(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.645
    113
    Vrouw
    Nog een vraag...

Vorig jaar hadden we een prima grazon. Stond veel klaver in en ook boterbloem en ander "onkruid". Maar ook wat kale plekken.
    Dus toen heb ik wat graszaad met mest gekocht en gestrooid. Gevolg: al het "onkruid dood". Wel wat nieuw geas, maar lang niet genoeg.
    20230612_193425.jpg

Wat kan je doen om de klaver ed weer terug te krijgen?

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.645
    113
    Vrouw
    Mooi uitzicht idd!

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Valt mij ook op! Ik ken(de) in NL echt níemand met airco. Dan is er of in 5 jaar heel erg veel veranderd, of ZP is niet bepaald een afspiegeling van de maatschappij. Ik hoop maar dat laatste eigenlijk...
    Vind het wel typisch hoor, voor die paar hete dagen. Het is niet zoals in tropische gebieden of in de woestijn dat het er maandenlang ontzettend heet is. Maar volgens mij zijn dat over het algemeen ook wel degenen die de verwarming op minstens 22 graden hebben staan 's winters. Ik vind dat de zomer nou eenmaal heet is en de winter nou eenmaal koud en dat de airco/verwarming echt de laatste opties zijn om het nog een beetje leefbaar te houden. Er is m.i niks mis met het een beetje warm of fris hebben.

TanjaK en Vulpen vinden dit leuk.
  4. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Volgens mij is dit echt iets van de laatste 2 jaar of zo. Ik denk dat ZP niet helemaal een afspiegeling is van de maatschappij maar toch wel van een bepaald deel van de bevolking (vrouwen tussen de 20-50, vaak redelijk welgesteld) en dat het echt wel wat zegt. Maar op m'n werk hoor ik bijvoorbeeld van niemand dat ze airco hebben.

TanjaK vindt dit leuk.
  5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Wat jammer! Ik denk dat je vooral niks moet doen eigenlijk.

https://www.cam.ac.uk/stories/kings-wildflower-meadow-a-break-from-the-lawn

Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Ik hoor ook best veel over airco's in mijn omgeving, maar in mijn straat en de straat achter ons valt het erg mee.

Ik hoorde gisteren ook dat het juist goed is om voorzichtig aan warmte te wennen. Als je niets gewend bent, kun je het behoorlijk zwaar gaan krijgen. Maar ja, er worden argumenten gebruikt dat ze zonnepanelen hebben en die airco toch al hebben, dus er gebruik van moeten maken.

TanjaK vindt dit leuk.
  7. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Ik heb trouwens sinds een week zonnepanelen! :D

Vero0504, TanjaK, Saartje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Dat voelt zo goed! Wij hebben ze al 12 jaar en nog steeds hebben we een iets meer opbrengst dan we verbruiken. Het is voor ons iig geen reden om steeds meer elektrische apparaten aan te schaffen.

TanjaK vindt dit leuk.
  9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Hier net zo, bij de uitbouw van ons huis hebben we 21 panelen laten leggen ook met het oog op de toekomst: 3 kinderen die uiteindelijk allemaal een laptop of ander scherm nodig hebben voor school. Tot op heden altijd meer terug geleverd dan we hebben verbruikt gemiddeld over een jaar. De oudste gaat volgend jaar naar het middelbaar dus binnenkort zullen we aan de eerste laptop moeten geloven.

Ik weet dat er vriendjes van mijn kinderen zijn die op hun slaapkamer een tv, gameconsole etc hebben, maar ik vind ze daar nog te jong voor. Misschien bij de oudste binnenkort, we hebben een aantal oude consoles staan waar hij vast wel wat mee kan. Zijn kamer heeft een update nodig, nieuw (tweedehands ;) ) bed, goed bureau etc. Misschien ook wel een lekkere fauteuil en een klein TV'tje. Het wordt immers nu een puber die vast wel wat meer tijd op zijn eigen kamer gaat doorbrengen...
    Maar eigenlijk wil ik wachten tot hij 13 is, een bijbaantje gaat zoeken en zelf gaat sparen voor dergelijke dingen.

TanjaK vindt dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Ons verbruik is al jaren stabiel. Laptop voor school, meer thuiswerken, maar aan de andere kant ook zuiniger apparaten en meer bewust.

TanjaK, citroenrasp en Nummer4 vinden dit leuk.
  11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Wij hebben er nu 9. Ik ben benieuwd of ze in totaal meer opleveren dan we gebruiken, weet ook eigenlijk niet of je aan je energieleverancier daarover iets moet doorgeven of dat de netbeheerder voldoende is.

Wij zijn nogal streng met schermgebruik nu... Dat houden we ook niet tot in de oneindigheid vol waarschijnlijk. Een algemene game-laptop lijkt me nog het fijnst/leukst/verantwoordst eigenlijk, maar we zullen zien. Voorlopig probeer ik niet-energieverslindende hobby's te stimuleren.

TanjaK vindt dit leuk.
  12. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ja! Heel dicht bij de grens, prachtig. Jammer dat je er niet meer naar toe kan gaan.

13. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Nu ben ik benieuwd geworden hoeveel jullie per maand verbruiken. Wij gebruiken ongeveer 100kwh per maand, in juli-augustus 150kwh. We koken electrisch (geen gas), stoken olie als de verwarming aan moet. Er is geen geld voor zonnepanelen, maar misschien ooit eens in de toekomst.

14. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Even opgezocht, ongeveer 250kwh per maand. Veel meer dan jullie dus!

TanjaK vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Daar zaten wij ook maar inmiddels is dat, zonder gek te doen, naar de 100 koers. Puur omdat ik (denk ik) de was en vaatwasser draai met de zonnepanelen actief en op vol vermogen opwekkende.

Man heeft een andere pc met een modulaire voeding. Kan zijn dat dat ook nog helpt.

TanjaK vindt dit leuk.
  16. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Ik denk dat m'n koelkast en vriezer nogal veel gebruiken... M'n koelkast piept en kraakt momenteel, hoop dat ie de hittegolf volhoudt ;)

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Voordat we airco hadden was dat ook heel erg bij ons in de zomer! En in ons vorige huis, waar geen koelkast in de keuken paste en daardoor in het niet geïsoleerde bijkeukentje moest staan, is de koelkast hierdoor zelfs gesneuveld. :cry:(Uiteindelijk hebben we het toen opgelost door een tafelmodel koelkast te nemen met een kookplaat daarboven, met aparte tafelmodel vriezer.)

Wat trouwens wel helpt is dingen in de koelkast ontdooien, en als je niks te ontdooien hebt qua eten dan kan je zelds gewoon bevroren flessen water erin zetten. Hierdoor verbruikt de koelkast minder stroom.

18. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Maar de stroom die de vriezer dan extra verbruikt om het water te bevriezen? Heft dat elkaar niet op?

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Onze koelkast is zo goed, dat het eten erin echt 0,0 ontdooit. De dag erna gewoon nog 1 bonk ijs.

@Nummer4: een vriezer is het zuinigst als die vol is. Anders moet die lucht bevriezen en dat kost blijkbaar veel meer energie.

20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Bij ons in de buurt hebben ook zeer veel buren een (extra) koelkast of vriezer in de schuur. Dat is echt heel slecht. Koelkast/vriezer moet dan heel hard werken. In de winter moet er warmte uit de omgeving getrokken worden (zo werkt een koelkast), maar die warmte is er niet of niet in voldoende mate. En in de zomer is het te heet waardoor de koelkast misschien niet genoeg isolerend is.

Deel Deze Pagina