intentie vanuit het kabinet om juist een stapje extra te nemen (uit mijn hoofd jaartal voor doelstellingen vervroegen en/of meer stikstofreductie dan geëist wordt?). Dat zal nu misschien niet meer gebeuren.
    Daarnaast denk ik 'hoe meer er wordt gedaan, hoe beter', nu zal misschien eerder worden gezocht naar manieren waarop alleen het minimale nodig is.

    Ik hoop van harte dat jullie gelijk krijgen hoor. Ik zie het misschien wat te zwartgallig in.

    Alhoewel ik graag gebruik maak van mijn stemrecht, is het wel eens frustrerend dat zolang ik volwassen ben en mag stemmen, de politiek alleen maar verder van mijn (wellicht extreem) linkse opvattingen komt te staan. Iedere verkiezingsdag is geëindigd in een domper. Maar gelukkig weet ik dat donkere gevoel meestal wel snel weer van mij af te schudden hoor.
     
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.339
    5.590
    113
    Hieruit blijkt maar weer dat ze er weinig van begrijpt:

    BBB-leider Van der Plas reageert fel op uitspraken van minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) dat het huidige stikstofbeleid van het kabinet ook in de nieuwe politieke verhoudingen gewoon moet doorgaan, omdat Nederland gebonden is aan internationale verdragen en rechtelijke uitspraken.

    "Compleet gelul", zegt Van der Plas als ze aankomt bij een bijeenkomst van haar partij in Colmschate bij Deventer. "Alles kan veranderd, als je maar wil." Als voorbeeld noemt ze de avondklok tijdens de coronapandemie. Daar haalde de rechter aanvankelijk een streep door. "Maar binnen drie dagen was er een noodwet en kon het wel."
    (NOS.nl)
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.159
    18.884
    113
    Tja, wij stem(m)(d)en dus niet.
    Krijg je ook behoorlijk veel gezeur over, vooral dat ik niet zou mogen klagen.
    Nou klaag ik sowieso niet hoor, maar vind het toch wel bemoeizuchtig. Wat gaat het anderen aan of wij überhaupt stemmen?

    Overigens is het niet stemmen niet uit luiheid of protest of "er gaat toch niks veranderen" maar komt vanuit onze geloofsovertuiging.
    Hier stemt mijn man ook niet voor de presidentsverkiezingen e.d. Binnenkort komt er als het goed is weer een kabinet hier :rolleyes:, en dan stemt hij dus ook niet (ik kan sowieso niet stemmen omdat ik nog alleen de Nederlandse nationaliteit heb).
    Sowieso is er los van de hoofdreden om niet te stemmen geen partij waar ik me echt in kan vinden, ik ben best links qua bepaalde thema's maar zeker niet op alle vlakken.
     
  20. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Wij kopen (bij AH) altijd brood in onze eigen zakken. Ze snijden het terplekke en dan vries ik ze thuis in. Vaak zat ligt er een brood toch meer dan 2 weken in de vriezer en is het niet oud. Uit de vriezer doen we soms 3 dagen met een brood en ook dat is goed te doen hoor.
     

Deel Deze Pagina