(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Dit vind ik idd ook eng. Mijn moeder en schoonmoeder hebben beide BBB gestemd en ik wist het niet. Normaal praat ik zeker met mn moeder wel over dit soort dingen, maar dit keer niet. Bij navraag bleek ook dat ze beide geen kieswijzer o.i.d. hadden gedaan, ook geen partijprogramma's gelezen. Helemaal blind op het geschreeuw afgegaan dus. En ik ben bang dat dat voor de meeste stemmers geldt/gold.
    Ik hoop heel erg dat de anderen gelijk hebben en dat het implodeert. BBB klinkt groen omdat t over boeren gaat, maar het is alles behalve groen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.582
    113
    Vrouw

    90% van de stemmers is 50+ las ik ergens. Er is maar een klein deel jongeren die BBB hebben gestemd.
    Ik hoor ook veel mensen over op BBB stemmen als tegengeluid, niet omdat ze zich in standpunten hebben verdiept maar puur omdat ze tegen het huidige beleid van de regering zijn.
    In mijn ogen zijn er dan betere partijen om op te stemmen. Laat links maar weer eens regeren.
     
    Saartje33 en teenslipper vinden dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Links is een scheldwoord geworden, en ondanks dat ze al jaren niet echt regeren, krijgen ze overal de schuld van…
     
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.257
    19.014
    113
    Dat ligt natuurlijk wel een beetje aan het soort mensen. VVD'ers zullen doorgaans niet erg positief zijn over links.
    Maar ik kom zelf uit een erg links milieu (als in: meerderen zijn communist en vinden de SP niet links genoeg...), daar is rechts juist een scheldwoord :roflmao: Ik zie mijn oma nog voor de tv zitten: bah, wat een rechtse kwal. Bv over Balkenende en Fortuyn.
    Dus ik kan me wel voorstellen dat dat andersom bij rechtse mensen net zo geldt.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.582
    113
    Vrouw
    Ja, want als je links stemt ben je automatisch een communist of een veganist tegenwoordig :roflmao:

    Ik ben beiden niet, dus weet wel beter. Ik ga ook geen politieke discussies aan bijv met mijn schoonfamilie of partner. Ze snappen mijn insteek niet. Leef en laat leven denk ik dan maar.
    Als mijn partner BBB had gestemd had ik me trouwens wel even achter de oren gekrabt...
    Gelukkig komt het grootste deel van de opvoeding van de kinderen op mij terecht dus kan ik mijn idealen wel (op niet indoctrinerende wijze) overbrengen op mijn kinderen: liefde en respect voor de natuur, alles wat groeit en bloeit in hun waarde laten etc. Voor de rest mogen ze zelf hun mening vormen later.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  6. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Jongvolwassenen stemmen vaak links, maar men denkt dat deze groep ook naar rechts gaat verschuiven als ze ouder worden, als ze een eigen huis en een auto hebben.

    Hier altijd zo grappig in de lokale fb groepen. Rechts schreeuwt het hardst, geeft links overal de schuld van en dan vooral de studenten. Maar het mooie is: in onze wijk zijn niet zoveel studenten... Ze vinden het maar lastig te begrijpen (of willen het uberhaupt niet begrijpen) dat er ook anderen zijn die van een groene omgeving houden. Alleen de oude dorpskernen hier zijn VVD-bolwerken. Voor de rest is de stad GL.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.582
    113
    Vrouw
    Ik heb me nooit echt in politiek verdiept, ga ook vaak niet in discussie met anderen omdat ik een totaal andere mening heb dan het gros van de mensen hier.

    Dit waren de uitslagen in onze gemeente en ik ben blij met de positie van GL deze verkiezingsronde, ze winnen in ieder geval een deel stemmen terug t.o.v. eerdere jaren.

    BBB 25%
    PvdA 13%
    VVD 9%
    FNP Fryslân 7,3%
    GroenLinks 7,2%
    CDA 6,9%
    D66 4,60%
    PVV 4,0%
    SP 4,0%
    CU 3,90%
    FvD 3,60%
    PvdD 3,60%
    PROBELFR 2,70%
    JA21 2,60%
    BVNL 1,10%
    50PLUS 0,80%
    AWP 0,60%

    FNP is altijd vrij groot in deze omgeving, (Friese nationale partij of zoiets).
    Ik ben wel heel benieuwd naar de landelijke verkiezingen (is dat over 2 jaar?) en wat we dan voor onze kiezen krijgen met een nieuwe regering. Hopelijk is de interesse in BBB iets afgezwakt tegen die tijd en blijkt het gewoon een eendagsvlieg te zijn.




    Thuis gaan we de discussie niet aan. Mijn partner stemt rechts en ik stem links en dat is altijd zo geweest.
    Ik doe de opvoeding (en leg uit wat ik belangrijk vind), ik koop de bio boodschappen etc. Wanneer ik voor de moestuin bio zaden wil, regel ik dat zelf want het is mijn moestuin, zelfde geldt voor bestrijdingsmiddelen - ecologisch en hij zal ook nooit iets niet ecologisch over mijn moestuin gooien.

    Ik merk wel dat ik mijn punten goed kan beargumenteren bijvoorbeeld bij aanschaf van nieuwe producten, ik geef mijn mening en hij respecteert dat en past vaak ook nog zijn keuze aan om op een middenweg uit te komen. Ik ga ook niet lopen balen omdat hij weer een keer iets via Ali heeft gekocht bijvoorbeeld. Ik vind dat prima zo want het blijft een kwestie van geven en nemen.

    Als dat in de landelijke politiek nou ook toegepast zou worden: respect voor elkaars mening en af en toe give and take... dan zouden al die stomme discussies niet nodig zijn. Vind een middenweg en leer met elkaar leven.
     
    Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Wij stemmen ook verschillend. Maar ik klets mijn man bij iedere verkiezing wel een stukje naar links :D

    Iets anders. Wie van jullie composteert zelf? Ik wil een compostbak gaan plaatsen in mijn achtertuintje voor het tuinafval. Maar geen ervaring en ook geen idee hoe het aan te pakken. Ruimte die ik heb is naast de regenton (ongeveer 75x75 cm)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik heb een compostbak in de tuin. Zorg voor een goede verdeling tussen “groen” en “bruin” afval. Waarbij groen staat voor al je snijafval en bruin Bijv blanco karton van Bijv wc rolletjes en gedroogde bladeren. je hoort hem te keren enzo, maar wij laten het gewoon. De wormen trekken een heel groot deel de grond in (en dat merken we aan de perenbomen) en als we luikjes open doen aan de onderkant zit er mooie donkere compost in
     
    Mamafiets en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Is dat niet ingewikkeld, als je man veel meer naar rechts stemt/denkt? Hier is het doodsaai thuis :D We denken hetzelfde over de grote thema's. Onze discussies gaan meestal over waarom anderen anders kunnen denken.

    Mijn man wil ook een wormenhotel. Er staan wat DIY tips op internet met ikea bakken. Als we de tuin gaan renoveren kijken we of er een plekje voor is. Maar onze tuin is ook weer niet zo groot dat we heel veel nodig hebben. Een klein B&B'tje volstaat ook :)
     
    Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Wij kunnen heel leuke discussies hebben :D
    Eindigde erin dat ik een geitenwollen sok ben. En hij een rechtse bal.:roflmao:

    En de zucht toen ik over composteren begon :roflmao::roflmao:

    Maar we zijn het gelukkig ook over veel zaken eens. Wat mij stoort is zijn koopgedrag. Niet dat hij nou alles koopt wat los en vast zit. Maar ik ben veel kritischer in mijn keuzes.
     
    Nummer4 en breister vinden dit leuk.
  12. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    3.014
    656
    113
    Vrouw
    Ik hoor hem hier al :roflmao:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  13. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    3.014
    656
    113
    Vrouw
    Overigens hallo iedereen: ik lees hier normaal gesproken alleen mee. Ben zelf nog niet echt groen, maar jullie berichtjes zetten me wel aan het denken of wij dingen ook wel eens anders kunnen doen. Dank voor het aanzetje.
     
    Chayammy, citroenrasp, Saartje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Soms zijn er van die momentjes waar je echt blij van wordt. Vanmorgen kwam een vertegenwoordiger van gemeente langs om te vertellen dat we allemaal speciale bakken krijgen om compostbaar afval te verzamelen. Dat kan je dan in een grote bak gooien die ze in elke buurt neer gaan zetten.
    Wij hebben niet veel van dat soort afval omdat we groente- en fruitafval meestal naar de geiten/schapen/kippen brengen en etensrestjes gewoon opeten, maar er zijn genoeg mensen die wel kilo's verzamelen.
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Dat alleen al is positief.
    Zo worden we langzaam groener. Wij zijn ook verre van perfect. Maar telkens nadenken en kleine stapjes vooruit.
     
    citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ooh ik denk dat er bij ons ook zo n bak staat. Staat een sticker op van gft maar verder nog geen info over gezien. Heel lang ook zelfs geen sticker op.. top idee wel!
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Welke milieuvriendelijke wasmiddelen gebruiken jullie? Het middel dat ik tot voor kort gebruikte is bijna twee keer zo duur geworden. Het ene middel dat ik geprobeerd heb ontkleurd de was heel sterk (alle zwarte onderbroeken van mijn man zijn nu grijs) en het andere heeft een vreselijke chemische jasmijn geur, waardoor het hele huis er naar stinkt.
    Ik zoek een waspoeder voor gekleurde was. Heeft er iemand ervaring met Klok kleur? Of iets anders waar geen "lekkere" luchtjes aan zitten?
     
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Wat ik heb begrepen is dat alle waspoeders eigenlijk al aan heel strenge milieueisen moet voldoen.

    Wij hebben waspoeder van AH, de eco-variant. Ik weet eigenlijk niet of het uitmaakt. Volgens milieucentraal zijn de duurzaamste wasmiddelen die met het Europees eco-logo of het Noric Ecolabel. Die van AH eco heeft het eco-logo, maar ik kan online niet zien of Ecover of de normale variant ook logo's bevat. Ik zal er eens in de winkel op gaan letten.

    Op zich vind ik AH eco prima wassen, maar het heeft geen geur en een licht fris geurtje vind ik an sich wel prettig, omdat was nogal eens muf kan ruiken. Maar het is alleen geurcamouflage natuurlijk. Beter is om je machine goed bij te houden qua onderhoud.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik was al 15 jaar met klok kleur. Gaat prima. Is het enige wasmiddel waar zoon geen allergische reactie op kreeg
     
    TanjaK en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.257
    19.014
    113
    In NL gebruikte ik ook Klok.
    Hier gewoon een goedkoop poeder, die ruiken namelijk minder sterk dan de A-merken. Maar echt ecologisch is het waarschijnlijk niet, de enige middelen die ecologisch claimen te zijn, zijn vloeibaar en ook nog eens heel erg duur. En ik gebruik het liefst gewoon poeder.
    Wel probeer ik zo zuinig mogelijk te doseren, de aanbevolen hoeveelheid is m.i vaak veel te veel. En dit poeder koop ik trouwens in bulk per 10 kg, wat ik weer bewaar in de lege 5L flessen van bulk gekocht afwasmiddel. Scheelt toch weer een beetje verpakkingsmaterialen...
     
    TanjaK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina