(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Stoeptegel

Stoeptegel Bekend lid

2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Iedereen mag antwoorden hoor, haha. Zit nu ook zelf te denken wat ik een groot gezin vind. Vanaf vier vind ik het wel aan de grote kant, dan kan het niet meer in een normale auto :roflmao:. Vanaf 5 vind ik het wel groot denk ik.
    Wij hebben hier weleens gesprekken over hoeveel kinderen we als wens hebben, maar het milieu hebben we hierin ook niet meegenomen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik bereid zou zijn hierin iets op te geven voor het klimaat. Vind die keuze toch iets anders dan nadenken over het eten van dierlijke producten, het hebben van een auto en vliegen enzo..

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.819
    113
    Vrouw
    Voor mij begint groot bij 3 kinderen.
    Mijn referentie kader (eigen gezin) is 2 kinderen. Dus dat is normaal. En 1 is klein. :roflmao:
    Zonder waardeoordeel daaraan vast te hangen he ;)

Kolibrie2, citroenrasp en Fruity90 vinden dit leuk.
  3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.817
    113
    Ja hoi, hier ook iemand die zich druk maakt om duurzaamheid.

Ik herken dit wel. Maar toen we onze kinderwens hadden, had ik dit soort gedachten eigenlijk niet zo. Dat was ook nog wel een andere tijd (of ik ervaarde het zelf optimistischer), ik ben nu heel moedeloos. Inderdaad, wat voor toekomst gaan ze tegemoet?

Wat jullie schrijven over verwijten en kritische vragen nav keuzes die je maakt om duurzamer te zijn, dat herken ik dan weer niet. Misschien ben ik minder goed bezig dan jullie of is mijn omgeving meer van het nut ervan overtuigd. Los van moeders met ouderwetse opvattingen over gezond eten dan ;)

Saartje33, teenslipper en Fruity90 vinden dit leuk.
  4. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Groot is relatief natuurlijk. Wat @citroenrasp zegt, in NL is groot anders dan in veel andere landen. Zelfs tussen NL en BE zit daar al verschil in. Ik woon op de biblebelt en hier nog genoeg gezinnen van 5+ kinderen. Dat vind ik groot. 3/4 zou ik matig noemen en 1/2 klein (of modern ;) )

Ik wordt trouwens ook vaak raar aangekeken als ik tweedehands koop of zelfs iets van de weggeefhoek haal. Ik kan nieuw makkelijk betalen dus waarom zoubik tweedehands willen. Terwijl ik denk, als t nog goed (genoeg) is, dan is t prima. Ik geef veel ook weer weg. Herkennen jullie dat?

citroenrasp en Nummer4 vinden dit leuk.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Ik haal zelf niets op via een weggeefhoek, ben van mening dat anderen met een kleinere portemonnee daar meer recht op hebben. Tweedehands koop ik wel en dat is in mijn ogen ook gewoon normaal. Inderdaad, waarom zou het weg moeten als het nog goed genoeg is? Waarom zou ik nieuw willen als hetzelfde voor bijvoorbeeld de helft van de prijs ook nog prima een aantal jaren mee kan? Een bank of kast hoef ik niet gloednieuw te hebben. Ons interieur komt bijna volledig van marktplaats.

Momenteel wel een discussie tussen mij en partner. De oven van ons gasfornuis is kapot. Verwarmt heel langzaam voor, duurt echt tijden, en de temperatuur blijft niet stabiel. Alles verbrandt binnen no time.
    Hij wil via marktplaats een tweedehands fornuis a la Boretti (1000 euro minimaal)
    Ik ben van mening dat we dan over een paar jaar misschien weer problemen hebben en weer een ander fornuis moeten kopen, risico van tweedehands... Dus of nu een nieuw gasfornuis budget E550 euro. Of door zonder oven en wachten tot we echt van het gas af moeten. Met de huidige gasprijzen lijkt me dat nu in een stroomversnelling te komen.
    Maar dan kan je nu evt ook kiezen voor nu een elektrisch/inductie fornuis (E1200) plus krachtstroom en nieuwe stopcontacten en leidingen aan laten leggen (E1000). Zo veel geld is er niet voor opzij gelegd dus ik kook wel door op mijn fornuis en gebruik de oven als extra keukenkastje :p

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Door dit topic ben ik veel gaan nadenken over de alledaagse dingen en ben tot de conclusie gekomen dat ik (mede door slechte ervaringen in het verleden) niet graag apparaten tweedehands koop. Ik vervang ze ook niet als ze niet stuk zijn trouwens, dat vind ik de grootste onzin.
    Maar er komt een tijd dat ik een andere wasmachine of droger (is stuk sinds de zomer, ik mis m nog niet), vaatwasser of fornuis moet kopen en die koop ik dan nieuw.

Af en toe heb ik van die opruimbuien dat ik heel wat spul op marktplaats zet voor een paar cent, mokken, glazen, ander klein spul wat hier niet gebruikt wordt. Maar zodra de mailtjes en afspraken volgen heb ik al weer spijt want ik houd echt niet van allemaal vreemden aan de deur. Liever breng ik het naar de milieustraat waar het in de container voor de kringloop gaat.
    De lol gaat er snel af wanneer mensen 5 euro incl verzenden bieden... kom op joh, verzenden alleen is al duurder.

7. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Vreemden aan de deur heb ik geen last van, wel als ze niet op komen dagen. Ik zet t meeste dus op de weggeefhoek, laatst nog onze hele slaapkamer. Fijn dat wij niet hoeven sjouwen en anderen weer blij. Ben ik t niet binnen een week kwijt, gaat t alsnog naar de kringloop. Ik haal soms wat weg van de weggeefhoek maar alleen als ik t maar even 'nodig' heb en t daarna weer door kan geven. Laatst wat boeken gehaald, gelezen, aan mn moeder geleend en weer op de weggeef. Zoiets bijvoorbeeld. Ik kan t kopen maar dat vind ik zo vreselijk zonde van de grondstoffen. Ook wel eens een paar shirtjes voor zoon, enorme groeispurt aan t eind van de zomer. 3 weken later weer terug op de weggeefhoek.

Nummer4 vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.819
    113
    Vrouw
    Om die reden gaat hier bijna alles naar de kringloop.
    Of ik moet er echt nog flink geld voor willen.
    Heb er gewoon geen zin in om voor een paar euro heel het gedoe van advertentie maken, wachten, afspreken.
    Gaat gewoon in een doos en direct door naar de kringloop met heel de zooi.

En daarbij. Hoe milieuvriendelijk is het om al die items los te verzenden/laten ophalen?

Saartje33 en teenslipper vinden dit leuk.
  9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Ik was vandaag aan het berekenen hoeveel kilometers, diesel en uiteraard kosten we kunnen besparen als ik de kinderen ophaal met de fiets.
    Logistiek gezien kan brengen niet want moet er 2 van de 3 achterop hebben, en ophalen gaat in 2 etappes (peuters en school) dus dat kan zolang partner nog thuis werkt (lunchpauze/middagslaapje peuter) en de peuter nog geen kleuter is en ook naar school moet.

185 kilometer per week!!! :eek:
    peuters is op 7,5km hier vandaan, enkele reis. dus 4x15 = 60km per week
    school is op 12,5km enkel, dus 5x25 = 125km per week
    Kost me wel 2 uur per dag dan... :| aja, heeft ook z'n voordelen :roflmao:

Scheelt dan wel 18 liter diesel, of met de huidige prijzen 36 euro per week. Als de dieselprijzen blijven stijgen wordt dat voordeel alleen maar groter.

De impact op het milieu heb ik daarvan nog niet eens bekeken maar zal uiteraard ook enorm zijn. Voel me nu toch een portie slecht...

10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Oh dat zeker, daarom zet ik het vaak ook op alleen ophalen. Maar ook ophalen door tig mensen is zeer belastend. De keren dat ze hier op de fiets zijn gekomen kan ik op 1 hand tellen. We wonen 4km buiten het dorp dus mensen pakken de auto. Zelf ook schuldig aan hoor!

11. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    ... ik dacht dat ik zo goed bezig was maar besef me toch steeds meer dat we het eigenlijk best slecht doen hier thuis. :(

12. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Niet schuldig voelen. Je komt nu tot t inzicht en kijkt naar mogelijkheden om t te verbeteren.
    Al zou je t maar 1 of 2x per week doen scheelt t al veel!
    Je hebt een kind van 11? en van 8? dus middenbouw en bovenbouw basisschool? Als je ze nu aanleert om te fietsen kunnen ze richting t einde van t jaar alleen (met elkaar) fietsen. Dan wordt t voor jou met de jongste ook weer makkelijker.

13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.817
    113
    Ik koop eigenlijk nooit wat op Marktplaats of tweedehands en geef ook nooit wat weg... Ik vind dat allemaal zo veel gedoe. Voor mij zou het enorm helpen als je bij winkels je nog verkoopbare dingen in kunt leveren en daar ook tweedehands kon kopen. Bij de Hema bijvoorbeeld. Nu moet je voor een kringloopwinkel toch apart naar een afgelegen industrieterrein, en dingen inleveren bij een milieustraat moet per se met de auto met voor mij ondoorgrondelijke regels, dan laat ik het liever in m'n huis wegkwijnen, helaas. Ik heb wel eens de kringloop langs laten komen maar die namen de helft dan weer niet mee, schoot ook niet op ;)

14. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Volgens mij heb je helemaal geen reden om je slecht te voelen! Je bent je erg bewust en verbeterd dat wat nodig is en kan.

Het is ook vaak niet zo zwart-wit. Ik verkoop ook dingen via Marktplaats, soms voor slechts hele kleine bedragen. Het gaat dan niet zozeer om het geld, maar omdat ik dan zeker weet dat iemand het ook echt wil. Ik krijg die de indruk dat wanneer iets gratis is mensen dingen maar willen hebben omdat het kan een gratis is.
    Ophalen met de auto of verzenden: tja, als ze toch al van plan waren het te gaan kopen hadden ze anders naar de stad gereden of een Postnl busje laten voorrijden. Nu is het product tenminste nog tweedehands.
    Ik geef ook een dingen weg, maar dat is sinds ook wel uit gemak: stoeptegels die ik zonder auto niet gemakkelijk kan afvoeren bijvoorbeeld.

LisbethSalander en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Hoe verschrikkelijk het ook is wat er gaande is in de wereld, met oorlogen, tekorten en prijsstijgingen. Het zorgt er wel voor dat mensen ineens een stuk bewuster worden van hun consumptiegedrag en minder van de auto pakken. En de tekorten gaan natuurlijk alleen maar oplopen als de aarde verder uitgeput raakt. Dus hopelijk komt er een omslagpunt. Dat de motivatie voor mensen in eerste instantie hun eigen portemonnee is, maakt dan niet zo veel uit.

Wat dat betreft ben ik op dat moment het blij dat we geen auto hebben.

Vulpen, xxmoixx, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Overigens kopen wij apparaten bijvoorbeeld ook nieuw. Maar niet impulsief dat ene hippe apparaat die de meneer van de MediaMarkt aanraad met toffe smartfuncties. Eerst goed onderzoek doen naar kwaliteit en levensduur. Hoe meer onnodige functies, hoe meer er kapot kan gaan.
    Als het apparaat gemakkelijk te repareren valt en het lang mee gaat, is het in mijn ogen ook duurzaam.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw
    Het is 12,5 km langs een provinciale weg, dus dat alleen fietsen gaat nog niet gebeuren. Dochter is net 7 en zit in groep 4. Zoon zou ik evt alleen kunnen laten fietsen maar is nogal een ongeleid projectiel dus dan zou ik doodsangsten uitstaan :roflmao: en ik moet vanaf november de jongste toch brengen/halen dus dan moet ik sowieso naar school.
    Maar als ze zelfstandig kunnen fietsen (dochter was heel laat met fietsen zonder zijwieltjes) maakt het de boel wel makkelijker.

18. Stoeptegel

Stoeptegel Bekend lid

2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Kan je niet beginnen met alleen de peuters op de fiets? Ook dat zou al veel besparen en dat is een wat lagere drempel.
    Ik fiets zelf soms 13,5 km naar mijn werk, maar dat doe ik echt niet meer zo makkelijk als vroeger naar de middelbare school. Ik zit er nu ook weer even tegenaan te hikken om zo de kou in te moeten :roflmao:
    Als je het behapbaar houdt voor jezelf, is het realistischer dat je het ook vol zou kunnen houden.

teenslipper vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    #259 citroenrasp, 8 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2022
    Toen we nog in NL woonden zeer zeker! Het was/is toch nog een beetje taboe. Maar gelukkig komt daar langzaam maar zeker verandering in. Bij ons was het zo dat het ook wel moest omdat we heel weinig te besteden hadden. Ik kreeg ook regelmatig kleding van een vriendin (van haar dochter die 1 jaar ouder was dan A), en onze te kleine kinderkleding ging dan weer naar haar of andere vriendinnen :) Nu ook zo, maar dan met nichtjes.

Hier koopt bijna iedereen tweedehands, dus dat scheelt. Met name kleding, maar ook wel dingen als speelgoed, pannen en servies etc. Meubels niet echt, omdat die tweedehands vaak nog duurder zijn dan nieuw. Toen wij emigreerden kochten we dus ook voor het eerst echt nieuwe meubels.

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Apparaten hier trouwens bijna altijd nieuw. We hebben zelf nogal slechte ervaring met tweedehands witgoed, en zo'n oud energievretend apparaat lijkt mij ook niet bepaald duurzaam.

Nummer4 en Chayammy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina