(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Achteraf denk ik wel dat m'n moeder ons zo met de beste bedoelingen heeft opgevoed, maar ook gewoon niet echt wist hoe en wat. In de jaren '90 was vegetarisch en veganistisch eten natuurlijk ook lang niet zó mainstream als nu, in Europa althans.

En ik weet ergens ook wel dat het nergens op slaat, maar toch kan ik bij de kleinste dingen worden getriggerd. Gelukkig al niet meer zo erg als voorheen hoor.

2. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Gewoon uit nieuwsgierigheid maar werd je hindoestaans/boeddhistisch opgevoed? Dat zijn de enige vegan religies toch:oops:?

3. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik erger mij er enorm aan als welvarende mensen claimen dat ze zo lekker duurzaam bezig zijn door o.. elektrisch te rijden, hun huis volgens de nieuwste snufjes verwarmen, enz. en andere shamen dat ze dat niet doen. Natuurlijk hartstikke goed, beter dan een dieselauto en koken en verwarmen op gas. Maar buiten dat het financieel niet voor iedereen haalbaar is, is de voetafdruk van minder welvarende mensen veel kleiner. Simpelweg omdat deze groep minder groot woont, soms geen of alleen een kleine auto hebben, veel minder consumeren, veel minder vaak en ver op vakantie gaan...

Ook opmerkingen die gaan over het aantal kinderen dat men (in niet-Westerse landen) heeft of dat het geen nut heeft om hier iets te doen, zolang men in China nog veel blijft produceren zijn zo ongenuanceerd.
    De voetafdruk van een welvarende Westerse familie is vele malen groter dan van veel niet-Westerse familie. Een grote familie in India heeft waarschijnlijk een kleinere voetprint dan een familie hier. En waar denk je dat al die producten uit China, Taiwan, Bangladesh enz. naar toe worden verscheept? (Retorische vraag, natuurlijk niet voor jou persoonlijk.)

citroenrasp, Saartje33 en Cobon vinden dit leuk.
  4. Cobon

Cobon Niet meer actief

JA die heb ik al meerdere keren gehoord, alsof 'al die kinderen' van ons zo groen zijn.. en dan vraag ik me af; is dit nou mijn blinde vlek, mijn 'maar je eet nog kaas'? Misschien wel, misschien ben ik tot sommige concessies niet bereid.

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.447
    30.800
    113
    Vrouw
    Eens.
    Vn dan de "oplossing" van papieren rietjes, die in plastic verpakt aan zo'n minimale chocomel geplakt zitplaatsen natuurlijk nergens op.

Ik zat gisteren in de auto en had radio 1 op staan. Was een interessant gesprek hierover met oa de directrice van de plastic soup foundation. Zij vertelde dat hier maar 10% van het ingezamelde plastic wordt gerecycled. De rest gaat de verbrandingsoven in.
    En ook dat het mooi is dat er bedrijfjes zijn die milieuvriendelijke alternatieven als shampoobars etc maken. Maar dat het pas echt gaat helpen als de grote spelers als Unilever hiermee gaan beginnen.

Ondertussen ben ik van mening dat wij gewoon door moeten gaan met doen wat we kunnen. Maar het zijn echt overheden en industrie due het verschil kunnen maken.

6. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Misschien lees ik het niet goed, maar ik begrijp jouw tweede stukje niet zo goed. Vraag je aan mij of ik nog kaas eet? Of refereer je naar iets anders? Sorry.

7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha nee, maar sommige mensen krijgen het verwijt dat ze nog kaas eten. Ik dat ik drie kinderen heb (bijna).

Chayammy vindt dit leuk.
  8. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Aah zo! Jouw drie kinderen hebben met jullie levensstijl waarschijnlijk een minder grote voetafdruk dan veel andere gezinnen met slechts 1 kind.

citroenrasp vindt dit leuk.
  9. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Wat dacht je van de echte rijken met hun privé jets, jachten etc..je zou zoveel mooie dingen kunnen doen met die miljarden:rolleyes:

Ang1987, teenslipper, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Mijn moeder is inderdaad boeddhist, ze heeft ons bepaalde dingen daarvan bijgebracht. Ze was/is trouwens vegetariër. Mijn (inmiddels ex) zwager is Hindoe en ook vegetariër, maar volgens mij zijn er ook wel genoeg hindoes en boeddhisten die wel vlees eten.

vlinderCN vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Klopt, ik zeg wel eens dat mensen hier onbewust redelijk groen leven. Tweedehands kleding, geen of maximaal één (vaak kleine) auto, weinig vlees (kaas is al helemaal onbetaalbaar voor de meesten hier), heel zuinig met elektriciteit, geen apparaten die in Europa heel normaal zijn zoals drogers. Ook ken ik heel weinig mensen die hebben gevlogen. En dan heb ik het niet eens over heel arme mensen. Vaak is dat wel gewoon vanwege het geld of omdat bepaalde dingen niet beschikbaar zijn, maar toch.
    Ik ken trouwens maar weinig echt grote gezinnen, dat vinden ze heel ouderwets :roflmao:. Het is vaak maximaal 3-4. Grappig genoeg kreeg ik in NL de opmerking "oh, heb je er máár 2" of de vraag of er nog meer kwamen... Dat krijg ik hier dus nooit! Alleen m'n stiefschoonoma (tja hoe zeg je dat. De ex-vrouw van m'n mans opa, niet mijn schoonvaders biologische moeder) hoopt heel erg dat we nog een zoon krijgen :rolleyes: Echt zo'n cultuurding, maar dat krijg je er natuurlijk ook niet uit bij zo'n oude vrouw.

Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik heb lang getwijfeld over mijn kinderwens vanwege het milieu. Kan me er nog schuldig over voelen. Aan de ene kant is een kind gewoon een enorme belasting voor t milieu. En ten tweede, in wat voor zieke wereld zet je je kind neer (nog los van alle oorlogen e.d.).

Ook in milieubewust leven heb je veel last van dat 'whataboutism'. We zouden allemaal moeten doen wat we kunnen, maar als we eerlijk zijn doen we dat allemaal niet. Want zo af en toe (of vaker) gun je jezelf ook iets. Ben t absoluut eens dat overheden en (grote) bedrijven meer moeten doen, maar die zullen dat niet uit zichzelf doen. Vraag en aanbod helaas.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Klopt. Ik denk ook niet dat niemand echt helemaal perfect duurzaam leeft, maar er zijn natuurlijk wel gradaties. En sommige mensen doen gewoon echt véél vergeleken met anderen. Iemand die veel doet en vooral de "grotere" dingen aanpakt heeft nou eenmaal meer impact dan degene die qua duurzaamheid alleen plastic recyclet en rvs rietjes gebruikt; zonder waarde-oordeel is dat wel een feit. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die de "grote" dingen aanpakt dan ook alles goed doet. Zelfs Green Evelien heeft 3 kinderen ;)Volgens mij kreeg zij ook best wat kritiek toen ze zwanger was van de 3e.
    Maargoed, véél doen met bepaalde zwaktes is natuurlijk beter dan (bijna) niets doen.

W.b kinderen zou je natuurlijk ook kunnen omdenken: hoe meer milieubewuste mensen kinderen krijgen, hoe meer de waarden en normen qua duurzaam leven worden meegegeven, dus grote kans dat ook zij later weer duurzaam gaan leven :) En zoals al eerder is gezegd, een groen gezin met 3 kinderen heeft uiteindelijk wellicht een kleinere voetafdruk dan een "grijs" gezin met maar één kind.

Mamafiets, Ang1987, vlinderCN en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Stoeptegel

Stoeptegel Bekend lid

2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit overwogen om mijn kinderwens te laten schieten voor het klimaat. Ik heb dan ook echt geen babyschaamte ofzo.
    Daarnaast is ook de vraag of er echt wel sprake is van overbevolking of dat het echte probleem overconsumptie is. Heb al meerdere artikelen gelezen waarin dat vraagstuk behandeld wordt. In principe zou er genoeg op de wereld zijn om met elkaar van te leven én goed voor de wereld te zorgen, maar dan moet je wel een stuk luxe en comfort inleveren met zijn allen. En dat laatste is natuurlijk iets waar je zelf geen invloed op hebt. Ik kan me er wel kwaad om maken dat er mensen met hun leasebak het hele land doorrijden, omdat het toch 'gratis' is. Zelf stap ik steeds vaker ook voor langere stukken (lees >10 km) op de fiets, ook omdat ik mijn steentje bij wil dragen aan de toekomstige wereld waar ik mijn kind op zet.

Oh en over die overbevolking en overconsumptie hier een voorbeeld artikel:
    https://scientias.nl/schik-s-een-beetje-in-wereldbevolking-kan-nog-best-verdubbelen/

Saartje33, Neuzeke, vlinderCN en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    @Stoeptegel dat denk ik ook wel eens. Mensen krijgen nu toch al minder kinderen dan vroeger? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar in de meeste landen tegenwoordig zijn grote gezinnen eerder uitzondering dan regel. Het is eerder de manier van leven. Vroeger woonden grote gezinnen in relatief kleine huizen, was er geen overconsumptie etc. Dat maakt een enorm verschil.
    Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een kind krijgen niet erg goed is voor het milieu, in de huidige maatschappij.

Ik heb wel eens iets gelezen over mensen die vanwege het klimaat bewust geen kinderen kregen. Maar dan vraag ik me wel af of die überhaupt wel kinderen wilden? Want een kinderwens is zo sterk, over het algemeen doen mensen er alles aan om die in vervulling te laten gaan.

Saartje33 en vlinderCN vinden dit leuk.
  16. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Niet alles, maar door zoiets suf als het klimaat laat ik mij niet door tegenhouden :p.

citroenrasp vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    'Alles' is natuurlijk wel betrekkelijk, en bedoelde het eigenlijk ook niet zo. Maar meer dat verreweg de meesten qua kinderwens zich niet laten tegenhouden door iets zoals het klimaat. Of financiële status, etc.

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Mijn zoon van 11 begon er laatst over: dat hij nog niet wist of hij kinderen wilde later vanwege het milieu..

Je merkt dat het milieu bij jongeren veel meer leeft dan bij de oudere generatie. Ik vind dat een goede ontwikkeling, dat biedt nog een beetje hoop voor de toekomst.

Wij hebben wel heel bewust voor max 2 kinderen gekozen. Vele redenen, voetafdruk is daar 1 van. Heel eerlijk, ik vind een groot gezin niet meer van deze tijd.

Zuul, Ang1987 en Stoeptegel vinden dit leuk.
  19. Stoeptegel

Stoeptegel Bekend lid

2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Wat zie jij als groot gezin?

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Sorry, je vroeg het niet aan mij... Maar volgens mij vinden veel Nederlanders een gezin al groot vanaf 3 kinderen :D Een vriendin van me heeft het wel eens over haar "grote" gezin, van 4 kinderen :o: Ik vind een gezin persoonlijk pas groot vanaf 7/8 kinderen, maargoed daar verschillen de meningen nogal over.

Saartje33 en Stoeptegel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina